Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Fremhevede innlegg

Skrevet
lady90 skrev (1 minutt siden):

Det her er ekkelt 

Screenshot_20220302-165700_Chrome.jpg

Det er ikke noe å bekymre seg for, for det han sier er rett. Det er ingen garantier med Russland. Og om det var det, så ser vi jo nå at de bryter dem uansett.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
tig skrev (6 minutter siden):

La oss holde fokus på det som egentlig skjer,

Russland har invadert Ukraina, og har absolutt ingen grunn til å gjøre det. Russland har ingen rett, ingen lovlig grunn, ingen moralske unnskyldninger å forsvare seg med.

Dette er den Russiske hæren, i Ukraina, mot sivile Ukrainere som forsvarer hjemmene sine.

All annen diskusjon om hva som skjedde eller ikke skjedde i 2014 er helt irrelevant nå, det kunne muligens vært en diskusjon dersom ikke Russland hadde angrepet uskyldige.

Kunne ønske det var irrelevant, men dessverre er det ikke det. 

Skrevet
tig skrev (4 minutter siden):

Russland har invadert Ukraina, og har absolutt ingen grunn til å gjøre det. Russland har ingen rett, ingen lovlig grunn, ingen moralske unnskyldninger å forsvare seg med.

Dette er den Russiske hæren, i Ukraina, mot sivile Ukrainere som forsvarer hjemmene sine.

All annen diskusjon om hva som skjedde eller ikke skjedde i 2014 er helt irrelevant nå, det kunne muligens vært en diskusjon dersom ikke Russland hadde angrepet uskyldige.

Men de har jo selvsagt en grunn? Uten å engang forsøke å forstå hva grunnen er, hvordan kan man stoppe konflikten med noe annet enn WWIII?

Det er selvfølgelig relevant at det ble installert et vestlig-vennlig regime der i 2014 og at de blir stadig mer fiendtlige mot Russland. Skal vi bare snakke om hvor fæl Putin er? Jeg skjønner jo at det er det mange vil, men det blir ikke noe bedre av det tror jeg.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, Jajajane said:

Kunne ønske det var irrelevant, men dessverre er det ikke det. 

La meg gjenta, så du også leser det;

• Liker 1
Skrevet
lady90 skrev (5 minutter siden):

Det her er ekkelt 

Screenshot_20220302-165700_Chrome.jpg

Ja, det er skummelt, og jo mer vi fortsetter å provosere, jo mer sannsynlig blir det med en full atomkrig som vil ødelegge vår del av verden. Sannsynlig er det ikke, men det er galskap når hele EU/NATO sender våpen til Ukraina slik vi gjør nå, etter at Russland har gitt så klare advarsler.

• Liker 4
Skrevet
Hjertestein skrev (3 timer siden):

Hva hadde skjedd om russerne nektet å krige? Hvis de fleste legger ned våpen og drar hjem? Vet det ikke skjer, men hva hadde skjedd med de? Tenker siden det er så mange krigere som faktisk trodde de var i øvelse og ikke vil krige.

Så vidt jeg forstår er det mange som gjør dette allerede. De militære styrkene er på ekstremt ulike grader av modenhet, så det er ikke alle som har blitt mobilisert på en måte som de forsto.

Dette er noe som forklarer hvorfor de sliter med  å rykke frem og fungere skikkelig. Der de er idag, skulle de vært for en uke siden, hvis ting fungerte normalt.

• Liker 1
Skrevet

Dette er mer enn 2000 døde i Ukraina, de bekrefter at bare sivile dødsfall telles og ikke partiske sivile.

• Liker 1
Skrevet
tig skrev (Akkurat nå):

Jeg har lest det du skrev, men da må du også se på hva bakgrunnen til konflikten er! Og deretter også hvorfor konflikten ble til krig! 
Putin er fæl, men vi kommer oss (da mener jeg ikke deg og meg, men landet vårt, verden) ingen vei uten å forstå bakgrunnen til dette. 

• Liker 1
Gjest SnowBells
Skrevet (endret)
tig skrev (14 minutter siden):

Man kan ikke se på denne grusomme invasjonen som en hendelse fullstendig isolert fra absolutt alle andre hendelser. Da ser man ikke det hele bildet, og man forstår ikke hvordan invasjonen kunne ha oppstått. Krig er aldri løsningen og den må ta slutt.  Men å si at Russland ikke har noen grunner til å ønske å tilegne seg Ukraina blir ikke riktig. Men at det er fullstendig feil måte å gjøre det på? Ja! Dersom Ukraina hadde avgitt de tett russiskbefolkede områdene Donetsk og Luhansk (i Donbas) og Krim-halvøya til Russland sitt eie, så tror jeg Russland hadde avsluttet krigen. Men er det riktig å gi fra seg landområder fordi Putins Russland invaderer og dreper? Selvfølgelig ikke! Putin graver sin egen grav når han velger grusom krig fremfor kløktig diplomati, og jeg tviler sterkt på at han er så smart som mange skal ha det til. Han gjør seg til uvenn med absolutt hele Vesten nå, Russlands økonomi er i fritt fall, og russiske oligarker og andre mektige venner av ham betaler dyrt for hans krigshissing og propagandaprat.

Endret av SnowBells
Skrevet
Just now, Jajajane said:

Jeg har lest det du skrev, men...

Bare sett i gang å utrykk din støtte til Russland her, og gjerne forklar hvorfor de har "rett" til å invadere Ukraina.

• Liker 1
Skrevet
askefast skrev (3 timer siden):

Det eneste er jo at vesten da ønsker å sette inn enn vestlig vennlig regjering. Det argumentet har jo Russland nå brukt for å legitimere sin egen krig. Det siste var jo at de forsøkte å overbevise verden om at Ukraina mulig hadde atomvåpen! 

Akkurat som USA hevdet, før de invaderte Irak. 

Man vil unngå Taliban, IS og denslags, med god grunn, til befolkningens beste. 

Russland har ingen grunn til å angripe Ukraina. Ukraina klarer seg helt fint uten innblanding. 

• Liker 1
Skrevet
tig skrev (2 minutter siden):

Ja, okei? Skal vi bare være enige om de og så sende bomber?

Det er for øvrig ikke slik at den russiske hæren kjemper mot sivilbefolkningen i Ukraina, tvert imot. De gjør alt de kan for å spare sivile og ikke-militær infrastruktur. De har ingen ting å vinne (eller noen grunn) på å angripe sivile.

Skrevet
1 minutt siden, SnowBells said:

...
Dersom Ukraina hadde avgitt de tett russiskbefolkede områdene Donetsk og Luhansk (i Donbas) og Krim-halvøya til Russland sitt eie, så tror jeg Russland hadde avsluttet krigen. 

...

Igjen, Russland hadde kontrol over både Donbas og Krim. 
De stoppet ikke der, de kunne, men bestemte seg for å invadere hele Ukraina.

• Liker 3
Skrevet
likestilling skrev (1 minutt siden):

Men de har jo selvsagt en grunn? Uten å engang forsøke å forstå hva grunnen er, hvordan kan man stoppe konflikten med noe annet enn WWIII?

Det er selvfølgelig relevant at det ble installert et vestlig-vennlig regime der i 2014 og at de blir stadig mer fiendtlige mot Russland. Skal vi bare snakke om hvor fæl Putin er? Jeg skjønner jo at det er det mange vil, men det blir ikke noe bedre av det tror jeg.

Det du og Putin ikke forstår er at det ikke er noe i veien med å kuppe et land demokratisk og gjennom meningspåvirkning og orientere seg vekk fra sine naboer. Det er ikke interessant engang hva Putin mener om det, og det vet han og, for han har malt et feilaktig bilde av en ukrainsk og natoalliert aggresjon for å rettferdiggjøre dette angrepet. Problemet hans her er at alt dette er løgn. Det har aldri vært noen trusler mot Russland, ingen har ønsket å angripe Russland eller true dem militært.  Derfor er det ikke noe å forstå, fordi det er Putin og Russland som må forstå det at de ikke har noe de skulle sagt og at det ikke truer deres sikkerhet at Ukraina orienterer seg mot vesten. Det truer dem kanskje økonomisk og politisk, men det truer ikke deres sikkerhet.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
PokemonGone skrev (5 minutter siden):

Dette er mer enn 2000 døde i Ukraina, de bekrefter at bare sivile dødsfall telles og ikke partiske sivile.

Ja, tallene fra 2014 i Ukraina er på over 14.000 til nå. Men vi kan legge på de 2000 nå, så da er vi oppe i rundt 16.000. 
Grusomt! 

Gjest Urias
Skrevet (endret)
likestilling skrev (11 minutter siden):

Ja, det er skummelt, og jo mer vi fortsetter å provosere, jo mer sannsynlig blir det med en full atomkrig som vil ødelegge vår del av verden. Sannsynlig er det ikke, men det er galskap når hele EU/NATO sender våpen til Ukraina slik vi gjør nå, etter at Russland har gitt så klare advarsler.

Provosere? Det er vår fordømte plikt å bistå et demokratisk suverent land når de blir angrepet på denne måten! Det Russland driver med er brudd på folkeretten, og de er i gang med et folkemord. Hadde vesten blitt sittende å se på at de hadde massakrert det Ukrainske folk, hadde man åpnet for at Russland bare kunne fortsette marsj gjennom Europa. For la det aldri være tvil: Putin kommer aldri til å stanse med Ukraina. Han vil ha tilbake det russiske imperiet og Sovjetunionen. Da er Ukraina bare begynnelsen. Selvsagt "advarer" Russland når vesten bistår Ukraina. Det er 100% forventet og forutsigbart. Det er det de kan; å skremme med sine absurde uttalelser. Vi kunne aldri ha levd med å snu ryggen til våre venner i Ukraina. Jeg finner det helt utrolig å lese at folk mener vi ikke skulle hjulpet ukrainerne fordi det "provoserer russerne".

Endret av Urias
Skrevet
kar90 skrev (1 minutt siden):

Det du og Putin ikke forstår er at det ikke er noe i veien med å kuppe et land demokratisk og gjennom meningspåvirkning og orientere seg vekk fra sine naboer. Det er ikke interessant engang hva Putin mener om det, og det vet han og, for han har malt et feilaktig bilde av en ukrainsk og natoalliert aggresjon for å rettferdiggjøre dette angrepet. Problemet hans her er at alt dette er løgn. Det har aldri vært noen trusler mot Russland, ingen har ønsket å angripe Russland eller true dem militært.  Derfor er det ikke noe å forstå, fordi det er Putin og Russland som må forstå det at de ikke har noe de skulle sagt og at det ikke truer deres sikkerhet at Ukraina orienterer seg mot vesten. Det truer dem kanskje økonomisk og politisk, men det truer ikke deres sikkerhet.

Den demokratisk valgte presidenten ble styrtet, og selvfølgelig er NATO en trussel for Russland. Det er en trussel å ha et veldig fiendtlig naboland, og det er i den veien Ukraina utvikler seg. Joda, du har rett i at USA er flinkere på kupp og "demokratisk overtagelse", men det øker sjelden verdensfreden. Ukraina er ikke noe prakteksempel på et demokrati, som du later til å tro.

election_historical_vs_electoral_2010.pn

Her er valgresultatene fra 2010 der Jaukovych vant, og det viser også godt hvor store forskjeller det er på de som bor i vest og de som bor i øst.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest SnowBells
Skrevet
tig skrev (1 minutt siden):

Igjen, Russland hadde kontrol over både Donbas og Krim. 
De stoppet ikke der, de kunne, men bestemte seg for å invadere hele Ukraina.

Annekterte områder og  russiskstøttende utbryterrepublikker er ikke det samme som at disse områdene er russiske på kartet. Putin valgte dessverre å invadere hele Ukraina fremfor å jobbe diplomatisk for en slags løsning for innlemming av russiskstøttende områder. Han ser kanskje på seg selv som en ny Stalin? Han henger hvertfall følelsesmessig igjen i Sovjetunionens prakt.

Skrevet
malifika skrev (2 timer siden):

Det passer veldig fint å si at din personlige mening er at å spare mest mulig liv er viktigst. Det du egentlig sier er at livene til deg og dine er viktigst.

nå er ikke jeg den eneste som tenker sånn. Livet er for de fleste mennesker kjært, og ingen skal få true det. De fleste er ikke villige til å dø for ukjente, med mindre de blir tvunget. 

Menneskeheten i Nord Europa og Europa trenger å overleve. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
tig skrev (7 minutter siden):

Bare sett i gang å utrykk din støtte til Russland her, og gjerne forklar hvorfor de har "rett" til å invadere Ukraina.

Ja, vi kan jo bruke klipp og lim så får du setningen min til å bety noe helt annet. Istedenfor å si at jeg støtter Russland, så kan du heller bruke tiden på å forstå hvorfor situasjonen vi ser nå eksisterer. 
Jeg støtter ikke krig, men du ønsker at jeg gjør det? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...