I Grosny Skrevet 2. mars 2022 #3241 Skrevet 2. mars 2022 Hviterussland er også innblandet. Denne innblandingen kan være dråpen som feller Hviterusslands temmelig upopulære regime, og når det regimet faller, så blir Putinbanden svekket. 7
Becky Skrevet 2. mars 2022 #3242 Skrevet 2. mars 2022 (endret) lille pille skrev (3 timer siden): Jeg syns sanksjonene mot Russland, samt utsending av våpen, virker lite gjennomtenkt. Jeg syns heller ikke det er riktig å ødelegge økonomien deres. Jeg er skuffet over Europas evne til diplomati i denne saken. Jeg ønsker ikke Ukraina hverken som medlem i EU eller NATO. La de forbli et nøytralt land med en avtale om at hvis Russland angriper Ukraina, så blir de påført økonomiske sanksjoner slik som i dag. Jeg skjønner ikke helt hva som plutselig får alle nordmenn i panikk nå. Som om veldig mange her inne tror at Russland vil gå inn i Norge hvert sekund. Det er andre land som er mer interessante , som har sendt våpen og gått ut med det lenge før. I teorien , ja, jurdisk, så er det kanskje slik at «Nato ikke bør» gå inn ved et usannsynlig angrep. Men selvsagt blir Russland stoppet om de angriper Norge eller alle de andre landene som er med i Nato. Lille Norge er ikke så spesielt i det store bilde. Tyskland, America, Polen.. er vel heller realistiske mål. Akkurat som det har gått opp for nordmenn nå at dette er seriøst. Så fort de føler litt på frykt skyter egoismen inn. Selv om jeg ikke dømmer den! Jeg har vært bekymret selv.. Men jeg foreslår at alle tar et dypt pust. Veldig mange nato land har sendt våpen. Russland ser også ut til å slite litt.. ikke vet jeg om det er propaganda.. Men hallo. Siden Russland gikk inn i Ukraina var hele Europa freden truet. Den er like mye truet nå, som den var den dagen. Endret 2. mars 2022 av Becky 3
Utsiden Skrevet 2. mars 2022 #3243 Skrevet 2. mars 2022 5 minutter siden, I Grosny said: Øst-vest problematikken er en del av Putins motivasjon, men nå har ting utagert til full krig, og da er grovt forenklet konflikten mellom Putinbanden og de andre. Putinbanden har pr i dag kontroll over Russlands armeer og styringsmakter, men hvor lenge vil de ha slik kontroll? Jeg tror putinbandens motstandere inne i Russland er de som fysisk feller Putin. Jo, ser det er der Putin rettferdiggjør seg selv. Du har sikkert skrevet dette før men denne tråden er bittelitt uoversiktelig, hva er grunnen til at du tror han er så sårbar internt?
I Grosny Skrevet 2. mars 2022 #3244 Skrevet 2. mars 2022 *luna* skrev (3 minutter siden): På Debatten i går var utenriksministeren tydelig på at hun ikke tror denne krigen blir avgjort på annen måte enn på slagmarken, og at hun ikke tror at Norge kan spille en rolle som en fredsmekler nå. Vi må gå ut fra at dette også er NATOs holdning. Det er dårlige nyheter, ikke bare for folket i Ukraina og Russland, men også for oss her i Norge. Risikoen for at Norge blir mer involvert i krigen øker, og økonomiske sanksjoner vil ramme oss hardt hvis Russland slutter å selge gass og olje til Europa. Jeg tror det hadde vært mulig å komme frem til en fredelig løsning hvis 1) NATO aksepterer at Ukraina skal være et nøytralt land, og ikke medlem i militæralliansen NATO. 2) Russland får beholde Krim hvor majoriteten av befolkningen er russiske og ønsker å være en del av Russland. 3) De prorussiske områdene i Øst-Ukraina får beholde sin selvstendighet, og det blir slutt på krigen som har pågått i disse områdene siden revolusjonen i Ukraina i 2014. Revolusjonen, som ble støttet av USA, førte til at den russisk-vennlige regjeringen i Ukraina ble avsatt og Ukraina fikk en ny regjering som var kritisk til Russland. https://tv.nrk.no/serie/debatten/202203/NNFA51030122/avspiller Jeg tror ingenting på noen avgjørelse på slagmarken. Dersom Russland ikke trekker seg ut av andre grunner (min teori om avgjørelse) så vil de aldri kunne kontrollere titalls millioner bevæpnede motstandsfolk. Putinbanden kan ikke holde Ukraina.
Becky Skrevet 2. mars 2022 #3245 Skrevet 2. mars 2022 kar90 skrev (1 time siden): Det er skremmende at Europa og Vesten står samlet og slår knallhardt tilbake, og ikke at Russland begår folkemord mot nabolandet og forsøker å true oss fra å ikke blande oss? Jeg tror de som er skuffet over europa her og forventer mer diplomati, må være de som egentlig ikke følger med så mye og bare får med seg noen overskrifter. Diplomati ble prøvd, det fungerer ikke. La meg minne deg om at under "fredsforhandlingene" så åpner de russiske representantene med at motparten er sene og at det er ukrainere som dør, mens de er fullstendig klar over at det er russere som dreper dem. Hvordan utfører du diplomati mot noen som er så hensyns og nådeløs? 🙌🏻
I Grosny Skrevet 2. mars 2022 #3246 Skrevet 2. mars 2022 (endret) Utsiden skrev (27 minutter siden): Jo, ser det er der Putin rettferdiggjør seg selv. Du har sikkert skrevet dette før men denne tråden er bittelitt uoversiktelig, hva er grunnen til at du tror han er så sårbar internt? Demonstrasjoner i St petersburg, demonstrasjoner i okkupert Ukraina, sinte mødre som har mistet sine sønner som har blitt sendt til Ukraina, en pensjonert russisk general som sier at 80 % av pensjonerte offiserer er sterkt imot krigen, treghet i invasjonen som trolig skyldes sabotasje fra Russlands egne styrker. Massevis av russiske militære som kriger en krig det for dem er uakseptabelt å krige, ... Motstanden mot Putin inne i Russland vokser og vokser, og blir sintere og sintere. Hvorfor skal russere drepe og ødelegge venner og slektninger i Ukraina og selv dø i forsøket? Putinbanden vil tape fordi de har tråkket over streken for fullstendig uakseptabelt. Om Putin skal overleve denne vinteren så må han grave seg ned i et tilfluktsrom langt under jorda i Altaifjellene og passe seg for alle mennesker, både venner og ukjente. Endret 2. mars 2022 av I Grosny 6 2
Nymerïa Skrevet 2. mars 2022 #3247 Skrevet 2. mars 2022 I Grosny skrev (10 minutter siden): Hviterussland er også innblandet. Denne innblandingen kan være dråpen som feller Hviterusslands temmelig upopulære regime, og når det regimet faller, så blir Putinbanden svekket. Dette har jeg også tenkt på. Lukasjenko har jo ikke i nætheten av samme oppslutning som Putin blant sine egne og har støttet seg på Putin for å slå ned opprør. Når Putin har hendene fulle i Ukraina og deler av hviterussiske styrker er også i Ukraina; er ikke dette det best tenkelige tidspunktet å gjøre opprør i Hviterussland? 7
Nymerïa Skrevet 2. mars 2022 #3248 Skrevet 2. mars 2022 I Grosny skrev (5 minutter siden): Om Putin skal overleve denne vinteren så må han grave seg ned i et tilfluktsrom langt under jorda i Altaifjellene og passe seg for alle mennesker, både venner og ukjente. Eventuelt at han går av og bor på hemmelig adresse i Kina. Kina er sikkert villige til å tilby noe sånt for å få slutt på elendigheten og i tillegg stå fram som fredsmegler. 4
Utsiden Skrevet 2. mars 2022 #3249 Skrevet 2. mars 2022 4 minutter siden, I Grosny said: Demonstrasjoner i St petersburg, demonstrasjoner i okkupert Ukraina, sinte mødre som har mistet sine sønner som har blitt sendt til Ukraina, en pensjonert russisk general som sier at 80 % av pensjonerte offiserer er stekt imot krigen. Massevis av russiske militære som kriger en krig det for dem er uakseptabelt å krige, ... Motstanden mot Putin inne i Russland vokser og vokser, og blir sintere og sintere. Hvorfor skal russere drepe og ødelegge venner og slektninger i Ukraina og selv dø i forsøket? Putinbanden vil tape fordi de har tråkket over streken for fullstendig uakseptabelt. Får håpe du har rett. "Hvorfor skal russere drepe og ødelegge venner og slektninger i Ukraina og selv dø i forsøket?" På en annen side når slekt og tidligere venner begynner å krige har det en tendens til å bli ekstra brutalt.
I Grosny Skrevet 2. mars 2022 #3250 Skrevet 2. mars 2022 NymeriaRhoynar skrev (2 minutter siden): Dette har jeg også tenkt på. Lukasjenko har jo ikke i nætheten av samme oppslutning som Putin blant sine egne og har støttet seg på Putin for å slå ned opprør. Når Putin har hendene fulle i Ukraina og deler av hviterussiske styrker er også i Ukraina; er ikke dette det best tenkelige tidspunktet å gjøre opprør i Hviterussland? Jeg tror det er stor nærhet mellom Ukrainere og Hviterussere. Venner , slektninger...
Egenskap Skrevet 2. mars 2022 #3251 Skrevet 2. mars 2022 I Grosny skrev (9 minutter siden): Demonstrasjoner i St petersburg, demonstrasjoner i okkupert Ukraina, sinte mødre som har mistet sine sønner som har blitt sendt til Ukraina, en pensjonert russisk general som sier at 80 % av pensjonerte offiserer er stekt imot krigen, treghet i invasjonen som trolig skyldes sabotasje fra Russlands egne styrker. Massevis av russiske militære som kriger en krig det for dem er uakseptabelt å krige, ... Motstanden mot Putin inne i Russland vokser og vokser, og blir sintere og sintere. Hvorfor skal russere drepe og ødelegge venner og slektninger i Ukraina og selv dø i forsøket? Putinbanden vil tape fordi de har tråkket over streken for fullstendig uakseptabelt. Om Putin skal overleve denne vinteren så må han grave seg ned i et tilfluktsrom langt under jorda i Altaifjellene og passe seg for alle mennesker, både venner og ukjente. Det er godt slike ting klarer å bli silt ut til vestlige medier for å forstå alvoret som skjer i landet. 2
Egenskap Skrevet 2. mars 2022 #3252 Skrevet 2. mars 2022 I Grosny skrev (11 minutter siden): Demonstrasjoner i St petersburg, demonstrasjoner i okkupert Ukraina, sinte mødre som har mistet sine sønner som har blitt sendt til Ukraina, en pensjonert russisk general som sier at 80 % av pensjonerte offiserer er stekt imot krigen, treghet i invasjonen som trolig skyldes sabotasje fra Russlands egne styrker. Massevis av russiske militære som kriger en krig det for dem er uakseptabelt å krige, ... Motstanden mot Putin inne i Russland vokser og vokser, og blir sintere og sintere. Hvorfor skal russere drepe og ødelegge venner og slektninger i Ukraina og selv dø i forsøket? Putinbanden vil tape fordi de har tråkket over streken for fullstendig uakseptabelt. Om Putin skal overleve denne vinteren så må han grave seg ned i et tilfluktsrom langt under jorda i Altaifjellene og passe seg for alle mennesker, både venner og ukjente. Det er fantastisk å lese dette. 4
I Grosny Skrevet 2. mars 2022 #3253 Skrevet 2. mars 2022 Utsiden skrev (1 minutt siden): Får håpe du har rett. "Hvorfor skal russere drepe og ødelegge venner og slektninger i Ukraina og selv dø i forsøket?" På en annen side når slekt og tidligere venner begynner å krige har det en tendens til å bli ekstra brutalt. Det er en alvorlig risiko for at folk som får russermerkelapp i Ukraina blir lynsjet. Putinbandens aksjon er livsfarlig, ikke minst for de menneksene han liksom skulle gå inn og redde.
I Grosny Skrevet 2. mars 2022 #3254 Skrevet 2. mars 2022 Tiien Tei er på TV nå, og det skremmer meg hvor lite hun er informert.
Gjest AprilRyan Skrevet 2. mars 2022 #3255 Skrevet 2. mars 2022 Becky skrev (25 minutter siden): Jeg skjønner ikke helt hva som plutselig får alle nordmenn i panikk nå. Som om veldig mange her inne tror at Russland vil gå inn i Norge hvert sekund. Det er andre land som er mer interessante , som har sendt våpen og gått ut med det lenge før. I teorien , ja, jurdisk, så er det kanskje slik at «Nato ikke bør» gå inn ved et usannsynlig angrep. Men selvsagt blir Russland stoppet om de angriper Norge eller alle de andre landene som er med i Nato. Lille Norge er ikke så spesielt i det store bilde. Tyskland, America, Polen.. er vel heller realistiske mål. Akkurat som det har gått opp for nordmenn nå at dette er seriøst. Så fort de føler litt på frykt skyter egoismen inn. Selv om jeg ikke dømmer den! Jeg har vært bekymret selv.. Men jeg foreslår at alle tar et dypt pust. Veldig mange nato land har sendt våpen. Russland ser også ut til å slite litt.. ikke vet jeg om det er propaganda.. Men hallo. Siden Russland gikk inn i Ukraina var hele Europa freden truet. Den er like mye truet nå, som den var den dagen. Dette er jeg enig i. Jeg har også vært bekymret og følt meg litt redd, men jeg synes det er egoistisk hvordan mange nordmenn tenker. Vi skulle ikke sende våpen fordi da kan vi bli angrepet, men som jeg har skrevet tidligere så kan vi bli angrepet om et annet Nato-land blir angrepet og i tillegg er det hva som skjer i Ukraina som er det viktige. Ser også at noen har skrevet at de mener at Ukraina bare skal gi opp. Det vil også gi ringvirkninger for oss og ikke spesielt positivt om de skulle ha fått et russiskvennlig styre der. Nå tror jeg ikke at de får det særlig lett da, men sånn hypotetisk sett ville ikke det vært positivt.
I Grosny Skrevet 2. mars 2022 #3256 Skrevet 2. mars 2022 (endret) AprilRyan skrev (18 minutter siden): Dette er jeg enig i. Jeg har også vært bekymret og følt meg litt redd, men jeg synes det er egoistisk hvordan mange nordmenn tenker. Vi skulle ikke sende våpen fordi da kan vi bli angrepet, men som jeg har skrevet tidligere så kan vi bli angrepet om et annet Nato-land blir angrepet og i tillegg er det hva som skjer i Ukraina som er det viktige. Ser også at noen har skrevet at de mener at Ukraina bare skal gi opp. Det vil også gi ringvirkninger for oss og ikke spesielt positivt om de skulle ha fått et russiskvennlig styre der. Nå tror jeg ikke at de får det særlig lett da, men sånn hypotetisk sett ville ikke det vært positivt. Problemet med å sende våpen er jo først og fremst at de kan bli brukt. Russiske soldater og Ukrainske motstandsfolk pluss folk i nærheten kan bli invalide eller drept. Putin kan bli såpass skremt at han fremskynder ødeleggelsen av Kievs politiske sentrum, og tusener kan bli drept. Det jeg tror er lurt er å vente og roe ned. La russerne få tid til å arrestere Putin. Arrestasjon av Putin er etter mitt syn den mest effektive måten og minst skadelige måten å stoppe krigen på. Nå ser det ut som Russland trenger innrømmelser fra Ukraina for å " trekke seg seierrikt ut". Innrømmelser de aldri får. Ukrainerene er både sinte og sta. Når Putin bli arrestert så kan Russland trekke seg ut uten betingelser. Endret 2. mars 2022 av I Grosny 1
Gjest AprilRyan Skrevet 2. mars 2022 #3257 Skrevet 2. mars 2022 I Grosny skrev (2 minutter siden): Problemet med å sende våpen er jo først og fremst at de kan bli brukt. Russiske soldater og Ukrainske motstandsfolk pluss folk i nærheten kan bli invalide eller drept. Putin kan bli såpass skremt at han fremskynder ødeleggelsen av Kievs politiske sentrum, og tusener kan bli drept. Det jeg tror er lurt er å vente og roe ned. La russerne få tid til å arrestere Putin. Arrestasjon av Putin er etter mitt syn den mest effektive måten og minst skadelige måten å stoppe krigen på. Nå ser det ut som Russland trenger innrømmelser fra Ukraina for å " trekke seg seierrikt ut". Innrømmelser de aldri får. Ukrainerene er både sinte og sta. Når Putin bli arrestert så kan Russland trekke seg ut uten betingelser. Dette diskuterte vi i går og jeg tror fortsatt at det er for tidlig for en arrestasjon av Putin eller at noen eventuelt tar livet av han. Tror vi må litt videre i denne invasjonen. Jeg tror uansett at det er for sent å roe ned nå. For at det skulle ha skjedd så skulle ingen ha sendt våpen og nå er det ganske harde kamper i de største byene. Putin har påstått at han ikke vil ta sivile liv, men hvordan skal man få det til. Sykehus blir bombet og boliger som ligger i nærheten av mål blir truffet osv.
Becky Skrevet 2. mars 2022 #3258 Skrevet 2. mars 2022 I Grosny skrev (2 minutter siden): Problemet med å sende våpen er jo først og fremst at de kan bli brukt. Russiske soldater og Ukrainske motstandsfolk pluss folk i nærheten kan bli invalide eller drept. Putin kan bli såpass skremt at han fremskynder ødeleggelsen av Kievs politiske sentrum, og tusener kan bli drept. Det jeg tror er lurt er å vente og roe ned. La russerne få tid til å arrestere Putin. Arrestasjon av Putin er etter mitt syn den mest effektive måten og minst skadelige måten å stoppe krigen på. Nå ser det ut som Russland trenger innrømmelser fra Ukraina for å " trekke seg seierrikt ut". Innrømmelser de aldri får. Ukrainerene er både sinte og sta. Når Putin bli arrestert så kan Russland trekke seg ut uten betingelser. Her er det så veldig klar skille på hvem som fører krigen og på som blir angrepet. Det er så lett å se at det er til å grine av. Hvis dette var Norge f.eks? Vi må kanskje prøve å tenke sånn også. Historisk sett viser det at vi står sammen for demokrati og frihet. Om det går så galt at det blir en verdenskrig pga dette.. Ja, da er det forferdelig trist. Men Russlands regime må slås ned på. Jeg tipper også at det er VELDIG mye vi ikke vet, og at konsekvensene av at Russland vinner er verre enn det vi kan forstå. Det kan ta tid og det er ikke sikkert Putin blir arrestert med det første.. Det er dessverre mange som stoler blindt på Putin. Og hva får deg til å tro at de snart ikke har et valg? Alt har blitt fratatt dem... Det er ikke lett å si hva som er riktig å galt i dette. Tiden vil vise. Jeg er bare veldig glad jeg ikke må ta disse beslutningene. 2 1
Gjest Peanut Skrevet 2. mars 2022 #3259 Skrevet 2. mars 2022 Jeg vet ikke helt om hva jeg si om russiske militære som drar med seg en lastebil med mobile krematorier (Var til kiropraktor i går fordi stress går ut over kroppen min dessverre Han sa at de hadde ikke kjøpt inn noe som helst av jod eller annet. Nytter ikke med hysteri)
Egenskap Skrevet 2. mars 2022 #3260 Skrevet 2. mars 2022 Peanut skrev (8 minutter siden): Jeg vet ikke helt om hva jeg si om russiske militære som drar med seg en lastebil med mobile krematorier Det forteller jo alt om hvordan unge mennesker blir lurt inn i militæret. Dessuten leste jeg hvordan mange hadde fått i passet sitt frivillig uten å forstå det. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå