Egenskap Skrevet 2. mars 2022 #3221 Del Skrevet 2. mars 2022 Urias skrev (15 minutter siden): Diplomati funker ikke på Putin. Han hadde invadert Ukraina uansett. Dette viser seg nå å ha vært en plan han har hatt lenge. Og selvsagt vil han ikke stoppe der. Han ønsker et nytt Sovjet, og kommer til å gå etter Moldova, Georgia etc. Det er kun én ting som kan stanse han nå; hans egne. Når de økonomiske sanskjonene etterhvert rammes så knallhardt at det går kraftig utover folkets hverdag og levestandard, noe de allerede har begynt å merke, så få vi håpe at de skjønner hva som skjer, og at folket vil vende seg mer og mer mot han. Jeg mener alle land må bidra at Russere kan få et demokrati og en person som kommer til makt å lede det store landet med motsatte verdier enn det som kommer til uttrykk nå. Og det er en grunn at et land må kun ha en person i presidentrollen maks 8 år. I Russland er det vel 6 sammenhengende år. At folket ikke har sett eller demonstrert mot det er kritikkverdig, men fult forståelig også samtidig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Urias Skrevet 2. mars 2022 #3222 Del Skrevet 2. mars 2022 Egenskap skrev (7 minutter siden): Jeg mener alle land må bidra at Russere kan få et demokrati og en person som kommer til makt å lede det store landet med motsatte verdier enn det som kommer til uttrykk nå. Og det er en grunn at et land må kun ha en person i presidentrollen maks 8 år. I Russland er det vel 6 sammenhengende år. At folket ikke har sett eller demonstrert mot det er kritikkverdig, men fult forståelig også samtidig. Helt enig, men skal Russland endres, må endringen skje innenfra. Folket selv må våkne, og Putin må vekk, og ny ledelse må inn. Men med russernes historie ser det ganske mørkt og urealistisk ut. Det virker helt umulig at dette landet skal få en ledelse som vil respektere demoktratiet og andre lands suverenitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odine Skrevet 2. mars 2022 #3223 Del Skrevet 2. mars 2022 Anne Liese Braun skrev (12 timer siden): nå er hovedstaden mer eller mindre helt omringet, stemmer ikke det? Jeg er virkelig ikke veldig optimistisk på Ukrainas vegner lenger. TV tårnene knust - presidenten mister muligheten til å kommunisere med folket. Hvor lang tid tar det før våpnene fra Vesten blir levert? Vi vil jo gjerne tro at det som sies og loves også virkelig overholdes, men.. kan det være tomme ord fra Vesten? Hvis det tar 14 dager før man i det hele tatt får de første hjelmene fram, (grepet ut av luften - jeg vet ikke) kan det hende at det uansett for sent og aksjonen avblåses. Hva tror dere? Aksjonen blir nok ikke avblåst . Du kan forberede deg på at landet Ukraina blir utslettet både admintrativt og fysisk før PLutin og hans hjernevaskede menn er fornøyd. Det er jo tross alt en sint, hvit, mann dette . Når han er ferdig i juli, sitter Putin igjen som fortsatt styrtrik , mens resten av Russland eier ingen ting lenger. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 2. mars 2022 #3224 Del Skrevet 2. mars 2022 Peanut skrev (8 timer siden): Som sagt, om du ikke har lest kommentarene. Det er noen der som nevner at: «Don't believe it. This professor has a terrible track record with fake news.» «A well-known Russian conspiracy theorist…» https://thepressunited.com/updates/putin-has-cancer-conspiracy-theorist-detained/ En litt eldre artikkel: https://www.rt.com/op-ed/489933-moscow-coronavirus-cure-solovey/amp/ Konspirasjonsteorier er konspirasjonsteorier, men allikevel, er dette sant så har russerne kommet et godt stykke på vei i kreftforskning . Jeg vet ikke om Putin har hjernesvulst, men jeg vet at hjernesvulst lager hodesmerter og påvirker humøret negativt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 2. mars 2022 #3225 Del Skrevet 2. mars 2022 (endret) someone_here skrev (2 timer siden): Strelkov er den som begynte hele hybridkrigen i Donbas. Strelkov var ledende offiser i krigens begynnelse, men dette var ikke noe han fant på selv. Noen står bak. Jeg er ikke sikker på hven "noen" er, men det blir sagt at mye handler om kamp mellom oligarker om ressurser, og Putin lurer ett eller annet sted i bakgrunnen. Disse oligarkene kjempet mot andre oligarker hvorav den mest kjente sin Igor Kholomoisky (verdens 337. rikeste i 2012) leide inn Azov Battalion. Separatistene i Donbass har trolig leid inn sikkerhetsfirmaet Wagner. Separatistene hadde full forståelse fra Russland fordi det østlige Ukraina ble uakseptabelt behandlet (østukrainske partier ble forbudt, russisk språk ble avskaffet ...)av kuppregimet i 2014, som støttet Azov Battalion sitt angrep, også militært. Dette problemet ble feid under teppet av vesten og vestlige media, men det betyr ikke at det forsvant. Allikevel, jfr enkeltpersoner i Donbass så har ting blitt mye bedre og roligere i Donbass de siste par årene . At vesten ikke tok Donbassfolk sin situasjon , og unnlot å presse Ukraina til å oppføre seg var uheldig. Krisen i Donbass burde vært løst. Vesten mente at Ukraina var en suveren stat som hadde rett til å gjøre hva de ville , og de gledet seg over at Russisk innflytelse var borte når Janukovich rømte. Men Donbassukrainerene er russere og ble ikke hørt av vesten.I stedet for å glede seg over russisk tap av makt så burde altså østukrainerene sine politiske og livsforhold blitt sikret. Strelkov og Putin helte bensin på bålet, men det gjorde sannelig Kholomoisky og Poroshenko også. Men akkurat nå er det helt krise, det er full krig og den eneste løsningen er at Russland trekker tilbake sine styrker umiddelbart. Endret 2. mars 2022 av I Grosny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Utsiden Skrevet 2. mars 2022 #3226 Del Skrevet 2. mars 2022 1 hour ago, lille pille said: Jeg syns sanksjonene mot Russland, samt utsending av våpen, virker lite gjennomtenkt. Jeg syns heller ikke det er riktig å ødelegge økonomien deres. Jeg er skuffet over Europas evne til diplomati i denne saken. Jeg ønsker ikke Ukraina hverken som medlem i EU eller NATO. La de forbli et nøytralt land med en avtale om at hvis Russland angriper Ukraina, så blir de påført økonomiske sanksjoner slik som i dag. Helt enig det er virkelig skremmende, nesten bissart, som om de ikke har noen begreper om rollen de har. Mulig jeg tar helt feil, kanskje de spiller ut Putins regime på brilliante måte.. Får håpe det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 2. mars 2022 #3227 Del Skrevet 2. mars 2022 (endret) Urias skrev (1 time siden): Helt enig, men skal Russland endres, må endringen skje innenfra. Folket selv må våkne, og Putin må vekk, og ny ledelse må inn. Men med russernes historie ser det ganske mørkt og urealistisk ut. Det virker helt umulig at dette landet skal få en ledelse som vil respektere demoktratiet og andre lands suverenitet. Mine spekulasjoner idag (bare spekulasjoner): Jeg tror det blir militærkupp i Russland. Jeg tror også at militære offiserer er bedre enn demokratisk valgte oligarker (banditter?).Jeg er usikker på hvordan demokratiet i russland fungerer, men innbiller meg at de som kjøper seg media og tv-selskap har en fordel, og at man må ha mye penger i ryggen for å bli valgt. "Mye penger i ryggen" lukter oligarkbanditter lang vei. Militære offiserer har kommet seg opp og fram på en annen måte. De er neppe offiserer pga egen formue eller investorer. Skal Russland bli et brukbart demokrati, så tror jeg hele systemet må bygges opp igjen helt fra bunnen, f.eks. etter skandinavisk modell. Endret 2. mars 2022 av I Grosny 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Urias Skrevet 2. mars 2022 #3228 Del Skrevet 2. mars 2022 (endret) Det er også feil at Europa og vesten ikke har prøvd diplomati. De jobbet knallhardt på før invasjonen, og USA gikk tidlig ut og advarte om hva som var Putins planer. Det virket nesten som at ingen tok USA på alvor. Når folk kritiserer Europas manglende evne til diplomati, hva mener de burde vært gjort? Sørge for at Ukraina bare skulle overgi seg og la Putin erobre landet fredelig? Hadde vi tenkt det samme om det var Finland, Norge eller et annet vestlig land? Ukraina her 40 millioner mennesker og er en suveren stat. Selvsagt kan man ikke akseptere at et terrorregime som Russland (Ja, jeg kaller det det nå) bare får okkupere en selvstendig nasjon fordi de mener det tilhører dem. Endret 2. mars 2022 av Urias Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 2. mars 2022 #3229 Del Skrevet 2. mars 2022 Utsiden skrev (5 minutter siden): Helt enig det er virkelig skremmende, nesten bissart, som om de ikke har noen begreper om rollen de har. Mulig jeg tar helt feil, kanskje de spiller ut Putins regime på brilliante måte.. Får håpe det. Det er skremmende at Europa og Vesten står samlet og slår knallhardt tilbake, og ikke at Russland begår folkemord mot nabolandet og forsøker å true oss fra å ikke blande oss? Jeg tror de som er skuffet over europa her og forventer mer diplomati, må være de som egentlig ikke følger med så mye og bare får med seg noen overskrifter. Diplomati ble prøvd, det fungerer ikke. La meg minne deg om at under "fredsforhandlingene" så åpner de russiske representantene med at motparten er sene og at det er ukrainere som dør, mens de er fullstendig klar over at det er russere som dreper dem. Hvordan utfører du diplomati mot noen som er så hensyns og nådeløs? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Utsiden Skrevet 2. mars 2022 #3230 Del Skrevet 2. mars 2022 1 minutt siden, Urias said: Det er også feil at Europa og vesten ikke har prøvd diplomati. De jobbet knallhardt på før invasjonen, og USA gikk tidlig ut og advarte om hva som var Putins planer. Det virket nesten som at ingen tok USA på alvor. Når folk kritiserer Europas manglende evne til diplomati, hva mener de burde vært gjort? Sørge for at Ukraina bare skulle overgi seg og la Putin erobre landet fredelig? Hadde vi tenkt det samme om det var Finland, Norge eller et annet vestlig land? Ukraina her 40 millioner mennesker og er en suveren stat. Selvsagt kan man ikke akseptere at et terrorregime som Russland bare får overta et land. Vesten med USA i spissen var ikke villig til forsikringer om Nato utvidelse. MANGE eksperter beskriver forsikringene som ikke er helt "urimelige" sett i geoplitisk sammenheng. Jeg tror USA ønsket denne krigen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AprilRyan Skrevet 2. mars 2022 #3231 Del Skrevet 2. mars 2022 Det ble jo prøvd diplomati og det var også planlagt flere samtaler, men disse ble avlyst da Putin valgte å invadere Ukraina. Det er ikke akkurat som om det ikke ble prøvd og det er ikke akkurat som Putin er særlig villig eller har vært det for å inngå kompromiss for sine krav. Han leverte jo denne lista før jul og den har han stått hardnakket på siden det. I dag skal det være flere samtaler, men jeg tror fortsatt ikke at det blir noe gjennombrudd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 2. mars 2022 #3232 Del Skrevet 2. mars 2022 Utsiden skrev (2 minutter siden): Vesten med USA i spissen var ikke villig til forsikringer om Nato utvidelse. MANGE eksperter beskriver forsikringene som ikke er helt "urimelige" sett i geoplitisk sammenheng. Jeg tror USA ønsket denne krigen. Hvem er "vesten". Er det NATO eller vesten du sikter til, og har du noe begrep om hva som mer forskjellen? NATO er en forsvarsalianse med et prinsipp om at alle kan søke medlemskap der. Dette er et ufravikelig prinsipp som de ikke kan fire på. Og det Russland. Dette er et påskudd til å gå til krig mot verdier de ikke liker. Dette var en uunngåelig. Putin stilte krav han viste vi ikke kunne gå med på, og hadde tenkt å angripe uansett. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odine Skrevet 2. mars 2022 #3233 Del Skrevet 2. mars 2022 I Grosny skrev (23 minutter siden): Mine spekulasjoner idag (bare spekulasjoner): Jeg tror det blir militærkupp i Russland. Jeg tror også at militære offiserer er bedre enn demokratisk valgte oligarker (banditter?).Jeg er usikker på hvordan demokratiet i russland fungerer, men innbiller meg at de som kjøper seg media og tv-selskap har en fordel, og at man må ha mye penger i ryggen for å bli valgt. "Mye penger i ryggen" lukter oligarkbanditter lang vei. Militære offiserer har kommet seg opp og fram på en annen måte. De er neppe offiserer pga egen formue eller investorer. Skal Russland bli et brukbart demokrati, så tror jeg hele systemet må bygges opp igjen helt fra bunnen, f.eks. etter skandinavisk modell. Ja du kan drømme du ❤️ Ang å bygge Russland opp igjen. Det kan de få til dersom alle tenker det samme i 500 år. Først da kan Russland få til et ok demokrati. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 2. mars 2022 #3234 Del Skrevet 2. mars 2022 (endret) Odine skrev (7 minutter siden): Ja du kan drømme du ❤️ Ang å bygge Russland opp igjen. Det kan de få til dersom alle tenker det samme i 500 år. Først da kan Russland få til et ok demokrati. Kupp er høyaktuellt, men dessverre gir det ingen garanti for at det nye regimet blir fint. Det er ikke særlig forskjell på russere og nordmenn, og til og med Gorbatsjov hadde idèer om den skandinaviske modellen. Endret 2. mars 2022 av I Grosny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Utsiden Skrevet 2. mars 2022 #3235 Del Skrevet 2. mars 2022 14 minutter siden, kar90 said: Hvem er "vesten". Er det NATO eller vesten du sikter til, og har du noe begrep om hva som mer forskjellen? NATO er en forsvarsalianse med et prinsipp om at alle kan søke medlemskap der. Dette er et ufravikelig prinsipp som de ikke kan fire på. Og det Russland. Dette er et påskudd til å gå til krig mot verdier de ikke liker. Dette var en uunngåelig. Putin stilte krav han viste vi ikke kunne gå med på, og hadde tenkt å angripe uansett. Jepp, NATO en organisasjon av prinsipper, styrt av menn med prinsipper.. Undersøk på en ærlig måte om det jeg skrev i forrige post er riktig. Det er postet masse referanser til dette gjennom tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Utsiden Skrevet 2. mars 2022 #3236 Del Skrevet 2. mars 2022 1 minutt siden, I Grosny said: Kupp er høyaktuellt, men dessverre gir det ingen garanti for at det nye regimet blir fint. Det er ikke særlig forskjell på russere og nordmenn, og til og med Gorbatsjov hadde idèer om den skandinaviske modellen. Som jeg har sagt og gjentar; kan lite om storpolitikk og mindre om interne Russiske forhold. Men glemmer vi totalt at det er et øst vest maktforhold her? Skal ikke gi USA skylden for alt her i verden men det virker som amerikansk imperialisme er totalt glemt -fullstendig ignorert her på forumet. Ville USA godtatt at Russland ble et uavhengig demokrati med sine egne meninger, som kanskje gikk mot deres interesser? For eksempel en støttespiller for Tyskland de gangene de øsnker noe annet? Hva med Kina og et vestvendt Russland? Det virker for meg som om dette er noe av Russlands tragedie, om de så ville (nei sier ikke at Putin vil) "kan" det ikke skje, de er ironisk nok for mektige.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Egenskap Skrevet 2. mars 2022 #3237 Del Skrevet 2. mars 2022 I Grosny skrev (17 minutter siden): Kupp er høyaktuellt, men dessverre gir det ingen garanti for at det nye regimet blir fint. Det er ikke særlig forskjell på russere og nordmenn, og til og med Gorbatsjov hadde idèer om den skandinaviske modellen. Det er ved roten de må kaste ut personene med telefon nummer til presidenten i Russland. Alle i hans krets er farlig for samfunnet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 2. mars 2022 #3238 Del Skrevet 2. mars 2022 (endret) Utsiden skrev (36 minutter siden): Som jeg har sagt og gjentar; kan lite om storpolitikk og mindre om interne Russiske forhold. Men glemmer vi totalt at det er et øst vest maktforhold her? Skal ikke gi USA skylden for alt her i verden men det virker som amerikansk imperialisme er totalt glemt -fullstendig ignorert her på forumet. Ville USA godtatt at Russland ble et uavhengig demokrati med sine egne meninger, som kanskje gikk mot deres interesser? For eksempel en støttespiller for Tyskland de gangene de øsnker noe annet? Hva med Kina og et vestvendt Russland? Det virker for meg som om dette er noe av Russlands tragedie, om de så ville (nei sier ikke at Putin vil) "kan" det ikke skje, de er ironisk nok for mektige.. Øst-vest problematikken er en del av Putins motivasjon, men nå har ting utagert til full krig, og da er grovt forenklet konflikten mellom Putinbanden og de andre. Putinbanden har pr i dag kontroll over Russlands armeer og styringsmakter, men hvor lenge vil de ha slik kontroll? Jeg tror Putinbandens motstandere inne i Russland er de som fysisk feller Putin. Endret 2. mars 2022 av I Grosny 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Egenskap Skrevet 2. mars 2022 #3239 Del Skrevet 2. mars 2022 I Grosny skrev (Akkurat nå): Putinbanden et god betegnelse av bandittene som har fått feil navigere et Russland som er rikt på andre ting i samfunnet. Det fortjener ikke Russland. Det finnes mange smarte, hyggelige og ny tenkende mennesker i Russland, da velger man iallfall ikke en person som har kgb bakgrunn. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*luna* Skrevet 2. mars 2022 #3240 Del Skrevet 2. mars 2022 På Debatten i går var utenriksministeren tydelig på at hun ikke tror denne krigen blir avgjort på annen måte enn på slagmarken, og at hun ikke tror at Norge kan spille en rolle som en fredsmekler nå. Vi må gå ut fra at dette også er NATOs holdning. Det er dårlige nyheter, ikke bare for folket i Ukraina og Russland, men også for oss her i Norge. Risikoen for at Norge blir mer involvert i krigen øker, og økonomiske sanksjoner vil ramme oss hardt hvis Russland slutter å selge gass og olje til Europa. Jeg tror det hadde vært mulig å komme frem til en fredelig løsning hvis 1) NATO aksepterer at Ukraina skal være et nøytralt land, og ikke medlem i militæralliansen NATO. 2) Russland får beholde Krim hvor majoriteten av befolkningen er russiske og ønsker å være en del av Russland. 3) De prorussiske områdene i Øst-Ukraina får beholde sin selvstendighet, og det blir slutt på krigen som har pågått i disse områdene siden revolusjonen i Ukraina i 2014. Revolusjonen, som ble støttet av USA, førte til at den russisk-vennlige regjeringen i Ukraina ble avsatt og Ukraina fikk en ny regjering som var kritisk til Russland. https://tv.nrk.no/serie/debatten/202203/NNFA51030122/avspiller 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå