Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

finnes det noen regelverk at presidenter som driver ren massakre av mennesker i et annet land kan bli stoppet?

jeg kan ikke tro at man skal se blindt på en Nato og hvem som er alliert eller ikke, her handler det jo om massakre fra en president som må blitt tatt av dage umiddelbart. Det kan da ikke være sånn at man skal oppleve seg beskyttet i eget land og fra det landet drive ren massemord og ødeleggelse på et annet land. 

Jeg tror europeiske land rett og slett for blindt stålsetter seg hvem som er alliert eller ikke. 

Hvem har sovet i timen? 

Det er ren tragedie at en mann  har fått den makten har fått i eget land, og varsellampene skulle vært for fullt når han har fått fortsette sitt presidentskap. Her har stor samfunnet oversett et viktig element, ytterligere presidentrolle og alle signaler har vært i mange år skjulte agendaen som personen har fått gjøre i Russland. 

Stor samfunnet og politikere har sovet i timen, og burde varslet hvor feil det er for et land som går med samme person i presidentrollen. 

Endret av Egenskap
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
4 hours ago, Lunarstone said:

VG og Dagbladet bør seriøst roe seg ned og puste ti ganger før de publiserer noe angående denne krigen. Random folk og sensasjonsmedier på Twitter er heller ikke ok kilder! 

De er ikke kilder til å forstå denne situasjonen, det er i alle fall sikkert.

Mitt inntrykk er at det er egentlig veldig lite som kommer ut angående det som skjer der nede. Narrativet her er ensidig at Russland sliter, og Ukrainerne med Zelenskjyy  gjør den ene heltedåden etter den andre. Det er på en måte lite dekning av krigens grusomheter, ved å ikke se dette får vi lite forståelse av Ukrainernes og folks lidelse, som igjen gjør det lettere for folk å støtte fortsettelsen av krigen, med for eksempel å pøse på med våpen. Fokuset og arbeidet for fred  kommer i bakleksa. 

Endret av Utsiden
  • Liker 5
Skrevet
Lunarstone skrev (15 minutter siden):

Dette har du rett i, og det er allerede over hele vg at de har kommet med Nato-bønn. Dette er farlig. Er det noen som kan informere vg over hvor skadelig feilinformasjon er her? 

Å presse oss inn i WW3 er mye verre. 

hva betyr ww3?

Skrevet
Just now, Egenskap said:

hva betyr ww3?

Engelsk: World War 3 =Tredje verdenskrig.

Skrevet
Lunarstone skrev (4 timer siden):

VG og Dagbladet bør seriøst roe seg ned og puste ti ganger før de publiserer noe angående denne krigen. Random folk og sensasjonsmedier på Twitter er heller ikke ok kilder! 

Dette er medias greie som alltid har vært slik. De vil skape overskrifter, og har vi ikke regelverk måten media peiser på uten håndfaste kilder. 

Befolkningen i Norge er det som bør si i fra når media blir media kåte

• Liker 1
Skrevet
likestilling skrev (4 timer siden):

PM call with President Zelenskyy of Ukraine: 4 March 2022 - GOV.UK (www.gov.uk)

Hva som faktisk egentlig skjedde vet vi veldig lite om, men dette har skremt mange (naturlig nok) og Ukraina vil nok prøve å bruke det for det det er verdt.

Jeg påstår ingenting, men jeg synes situasjonen er fryktelig merkelig, og ikke minst at Ukraina (som burde ha god informasjon) påstod at det var forhøyet stråling og at det kunne eksplodere og ødelegge Europa når det tydeligvis ikke var helt sant, for å si det pent.

Du påstår ingenting sier du, samtidig som du til stadighet hinter om vestlig propaganda og undergraver alvorligheten av det Russland driver med. Ja, det er bra merkelig at en nasjon som kjemper for sitt folks eksistens i øyeblikket blir ganske paranoide når fienden nå angriper atomverkene deres.

• Liker 7
Skrevet
norw skrev (3 timer siden):

Utrolig skuffende at NATO/vesten ikke har stoppet Russland ennå. Burde vært en smal sak, men man er livredde for konsekvensene. Blir spennende å se hvor mange millioner flyktninger det blir etter hvert, og kanskje ikke bare ukrainske flyktninger, men også fra andre land i nærheten som Russland anser som enkle å overkjøre. Fy faen, for en råtten verden.

Det er bra at NATO ikke rykker inn og lider store tap på sin side for en krig som ikke skjer på natoterritorium. Jeg syns nato har håndtert ting så godt de kan, og økt beredskap på grensene er riktig måte å møte det på. Vi at vi ikke flytter oss en millimeter og har tenkt å la Russlands barbari true oss på noen måte. 

• Liker 4
Skrevet

hva forventer Russland verden skal se på dem etter at krigen er over? for jeg regner med engang vil det være slutt. 

Om Russland taper, skal vi ha sympati til landet? om Russland vinner? hvis det blir våpenhvile?

Regime i Russland er iallfall er der man må slå av mikrofonen. 

• Liker 2
Skrevet
Sitat

Dumaen i Russlands har vedteke ei ny lov som introduserer fengselstraff til personar som spreiar "falsk informasjon" om Russland sine militærstyrkar, melder det statlege russiske nyheitsbyrået RIA Novosti. Det skriv Reuters.

Skrevet

NATO vil ikke rykke inn. USA vil ikke gå inn og ukrainske kampånden vil svinne hen imens vi heier de inn i døden. 

det jeg lurer på er om det stemmer at skuespilleren har tjent to milliarder på noen få år. Ukraine er mafiastyrt og korrupt selv uten Russland. De prøver å få EU inn i krigen men alle som har fulgt flere sider vet at det skjer ikke, de kjemper tappert mot sin egen grav å jeg lurer på om enkelte i EU gnir seg i hendene for å ødelegge den russiske hærens utstyr i dette. 

jeg anbefaler videoen under. Den forklarer raskt på 30 min hva det handler om. For vi sanksjonerer i hue og ræva. Men vi kjøper fremdeles olje og gass. å heier det ukrainske folk inn i et blodbad der Putin kun vil øke våpnene og brutaliteten. Folk som mister familie får 7 millioner rubler osv. det er ren propaganda å en atommakt. 

den største forskjellen her er hvordan vi ser det fordi det skjer i «egen bakgård» av en makt som ikke er «vår» men det er mange år siden Putin sa: de har kriget borte så lenge at de har glemt den kan ramme de hjemme. Det er deg og meg han siktet til. For uansett om vi liker det eller ei så har han grunnlag til det han driver med og for ordens skyld jeg mener ikke det er riktig. (Han har ikke grunnlag til å kalle de nazi og sånn som den talen hans som var ren propaganda, men dette handler om mye mer en bare EU/Nato. Det handler om ren makt og geo politikk å hvorfor han aldri kommer til å gi opp selv om han må jevne landet med jorden.

• Liker 1
Skrevet

I dag var det faktisk litt ekkelt å våkne opp til nyhetene..

• Liker 8
Skrevet (endret)

Så akkurat deler av et intervju, gjort for et par dager siden, med John Mearsheimer, han er brukt som kilde  flere ganger i denne tråden. Han har hatt rett i mye til nå så han kan kanskje være verdt å lytte til?

I korte trekk om fortsettelsen sier han; Russerne er VELDIG motiverte i denne konflikten, USA er ikke. Det Ukrainske folk kommer til å LIDE. 

Som jeg har sagt mange ganger,jeg er  geopolititisk analfabet (åpenbart ingen hindring for å poste i denne tråden😅) men jeg har nok ballast til å skjønne at Amerikanskje interesser i denne konflikten som i så mange andre ikke er forfremmelse av Ukrainas demokrati og velstand. De som tror det må ha vokst opp under en stein. 

Endret av Utsiden
  • Liker 2
Skrevet
Utsiden skrev (5 minutter siden):

Så akkurat deler av et intervju, gjort for et par dager siden, med John Mearsheimer, han er brukt som kilde  flere ganger i denne tråden. Han har hatt rett i mye til nå så han kan kanskje være verdt å lytte til?

I korte trekk om fortsettelsen sier han; Russerne er VELDIG motiverte i denne konflikten, USA er ikke. Det Ukrainske folk kommer til å LIDE. 

Som jeg har sagt mange ganger,jeg er  geopolititisk analfabet (åpenbart ingen hindring for å poste i denne tråden😅) men jeg har nok ballast til å skjønne at Amerikanskje interesser i denne konflikten som i så mange andre ikke er forfremmelse av Ukrainas demokrati og velstand. De som tror det må ha vokst opp under en stein. 

USA bistår i konflikten. De hjelper Ukraina. Det utstyr. 

Skrevet
Ost skrev (6 timer siden):

Norske medier er helt latterlige her, Dagbladet. f.eks skriver "Brann i reaktor" og "Ti ganger verre en Tsjernobyl" med stor skrift.. Herregud. At våre medier prøver å spre frykt på den måten der er egentlig ganske sykt. 

Gikk inn på andre sider, som cnn osv. De skrev ikke om noe brann, så skjønte at dette var kun norske medier som hauser opp saken. At det går an…. 
Jeg syns måten saken har blitt dekket i msm er sykt! Snakker om propaganda fra russerene, men er jaggu ikke noe bedre andre veien 😡

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Egenskap said:

USA bistår i konflikten. De hjelper Ukraina. Det utstyr. 

Sant det. De sender våpen og utstyr men de sender ikke militærpersonell. Heldigvis.  Russland har mange tusen soldater der. 

Er  usikker på om dette "hjelper Ukraina" eller om det forlenger og øker blodbadet.

• Liker 1
Skrevet
Jajajane skrev (8 minutter siden):

Gikk inn på andre sider, som cnn osv. De skrev ikke om noe brann, så skjønte at dette var kun norske medier som hauser opp saken. At det går an…. 
Jeg syns måten saken har blitt dekket i msm er sykt! Snakker om propaganda fra russerene, men er jaggu ikke noe bedre andre veien 😡

ja, når sånne ting blir skrevet, bør ikke journalisten ta sin hatt å gå?

Skrevet
Utsiden skrev (8 minutter siden):

Sant det. De sender våpen og utstyr men de sender ikke militærpersonell. Heldigvis.  Russland har mange tusen soldater der. 

Er  usikker på om dette "hjelper Ukraina" eller om det forlenger og øker blodbadet.

De har også dromer som sitter på orkester plass og har full oversikt hva som kommer i fære. 

Skrevet
Utsiden skrev (9 minutter siden):

Russland stenger grensene for at menn ikke skal rømme ut av landet, så det forteller galskapen skjer. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Gjest AprilRyan
Skrevet

Nato bør selvfølgelig ikke gå inn i Ukraina uansett hvor mye man ønsker å stoppe Putin. Det ville utløst reaksjoner fra Russland og de tror jeg ikke at vi vil ha.

Klart skremmende at de driver med krigshandlinger rundt atomkraftverk, men faren er heldigvis over for nå.

I tillegg burde man kanskje holde seg unna de mest sensasjonspregede nyhetsstedene. Disse lever jo av å få folk til å klikke på sakene og reagere. Nå sprer de masse frykt ved å skrive om dette og gjerne store overskrifter med 'akkurat nå' med rød skrift.

Skrevet
AprilRyan skrev (1 minutt siden):

Nato bør selvfølgelig ikke gå inn i Ukraina uansett hvor mye man ønsker å stoppe Putin. Det ville utløst reaksjoner fra Russland og de tror jeg ikke at vi vil ha.

Klart skremmende at de driver med krigshandlinger rundt atomkraftverk, men faren er heldigvis over for nå.

I tillegg burde man kanskje holde seg unna de mest sensasjonspregede nyhetsstedene. Disse lever jo av å få folk til å klikke på sakene og reagere. Nå sprer de masse frykt ved å skrive om dette og gjerne store overskrifter med 'akkurat nå' med rød skrift.

Det er alltid trist at ekspertuttalelser legger en demper på alvorligheten av at russiske styrker har tatt kontroll over et atomkraftverk, som også var beskyttet av ukraniske styrker, og at det "heldigvis" nå er over, uten å helt ta innover seg hva det betyr. Det er ikke sensasjonelle medier som er problemet.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...