Tutte Skrevet 1. mars 2022 #3021 Del Skrevet 1. mars 2022 likestilling skrev (10 minutter siden): Helt på sidelinjen, men vi ga opp rimelig raskt. Vi kapitulerte offisielt 10. juni 1940. De tyske soldatene ble mer eller mindre eskortert til slott og storting 9. april. Edit: Og haha, 17. mai ja... Sånn på sidelinjen ja og til sammenligning siden noen synes Ukraina burde overgitt seg med en gang for å spare liv. De fleste velger nok å kjempe for landet sitt og ikke gi seg så lenge det går. Da andre verdenskrig brøt ut i 1939, erklærte Norge seg nøytralt, men 9. april 1940 angrep tyske tropper landet. Kong Haakon og regjeringen nektet å overgi seg, men etter to måneder hadde tyskerne erobret hele landet, og fra da av og til frigjøringen i 1945 sto Norge under tysk okkupasjon. Kongen og regjeringen flyktet til London og fortsatte kampen derfra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 1. mars 2022 #3022 Del Skrevet 1. mars 2022 Tutte skrev (1 time siden): Det blir akkurat som da Norge kjempet mot Tyskland da de invaderte Norge 1940, og vi ga ikke opp og vant. Vår tilnærming var rimelig annerledes, og det blir vanskelig å hevde at vi VANT: Vi ble frigjort. Vi ga kansje ikke opp, men vi var heller ikke veldig aktiv i motstanden, og det var snakk om en valgt og helhetlig strategi knyttet til utfordringen. Det kan ha vært at Putin har trodd at det var noe slikt som var mulig i Ukraina, men det betyr at han faktisk ikke har sett vestlige nyheter på et par år. De samme informasjonene som underbygger hans historie om NATO og Ukraina, er de samme som ville fortelle han at dette ville bli grisete. Mange ønsker å hevde han er isolert og ikke blir fortalt sannheten : så mye behøvde han ikke å bli fortalt, at det var mulig å feilberegne på denne måten. Bare tidsbruken i øvelse, har vært en kjent problemstilling som han ikke trengte noen til å fortelle han om. Antallet soldater trenger han ikke å bli informert om: bare dette at folke er psykisk slitne og at 200 000 er for få, er nok til at han skulle forstått at dette gikk åt skogen.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KiksKaks Skrevet 1. mars 2022 #3023 Del Skrevet 1. mars 2022 Jeg har en følelse av at de neste timene/døgnet blir avgjørende. Når Russland skal ha nye forhandlinger i morgen som de melder nå, tyder det vel på at de har større pressmuligheter etter det som nå nok vil skje. Jeg mener man kan bli nødt til å gå med på noen krav for å sikre verdensfreden om nødvendig som å gi utbryterregionene til Russland (ihvertfall for nå), så kan man på sikt forhandle om flere ting (også annet enn om Ukraina). Jeg mener også at det bør være andre representanter fra vesten til stede, og ikke bare noen som evt kan være "helt låst" til å skulle ha hele territoriet selv om Russland truer med det aller verste. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stranger15 Skrevet 1. mars 2022 #3024 Del Skrevet 1. mars 2022 Blir skikkelig krig nå 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jajajane Skrevet 1. mars 2022 #3025 Del Skrevet 1. mars 2022 Russland ber innbyggere i Kyiv om å evakuere. De ønsker ikke gå etter sivile. Russland ber innbyggere i Kyiv som bor i nærheten av infrastruktur for etterretning om å evakuere, melder AFP. Ifølge russiske nyhetsbyråer har Russlands forsvarsdepartement uttalt at de vil angripe militær infrastruktur flere steder i hovedstaden, blant annet sikkerhetstjenesten SBU, for å «stanse informasjonsangrep mot Russland». 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 1. mars 2022 #3026 Del Skrevet 1. mars 2022 (endret) Jeg på ingen måte på Russland sin side, men man må ha flere tanker i hodet på en gang. Norge sin utestengelse av russiske utøvere var ulovlig før FIS godkjente det. Hvorfor lot man ikke FIS forby dem så man slapp å bryte loven? Hvorfor utestenge EU den eneste oligarken som er nærme Putin og som er mot krigføringen i Ukraina? Sist men ikke minst må man stille seg spørsmålet om Vesten ikke hjelper Putin ved å innføre en del av sanksjonene de har innført. Husk at Russland har et propagandaapparat nesten uten sidestykke. Vesten liker å tro at når folket i Russland får det ille nok kommer de til å gjøre opprør mot regimet. Jeg frykter at de heller blir mer nasjonalistiske. Det var det man så i Tyskland etter første verdenskrig. Endret 1. mars 2022 av Majer 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
askefast Skrevet 1. mars 2022 #3027 Del Skrevet 1. mars 2022 Tutte skrev (1 time siden): Det blir akkurat som da Norge kjempet mot Tyskland da de invaderte Norge 1940, og vi ga ikke opp og vant. Ikke helt det samme, den gang var det 2.verdenskrig. Nå må verden prøve å forhindre den tredje å starte. Men ja, jeg skjønner tankegangen din. Jeg mener ikke at Ukraina skal bli slukt av Russland, men at de kanskje kan vurdere noen mildere versjoner, og stille seg spørsmål om det er noe som oppleves som mindre viktig, å gi avkall på. Trenger de NATO medlemskap akkurat nå? Kan de vente noen år? Kan de svelge den kamelen, om vi kan slippe atomkrig? Det var forresten russerne som kom inn og hjalp oss da tyskerne var i Norge. De rykket inn i Finnmark. Ett halvt år etterpå, hadde tyskerne forlatt Norge. Russerne tok ikke Norge da. Ingen andre land i verden, kan vise til 1000 års naboland, uten krig. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
evybergen Skrevet 1. mars 2022 #3028 Del Skrevet 1. mars 2022 https://www.nettavisen.no/nyheter/hevder-kina-er-klare-til-a-fa-slutt-pa-krigen/s/5-95-403536 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alabay Skrevet 1. mars 2022 #3029 Del Skrevet 1. mars 2022 hva som skjer nå som vi sendt våpen til ukrana- ,, dette vet russland for alltid nå,, spørsmål er; er man med i krigen hvis vi sende våpen,, dette er ja,, så nå sitter vi her og venter på at de kanskje kan finne på og angripe,, 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stranger15 Skrevet 1. mars 2022 #3030 Del Skrevet 1. mars 2022 Hvem får skylda for at Norge sender våpen til kiyv? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 1. mars 2022 #3031 Del Skrevet 1. mars 2022 evybergen skrev (7 minutter siden): https://www.nettavisen.no/nyheter/hevder-kina-er-klare-til-a-fa-slutt-pa-krigen/s/5-95-403536 Dette er fantastisk! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 1. mars 2022 #3032 Del Skrevet 1. mars 2022 jo mer jeg setter meg inn i denne konflikten så ser jeg at Ukraina ikke er uskyldig dem heller. De har ikke bedt om å bli innvandert, for det er det Russland som har skylden for, men konflikten som ligget til bakgrunn for dette er begge landene skyld i. Selv om det skulle bli slutt på krigen, så er det fortsatt floker mellom dem som må løses. Kanskje enn kunne finne et kompromiss. Ukraina gir fra seg de områdene som kalles uavhengige, og lar de få ha russisk som sitt andre offisielle språk. Samtidig så blir Ukraina et nøytralt land. Til gjengjeld trekker Russland seg ut av Ukraina. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 1. mars 2022 #3033 Del Skrevet 1. mars 2022 alabay skrev (4 minutter siden): hva som skjer nå som vi sendt våpen til ukrana- ,, dette vet russland for alltid nå,, spørsmål er; er man med i krigen hvis vi sende våpen,, dette er ja,, så nå sitter vi her og venter på at de kanskje kan finne på og angripe,, Ja, det er slik det er nå. En beslutning som svært mange land har gjort nå, om det er betryggende. Det er mange land som tenker det samme.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oleidole1999 Skrevet 1. mars 2022 #3034 Del Skrevet 1. mars 2022 Vestens utestengelse av alt som er russisk, vil bare forsterke støtten til invasjon av Ukraina. Flere russiske kamphelikopter er skutt ned over en innsjø i Ukrainsk territorium, ikke uventet mister også Ukraina mange antall soldater. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jajajane Skrevet 1. mars 2022 #3035 Del Skrevet 1. mars 2022 evybergen skrev (11 minutter siden): https://www.nettavisen.no/nyheter/hevder-kina-er-klare-til-a-fa-slutt-pa-krigen/s/5-95-403536 Dette har jeg dessverre ikke mye stor tro på… 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 1. mars 2022 #3036 Del Skrevet 1. mars 2022 (endret) Majer skrev (17 minutter siden): Jeg på ingen måte på Russland sin side, men man må ha flere tanker i hodet på en gang. Norge sin utestengelse av russiske utøvere var ulovlig før FIS godkjente det. Hvorfor lot man ikke FIS forby dem så man slapp å bryte loven? Hvorfor utestenge EU den eneste oligarken som er nærme Putin og som er mot krigføringen i Ukraina? Sist men ikke minst må man stille seg spørsmålet om Vesten ikke hjelper Putin ved å innføre en del av sanksjonene de har innført. Husk at Russland har et propagandaapparat nesten uten sidestykke. Vesten liker å tro at når folket i Russland får det ille nok kommer de til å gjøre opprør mot regimet. Jeg frykter at de heller blir mer nasjonalistiske. Det var det man så i Tyskland etter første verdenskrig. Norges utestengelse var i grunn ikke ulovlig, og de kunne ikke vente mer på et etterdultende FIS. Det som uansett hadde skjedd om de ikke tok en avgjørelse, var at sponsorer trakk seg ut og arrangør og tilhørende frivillighet og hjelpeapparat ikke ville arrangert om de ble kastet ut. Norge var mer opptatt av å sende et signal, enn å forholde seg til et korrupt FIS og deres Russlandprofitører. Vi kan ikke bry oss om russere blir nasjonalistiske nå. Til syvende og sist er Putin og kreml krigprofitører som vil leve i luksus og rikdom og vil muligens innse at de har mer å tape på en krig enn å vinne. Men folk må forstå at dette handler om mer enn Ukraina. Det er livsfarlig for Europa om Russland nå lykkes med det de prøver, og det er å gjenreise sovjet. Hele verden hater vesten, aller har et horn i siden til oss, og vi har veldig lite å tjene på et sterkt Russland som ekspanderer, uten å vise dem at det vil koste. Endret 1. mars 2022 av kar90 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 1. mars 2022 #3037 Del Skrevet 1. mars 2022 tussi84 skrev (Akkurat nå): jo mer jeg setter meg inn i denne konflikten så ser jeg at Ukraina ikke er uskyldig dem heller. De har ikke bedt om å bli innvandert, for det er det Russland som har skylden for, men konflikten som ligget til bakgrunn for dette er begge landene skyld i. Selv om det skulle bli slutt på krigen, så er det fortsatt floker mellom dem som må løses. Kanskje enn kunne finne et kompromiss. Ukraina gir fra seg de områdene som kalles uavhengige, og lar de få ha russisk som sitt andre offisielle språk. Samtidig så blir Ukraina et nøytralt land. Til gjengjeld trekker Russland seg ut av Ukraina. Tja, det er selvsagt aldri en konflikt uten to uenige sider. Uansett hva deres floke måtte være på nåværende tidspunkt - så er det ikke verdt å bombe opp et helt land og drepe 1000vis av mennesker. Dette hører ikke 2022 til. Selv om Russ ikke får viljen sin. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 1. mars 2022 #3038 Del Skrevet 1. mars 2022 en annen ting. Mange tenker på at Norge ble okkupert av tyskerne, og vil derfor ikke at det skal skje igjen med feks Ukraina. Hvis man setter spissen på det så slapp egentlig Norge ganske billig unna under den 2.verdenskrig iht mange andre land. Det var matrasjonering og portforbud, men så lenge man ikke gjorde motstand så lot tyskerne nordmennene være omtrent i fred. Tyskerne bygde også opp blandt jernbanen,.og sysselsatte mange nordmenn i arbeid. Ting var selvfølgelig ikke helt bra, men det kunne vært mye verre! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 1. mars 2022 #3039 Del Skrevet 1. mars 2022 Jajajane skrev (1 minutt siden): Dette har jeg dessverre ikke mye stor tro på… Det er ikke noe nytt at Kina er kritisk til krigen, hvorvidt de faktisk kan få til noe, er et annet spørsmål. Og selvfølgelig; Japans innspill nå nettopp, er ikke akkurat til hjelp. Det er litt frustrerende at man står mitt i en tilspissende konflikt, og skriker : «jeg vil også være truende!!!, spesielt når de slåss på andre siden av kloden! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nimbus2000 Skrevet 1. mars 2022 #3040 Del Skrevet 1. mars 2022 tussi84 skrev (1 minutt siden): en annen ting. Mange tenker på at Norge ble okkupert av tyskerne, og vil derfor ikke at det skal skje igjen med feks Ukraina. Hvis man setter spissen på det så slapp egentlig Norge ganske billig unna under den 2.verdenskrig iht mange andre land. Det var matrasjonering og portforbud, men så lenge man ikke gjorde motstand så lot tyskerne nordmennene være omtrent i fred. Tyskerne bygde også opp blandt jernbanen,.og sysselsatte mange nordmenn i arbeid. Ting var selvfølgelig ikke helt bra, men det kunne vært mye verre! Det er det jeg også mener. Jeg er glad Norge ga seg nærmest uten kamp. Da sparte vi mange menneskeliv. Jeg hadde aldri blitt født om kampene i Norge hadde blitt langvarige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå