Gå til innhold

Starten på 3. verdenskrig?

Gjest AnonymBrukerJa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

mumrikk1 skrev (39 minutter siden):

Er redd Putin kommer til å svare stygt om han ikke får viljen sin i dag😢

Tipper han truer presidenten av Ukraina med atomvåpen.. at hvis han ikke får viljen sin, svarer de med atomvåpen.. Sorry men hadde ikke forundret meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (1 minutt siden):

Tipper han truer presidenten av Ukraina med atomvåpen.. at hvis han ikke får viljen sin, svarer de med atomvåpen.. Sorry men hadde ikke forundret meg. 

Det hadde kanskje vært til det beste hvis han faktisk gjorde det, og at Ukraina ga seg. Forferdelig for Ukraina, men det fremstår likevel som det beste alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (3 minutter siden):

Det er jo ikke Ukraina som vil være målet for atomvåpen. Hvordan skal han rettferdiggjøre den bruken mot Ukraina? Til og med Putin skjønner at å være en nasjon som angriper med atomvåpen er en falitterklæring. Atomvåpen vil selvfølgelig bli rettet mot natoland som besitter atomvåpen, fordi da kan han rettferdiggjøre det med å hevde at det kom atomtrusler derfra.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at forhandlingene i dag kan føre fram til noe. Men jeg tror at en evt. løsning som fører til våpenhvile også må innebære noe som Putin kan sole seg i glansen av i hjemlandet. For han vil aldri innrømme feil eller nederlag. Jeg tror Ukraina må være villig til å inngå noen form for kompromiss om dette skal ta slutt. 

Når det gjelder Kina er de opptatt av handel og økonomi med både Russland og vesten, og i så måte imot sanksjoner. Men de har også utrykt at de er imot invasjonen. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frykter egentlig at Russland vil gå seirende ut av konflikten på et vis. At de slipper å betale erstatning for skadene de har påført Ukraina og i tillegg får igjennom noen av deres ønsker, og så godtar man dette for å få en slutt på krigen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, kar90 said:

Det er jo ikke Ukraina som vil være målet for atomvåpen. Hvordan skal han rettferdiggjøre den bruken mot Ukraina? Til og med Putin skjønner at å være en nasjon som angriper med atomvåpen er en falitterklæring. Atomvåpen vil selvfølgelig bli rettet mot natoland som besitter atomvåpen, fordi da kan han rettferdiggjøre det med å hevde at det kom atomtrusler derfra.

Jeg tror, (men jeg vet ikke) at hvis Putin fyrer av atomvåpen, så blir det ikke ett missil.

Hvis det skjer, så kommer alle missiler Russland har klare, og som han kan beordre avfyrt, bli skutt ut. For da har han kommet til veis ende. Et eneste atommissil sendt fra Russland vil bli møtt med alt USA har, også de våpen som er i Europa. Putin kommer til å sende opp alt, for han vet at han er en død mann uansett.

Å sende en enkel atombombe mot Tyskland for eksempel, ville vært helt utenkelig å gjøre med hensikt.

Går det av et eneste missil, og det ikke blir fulgt av flere, så tror jeg det er en ulykkeshendelse. Eller at de fleste personell på basene nekter å følge ordre, eller at Putin får et hodeskudd mens han gir ordren, så bare et missil rekker å bli avfyrt.

Jeg regner med at Putin går bevæpnet med pistol under dressjakka hele tiden, og når han ikke taler på TV, er han i skuddsikre klær og hjelm. For å beskytte seg mot et snikmord.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Brian skrev (1 time siden):

Ja, Putins øyne virker veldig kalde og blottet for følelser; er det bare meg, eller er det flere som ser en viss likhet i blikket til Putin og Breivik ...?

blikk.jpg.2c1c1821ece6aed04e270d88e90e2016.jpg

Tenkte på det senest i går faktisk. Ganske like ellers også. Forskjellen er bare at Breivik ikke har den makta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, font said:

Jeg håper at forhandlingene i dag kan føre fram til noe. Men jeg tror at en evt. løsning som fører til våpenhvile også må innebære noe som Putin kan sole seg i glansen av i hjemlandet. For han vil aldri innrømme feil eller nederlag. Jeg tror Ukraina må være villig til å inngå noen form for kompromiss om dette skal ta slutt. 

Når det gjelder Kina er de opptatt av handel og økonomi med både Russland og vesten, og i så måte imot sanksjoner. Men de har også utrykt at de er imot invasjonen. 

Jeg er enig med deg. Hva Kina sier, er det Kina må si. Hvis ikke Kina gjør noe konkret, så er det stilltiende støtte.

Kina balanserer mellom å kritisere invasjonen, og å si at Russland ble presset av USA og NATO.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker jo som alle her inne tror at atomkrig er på vei. Jeg blir livredd. Er det ingen som har noen gode argumenter for det motsatte? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (1 minutt siden):

Virker jo som alle her inne tror at atomkrig er på vei. Jeg blir livredd. Er det ingen som har noen gode argumenter for det motsatte? 

At det ikke er Putin alene som kan trykke på den store røde knappen. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest June1996
9 minutter siden, ops2 said:

Jeg regner med at Putin går bevæpnet med pistol under dressjakka hele tiden, og når han ikke taler på TV, er han i skuddsikre klær og hjelm. For å beskytte seg mot et snikmord.

Virker unødvendig. Sikkerhetsfolkene til Putin vil vel eliminere truslene lenge før Putin klarer å skyte dem. 

Men mulig Putin har pistol for å føle seg tøff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, lady90 said:

Mange vil ikke like å høre det jeg sier nå, men det beste for verden er at Ukraina samtykker i å skrive under på å ikke søke medlemskap i NATO, men være et nøytralt land. I bytte mot det trekker Russland seg ut, og sanksjonene oppheves.

Så kan vi heller sende humanitær hjelp til Ukraina, ikke våpen.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at mange tråder blir slått sammen. Hadde det vært en idé å lage et eget rom som angår denne krigen, slik som med koronaviruset?

Dette er noe mange er opptatt av, og denne tråden begynner å bli lang og uoversiktlig?

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, lady90 said:

Det som taler mot atomkrig er at vi vil mest sannsynlig se en totalødeleggelse av verden og det er ikke hva noen av partene ønsker. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest June1996
17 minutter siden, ops2 said:

Jeg tror, (men jeg vet ikke) at hvis Putin fyrer av atomvåpen, så blir det ikke ett missil.

Hvis det skjer, så kommer alle missiler Russland har klare, og som han kan beordre avfyrt, bli skutt ut. For da har han kommet til veis ende. Et eneste atommissil sendt fra Russland vil bli møtt med alt USA har, også de våpen som er i Europa. Putin kommer til å sende opp alt, for han vet at han er en død mann uansett.

Å sende en enkel atombombe mot Tyskland for eksempel, ville vært helt utenkelig å gjøre med hensikt.

Går det av et eneste missil, og det ikke blir fulgt av flere, så tror jeg det er en ulykkeshendelse. Eller at de fleste personell på basene nekter å følge ordre, eller at Putin får et hodeskudd mens han gir ordren, så bare et missil rekker å bli avfyrt.

Nå tror jeg ikke Putin try til atomvåpen med mindre Russland blir angrepet. MEN om han tyr til atomvåpen så tror jeg han starter med ett missil.  Det blir selvsagt bare spekulasjon fra min side, men jeg tror han starter med kun 1 som advarsel om at han mener alvor. Og at han ikke starter med å utslette verden uten advarsel. 

Det virker utenkelig å utslette verden kun for å sikre at Ukraina ikke blir NATO-medlem. 

Endret av June1996
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, June1996 said:

Virker unødvendig. Sikkerhetsfolkene til Putin vil vel eliminere truslene lenge før Putin klarer å skyte dem. 

Men mulig Putin har pistol for å føle seg tøff. 

Han er tidligere KGB, kan bruke våpen, og er nok redd for å bli forrådt. Det trenges bare at en av sikkerhetsvaktene gjør det. Hele verden håper vel på at det skal skje.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (4 minutter siden):

Mange vil ikke like å høre det jeg sier nå, men det beste for verden er at Ukraina samtykker i å skrive under på å ikke søke medlemskap i NATO, men være et nøytralt land. I bytte mot det trekker Russland seg ut, og sanksjonene oppheves.

Så kan vi heller sende humanitær hjelp til Ukraina, ikke våpen.

Her er det veldig tydelig at veldig mange av dere ikke forstår konsekvensene av at Ukraina skal gi seg og at vi bare skal stå på sidelinjen og se på. Dere skjønner ikke at dette handler om langt mer enn «bare» Ukraina. Jeg gir opp denne tråden.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i dette øyeblikk samtalen finner sted. Håper virkelig Zelenskyj etter x-antall samtaler med Nato-land den siste tiden har med seg noen psykologiske forhandlingskort. Han er selv en klok mann. Og dermed gir Putin en midlertidig seier/halv seier.

Vi må ikke presse Putin inn i et hjørnet, der han føler at ingenting er oppnådd. Vi har tross alt med en syk mann å gjøre. Med dagens våpen er hardt mot hardt ikke egentlig en option når alt er prøvet. Nato har egentlig blitt tatt fullstendig på senga her, man trodde vel aldri at Putin ville strekke dette såpass langt. Men Putin selv har sannsynligvis visst dette hele tiden. 

Denne situasjonen må vi få kontroll på i etterkant av en evt. noenlunde positiv forhandling for Putin. Med noen garantier fra han sin side også. Problemet er bare at historien har vist at papir og penn ikke nødvendigvis blir respektert, så man for all del ikke senke skuldrene av den grunn. Tvert i mot. Det må legges en stille plan av motoffensiv. Stor sjanse for at vi ikke kommer ut av situasjonen med livet i behold hvis ikke slike muligheter vurderes.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(*Sukk* :sukk: Aldri fred å få. Først covid og nå en krig med diverse følger. Hva blir det neste? 

Nei, jeg tror ikke redsel og hysteria hjelper et pøkk, jeg tror det gjør en mer lagelig til for hogg. Dør først fx). 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...