Becky Skrevet 1. mars 2022 #3001 Del Skrevet 1. mars 2022 Egenskap skrev (25 minutter siden): se hva som skjer liksom... da er man desperat... og er IKKE rasjonell. Hva innebærer gassforsyningene? Er det strøm og varme? Eller alt elektrisk? Gjelder det hele Europa? Vil virkelig ha svar på det, siden da er det kanskje på tide å forberede seg litt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*luna* Skrevet 1. mars 2022 #3002 Del Skrevet 1. mars 2022 Apis skrev (14 minutter siden): Ja, selvsagt vil Nato behandle en søknad fra Ukraina, men Det er Ukraina som søker seg vestover, ikke Nato som søker seg østover. Som et fritt og demokratisk land skal selvsagt Ukraina selv bestemme og ikke la seg presse av en diktator. Jeg tror ikke NATO hadde vært så tydelige på at de ville hjelpe Ukraina på veien til medlemskap hvis de hadde tenkt å avslå en søknad fra Ukraina om NATO-medlemskap. Dette skjedde på et tidspunkt som NATO visste at det var en risiko for at det kunne bli krig hvis Russland ikke fikk garantier om at Ukraina ikke skulle bli NATO-medlem. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/G32pgq/derfor-foeler-putin-seg-sveket https://www.nrk.no/urix/amerikansk-professor_-_-vi-ma-si-at-ukraina-ikke-kommer-til-a-bli-en-del-av-nato-1.15846978 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Egenskap Skrevet 1. mars 2022 #3003 Del Skrevet 1. mars 2022 Becky skrev (6 minutter siden): Hva innebærer gassforsyningene? Er det strøm og varme? Eller alt elektrisk? Gjelder det hele Europa? Vil virkelig ha svar på det, siden da er det kanskje på tide å forberede seg litt. Bare å hvile. Jeg har ingen bekymring for hva Russland vil komme til å gjøre. Alle vet det er gale mennesker som har fått en posisjon i landet på en uærlig måte. Respekten er vekke. Vi har allierte som vil hjelpe hverandre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 1. mars 2022 #3004 Del Skrevet 1. mars 2022 Egenskap skrev (4 minutter siden): Bare å hvile. Jeg har ingen bekymring for hva Russland vil komme til å gjøre. Alle vet det er gale mennesker som har fått en posisjon i landet på en uærlig måte. Respekten er vekke. Vi har allierte som vil hjelpe hverandre. Jeg er enig. Men hvis han stopper gass forsyning, hvordan vil det se ut? Er det alt av elektrisk og varme.. dumt spm kanskje :') Men vil gjerne vite Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Egenskap Skrevet 1. mars 2022 #3005 Del Skrevet 1. mars 2022 Becky skrev (5 minutter siden): Jeg er enig. Men hvis han stopper gass forsyning, hvordan vil det se ut? Er det alt av elektrisk og varme.. dumt spm kanskje :') Men vil gjerne vite Det er ikke noe å bekymre seg over, det finnes mange andre løsninger. Vi har alt det vi trenger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jajajane Skrevet 1. mars 2022 #3006 Del Skrevet 1. mars 2022 Oligarker slår tilbake; I en uttalelse gjengitt av Financial Times, beskriver oligarkene Mikhail Fridman og Petr Aven gjennom deres London-baserte oppkjøpsfond Letterone, at de er i vantro over sanksjonene mot dem. – Vi er sjokkert over de falske påstandene (...) som skal rettferdiggjøre grunnlaget for sanksjonene, heter det i en uttalelse fra Letterone som Financial Times har mottatt. – De vil kjempe mot urettferdigheten med hver sene i kroppen, for seg selv og de titusenvis av ansatte i Storbritannia og Europa som er avhengig av dem, skriver oppkjøpsfondet i samme melding om eierne. Mandag kveld fryste EU eiendelene til en rekke russiske milliardærer, såkalte oligarker. Det ble samtidig innført reiseforbud mot disse. Det skrev Financial Times mandag, og viste til en lengre sanksjonsliste fremlagt av EU. DETTE skrev jeg om i går, trodde vi virkelig at dette vil gå greit?! De rike og mektige vil aldri godta dette! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
milla80 Skrevet 1. mars 2022 #3007 Del Skrevet 1. mars 2022 askefast skrev (2 timer siden): Jeg forstår at Ukraina kjemper. Men jo mer de kjemper, jo verre blir landet råket. Dersom jeg var president, og visste at jeg var nøkkelen, så er det mulig jeg hadde gått av frivillig. Det er ikke etter demokratiske prosesser, og ikke fear. Men jeg hadde ofret posisjonen min, dersom Ukraina fortsatt kunne bestå, og man kunne spart all ødeleggelsen, alle sivile liv, og all elendighet. Krig skaper store traumer og problemer. Jo lenger krigen pågår, jo mer vil de unge, og spesielt barna lide. En hel generasjon kan bli ødelagt. Er det en mann som ikke vil gi seg, får den andre vurdere om han er villig til å gi seg. Om det kan gi fred, og få den uberegnelige til å trekke seg ut. Jeg skjønner hva du sier samtidig som jeg tenker.. skal de bare overgi seg til Russerne ? Om det samme hadde skjedd med Norge skulle vi bare ha gitt opp landet vårt og friheten vår ? Jeg kan være enig i det du sier samtidig som jeg tenker at dette kommer ikke til å gå over med det første. Ukrainerne er villige til å dø for sitt eget land og sin egen frihet. Nå er situasjonen som den er og det ser ikke ut til at noen av dem har tenkt å gi seg ( ihverfall ikke i første omgang) så da mener jeg det er bedre at Norge hjelper Ukraina de kan . Om det er å sende våpen fordi de trenger det så synes jeg faktisk de bør gjøre det. I en drømmeverden skulle jeg ønske at det ikke fantes i det hele tatt men sånn er verden . Gal og full av ondskap og egoisme. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jajajane Skrevet 1. mars 2022 #3008 Del Skrevet 1. mars 2022 Becky skrev (9 minutter siden): Jeg er enig. Men hvis han stopper gass forsyning, hvordan vil det se ut? Er det alt av elektrisk og varme.. dumt spm kanskje :') Men vil gjerne vite Mange har svart, men tenker for enkelt. Norge er dønn avhengig av denne forsyningen. I det store og det hele så vil det slå ut svært dårlig økonomisk for Norge. Handler ikke om enkeltmennesker som har mangel på gass til matlaging. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 1. mars 2022 #3009 Del Skrevet 1. mars 2022 kar90 skrev (4 timer siden): Nato er bare en trussel om du tenker å angripe. At Russland ser på det som en trussel sier alt om hvor farlige de er. Eh, jaha? Bosnia og Herzegovina angrep NATO? Serbia og Kosovo angrep NATO? Irak angrep NATO? Afghanistan angrep NATO? Libya angrep NATO? Selvfølgelig er det ikke slik det fungerer. Soviet sa goså at de ikke ville angripe først med atomvåpen, men likevel ble USA rimelig sure i 1962 da Soviet plasserte missiler på Cuba, etter at USA/NATO hadde startet med å utplassere atomvåpen i Italia og Tyrkia. USA ville selvsagt aldri godtatt at Russland ble venn med Canada (gjerne etter et kupp) og rustet opp langs hele grensen til USA og utplasserte missiler der. Det hadde ikke vært nok å si "neida, vi har ikke tenkt å angripe". Dette blir for enkelt, men det er klart det er lettere å forholde seg til noe som er ekstremt enkelt. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*luna* Skrevet 1. mars 2022 #3010 Del Skrevet 1. mars 2022 Becky skrev (2 minutter siden): Jeg er enig. Men hvis han stopper gass forsyning, hvordan vil det se ut? Er det alt av elektrisk og varme.. dumt spm kanskje :') Men vil gjerne vite Det betyr at prisen på gass, strøm, drivstoff, mat og andre varer kommer til å stige mye. Det kan også bli rasjonering. Særlig Tyskland er avhengig av gass fra Russland.. Hvis det er mangel på gass må de bruke mer strøm, og strømprisene vil øke. Norge har strømkabler til utlandet, derfor vil strømprisen øke mye i Norge også. Dette hadde vært kritisk for Europa. Men slik jeg forstår det kan problemet løses siden det er sanksjoner som vi selv har innført som kan føre til at Russland ikke får betalt for gass og olje de selger til Europa. Hvis Europa letter på sanksjonene mot Russland løser det trolig problemet. https://borsen.dagbladet.no/nyheter/frykter-krise-stromprisene-kan-skyte-i-vaeret/75490215 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 1. mars 2022 #3011 Del Skrevet 1. mars 2022 Jajajane skrev (6 minutter siden): Oligarker slår tilbake; I en uttalelse gjengitt av Financial Times, beskriver oligarkene Mikhail Fridman og Petr Aven gjennom deres London-baserte oppkjøpsfond Letterone, at de er i vantro over sanksjonene mot dem. – Vi er sjokkert over de falske påstandene (...) som skal rettferdiggjøre grunnlaget for sanksjonene, heter det i en uttalelse fra Letterone som Financial Times har mottatt. – De vil kjempe mot urettferdigheten med hver sene i kroppen, for seg selv og de titusenvis av ansatte i Storbritannia og Europa som er avhengig av dem, skriver oppkjøpsfondet i samme melding om eierne. Mandag kveld fryste EU eiendelene til en rekke russiske milliardærer, såkalte oligarker. Det ble samtidig innført reiseforbud mot disse. Det skrev Financial Times mandag, og viste til en lengre sanksjonsliste fremlagt av EU. DETTE skrev jeg om i går, trodde vi virkelig at dette vil gå greit?! De rike og mektige vil aldri godta dette! At krigsprofitørene nå er i harnisk er litt av hensikten. At de er sjokkerte er desto mer gledelig. Altså, det kommer til å bli en krig. Det må dere skjønne. Vi har ikke råd til å la være. Hvis vesten tillater seg å være svak mens Russland bygger seg opp med militærmakt og gjør seg enda mer relevant som handelspartner og som militærmakt med alle de andre maktene bak seg, så er vesten ferdig på sikt. Dette handler mye mer om Ukraina. Det eneste som gjør at Kina og andre makter ikke backer Russland i høyere grad enn de gjør, er nettopp fordi vesten er relevant, økonomisk og militært. Om vi står å ser på dette nå, gjør vi ikke bare Russland mektigere, men vi viser og at vi er svake, og vi mister enda mer respekt for den kommende trusselen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Egenskap Skrevet 1. mars 2022 #3012 Del Skrevet 1. mars 2022 kar90 skrev (Akkurat nå): At de er sjokkerte er desto mer gledelig. 👏 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jajajane Skrevet 1. mars 2022 #3013 Del Skrevet 1. mars 2022 kar90 skrev (2 minutter siden): At krigsprofitørene nå er i harnisk er litt av hensikten. At de er sjokkerte er desto mer gledelig. Altså, det kommer til å bli en krig. Det må dere skjønne. Vi har ikke råd til å la være. Hvis vesten tillater seg å være svak mens Russland bygger seg opp med militærmakt og gjør seg enda mer relevant som handelspartner og som militærmakt med alle de andre maktene bak seg, så er vesten ferdig på sikt. Dette handler mye mer om Ukraina. Det eneste som gjør at Kina og andre makter ikke backer Russland i høyere grad enn de gjør, er nettopp fordi vesten er relevant, økonomisk og militært. Om vi står å ser på dette nå, gjør vi ikke bare Russland mektigere, men vi viser og at vi er svake, og vi mister enda mer respekt for den kommende trusselen. Vi kan være så sterke vi vil, helt til Putin sender en atombombe. Da er det å «stå på krava» og være sterk likegyldig. vi undervurdere denne fyren, og tror at samtaler og fornuft vil få han til å endre mening. Det kommer aldri til å skje! kina og andre makter slår seg med når de ser behovet, det er det ingen tvil om. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jajajane Skrevet 1. mars 2022 #3014 Del Skrevet 1. mars 2022 Egenskap skrev (3 minutter siden): 👏 De vil ikke sitte sjokkerte og gi opp. De vil slå tilbake, på de som prøver å «stoppe dem». Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 1. mars 2022 #3015 Del Skrevet 1. mars 2022 Jajajane skrev (9 minutter siden): De vil ikke sitte sjokkerte og gi opp. De vil slå tilbake, på de som prøver å «stoppe dem». Vel, den samme Mikhail Fridman som sier han er sjokkert, er den samme som har uttrykt seg veldig kritisk til Putins krig. Dette er markedskommunikasjon. Mikhail Fridman er ukrainer; han er er neppe veldig stor fan av Putin for tiden. (HAN ER krigsprofitør, men det er det mange som er. ..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 1. mars 2022 #3016 Del Skrevet 1. mars 2022 (endret) askefast skrev (3 timer siden): Jeg forstår at Ukraina kjemper. Men jo mer de kjemper, jo verre blir landet råket. Dersom jeg var president, og visste at jeg var nøkkelen, så er det mulig jeg hadde gått av frivillig. Det er ikke etter demokratiske prosesser, og ikke fear. Men jeg hadde ofret posisjonen min, dersom Ukraina fortsatt kunne bestå, og man kunne spart all ødeleggelsen, alle sivile liv, og all elendighet. Krig skaper store traumer og problemer. Jo lenger krigen pågår, jo mer vil de unge, og spesielt barna lide. En hel generasjon kan bli ødelagt. Er det en mann som ikke vil gi seg, får den andre vurdere om han er villig til å gi seg. Om det kan gi fred, og få den uberegnelige til å trekke seg ut. Det blir akkurat som da Norge kjempet mot Tyskland da de invaderte Norge 1940, og vi ga ikke opp og vant. Endret 1. mars 2022 av Tutte 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss spjåk Skrevet 1. mars 2022 #3017 Del Skrevet 1. mars 2022 Perfume skrev (1 time siden): Dette syns jeg var skummelt ... Fra Dagbladet idag.... Jeg håper for alles skyld at han har flere valg enn dette.. Jeg håper noen fra innsiden knærter Putin før han gjør noe drastisk. Men har ikke store troen på dette, Putin har nok mange på sin side av de langt oppe i systemet. Han har vel uansett skapt en fryktkultur rundt seg også. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prelunia Skrevet 1. mars 2022 #3018 Del Skrevet 1. mars 2022 Tutte skrev (16 minutter siden): Det blir akkurat som da Norge kjempet mot Tyskland da de invaderte Norge 1940, og vi ga ikke opp og vant. Dette har vi feiret hver 17. mai siden. Regner med at dette var en spøk🙈😅 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 1. mars 2022 #3019 Del Skrevet 1. mars 2022 Prelunia skrev (Akkurat nå): Regner med at dette var en spøk🙈😅 Haha, nei ikke ment som spøk, men blandet litt🙈🙈 Det er jo grunnlovsdagen det😂 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 1. mars 2022 #3020 Del Skrevet 1. mars 2022 (endret) Tutte skrev (26 minutter siden): Det blir akkurat som da Norge kjempet mot Tyskland da de invaderte Norge 1940, og vi ga ikke opp og vant. Dette har vi feiret hver 17. mai siden. Helt på sidelinjen, men vi ga opp rimelig raskt. Vi kapitulerte offisielt 10. juni 1940. De tyske soldatene ble mer eller mindre eskortert til slott og storting 9. april. Edit: Og haha, 17. mai ja... Endret 1. mars 2022 av likestilling 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå