Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Gjest AnonymBrukerJa

Anbefalte innlegg

Egenskap skrev (2 timer siden):

Men så er det jo 2/3 deler som ikke er enig med politikken og diktaturet i Russland. 

Har du pålitelige tall? Hvis Russerne hadde visst hva som foregår så hadde 99,9% vært mot Putin, men Putin har jo full kontroll på media og det er for mange som tror ting er sant fordi tv har sagt det. Det er egentlig ganske få som motsier han offentlig, enten fordi de har tatt inn propagandaen, eller fordi de riskerer 15 års fengsel.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miranda12 skrev (3 timer siden):

Lurer også på dette

Vil tro at USA ser at det skjer endringer i beredskapen. Da får nok verden vite det. Da er det bare siste trinnet... Og det er å trykke på knappen. 

Jeg tror at dersom det blir skikkelig spenning, og USA tror det blir atomkrig, så tenker jeg at kanskje israelsk blir bedt om å ta ut Putin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

evybergen skrev (3 timer siden):

Hvorfor kjempe med nebb og klør om stormakt i Ukraina (og sikkert flere land etterhvert..)om alt blir utsletta av atomkrig..?

For å slette historien! Tror ikke han vil like å bli "legenden" den nye Hitler...at han blir en mann som blir det store monsteret. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan

Jeg ser at USA har opprettet direktelinje til Moskva og at de også har utsatt en øvelse for å teste en rakett (tror det var det). Dette for å unngå at det blir misforståelser som kan trigge Putin. Han ser jo alt mulig som aggresjon så om det kan trygge han litt så er det positivt.

Så virker som USA helst har lyst til å unngå å gjøre ting som kan utløse for eksempel bruk av atomvåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilRyan skrev (6 minutter siden):

Jeg ser at USA har opprettet direktelinje til Moskva og at de også har utsatt en øvelse for å teste en rakett (tror det var det). Dette for å unngå at det blir misforståelser som kan trigge Putin. Han ser jo alt mulig som aggresjon så om det kan trygge han litt så er det positivt.

Så virker som USA helst har lyst til å unngå å gjøre ting som kan utløse for eksempel bruk av atomvåpen.

Med god grunn.

https://forsvaretsforum.no/forsvarets-operative-hovedkvarter-forsvarsministeren-russland/enoksen-ser-okte-militaere-beskyttelsestiltak-rundt-kjernevapen-i-nord/251163?fbclid=IwAR2VmBbbUI4-vevgtVm3ruOz3BpGsIcbcXYQhRTDECK7fxfS8VOYggxz26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smos1 skrev (48 minutter siden):

Russere flykter

Nå meldes det om at russiske menn flykter landet. Det ryktes i Russland at Putin jobber med å innføre en ny lov som tvinger alle menn til å kjempe i krig. Om det skjer vil grensene stenges og ingen vil komme seg ut av landet.

Hvis der skjer vil ting kunne eskalere ytterligere.

Fra artikkelen:  There’s no future for our children here if Putin stays in power,” said the owner of an advertising services company with 100 employees. He was leaving for Armenia with his wife and two sons. “If Putin continues to control the country, it’s obvious for us that we don’t want to stay here, 100%. And we can only stay if he is overthrown. If there is a U-turn in politics, then we can stay.”

Ting kan tyde på at det er en gryende sosial uro i Russland, noe som sikkert skremmer regimet. Da vil neste skritt sannsynligvis bli å innføre unntakstilstand i landet, med de følger det får. All opposisjon vil bli brutalt slått ned, noe som kan føre til enda mer sosial uro - og forhåpentligvis framskynde regimets fall. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AprilRyan
Trampstamped skrev (4 minutter siden):

Det var vel det Russland varslet at de skulle gjøre, men det er jo ikke spesielt positivt selv om forsvaret ikke ser noen grunn til bekymring nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilRyan skrev (16 minutter siden):

Og igjen sier dette litt om hvor farlig denne situasjonen er. Usa, Nato og forsvarsstyrker i hele Europa virker å ta dette veldig seriøst, og det forteller jo oss «vanlige»en hel del. Er ikke bare trusler for å skremme, han er jo faktisk i stand til å «trykke på knappen». 
Vi får likevel ikke ta sorgene på forskudd, men heller gjøre det vi kan for å være så forberedt vi kan. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajajane skrev (1 minutt siden):

Og igjen sier dette litt om hvor farlig denne situasjonen er. Usa, Nato og forsvarsstyrker i hele Europa virker å ta dette veldig seriøst, og det forteller jo oss «vanlige»en hel del. Er ikke bare trusler for å skremme, han er jo faktisk i stand til å «trykke på knappen». 
Vi får likevel ikke ta sorgene på forskudd, men heller gjøre det vi kan for å være så forberedt vi kan. 

Dette! 

Jeg tror USA er urolige! Frankrike også! 

USA dropper raketter, oppretter direktelinje. For ikke så lenge siden, så ville ikke Biden snakke med Putin, om jeg ikke blander feil. Disse tiltakene viser at de er bekymret, og ser en reell fare. 

Macron ønsker også å snakke med Putin, og har disse samtalene. Han er også åpen om at konflikten ikke må eskalere. 

Støre sier vi ikke trenger være redde, og at selv om Putin øker atomberedskapen i nord, så er det ikke mot Norge. Hva vet vel han om det? 

Jeg tror Støre også er bekymret, men prøver å dysse dette ned. 

Snart tror jeg det begynner å synke inn for europeiske ledere at det kanskje ikke var så lurt å sende våpen til Ukraina. Jeg tror ikke noen tørr å sende mer nå. 

Polen skulle vel sende fly, men trakk seg da de forstod at de da kunne bli en del av krigen. Tipper det er NATO som nektet dem. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

askefast skrev (28 minutter siden):

Dette! 

USA dropper raketter, oppretter direktelinje. For ikke så lenge siden, så ville ikke Biden snakke med Putin, om jeg ikke blander feil. Disse tiltakene viser at de er bekymret, og ser en reell fare. 

Macron ønsker også å snakke med Putin, og har disse samtalene. Han er også åpen om at konflikten ikke må eskalere. 

Støre sier vi ikke trenger være redde, og at selv om Putin øker atomberedskapen i nord, så er det ikke mot Norge. Hva vet vel han om det? 

Snart tror jeg det begynner å synke inn for europeiske ledere at det kanskje ikke var så lurt å sende våpen til Ukraina. Jeg tror ikke noen tørr å sende mer nå. 

Polen skulle vel sende fly, men trakk seg da de forstod at de da kunne bli en del av krigen. Tipper det er NATO som nektet dem. 

Nå må du ikke la panikken ta helt overhånd.

dersom Støre hadde vært så engstelig for atomkrig hadde han ikke lagt ut video av telefonsamtale med seg selv og Ukrainas president. Han hadde heller ikke invitert den ukrainske ambassadøren til Stortinget. Disse tingene er med på å rette fokus på konflikten og i tillegg framheve Norge internasjonalt. 

Med andre ord, han ville ikke fremhevet Norge på en slik måte hvis han egentlig var redd for at Putin skulle fyrt av atombomber mot oss «når som helst»

Endret av Smos1
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
askefast skrev (14 minutter siden):

Dette! 

Jeg tror ikke at vi skal overdrive hvor viktige vi i Norge er. Ser i hvert fall ikke hvorfor vi skulle vært det første målet til russerne, men det er nok vesten generelt Putin ser på som en trussel.

Jeg vil tro at det er andre mål som er mer interessante i første omgang.

Men klart man ikke skal undervurdere denne trusselen og forsvaret følger med. Sikkert i flere land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

askefast skrev (13 minutter siden):

Dette! 

Jeg håper det synker inn men Anikken Huitfeldt sa tidligere idag at Norge burde sende mer våpen... Jeg fatter ikke at Norge var villige til å sende våpen i det hele tatt og  dermed blande seg inn i krigen. Det var en brå vending som ble endret på to dager etter at media begynte å rope om det.  

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (6 minutter siden):

Jeg håper det synker inn men Anikken Huitfeldt sa tidligere idag at Norge burde sende mer våpen... Jeg fatter ikke at Norge var villige til å sende våpen i det hele tatt og  dermed blande seg inn i krigen. Det var en brå vending som ble endret på to dager etter at media begynte å rope om det.  

Hva var alternativet ?

det er forskjell på denne krigen og andre kriger hvor Norge ikke har bidratt med våpen 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilRyan skrev (25 minutter siden):

Jeg tror ikke at vi skal overdrive hvor viktige vi i Norge er. Ser i hvert fall ikke hvorfor vi skulle vært det første målet til russerne, men det er nok vesten generelt Putin ser på som en trussel.

Jeg vil tro at det er andre mål som er mer interessante i første omgang.

Men klart man ikke skal undervurdere denne trusselen og forsvaret følger med. Sikkert i flere land.

Jeg tenker ikke at Norge er førstevalget i denne krigen, men vi blir jo helt klar alvorlig rammet om det går ut over feks usa, Frankrike eller andre større land. 
Smeller det stort et annet sted, er jo 3. verdenskrig i gang, så påvirket blir vi uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
23 minutter siden, J.E said:

Det er jo de som mener at våpensalget i seg selv er mye av grunnen til denne krigen og skal sant sier har de noen ganske overbevisende argumenter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
Jajajane skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker ikke at Norge er førstevalget i denne krigen, men vi blir jo helt klar alvorlig rammet om det går ut over feks usa, Frankrike eller andre større land. 
Smeller det stort et annet sted, er jo 3. verdenskrig i gang, så påvirket blir vi uansett. 

Ja, det blir vi da, men virker som noen tror at Norge i seg selv er et mål Russland har og at vi omtrent skal bli invadert.

Vi blir for øvrig påvirket nå også, men ikke nødvendigvis på samme måte.

Uansett, så velger jeg å tenke på hvorfor Russland ikke skulle sende avgårde atomvåpen enn å gå i full katastrofemodus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...