I Grosny Skrevet 1. mars 2022 #3181 Del Skrevet 1. mars 2022 (endret) Jajajane skrev (46 minutter siden): Er det faktisk bekreftet at dette stemmer? At russiske soldater faktisk har gått tom for mat og drivstoff? Det kan være sabotasje fra russiske soldater som ikke vil angripe vennene sine i Ukraina. Tsjetsjenias diktator Ramsam Khadyrov mener iallfall det. Referat fra Khadyrovs Telegramkonto: "Ramsam Khadyrov er ikke fornøyd med Russisk armes krigsinnsats. Han kritiserer at Russiske soldater saboterer framrykningen og kriger useriøst. Han foreslår å erstatte russiske soldater med tjetsjenere fordi russerne ikke vil. Planen var at angrepet skulle bli ferdig på en dag, men pga sabotasje kom ikke framgangen. Han mener også at Russland enten må krige ordentlig og bombe disse ukrainske byene og at nasjonalistene som bor der ikke er noe å spare på, enten bombe og vinne på 3-4 timer, eller avbryte hele aksjonen og dra hjem." Endret 1. mars 2022 av I Grosny 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AprilRyan Skrevet 1. mars 2022 #3182 Del Skrevet 1. mars 2022 Jajajane skrev (1 minutt siden): Det er derfor jeg lurer på om det finnes bekreftelse på om dette stemmer. Finnes det ikke, er det slike ting jeg mener trekker ned hele diskusjonen (anklager ikke dere for noe altså). Vi hører hele tiden om propaganda fra Russland, men det virker som det går begge veier. Bekreftelse fra en objektiv og nøytral kilde der det er 100% sant har man ikke og det å vite hva som er sant og ikke kan være vanskelig. Gjerne leser jeg at den ene siden påstår en ting og så benekter den andre siden det. Jeg ser ikke hvordan det trekker ned diskusjonen å sitere kilder som sier det eller baserer diskusjonen på kilder. Om man bare skal diskutere ting man er absolutt 100% sikker på at har skjedd så blir det jo svært lite å diskutere. Uansett hvilke kilder man velger å stole på så bør man jo være klar over at de mange kilder har en interesse av å fremstille ting på en spesiell måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jajajane Skrevet 1. mars 2022 #3183 Del Skrevet 1. mars 2022 totti_1 skrev (3 minutter siden): Det er en del historier og bilder/videor på Twitter av russiske soldater som jakter desperat etter bensin. Og bilde av mange tanks som er forlatt. Mangel på bensin? Twitter er overlegen som informasjonskilde Men bevisene er bare anektodiske. Akkurat her tror jeg Russland har bommet med bensin. Ja, da blir det mer at vi tror enn at vi vet.. 🥴 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AprilRyan Skrevet 1. mars 2022 #3184 Del Skrevet 1. mars 2022 I Grosny skrev (12 minutter siden): Problem har et uberegnelighetsproblem /troverdighetsproblem. Jeg tror mange er veldig utrygge på hva han vil finne på, og at de ikke kan ta risikoen. Jeg er ikke uenig i det altså, men jeg tror som sagt ikke at dette skjer før en ser enda mer hvor feilslått denne invasjonen var. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 1. mars 2022 #3185 Del Skrevet 1. mars 2022 totti_1 skrev (Akkurat nå): Ja, jeg kritiserer ikke innlegget ditt. Beklager det. Men det er et relevant moment at Russland er invasjonsmakt i Ukraina. Jeg er enige at russere er gode folk, men akkurat her tror jeg de bommer. Uten poenger er de neppe... Skulle gjerne likt å lære mer om denne terroren om du har en link? Jeg skal google litt! Åja, da misforstod jeg. Jeg er usikker på hvor relevant det er at Russland er/var invasjonsmakt når folket ønsket å være selvstendig republikk. Igjen ikke ulikt Kosovo, bare at de fikk hjelp fra Russland i stedet for FN. Det er ikke en enkel konflikt som har vært der. Hovedpoenget var at det er flere sannheter, og det som skjedde i Donbass var fælt, uansett om det lå i Ukraina eller Russland. Grensene i det området er ganske tilfeldige og følger ikke helt etnisk tilhørighet. Jeg la ved en lenke som Russland sin FN-delegasjon eller hva det er har lagt ut, men jeg vet egentlig ikke om jeg vil anbefale å se det siden det er grusomme bilder. War Crimes and Crimes against Humanity Committed by the Ukrainian Military-Political Leadership in Donbass - Permanent Mission of the Russian Federation to the United Nations Office in Geneva (mid.ru) Her er en bitteliten del av PDF: Enten man vil eller ikke, så blir man påvirket av "nyheter". Skillet mellom "nyheter" og "propaganda" er ikke så stort egentlig... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest someone_here Skrevet 1. mars 2022 #3186 Del Skrevet 1. mars 2022 likestilling skrev (37 minutter siden): Det er noe rart over det å tro at russere er de eneste som blir utsatt for propaganda og selektive nyheter. Det er ikke slik at vestlig presse forteller sannheten heller. Jeg så sjakkstjernen Sergej Karjakin på Twitter, og han støtter helt klart Putin og er forbannet på Ukrainske nynazister (Azov?) for alle de sivile som har blitt bombet og drept øst i landet siden 2014. I vesten vises ikke disse bildene, mens vi får se blodige bilder fra andre konflikter. I dag lastet Russia sin FN-delegasjon opp et dokument på sidene sine. Permanent Mission of Russia to the United Nations - Wikipedia https://geneva.mid.ru/en_US/web/geneva_en/donbasstragedy Det ser ut som at noen driver med cyberkrigføring og aktiv DDoS for siden laster ikke, men den gjorde det tidligere. Det er en stor PDF og en videofil fra Donbass øst i Ukraina hvor de viser bilder av barn og andre sivile som er skutt i filler av ukrainske granater og funn av massegraver og denslags. Dette er videoer/bilder som få i Europa har fått se, mens de i Russland har sett dem. De er autentiske, og grusomme for å si det rett ut. Som du er inne på; det er minst to "sannheter" her. Vestlig presse gjør en dårlig jobb med å forklare hvilken "sannhet" russerne har, og hvorfor. Uten å skjønne det blir det umulig å skjønne hvorfor mange russere støtter dette. Selvfølgelig vil det som har skjedd i Ukraina siden 2014 bli brukt for alt det er verdt av Putin som propaganda og for å få støtte, på samme måte som at media her bruker alt fælt som skjer i Ukraina nå for å piske opp vårt hat mot Russland. (NB: jeg aner ikke hva den objektive sannheten er, men det er ikke bare løgner det Russland sier, det har skjedd mye grusomt øst i Ukraina siden 2014 som veldig få her har hørt om). Godt du nevner det, men glemmer å nevne hvem som er ansvarlig for det som skjedde: Igor Ivanovitsj Strelkov, og er en russisk feltartilleriveteran som spilte en sentral rolle i Russlands annektering av Krim, og senere Krigen i Donbass. Han var sentral som arrangør av Donetsk People ' s Republic's militante grupper.[2][3] Strelkov, som er beskrevet som en russisk nasjonalist, ble anklaget av ukrainske myndigheter for terrorisme.[4]. EU har iverksatt straffetiltak mot Girkin for sin ledende rolle i den væpnede konflikten i øst-Ukraina. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 1. mars 2022 #3187 Del Skrevet 1. mars 2022 (endret) Nimbus2000 skrev (57 minutter siden): Ja, jeg tror også Putun undervurderte motstanden. Håper russerne snart skjønner hvor galskap dette er. De russiske soldatene skulle på treningsleir,og de har vert utplassert v/ grensen til Ukraina i over 2 månader, og truleg gått tome for både mat, og drivstoff. Skulle ikkje forundre meg om kampmoralen er blitt betydeleg svekket, og dette har Putin, og hans generaler undervurdert. De økonomiske sanksjoner verden nå har satt inn overfor Russland vil i liten grad berøre makteliten, og kreml men den vanlige russer, og presset mot Putin vil øke gradvis. Russiske medier er ilagt streng sensur, og eit fleirtall av russerne har eit forvrengt bilde av krigen, og Putin sitter sjølv på en udetonert bombe. Endret 1. mars 2022 av Skybe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 1. mars 2022 #3188 Del Skrevet 1. mars 2022 someone_here skrev (2 minutter siden): Godt du nevner det, men glemmer å nevne hvem som er ansvarlig for det som skjedde: Igor Ivanovitsj Strelkov, og er en russisk feltartilleriveteran som spilte en sentral rolle i Russlands annektering av Krim, og senere Krigen i Donbass. Han var sentral som arrangør av Donetsk People ' s Republic's militante grupper.[2][3] Strelkov, som er beskrevet som en russisk nasjonalist, ble anklaget av ukrainske myndigheter for terrorisme.[4]. EU har iverksatt straffetiltak mot Girkin for sin ledende rolle i den væpnede konflikten i øst-Ukraina. Hæh? Hvordan kommer du frem til at han er ansvarlig for dette? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
askefast Skrevet 1. mars 2022 #3189 Del Skrevet 1. mars 2022 martine96 skrev (2 timer siden): Jeg tror logikken er at vestlige land ønsker fred, mens Putin gjør alt for å sikre det motsatte. For å demonstrere at krig ikke er ålreit, er de vestlige landene villig til å fire på noen gamle prinsipper. De vil ikke bare stå og se på at han knuser et selvstendig land. Jo, men er det så smart og lurt å prøve å vise hardhet mot Putin? Det må ha rablet for han! Når man ser ødeleggelsene på TV, er det uvirkelig og vanskelig å fatte at noen kan gjøre dette mot broderfolket. Han må derfor være syk, mentalt sett. Spørsmålet er jo hvordan man bør tilnærme seg Putin. Å kutte all kontakt, og presse han inn i ett hjørne tror jeg kan ødelegge for oss alle.... Jeg tror han faktisk kan finne på å bruke atom... 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 1. mars 2022 #3190 Del Skrevet 1. mars 2022 Skybe skrev (1 minutt siden): De russiske soldatene skulle på treningsleir,og de har vert utplassert v/ grensen til Ukraina over en månad, og nå har krigen vart en uke. Skulle ikkje forundre meg om kampmoralen er blitt betydeleg svekket, og dette har Putin, og hans generaler undervurdert. De økonomiske sanksjoner verden nå har satt inn overfor Russland vil i liten grad berøre makteliten, og kreml men den vanlige russer, og presset mot Putin vil øke gradvis. Russiske medier er ilagt streng sensur, og eit fleirtall av russerne har eit forvrengt bilde av krigen, og Putin sitter sjølv på en udetonert bombe. Det er sant at russiske medier har streng sensur og de har akkurat forbudt "fake news" fra krigen eller "spesialoperasjonen" som de kaller det. Når det gjelder teoriene om at styrkene trodde de skulle på treningsleir så tror jeg dere undervurderer Russland/Putin stort. De som har blitt sendt inn først har i hovedsak vært "nye" styrker tror jeg, da det ikke har vært behov for spesialsoldater og mye jagerfly og denslags. Når krigen eventuelt går over i neste fase og motstanden blir hardere vil det nok også bli hardere fra russisk side. Vi får se. Jeg tror Russland har mye mer å gå på og at man ikke skal dømme for mye ut fra det som skjer i dette stadiet. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stressedoutgurl Skrevet 1. mars 2022 #3191 Del Skrevet 1. mars 2022 Tror flere folk her som er mot hva de som styrer i Russland gjør har en forståelse av at de ser annerledes på situasjonen enn oss. Men å krige for å få meningene dine igjennom er umoralsk, og der er derfor vesten reagerer så kraftig. Selv om du er redd for landet ditt, da må du prøve å finne andre måter. Å ty til vold og undertrykkelse er ikke greit. Det er 2022, og en bør i mye større grad kunne være mer voksen enn å sende militæret sitt inn i andre land for å få igjennom viljen sin. Unnskyldninger som at de ikke får det som de vil, alle kan ikke få det som de vil. Det er en barnslig tankegang, og ikke noe de fleste i verden ønsker. Det er mulig at disse lederne er så redde pga. vestens frihet og dets påvirkning. De er redd for denne typen innflytelse som er med på å fjerne makt hos origarkene i landet slik at de ikke kan fortsette å undertrykke folket sitt i like sto grad med propaganda og frykt. For da kan faktisk menneskene i landet begynne å bestemme over seg selv på sikt.Ukraina er et land med en folkemasse som er nær lik deres egen, men forskjellen er at disse er mer frie. Kanskje det er nettopp dette de er redde for at egne innbyggere i landet faktisk skal finne ut at deikek lenger ønsker å bli undertrykt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymburker Skrevet 1. mars 2022 #3192 Del Skrevet 1. mars 2022 AprilRyan skrev (1 time siden): Jeg er forresten ikke enig i at det var feil å sende våpen. Ukrainerne trenger all den hjelpen de kan få. Ikke noe fasitsvar på det, men jeg syns vi burde vært lurere og bidratt på andre, mindre aggressive måter. Dessuten tar våpen liv og vi bidrar dermed til større menneskelige tap. Putin kommer til å se på det som en aggressiv handling mot Russland, og det er skummelt når det sies at han stadig har sinneutbrudd i sine indre kretser. Ingen vet hva han kan finne på. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 1. mars 2022 #3193 Del Skrevet 1. mars 2022 askefast skrev (1 minutt siden): Jo, men er det så smart og lurt å prøve å vise hardhet mot Putin? Det må ha rablet for han! Når man ser ødeleggelsene på TV, er det uvirkelig og vanskelig å fatte at noen kan gjøre dette mot broderfolket. Han må derfor være syk, mentalt sett. Spørsmålet er jo hvordan man bør tilnærme seg Putin. Å kutte all kontakt, og presse han inn i ett hjørne tror jeg kan ødelegge for oss alle.... Jeg tror han faktisk kan finne på å bruke atom... Putin er psykotisk, og en "steike gal mann" ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stressedoutgurl Skrevet 1. mars 2022 #3194 Del Skrevet 1. mars 2022 Anonymburker skrev (1 minutt siden): Ikke noe fasitsvar på det, men jeg syns vi burde vært lurere og bidratt på andre, mindre aggressive måter. Dessuten tar våpen liv og vi bidrar dermed til større menneskelige tap. Putin kommer til å se på det som en aggressiv handling mot Russland, og det er skummelt når det sies at han stadig har sinneutbrudd i sine indre kretser. Ingen vet hva han kan finne på. men det er en forskjell mellom å gi våpen til land slik at de kan beskytte seg mot de som kommer for å drepe dem. Enn å tilføre en hær som er inni et annet land for å drepe de i landet. Ja liv vil gå tapt, men de som går inn i andre land for å krige velger dette selv. De som beskytter landet sitt ønsker og velger nødvendigvis ikke dette. Det er for å beskytte seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 1. mars 2022 #3195 Del Skrevet 1. mars 2022 52 minutter siden, Nafiaa said: https://www.dailymail.co.uk/news/article-10563727/Putin-moves-family-members-Siberian-underground-city-designed-survive-nuclear-war.html?fbclid=IwAR3J7gIUGLDuMw9LiFifZJKtUjOpA2VFt0krU83BIkUGUd6qlur1NMSuCwY Herregud, hva tenker dere? Blir ekstra redd nå.. Jeg pleier alltid å lese kommentarene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 1. mars 2022 #3196 Del Skrevet 1. mars 2022 Skybe skrev (8 minutter siden): De økonomiske sanksjoner verden nå har satt inn overfor Russland vil i liten grad berøre makteliten, og kreml men den vanlige russer, Nettop dette kan som mange rundt i verden nå påpeker, slå feil og heller øke støtten til Putin i Russland. Husk at informasjonen til den jevne russer er ekstremt styrt, sensurert og kontrollert. De alvorlige konsekvensene alle sanksjonene russere vil oppleve fremover, er «vesten» sin feil i svært mange Russere sine øyne og kan følgelig styrke oppslutningen om Putin. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AprilRyan Skrevet 1. mars 2022 #3197 Del Skrevet 1. mars 2022 Anonymburker skrev (2 minutter siden): Ikke noe fasitsvar på det, men jeg syns vi burde vært lurere og bidratt på andre, mindre aggressive måter. Dessuten tar våpen liv og vi bidrar dermed til større menneskelige tap. Putin kommer til å se på det som en aggressiv handling mot Russland, og det er skummelt når det sies at han stadig har sinneutbrudd i sine indre kretser. Ingen vet hva han kan finne på. Tja, han ser på alt mulig som en aggressiv handling. Bare noen sier noe feil så reagerer han negativt. Ingen vet hva han kan finne på nei, men jeg er ikke enig i argumentene til enkelte som mener at vi ikke skulle sendt våpen for å redde vår egen ræv. Selvfølgelig er det negative sider ved å sende våpen, men det er også negative sider ved å ikke gjøre det. At vi ikke velger å støtte dem på de måter vi kan er også et signal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
askefast Skrevet 1. mars 2022 #3198 Del Skrevet 1. mars 2022 Nafiaa skrev (56 minutter siden): https://www.dailymail.co.uk/news/article-10563727/Putin-moves-family-members-Siberian-underground-city-designed-survive-nuclear-war.html?fbclid=IwAR3J7gIUGLDuMw9LiFifZJKtUjOpA2VFt0krU83BIkUGUd6qlur1NMSuCwY Herregud, hva tenker dere? Blir ekstra redd nå.. Grøssende lesing... Hvor troverdig er kilden? Hvor troverdig er avisen? Uansett, dette var noen ubehagelige ord å lese! 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 1. mars 2022 #3199 Del Skrevet 1. mars 2022 (endret) 14 minutter siden, askefast said: Grøssende lesing... Hvor troverdig er kilden? Hvor troverdig er avisen? Uansett, dette var noen ubehagelige ord å lese! Som sagt, om du ikke har lest kommentarene. Det er noen der som nevner at: «Don't believe it. This professor has a terrible track record with fake news.» «A well-known Russian conspiracy theorist…» https://thepressunited.com/updates/putin-has-cancer-conspiracy-theorist-detained/ En litt eldre artikkel: https://www.rt.com/op-ed/489933-moscow-coronavirus-cure-solovey/amp/ Endret 1. mars 2022 av Peanut 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mønepanne Skrevet 1. mars 2022 #3200 Del Skrevet 1. mars 2022 Daily Mail er vel ikke akkurat kjent for å være en god kilde.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå