Jajajane Skrevet 2. mars 2022 #3301 Skrevet 2. mars 2022 Nimbus2000 skrev (Akkurat nå): Skjønner. Jeg er ingen jussekspert. Ikke jeg heller 😅 Men var interresant å følge debatten på nrk i går, både han og juristen snakket om samme lovverk, men med 2 forskjellige syn. Han hang seg veldig opp i en ting, og jeg følte han fikk motsvar som var bedre. Vi må også huske på at Russland kan tolke dette som et direkte angrep, siden vi også tolker loven forskjellig. 1
Odine Skrevet 2. mars 2022 #3302 Skrevet 2. mars 2022 mumrikk1 skrev (10 minutter siden): Det burde vært en folkeavstemming på det.. Hvordan skulle den avstemningen foregått?
Utsiden Skrevet 2. mars 2022 #3303 Skrevet 2. mars 2022 (endret) 12 minutter siden, askefast said: Det eneste er jo at vesten da ønsker å sette inn enn vestlig vennlig regjering. Det argumentet har jo Russland nå brukt for å legitimere sin egen krig. Det siste var jo at de forsøkte å overbevise verden om at Ukraina mulig hadde atomvåpen! Akkurat som USA hevdet, før de invaderte Irak. Det ble gjort i 2014. Det er lekket lydopptak av Amerikanske planleggere som setter sammen den Ukrainske regjeringen dengang. Krigen begynte da, med påfølgende massakrer av dusinvis av Russiske-Ukrainere (vet ikke hvordan de betegner seg selv) som ble brent levende. Tror det var det "likestilling" her på forumet prøvde å formidle dette tidligere tråden Endret 2. mars 2022 av Utsiden 3
Gjest Nimbus2000 Skrevet 2. mars 2022 #3304 Skrevet 2. mars 2022 Jajajane skrev (Akkurat nå): Ikke jeg heller 😅 Men var interresant å følge debatten på nrk i går, både han og juristen snakket om samme lovverk, men med 2 forskjellige syn. Han hang seg veldig opp i en ting, og jeg følte han fikk motsvar som var bedre. Vi må også huske på at Russland kan tolke dette som et direkte angrep, siden vi også tolker loven forskjellig. I tillegg tror jeg ikke det har noe å si om våpeneksport er forbudt. Jeg tror ikke brudd på forbudet medfører noen konsekvenser. Regjeringen kan kun straffes med riksrett og det skjer jo ikke.
Gjest Trøst Skrevet 2. mars 2022 #3305 Skrevet 2. mars 2022 Balian d'Ibelin skrev (På 9.1.2022 den 23.14): Jeg tror ikke at det blir noen tredje verdenskrig, men at det vil ende med krig mellom Russland og Ukraina tror jeg er sannsynlig. Men man skal aldri si aldri, det var tross alt ingen som 28 Juni 1914 som trodde at Europa ville gå ut i krig en måned senere. Mye kan skje på en måned. Leser tilbake i tråden her... Og ja, mye kan skje på en måned, og ekstremt mye har skjedd. 3. verdenskrig banker på døra, spørsmålet er om Putin åpner den eller ikke. Jeg kjenner meg utrygg og har et behov for å bli trygget. Jeg syns det er betryggende til en viss grad at Kina forholder seg passive, det ser ut til at de tar avstand fra dette - men hva om de gjør en helomvending og backer Russland? Hva med Nord-Korea? Jeg ser ikke hvorfor de skal ha interesse av å blande seg, men om dette utvikler seg til en verdenskrig så har jeg lite tro på at Nord-Korea vil stå på USA og NATO sin side. Ser for meg Europa og USA mot Russland, Kina og Nord-Korea. Og vi alle vet hvordan det kommer til å gå..... Lite trygghet å hente i media også. "Lite sannsynlighet for atomkrig, men....." og "Putin er ikke så gal, men....". Jeg er pessimist av natur, men hadde virkelig ikke trodd at jeg skulle ha en genuin bekymring for 3. verdenskrig, iallfall ikke så tidlig i livet.
askefast Skrevet 2. mars 2022 #3306 Skrevet 2. mars 2022 Ser at barn og unge fra Russland og Hviterussland ikke får lov til å delta i Norway cup til sommeren. Jeg synes kanskje sanksjonene begynner å gå vel langt nå. La ikke barna måtte betale for det voksne steller i stand. 11 2 2
Gjest Nimbus2000 Skrevet 2. mars 2022 #3307 Skrevet 2. mars 2022 (endret) askefast skrev (3 minutter siden): Ser at barn og unge fra Russland og Hviterussland ikke får lov til å delta i Norway cup til sommeren. Jeg synes kanskje sanksjonene begynner å gå vel langt nå. La ikke barna måtte betale for det voksne steller i stand. Enig med deg. Norway cup handler jo heller ikke bare om fotball, men om å bli kjent med folk fra andre land. Det er nettopp det barna i Russland og Hvitrussland trenger. Endret 2. mars 2022 av Nimbus2000
Smos1 Skrevet 2. mars 2022 #3308 Skrevet 2. mars 2022 tussi84 skrev (31 minutter siden): hva skal egentlig Putin Med vestlige land eller nato land. Han er ikke interessert I vestlig tankesett, og han vet at hvis han angriper et nato land så har han laget sin egen + russerne sin grav. Og derfor kommer mest sannsynlig Putin ikke til å prøve å okkupere noen andre land enn de 3 som jeg nevnte først. En okkupasjonen varer som regel for alltid. Den kan bli oppløst etterhvert. Derimot kan ikke en atomkrig der alle dyr og mennesker dør bli rettet på. Mye vil ha mer ? Det blir jo det samme som å si «hva skal egentlig Putin med de gamle sovijet statene nå som de er egne land». Han vil styre, ha makt og underkue. Han arresterer jo (russere) og bomber (ukrainere) de med vestlig tankesett, så argumentet om at han styrer unna det tankesettet stemmer ikke med dagens bilde.. 2 1
Gjest Trøst Skrevet 2. mars 2022 #3309 Skrevet 2. mars 2022 askefast skrev (4 minutter siden): Ser at barn og unge fra Russland og Hviterussland ikke får lov til å delta i Norway cup til sommeren. Jeg synes kanskje sanksjonene begynner å gå vel langt nå. La ikke barna måtte betale for det voksne steller i stand. Det er fryktelig synd, men jeg tenker det er nødvendig for å vise ovenfor Putin at det han gjør, ikke er akseptabelt, og vil ramme andre enn han og oligarkene. Det er dog synd at han ikke bryr seg om folket sitt, hadde han hatt et snev av omsorg for landet han styrer så hadde han selvsagt ikke startet en krig. Krigføringen hans vil få konsekvenser for alle, og det er viktig å bevise for han og Russland.
martine96 Skrevet 2. mars 2022 #3310 Skrevet 2. mars 2022 Trøst skrev (10 minutter siden): Lite trygghet å hente i media også. "Lite sannsynlighet for atomkrig, men....." og "Putin er ikke så gal, men....". Jeg er pessimist av natur, men hadde virkelig ikke trodd at jeg skulle ha en genuin bekymring for 3. verdenskrig, iallfall ikke så tidlig i livet. Jeg er faktisk litt bekymret selv, men så skal man jo helst se det positive i det negative. Det positive er at vi går en spennende fremtid i møte, og kanskje får vi se noen kraftige lysglimt underveis. Trenger litt ekstra høy solkremfaktor i så fall..
Gjest Peanut Skrevet 2. mars 2022 #3311 Skrevet 2. mars 2022 (Jeg føler det betryggende å lese denne tråden ❤️)
heavyheart Skrevet 2. mars 2022 #3312 Skrevet 2. mars 2022 amit skrev (34 minutter siden): Nåt politikerne gir militær bistand til Ukraina, så er de på ville veier. Etter norske lov, så er det forbudt å gi krigsmateriell til krigførende parter, så politikerne bryter norsk lov når de gir militær bistand til Ukraina. Norske politikere er ellers veldig nøye med at norsk lov skal følges, så hvordan kan de gi militær bistand til Ukraina? Kan norske politiker bare knipse med fingrene og bryte norske lover uten at det får noen konsekvenser? Dessuten, etter internasjonal folkerett, så er det å gi militær bistand til Ukraina en krigshandling mot Russland, så Russland kan nå, med loven i hånd, bombe Norge. Norske politikere kunne bombe Libya og Serbia og Irak forholdsvis trygt, fordi disse landene hadde ingen mulighet til å gjengjelde. Med Russland er det anderledes. Russland kan bombe Norge, til og med med atomvåpen. Er nordmenn flest klar over at norske politikere nå inviterer Russland til å bombe oss? Det står vel ikke i loven, det er mer en praksis som har vedvart over mange år. Er jo ikke ulovlig å sende våpen og materiell til et krigførende land… I tillegg så er det uenighet om man er direkte part av en krig av å sende våpen, til dere som så tvert mener det.
kar90 Skrevet 2. mars 2022 #3313 Skrevet 2. mars 2022 (endret) askefast skrev (17 minutter siden): Ser at barn og unge fra Russland og Hviterussland ikke får lov til å delta i Norway cup til sommeren. Jeg synes kanskje sanksjonene begynner å gå vel langt nå. La ikke barna måtte betale for det voksne steller i stand. Du mener slik som ukrainske barn nå blir gjort foreldreløse av russiske barns foreldre? Hvorfor skal norske barn og andre barn måtte forholde seg til barna fra en krigsnasjon, og hvorfor syns du det er greit at våre barn skal vokse opp i en verden der de ser at en nasjon inhumane handlinger ikke får konsekvenser på alle plan? Det er noe så utrolig symptomatisk for mange verdensproblemer, at noen har det så godt at de kan heve seg over strengt nødvendige sanksjoner i et forsøk på å enten ha moralsk høygrunn, eller slippe å være brydd med å ta tunge, men prinsippfaste beslutninger. Ingen er tjent med at vi lar russere på noen måte kan føle at det deres land gjør ikke er så avskyelig at det ikke skal gå utover fornøyelsen til russere ellers. Endret 2. mars 2022 av kar90 5 1 1
likestilling Skrevet 2. mars 2022 #3314 Skrevet 2. mars 2022 Odine skrev (28 minutter siden): Konflikten består jo i bunn og grunn over at Ukraina ikke er interessert å bli styrt av Russland, slik de ble styrt under Sovjet. Hvorfor skal de godta Putins ønske? Dette er ene og alene Putin og hans menn sitt ansvar !! Din personlige mening er at Russland skal få utslette Ukraina uten sanksjoner og uten noen form for motstand? Da er det jo fritt frem for Russland å invadere og okkupere nett som de vil da? Det er jo ingen som sier noe… 🤷🏼♀️ Vær så god Putin, vil du ha den leken? Ja men lille Per har den leken nå, da må du finne på noe annet Putin. Åja, Putin vil ikke ha noen andre leker? Putin vil ha AkKURAT den leken som Per har?! Jamne vær så god Putin- da får du den leken fordi vi ønsker jo ikke at du skal bli sint Putin. Vi gjør jo ikke sånn med barna våre , og Putin og hans menn må oppdras! Jeg går personlig ikke rundt og er redd for invasjon av resten av Europa, og hverdagen min går som den pleier, men jeg føler meg på nyhetene og er interessert. Jeg må stole på at EU, FN , NATO og generelt ledelse har utdanning og erfaring i hvordan de skal gå frem her… Vi må jo det Man kan ikke bare forenkle alt som skjer i verden til Harry Potter-historier eller hva som skjer på barnehager. Dette er en fordumming av situasjonen som ikke tilfører noe av verdi. Hva vil Putin egentlig oppnå? Hvordan kom vi hit, og hva skal til for at situasjonen skal bedres? 2 1
Gjest Trøst Skrevet 2. mars 2022 #3315 Skrevet 2. mars 2022 martine96 skrev (9 minutter siden): Jeg er faktisk litt bekymret selv, men så skal man jo helst se det positive i det negative. Det positive er at vi går en spennende fremtid i møte, og kanskje får vi se noen kraftige lysglimt underveis. Trenger litt ekstra høy solkremfaktor i så fall.. Det slo ned lyn i går her, hele himmelen blinka. Det var litt spennende. Min første tanke var "det var da som faen.... Atombombe eller lyn?" Måtte stoppe bilen og sjekke nyhetene. 🤣
Lunarstone Skrevet 2. mars 2022 #3316 Skrevet 2. mars 2022 Trøst skrev (Akkurat nå): Det slo ned lyn i går her, hele himmelen blinka. Det var litt spennende. Min første tanke var "det var da som faen.... Atombombe eller lyn?" Måtte stoppe bilen og sjekke nyhetene. 🤣 Samme her, jeg måtte sjekke lynradaren med 150 i puls, fordi det drønnet midt på natten 😭 1
likestilling Skrevet 2. mars 2022 #3317 Skrevet 2. mars 2022 Utsiden skrev (24 minutter siden): Det ble gjort i 2014. Det er lekket lydopptak av Amerikanske planleggere som setter sammen den Ukrainske regjeringen dengang. Krigen begynte da, med påfølgende massakrer av dusinvis av Russiske-Ukrainere (vet ikke hvordan de betegner seg selv) som ble brent levende. Tror det var det "likestilling" her på forumet prøvde å formidle dette tidligere tråden US official apologizes to EU over disparaging remarks | News | DW | 07.02.2014 Sitat In the recording, a female voice can be heard saying, "So that would be great, I think, to help glue this thing and have the UN help glue it, and, you know..." Then a graphic four-letter word was used when referring to the EU. State Department spokeswoman Jen Psaki said Nuland "has been in contact with her EU counterparts and, of course, has apologized." While declining to confirm the recording's contents, Psaki did not dispute its authenticity. "I did not say it was not authentic," Psaki said. Ukraine crisis: Transcript of leaked Nuland-Pyatt call - BBC News ... i tilfelle noen ikke har fått det med seg. 1 1
Gjest Trøst Skrevet 2. mars 2022 #3318 Skrevet 2. mars 2022 likestilling skrev (4 minutter siden): Man kan ikke bare forenkle alt som skjer i verden til Harry Potter-historier eller hva som skjer på barnehager. Dette er en fordumming av situasjonen som ikke tilfører noe av verdi. Hva vil Putin egentlig oppnå? Hvordan kom vi hit, og hva skal til for at situasjonen skal bedres? Putin må bort. Det er det eneste som vil bedre denne situasjonen. Han er standhaftig og vet hva han vil ha, og han vil ha mer enn verden kan gi han. Gjenforening av Sovjetunionen er selvsagt utelukket, og det er vel det som er hans mål i det lange løp.
Becky Skrevet 2. mars 2022 #3319 Skrevet 2. mars 2022 Jeg syntes Stortinget har gjort en «dårlig jobb» ved å ikke svare på de vanskelige spørsmålene. Sånn som her om dagen, de prøver å holde seg så «sterke og rolige» på en litt absurd måte. Akkurat nå føler jeg muligens Erna ville gjort en bedre jobb på den fronten. Ikke vet jeg.. Men de må svare på de ubehagelige spørsmålene! De kan ikke unngå dem. Syntes det stod mye bedre til under koronaen, men nå føler jeg de er litt våsete i svarene. Ingenting gjør meg mer stressa enn folk som prøver å jatte ned viktige informasjon etc.. 8 2
kar90 Skrevet 2. mars 2022 #3320 Skrevet 2. mars 2022 (endret) askefast skrev (34 minutter siden): Ser at barn og unge fra Russland og Hviterussland ikke får lov til å delta i Norway cup til sommeren. Jeg synes kanskje sanksjonene begynner å gå vel langt nå. La ikke barna måtte betale for det voksne steller i stand. Over 2000 sivile drept i Ukraina, forøvrig. Jeg er sikker på at mange av deres etterlatte og de som er på flukt, samt deres barn, syns det er fint at du tenker på alle de russiske barna som ikke får være med på fotballcup i sommer. Det er sikkert flere som er enig med deg i at det er alt for brutalt. Bra dere står fram. Endret 2. mars 2022 av kar90 4 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå