Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Fremhevede innlegg

Gjest Sirisiri10
Skrevet
PITTY skrev (5 minutter siden):

Men samtidig. Hva var det han sa? All innblanding fra andre land vil føre til reaksjoner verden aldri har sett maken til, eller noe sånt? Vi har for lengst passert den provokasjonen nå. Et godt tegn at en atombombe ikke allerede er avfyrt? Og i motsetning til andre land vil jeg tro denne mannen har direkte kontroll over knappene. Han er tross alt en enerådende diktator.

Alle våpen skal legges ned, eller så er vi aggressive. Alle sanksjoner skal bort, eller så er vi aggressive. Noen nevnte muligheten for at han vil rette et varsel-atomskudd i Nordsjøen mellom Danmark og Storbrittania. Da får vi en tsunamibølge over sørlandskysten på kjøpet, helt fantastisk. Fra en gal manns verk. Bekymringene hoper seg opp hos mange. Skjønner jeg faktisk ganske godt.

Det er to til som må godkjenne bruk av atomvåpen. 

Den russiske grunnloven gir presidenten kontroll over landets atomvåpen. Men enhver ordre om å bruke dem, og godkjenningen av en slik ordre, involverer også forsvarsministeren og sjefen for de væpnede styrkene i landet.

https://www.tv2.no/nyheter/14611287/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men samtidig. Hva var det han sa? All innblanding fra andre land vil føre til reaksjoner verden aldri har sett maken til, eller noe sånt? Vi har for lengst passert den provokasjonen nå. Et godt tegn at en atombombe ikke allerede er avfyrt? Og i motsetning til andre land vil jeg tro denne mannen har direkte kontroll over knappene. Han er tross alt en enerådende diktator.

Alle våpen skal legges ned, eller så er vi aggressive. Alle sanksjoner skal bort, eller så er vi aggressive. Noen nevnte muligheten for at han vil rette et varsel-atomskudd i Nordsjøen mellom Danmark og Storbrittania. Da får vi en tsunamibølge over sørlandskysten på kjøpet, helt fantastisk. Fra en gal manns verk. Bekymringene hoper seg opp hos mange. Skjønner jeg faktisk ganske godt.

Denne trusselen har hengt over oss uansett. Ok, så starter putin atomkrig nå fordi vi gjør det som er riktig. Heller det enn at han starter den i morgen eller i overmorgen selv når vi gjør alt han vil vi skal gjøre.

• Liker 3
Skrevet

Vi er for lengst passert å provosere. Nå har vi levert våpen til motparten, og som du sier skulle vi få redaksjoner som vi aldri før har sett. Han har en plan, folk reagerer på at det ikke skjer så mye enda. Folk tolker det som om at det går dårlig, jeg tenker det motsatte. Hvis dere hørte på «ekspertene» på nyhetene nå, så sa de alle det samme. Ingen vet hva Putin tenker, og det bety så mangt. At de ikke har tatt i bruk flyvåpen osv enda, er et tegn på at det ikke er behov for det enda. Ukraina jobber ræva av seg, mens Russland ligger «lavt» og har så vidt begynt. Tror vi får se mye elendighet fremover, og at vi garantert får reaksjoner fra Putin, som han lovet oss. 

At vi utestenger alle russere i absolutt alt, er ikke et pluss. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Sirisiri10 skrev (1 minutt siden):

Det er to til som må godkjenne bruk av atomvåpen. 

Den russiske grunnloven gir presidenten kontroll over landets atomvåpen. Men enhver ordre om å bruke dem, og godkjenningen av en slik ordre, involverer også forsvarsministeren og sjefen for de væpnede styrkene i landet.

https://www.tv2.no/nyheter/14611287/

Ok, takk. Men dessverre, jeg er ikke særlig beroliget av at de to typene der er særlig uenig eller fiendtlig innstilt overfor Putin`s beslutninger. Og det er forskjell på teori og praksis. I hvert fall i det landet der...

• Liker 3
Gjest Sirisiri10
Skrevet
PITTY skrev (1 minutt siden):

Ok, takk. Men dessverre, jeg er ikke særlig beroliget av at de to typene der er særlig uenig eller fiendtlig innstilt overfor Putin`s beslutninger. Og det er forskjell på teori og praksis. I hvert fall i det landet der...

I know 😕

Skrevet

Fantastisk nyhet fra fotballverden igjen, som egentlig viser seg som den beste sanksjonisten fra sportsverdenen.

Sitat

15:13

Trenere trekker seg fra russiske klubber

Markus Gisdol (bildet) og Andrej Voronin har trukket seg fra stillingene sine i henholdsvis Lokomotiv Moskva og Dynamo Moskva mandag.

Det skriver blant andre den tyske avisen Bild og den engelske avisen Metro.

Gisdol forteller at han ikke kan jobbe videre i et land der den øverste lederen er ansvarlig for en krig midt i Europa.

– Jeg kan ikke stå på treningsbanen i Moskva, trene spillerne og kreve profesjonalitet når det noen kilometer unna gis ordre som bringer store lidelser til et helt folk. Det er min personlige avgjørelse, og jeg er helt overbevist om den, sa Gisdol.

Den tidligere Liverpool-spilleren Andrey Voronin har også trukket seg fra sin stilling som assistenttrener i Dynamo Moskva med umiddelbar virking. Det bekrefter klubben i en Twitter-melding. (NTB)

• Liker 4
Skrevet (endret)
52 minutter siden, I Grosny said:

Det kan se ut som om Putin har stor-russiske visjoner, men han kan umulig ha den støtten i befolkningen som kan gjøre ekspansjon mulig.  Jeg lurer forresten på om Putin lever til påske. Over en million russere har skrevet under mot krigen og han har stor motvilje i forsvaret og sannsynligvis også i FSB.

Jeg har iallfall null bekymring om noen invasjon i andre land enn Ukraina og håper og tror på rask tilbaketrekning. 

Kan lite om hva som skjer i Russland nå, men det er opplagt at de store Norske mediene er særdeles dårlige kilder til å forstå noe av denne situasjonen. 

USA invaderte Irak med omtrent 50% støtte i befolkningen, det er riktignok noe helt annet å aktivt signere på noe, som til og med kan innebære risiko. 

I et intervju  med Democracy Now sier Andrew Cockburn at invasjonen ser langt mer vellykket ut en media her fremstiller, verten sammenligner med invasjonen av Iraq hvor USA mot et langt svakere militære brukte tre uker på å nå Bagdad, før det brukte de flere uker med bombing av militære mål.

Kan heller ingenting om militær taktikk, faktisk interesser det meg midt i ræva, det er ikke det jeg snakker om. Men det setter kanskje det vi blir fortalt i perpektiv. 

Endret av Utsiden
  • Nyttig 1
Skrevet
kar90 skrev (13 minutter siden):

Denne trusselen har hengt over oss uansett. Ok, så starter putin atomkrig nå fordi vi gjør det som er riktig. Heller det enn at han starter den i morgen eller i overmorgen selv når vi gjør alt han vil vi skal gjøre.

Han får f..meg vente til over i morgen. Jeg skal på skitur i morra.!

Skrevet

En gedigen tabbe av Norge å sende våpen til Ukraina.

• Liker 5
Skrevet
kar90 skrev (32 minutter siden):

Å utsette er en strategi som gir russerne tid til selv å arrestere Putin og unngå bomber og katastrofer.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
oleidole1999 skrev (2 timer siden):

Befolkningen i russland vil etterhvert være påvirket og ta ting personlig over at det faktisk kan være en "russofobi" i vesten.

De vil slutte å protestere krigen til slutt hvis det fortsetter.

Jeg deler litt av ditt syn her. Alle skjønner at dette er for å ramme Putin og Co for å trekke seg ut, men det vil ramme veldig mange russere. Putin fikk jo økt levestandarden i Russland. Nå med økt rente, fare for skyhøy inflasjon, og en sterk forrakt for alt som har med Russland å gjøre, kan gjøre russerne sinna. 

En skadeskutt Bjørn/russisk nasjon kan bli farlig! 

Jeg ber mest for at partene kan komme til en løsning og få slutt på krigen. Jo lenger denne varer, jo farligere blir dette. 

• Liker 8
Skrevet

Europaparlamentet: Anbefaler at Ukraina blir EU-kandidat

Europaparlamentet har anbefalt at Ukraina får status som EU-kandidat. Det skriver blant annet Gerashchenko på sin Telegram-bruker.

Det er også bekreftet at Europaparlamentet selv.

Under møtet i Europaparlamentet tirsdag ble dokumentet tilhørende saken godkjent av 637 parlamentarikere. 13 stemte imot, mens 26 ikke avga sin stemme.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
I Grosny skrev (Akkurat nå):

Å utsette er en strategi som gir russerne tid til selv å arrestere Putin og unngå bomber og katastrofer.

Det er ingen som kommer til å arrestere Putin. Alle rundt han er livredde for han.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Egenskap skrev (59 minutter siden):

hvis du  har nyhetskanalen, vg, nrk og dagbladet så er du veldig godt informert. 

Her har man vel info om krigen inne i Ukraina, mens motstandsutvikling inne i Russland ser ikke våre media særlig klart.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Blir artig å høre sutringen til Russland når Norge skal holde Nato-øvelse om ikke lenge med over 30.000 soldater.

Skrevet (endret)
kar90 skrev (4 minutter siden):

Det er ingen som kommer til å arrestere Putin. Alle rundt han er livredde for han.

Han er så massedrepende farlig at folk, offiserer eller politi kan pågripe han med visshet om at de dør i aksjonen. Han har sendt barna til mange fortvilte mødre i døden. For ingenting. Det bygger enormt hat og gjengledelsesmotivasjon.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Skrevet

nå er hovedstaden mer eller mindre helt omringet, stemmer ikke det? Jeg er virkelig ikke veldig optimistisk på Ukrainas vegner lenger. TV tårnene knust - presidenten mister muligheten til å kommunisere med folket. 

Hvor lang tid tar det før våpnene fra Vesten blir levert? Vi vil jo gjerne tro at det som sies og loves også virkelig overholdes, men.. kan det være tomme ord fra Vesten? Hvis det tar 14 dager før man i det hele tatt får de første hjelmene fram, (grepet ut av luften - jeg vet ikke) kan det hende at det uansett for sent og aksjonen avblåses. 

Hva tror dere? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
MAGEROST skrev (1 minutt siden):

Blir artig å høre sutringen til Russland når Norge skal holde Nato-øvelse om ikke lenge med over 30.000 soldater.

Russland har også åpen innbydelse til å være med på denne øvelsen, så tror ikke 30.000 soldater vil få Russland til å sutre.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...