Gå til innhold

NÅ er det slutt på sukker for min del....blir du med?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 11.1.2022 den 10.16):

dere som har kuttet kunstig søtning- hvorfor? Jeg har alltid brukt suketter i te og kaffe, og nå bruker jeg litt i havregrøten.  Men tenker at det må være innafor? 

Kunstig søtning har samme effekt på insulinet i kroppen som vanlig sukker. Dvs at når du inntar kunstig søtt, så sendes det ut like mengder insulin i blodet som ved vanlig sukker. Det synes jeg er litt ekkelt å tenke på. I tillegg blokkerer det dopaminreseptorene på samme måte som vanlig sukker, og gjør at søtsuget vedvarer. 
Forskning har vist at man endrer tarmflora etter å ha spist mye kunstig søtt, i tillegg til at man over tid faktisk blir mer overvektig av det. 
 

Jeg har kuttet ut sukker for å gå ned i vekt, og det inkluderer kunstig søtning. Men etter jeg er nede på normal vekt så kommer jeg sikkert til å innimellom ta et glass cola zero i helgen, eller en sukkerfri pastill. Men aldri slik som jeg gjorde før, kunne drikke nesten en liter cola zero om dagen, brukte sukett i teen og spiste mengder av sukkerfrie pastiller. Var fullstendig ukritisk.

Anonymkode: 9286a...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kuttet sukker på mandag, hadde gått opp 3 kg i desember. 😶

Prøvde å kutte forrige uke, men sprakk allerede mandagen. Nå har jeg holdt meg unna sjokolade, chips og alkohol og ser at vekta går sakte nedover igjen. Er også bevisst på å ha spisevindu på 16 timer, også drikker jeg mye vann. 

Først i dag kjenner jeg at jeg ikke har abstinenser etter sukker, men spiser litt bær, nøtte eller druer om behovet blir for stort, mest for å putte noe i munnen av gammel vane. 

Det merkelige er at jeg ikke har sove så godt på lenge som jeg har gjort denne uken, pluss at magen er helt i balanse, ingen oppblåsthet eller luft.

Anonymkode: d1bc6...535

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at magen roer seg helt ned når man kutter sukker, det skjedde med meg og. Veldig spesielt egentlig, hadde ikke trodd det siden jeg spiser så mye grønt nå. 🙂

Anonymkode: 9286a...dd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får prøve ennå en gang da jeg skled ut på nytt. 

Det var så mye lettere i ukene før jul. Da var jeg mye bedre psykisk og hadde en stålvilje jeg ikke har hatt på lang tid. Nå er jeg så deprimert og sliten igjen at jeg vet knapt hvor jeg skal gjøre av meg. Da er det så vanskelig å holde seg unna alt jeg føler for å trøste meg med. 

I morgen har jeg lovet ungene vafler så klarer ikke holde meg i morgen, men etter det må jeg bare klare det. 

Jeg klarte det i dag, men. 

Jeg er jo på vei til å legge på meg alt jeg hadde gått ned. Hadde gått ned 2,5 kg. Men har vel gått opp 1,5 kg igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferreira skrev (På 3.1.2022 den 12.18):

Veide 100 blank i midten av november og var fornøyd med det. I desember har trening og godt kosthold sklidd ut. Falt ned på 94 kg nå 😔

Du var fornøyd med 100 kg og ble skuffa så fort du gikk under det? Ikke tull med oss tjukken

Anonymkode: 0a596...84c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (2 timer siden):

I morgen har jeg lovet ungene vafler så klarer ikke holde meg i morgen, men etter det må jeg bare klare det. 

Joda, klart du kan! Du kan lage deg selv vaffler uten sukker! Finnes mange oppskrifter på nett. Jeg har prøvd flere, både med og uten mel, og tilfelles er at de er uten sukker. Feks: 

https://www.lindastuhaug.no/2015/03/24/sunne-vafler/

https://fettogforstand.no/norsk/sott/lavkarbo-vafler/
 

https://levmeddiabetes.no/2018/02/grove-matvafler/
 

Og mange mange mange fler ;)

Anonymkode: b0e2a...666

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal også lage vafler imorgen! Med mandelmel, havregryn, revet eple og kanel 🤩

Men jeg vet ikke hva jeg skal ha på? Før var det alltid syltetøy eller nutella, noen som har noen forslag til hva som er sunt og godt? 

Anonymkode: 6369b...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skal også lage vafler imorgen! Med mandelmel, havregryn, revet eple og kanel 🤩

Men jeg vet ikke hva jeg skal ha på? Før var det alltid syltetøy eller nutella, noen som har noen forslag til hva som er sunt og godt? 

Anonymkode: 6369b...f94

Hva hvis du kjøper friske bær og rører de selv? Da slipper du alt sukkeret i syltetøyet. 

Anonymkode: 5c53b...2e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva hvis du kjøper friske bær og rører de selv? Da slipper du alt sukkeret i syltetøyet. 

Anonymkode: 5c53b...2e3

Enig i dette, jeg gjør det. Eller kjøper mager vanilje Kesam, å har friske bær og frukt oppå. Meloner, kiwi, bringebær, blåbær, klementiner, mango, og lignende.

Anonymkode: b0e2a...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Joda, klart du kan! Du kan lage deg selv vaffler uten sukker! Finnes mange oppskrifter på nett. Jeg har prøvd flere, både med og uten mel, og tilfelles er at de er uten sukker. Feks: 

https://www.lindastuhaug.no/2015/03/24/sunne-vafler/

https://fettogforstand.no/norsk/sott/lavkarbo-vafler/
 

https://levmeddiabetes.no/2018/02/grove-matvafler/
 

Og mange mange mange fler ;)

Anonymkode: b0e2a...666

Ja, men sønnen min har fått med seg klassesekken med spill og oppskrifter på blant annet vafler, så måtte lage den. 

Nå har jo ikke jeg tenkt å være 100% sukkerfri, så å ta et par vafler innimellom er ok, men det har blitt alt for mye i det siste så jeg skal tilbake til at det kun er når jeg blir servert det og slikt. Håper jeg klarer det, men nå er jeg ganske deprimert og har ikke samme viljestyrken som jeg hadde før jul merker jeg. 

Men nå er det dag en i morgen og jeg ønsker å få det til nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sprakk i helgen. Både fredag og lørdag ble det sukker og usunn mat, og jeg ble ganske skuffet over meg selv. Spiste julemarsipan og trykte i meg popcorn. 🙈 Men jeg fortsetter allikevel. Jeg SKAL ned noen kilo før våren, så dette MÅ jeg klare. Men UGH!, så seint vekta går nedover...  

Anonymkode: 55881...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kveld hadde jeg sååå lyst på noe godt og endte med å spise 2 appelsiner, litt blåbær yoghurt og mørk sjokolade. For meg er det innafor :)

Anonymkode: 6369b...f94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I går kveld hadde jeg sååå lyst på noe godt og endte med å spise 2 appelsiner, litt blåbær yoghurt og mørk sjokolade. For meg er det innafor :)

Anonymkode: 6369b...f94

Ja, det hender man virkelig får lyst på noe godt. Har holdt på å sprekke flere ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiste en muffins i går desverre. Men mtp at jeg egentlig gikk på butikken for å kjøpe både øl, is og sjokoladesaus så var det vel ikke det verste. 

Er under skikkelig psykisk press nå og merker det er megavanskelig å holde seg. Jeg som har kuttet skikkelig mye ned på snus endte med å snuse masse i går også. Så har liksom et utmattende og konstant sug på alt som kan stresse meg litt ned. 

Hvordan står man da i mot? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvordan går det med folk her? Holder dere ut? 

Jeg er så stolt over meg selv! Har klart meg med kun en sprekk siden mandag 3.januar. Jeg har gått ned nesten 4 kg! 😃 Det er mye lettere nå enn det var i starten. Jeg har jo fryktelig lyst på spesielt smågodt noen ganger, men ikke slike "kravings" som jeg er vant til at jeg bukker under for. Var på butikken i dag, og gikk forbi både skolebrød, søt kjeks og sjokolade, noe som alltid havnet i posen tidligere. Nå hadde jeg ikke det store behovet, og det var en god følelse.

Det er vel lov å være litt fornøyd og stolt av seg selv da? 🙃

Anonymkode: 55881...b1d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29. Januar og fortsatt ikke godis på meg. Hadde kake på jobben for noen dager siden som jeg takket nei til. Hadde voldsomt sukkersug her om dagen, men måtte stålsette meg.

Blir litt alkohol på meg i kveld for jeg skal på fest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg startet med sukkerfri i uke 52, 2021, i uke 1 sprakk jeg, men har vært sukkerfri siden uke 2 igjen. Nå går det helt automatisk (uke 1 var litt spesiell og derfor skjedde det en sprekk der).

Så i morgen er det 4 uker uten sukker på 5 uker. Veldig fornøyd med det. Har heller ikke craves lengre. 

Anonymkode: 3fd14...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde første vellykkede dag i går. Men kommer ikke til å gå "all in" før etter neste uke. Det er urealistisk slik det er nå. Men jeg jobber med å kutte kraftig ned i hvert fall. Har ikke kjøpt inn noe i dag heller da. Men i morgen blir det servert kake her jeg er, og på mandag fortsetter det som gjorde mandag-torsdag denne uken helt umulig. 

Men jeg skal jobbe hardt med å ikke ta like av neste uke som jeg gjorde denne uken her da. Så fokus for neste uke er reduksjon også stopp uken etter. Håper jeg klarer det. Er ganske deprimert så det er mye mer vanskelig enn til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele januar gikk uten godteri, chips og alkohol! Et knekkebrød med prim, ei mariekjeks og noe vaffel på jobb en gang i barnehagen sammen med barna, anser det som problemfritt i det store bildet. Februar startet med begravelse, og da var det SÅ godt med kake. Men var på igjen med vanlig dag i går, og nå med godisfri helg.

Fornøyd med å finne en balanse, hvor spesielle anledninger faktisk er spesielle anledninger og ikke «det er jo tirsdag, det er jo bursdagen til noen» osv. Så håper jeg dette holder seg. Er typisk meg å skli ut etter påske med fullt kjør til alle tider. 

Anonymkode: a75a9...51a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er dag fire uten at jeg kjøper usunne greier. 

Jeg spiser jo frukt og har feks litt syltetøy uten tilsatt sukker oppi havregryn med melk, og kan feks ha litt sweet chili på grønnsakene, men det fungerer fint for min del. 

Det er å holde meg unna alkohol, muffins, vafler, is osv som jeg må gjøre og som jeg har begynt på nå igjen. I tillegg til å stoppe med overspisingen. 

Det går greit, men merker jo at jeg har lyst på noe da. Men er jo bare dag fire så det er jo ganske naturlig. Tar en stund å venne seg av det etter 1,5 mnd på kjøret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...