Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Gjest AnonymBrukerJa

Anbefalte innlegg

Jajajane skrev (Akkurat nå):

Er det faktisk bekreftet at dette stemmer? At russiske soldater faktisk har gått tom for mat og drivstoff? 

Ja, men jeg tror det er en kombinasjon av det, og at man avventer invasjon av Kiev til byen er bombet.

Sånn sett er det 1-1 i denne krigen. Jeg er livredd for fortsettelsen, siden det er Ukrainernes hjem kampen slåss på.

Men friheten deres tror jeg ikke Putin vinner. Han vil bare lykkes å desimere landet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AprilRyan
Jajajane skrev (2 minutter siden):

Er det faktisk bekreftet at dette stemmer? At russiske soldater faktisk har gått tom for mat og drivstoff? 

Det er det de tror og jeg ser det er skrevet flere steder, men mener jeg også leste at Russland benektet. Så usikker, men Russland ville nok benektet det om det stemte også. De vil nok ikke vise at de er svake på noe vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smos1 skrev (24 minutter siden):

Det er synd på det russiske folk, samtidig er det viktig at de forstår at det lederen deres gjør er galt og noe hele verden tar avstand fra. 
husk at de er utsatt for propaganda i flere år..

Mange russere støtter Putin og hans handlinger uten at de ser noe galt idet. Ved at hele verden reagerer forstår de kanskje at Putins sannhet ikke er resten av verdens sannhet.

Det er noe rart over det å tro at russere er de eneste som blir utsatt for propaganda og selektive nyheter. Det er ikke slik at vestlig presse forteller sannheten heller.

Jeg så sjakkstjernen Sergej Karjakin på Twitter, og han støtter helt klart Putin og er forbannet på Ukrainske nynazister (Azov?) for alle de sivile som har blitt bombet og drept øst i landet siden 2014. I vesten vises ikke disse bildene, mens vi får se blodige bilder fra andre konflikter.

I dag lastet Russia sin FN-delegasjon opp et dokument på sidene sine.

Permanent Mission of Russia to the United Nations - Wikipedia

https://geneva.mid.ru/en_US/web/geneva_en/donbasstragedy

Det ser ut som at noen driver med cyberkrigføring og aktiv DDoS for siden laster ikke, men den gjorde det tidligere. Det er en stor PDF og en videofil fra Donbass øst i Ukraina hvor de viser bilder av barn og andre sivile som er skutt i filler av ukrainske granater og funn av massegraver og denslags.

Dette er videoer/bilder som få i Europa har fått se, mens de i Russland har sett dem. De er autentiske, og grusomme for å si det rett ut.

Som du er inne på; det er minst to "sannheter" her. Vestlig presse gjør en dårlig jobb med å forklare hvilken "sannhet" russerne har, og hvorfor. Uten å skjønne det blir det umulig å skjønne hvorfor mange russere støtter dette.

Selvfølgelig vil det som har skjedd i Ukraina siden 2014 bli brukt for alt det er verdt av Putin som propaganda og for å få støtte, på samme måte som at media her bruker alt fælt som skjer i Ukraina nå for å piske opp vårt hat mot Russland.

(NB: jeg aner ikke hva den objektive sannheten er, men det er ikke bare løgner det Russland sier, det har skjedd mye grusomt øst i Ukraina siden 2014 som veldig få her har hørt om).

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (2 minutter siden):

Det er noe rart over det å tro at russere er de eneste som blir utsatt for propaganda og selektive nyheter. Det er ikke slik at vestlig presse forteller sannheten heller.

Jeg så sjakkstjernen Sergej Karjakin på Twitter, og han støtter helt klart Putin og er forbannet på Ukrainske nynazister (Azov?) for alle de sivile som har blitt bombet og drept øst i landet siden 2014. I vesten vises ikke disse bildene, mens vi får se blodige bilder fra andre konflikter.

I dag lastet Russia sin FN-delegasjon opp et dokument på sidene sine.

Permanent Mission of Russia to the United Nations - Wikipedia

https://geneva.mid.ru/en_US/web/geneva_en/donbasstragedy

Det ser ut som at noen driver med cyberkrigføring og aktiv DDoS for siden laster ikke, men den gjorde det tidligere. Det er en stor PDF og en videofil fra Donbass øst i Ukraina hvor de viser bilder av barn og andre sivile som er skutt i filler av ukrainske granater og funn av massegraver og denslags.

Dette er videoer/bilder som få i Europa har fått se, mens de i Russland har sett dem. De er autentiske, og grusomme for å si det rett ut.

Som du er inne på; det er minst to "sannheter" her. Vestlig presse gjør en dårlig jobb med å forklare hvilken "sannhet" russerne har, og hvorfor. Uten å skjønne det blir det umulig å skjønne hvorfor mange russere støtter dette.

Selvfølgelig vil det som har skjedd i Ukraina siden 2014 bli brukt for alt det er verdt av Putin som propaganda og for å få støtte, på samme måte som at media her bruker alt fælt som skjer i Ukraina nå for å piske opp vårt hat mot Russland.

(NB: jeg aner ikke hva den objektive sannheten er, men det er ikke bare løgner det Russland sier, det har skjedd mye grusomt øst i Ukraina siden 2014 som veldig få her har hørt om).

Er ikke Donbass i Ukraina da?

Du får det til å høres ut som  Russland ikke har invadert Donbass (Ukraina)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (12 minutter siden):

Ukraina er ikke Nato-land så  våpen fra Norge er et selvstendig initiativ uavhengig av NATO.

Vi riskerer forsåvidt noen atombomber her, men det som bekymrer meg mer er at våpnene provoserer fram et raskere, mer brutalt og mer massedødelig angrep på KIev. Min strategi ville ha vært å forhandle og forsøke å utsette krigshandlignger for å gi russerne tid til å arrestere Putin og trekke seg tilbake med minst mulig kriging.

Hva får deg til å tro at russerne kommer til å arrestere Putin? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AprilRyan skrev (12 minutter siden):

Jeg ser ikke at jeg skrev at Ukraina er med i Nato. Poenget mitt var at om Putin bestemmer seg for å begynne med noe i et Nato-land så risikerer vi uansett vår sikkerhet.

Tja, slik jeg ser det så er ikke Putin interessert i forhandlinger med mindre han får viljen sin og så lurer jeg på hvem i Russland som skal arrestere han? Han sitter på et enevelde og de nærmest han er fortsatt lojale så jeg ser ikke hvordan en slik strategi skulle fungert.

Det er veldig mange i Russland som er veldig sinte på Putin, inkludert 80 prosent av pensjonerte offiserer (i følge en pensjonert general). Mange i hæren ønsker ikke å krige mot Ukraina. Hæren har mye makt, og mye våpenmakt. Jeg tror de kan arrestere han. Putin har visstnok 1000FSB på sin side, men er de på hans side? Det kan godt tenkes at hans atomkrigplan er fullstendig uakseptabel også for FSB. Putin sier at han ikke er redd  for atomkrig for da kommer alle russere til himmelen. Men tenk om FSB har høydesrekk og ikke vil til himmelen, eller har familie de ikke vil sende til himmelen?

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (9 minutter siden):

Hva får deg til å tro at russerne kommer til å arrestere Putin? 

De ønsker å leve, de ønsker fred, og de ønsker ikke å drepe  sine slektninger og venner i Ukraina. Dessuten er det vanlig rundt omkring i verden å gjøre militærkupp når regimet gjør ting militæret på ingen måte kan akseptere.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (2 minutter siden):

Er ikke Donbass i Ukraina da?

Du får det til å høres ut som  Russland ikke har invadert Donbass (Ukraina)

Er det alt du har å si?

Jeg har aldri påstått at Donbass ikke er i Ukraina? Det er jo ikke helt ulikt f.eks. Kosovo som var en del av Jugoslavia, men det betyr jo ikke at det er greit å bombe sivile?

Som sagt; flere "sannheter" og forståelser av hva som har skjedd, som gjør at russere ser på dette på en annen måte. Jeg prøver å forklare hvorfor vi ser russere som støtter invasjonen. Det er neppe fordi de er onde mennesker. Ikke alle i alle fall.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (1 minutt siden):

De ønsker å leve, de ønsker fred, og de ønsker ikke å drepe  sine slektninger og venner i Ukraina.

Nei, men derfra til og faktisk gjøre det i et diktatur land, er to forskjellige ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
I Grosny skrev (7 minutter siden):

Det er veldig mange i Russland som er veldig sinte på Putin, inkludert 80 prosent av pensjonerte offiserer (i følge en pensjonert general). Mange i hæren ønsker ikke å krige mot Ukraina. Hæren har mye makt, og mye våpenmakt. Jeg tror de kan arrestere han. Putin har visstnok 1000FSB på sin side, men er de på hans side? Det kan godt tenkes at hans atomkrigplan er fullstendig uakseptabel også for FSB. Putin sier at han ikke er redd  for atomkrig for da kommer alle russere til himmelen. Men tenk om FSB har høydesrekk og ikke vil til himmelen, eller har familie de ikke vil sende til himmelen?

Det vet jeg at de er og jeg har skrevet tidligere at jeg tror at Putin graver sin egen grav ved å starte denne krigen, men jeg tror det er for tidlig å tro at han skal bli arrestert nå.

Dessuten så er vel ikke hans trussel om atomkrig noe han nødvendigvis kommer til å utføre, men er en trussel og et retorisk virkemiddel. Man kan selvfølgelig ikke vite, men det er heller ikke slik at man skal være skråsikker på at han kommer til å gjøre det.

Jeg tror egentlig at Russland må se enda flere nederlag før noe gjøres med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (1 minutt siden):

Nei, men derfra til og faktisk gjøre det i et diktatur land, er to forskjellige ting.

Hvis det er nødvendig å gjøre militærkupp for å stoppe en krig som mange sterke krefter i Russland absolutt ikke kan godta så er det ganske sannsynlig at det vil skje.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilRyan skrev (22 minutter siden):

Det vet jeg at de er og jeg har skrevet tidligere at jeg tror at Putin graver sin egen grav ved å starte denne krigen, men jeg tror det er for tidlig å tro at han skal bli arrestert nå.

Dessuten så er vel ikke hans trussel om atomkrig noe han nødvendigvis kommer til å utføre, men er en trussel og et retorisk virkemiddel. Man kan selvfølgelig ikke vite, men det er heller ikke slik at man skal være skråsikker på at han kommer til å gjøre det.

Jeg tror egentlig at Russland må se enda flere nederlag før noe gjøres med han.

Putin har  et uberegnelighetsproblem /troverdighetsproblem. Jeg tror mange russere, blant andre  offiserer og FSB, er veldig utrygge på  hva han vil finne på, og at de ikke kan ta  risikoen.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

likestilling skrev (6 minutter siden):

Er det alt du har å si?

Jeg har aldri påstått at Donbass ikke er i Ukraina? Det er jo ikke helt ulikt f.eks. Kosovo som var en del av Jugoslavia, men det betyr jo ikke at det er greit å bombe sivile?

Som sagt; flere "sannheter" og forståelser av hva som har skjedd, som gjør at russere ser på dette på en annen måte. Jeg prøver å forklare hvorfor vi ser russere som støtter invasjonen. Det er neppe fordi de er onde mennesker. Ikke alle i alle fall.

Ja, jeg kritiserer ikke innlegget ditt. Beklager det.

Men det er et relevant moment at Russland er invasjonsmakt i Ukraina. 

Jeg er enige at russere er gode folk, men akkurat her tror jeg de bommer. Uten poenger er de neppe...

Skulle gjerne likt å lære mer om denne  terroren om du har en link? Jeg skal google litt!

Endret av totti_1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (4 minutter siden):

Hvis det er nødvendig å gjøre militærkupp for å stoppe en krig som mange sterke krefter i Russland absolutt ikke kan godta så er det ganske sannsynlig at det vil skje.

Ja vi får krysse fingrene for at noen faktisk tør å gjøre det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (22 minutter siden):

Ja, men jeg tror det er en kombinasjon av det, og at man avventer invasjon av Kiev til byen er bombet.

Sånn sett er det 1-1 i denne krigen. Jeg er livredd for fortsettelsen, siden det er Ukrainernes hjem kampen slåss på.

Men friheten deres tror jeg ikke Putin vinner. Han vil bare lykkes å desimere landet. 

AprilRyan skrev (21 minutter siden):

Det er det de tror og jeg ser det er skrevet flere steder, men mener jeg også leste at Russland benektet. Så usikker, men Russland ville nok benektet det om det stemte også. De vil nok ikke vise at de er svake på noe vis.

Det er derfor jeg lurer på om det finnes bekreftelse på om dette stemmer. Finnes det ikke, er det slike ting jeg mener trekker ned hele diskusjonen (anklager ikke dere for noe altså). Vi hører hele tiden om propaganda fra Russland, men det virker som det går begge veier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tutte skrev (Akkurat nå):

Ja vi får krysse fingrene for at noen faktisk tør å gjøre det.

Ila. 2022 tror jeg det.

Når Kiev er pinneved 😐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, innlegg med kun lenke, brudd på rommets retningslinjer og innhold Kvinneguiden ikke vil assosieres med, og svar til dette. 

_popcorn_, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nafiaa skrev (21 minutter siden):

Hvis dette skulle stemme så er det bare å si god natt.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajajane skrev (3 minutter siden):

Det er derfor jeg lurer på om det finnes bekreftelse på om dette stemmer. Finnes det ikke, er det slike ting jeg mener trekker ned hele diskusjonen (anklager ikke dere for noe altså). Vi hører hele tiden om propaganda fra Russland, men det virker som det går begge veier. 

Det er en del historier og bilder/videor på Twitter av russiske soldater som jakter desperat etter bensin.

Og bilde av mange tanks som er forlatt. Mangel på bensin?

Twitter er overlegen som informasjonskilde Men bevisene er bare anektodiske. Akkurat her tror jeg Russland har bommet med bensin.

Endret av totti_1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...