Gå til innhold

Får du som lærer meldinger fra dine elever i ferien? Svarer du? 🧐


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Summeer skrev (19 minutter siden):

Herlighet, det er jo bare å la vær å svare. Elever vet jo at det er juleferie fra skolen, og når første skoledag er. Det er jo bare å la vær å svare, og starte svaret med "vel overstått ferie, håper du også har hatt noen gode fridager. Nå som jeg er tilbake på jobb kan jeg se på det du sendte meg..." da har du både satt en grense og man kan jo ikke bli sur på at svaret kommer sent når man har forklart hvorfor. 

Noen uten sosiale antenner blir sure uansett 😁

Anonymkode: 977aa...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har hatt søstera mi på besøk i juleferien og ser at hun blir litt stresset av å få både SMS og e-post av sine elever (voksenopplæring).
Hun får dårlig samvittighet av å ikke svare, sier hun, men det er jo de som bør skjerpe seg! Ferie er ferie.
Skal lærere være tilgjengelige også i ferien? 

Anonymkode: 977aa...ee4

Ja, jeg svarer fordi hvis de sender i ferien er det mest sannsynlig noe alvorlig, i sommerferien druknet et familiemedlem av en elev og da sa foreldrene fra

Anonymkode: 8b7b4...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke problemet. Jeg får en hel masse mail i juleferien, men jeg svarer ikke før jeg er tilbake på jobb etter nyttår. Vanligvis tar det meg et par dager å jobbe meg igjennom innboksen også. 

Anonymkode: 8ad99...a25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, jeg svarer fordi hvis de sender i ferien er det mest sannsynlig noe alvorlig, i sommerferien druknet et familiemedlem av en elev og da sa foreldrene fra

Anonymkode: 8b7b4...033

Hvis det er slike saker, skal man selvfølgelig svare. 

Anonymkode: 977aa...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jo, noen ganger kan man se. På WhatsApp, for eksempel. 
Enig i at eleven bør ta hintet, men dessverre...

Anonymkode: 977aa...ee4

Ja, men på vanlig sms via tlf nr kan man ikke det. 

Anonymkode: 8b1e7...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg svarer fordi hvis de sender i ferien er det mest sannsynlig noe alvorlig, i sommerferien druknet et familiemedlem av en elev og da sa foreldrene fra

Anonymkode: 8b7b4...033

Og det blir noe helt annet. Her er det noen som sender sms om en oppgave, ikke en kritisk livshendelse. Jeg blir ringt noen ganger i ferien, og da er det alvor. Da får jeg ofte en sms først som forklarer hva alvorlig som har skjedd og at de kommer til å ringe/ber meg ringe, og enten så svarer jeg at det virkelig ikke passer eller så må jeg avbryte fri/ferie og skriver beredskap og overtid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Summeer said:

Og det blir noe helt annet. Her er det noen som sender sms om en oppgave, ikke en kritisk livshendelse. Jeg blir ringt noen ganger i ferien, og da er det alvor. Da får jeg ofte en sms først som forklarer hva alvorlig som har skjedd og at de kommer til å ringe/ber meg ringe, og enten så svarer jeg at det virkelig ikke passer eller så må jeg avbryte fri/ferie og skriver beredskap og overtid. 

Får du overtid om du må ha kontakt med elever/ foreldre i ferier? 

Anonymkode: 20f07...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, fordi en ting er å svare i arbeidstiden, men det er jo ferie nå. 

Anonymkode: 977aa...ee4

Ja, men hvis hun velger å svare i ferien/ sin fritid så sier hun indirekte at det er greit. 

Anonymkode: fe6f8...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ja, men hvis hun velger å svare i ferien/ sin fritid så sier hun indirekte at det er greit. 

Anonymkode: fe6f8...1c4

Hun har ikke svart. Jeg mener bare at det er frekt av elevene å forstyrre læreren pga noe tull 

Anonymkode: 977aa...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for det meste foreldrene som sender meldinger, mailer og ringer til alle døgnets tider og i ferier. Prøver å legge fra meg jobben og ikke svare, men da er det enkelte som hisser seg veldig opp, og det er ekkelt. 

Så ja, det er helt vanlig at elever og foresatte tar kontakt utenfor arbeidstid. 

Anonymkode: 4eee6...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva med å sette grenser? Ha et standardsvar som "Jeg har ferie til og med... henvendelser blir besvart første virkedag".

Anonymkode: cb8e3...3ee

Det er viktig å starte med opplæring/forventningsavklaring når man får en ny gruppe med foresatte/elever. Våre barns lærere har alltid gjort det på første foreldremøte, og det synes jeg er kjempebra. Vanlige beskjeder går på SchoolLink = læreren sjekker og svarer når hen ønsker det. Kan for eksempel ikke logge inn i jula. Telefoner mellom 13/14-16, med mindre det er noe ekstraordinært. Hvis det har vært dødsfall i familien, alvorlig sykdom og lignende synes nok de fleste lærere det er greit å få telefon på søndag kveld, men det er jo ikke greit å sende meldinger av typen «kan du sjekke oppgaven min». Men hvis disse meldingene er kanalisert inn i et system som man kan logge seg ut av (jobb-e-post, SchoolLink eller lignende), er det ikke noe problem. 
Jeg underviser selv (universitet), og studentene sender e-post og meldinger til de underligste tidspunkt. Helg, klokka 23:58 (spørsmål om utsettelse rett før innleveringsfrist klokka 23:58) og så deretter klokka 02:00 på natta når det viser seg at det ikke gikk an å levere inn etter klokka 23:59. 🙄 Men siden disse meldingene kun kommer på e-posten, som jeg IKKE har koblet opp mot telefonen min, er det ikke noe problem for meg. Og studentene får svar i arbeidstiden. Det er svært få som ikke kan vente. Jeg tror mange foreldre/elever/studenter er såpass inne i sin egen boble at de ikke helt kobler at læreren ikke jobber 24/7. Selvsentrert, ja, men sånn er det. Her må læreren sette tydelige grenser, kall det oppdragelse om du vil. 
Det er også lærere som strekker seg altfor langt. Læreren til et av barna mine gjør det. Selv om vi har blitt «oppdratt» til ikke å sende melding på søndag kveld med mindre det er krise etc, men sende melding på SchoolLink, så svarer hun på selv helt banale meldinger nesten med en gang, samme når jeg sender dem. Det er ting jeg ikke forventer at hun ser på før dagen etter, for det haster absolutt ikke. Jeg tenker at hun burde logge av SchoolLink på telefonen og verne om fritiden sin bedre, men har ikke turt å si det til henne ennå. 🙈 

Anonymkode: 1ade6...371

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er i hvert fall en uting å ikke gi ut nummeret sitt som lærer. Da snakker jeg spesielt om kontaktlærere. Som faglærer, ikke like viktig nei. Som kontaktlærer har man tatt på seg det ekstra ansvaret for at barna og ungdommene har det greit på fritida, og da er det viktig å være tilgjengelig om det er kritisk.

Anonymkode: 8b1e7...f3d

Hæ? Det er da foreldrene som har ansvaret forr ungene på fritida. Orientering om ting som har skjedd på fritida gjøres via skole/hjem plattform som blir lest før skoledagen begynner. Kontaktlærer-tilskuddet dekker oppfølging og tilrettelegging for kontaktene er i skoledagen, og skole-hjem arbeid. 

I min kommune som er en av Norges største er det arbeidsgiver som deler lærernes private telefonnummer, noe som er unødvendig og irriterende. Vi må altid oppdra den lille 10%'en av foreldre som ikke har gangsyn for at lærere også har ett liv utenom jobben. (Jeg snakker da ikke om dødsfall i nær familie og lignende som er å betrakte som unntak). 

Anonymkode: 15697...d0b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er viktig å starte med opplæring/forventningsavklaring når man får en ny gruppe med foresatte/elever. Våre barns lærere har alltid gjort det på første foreldremøte, og det synes jeg er kjempebra. Vanlige beskjeder går på SchoolLink = læreren sjekker og svarer når hen ønsker det. Kan for eksempel ikke logge inn i jula. Telefoner mellom 13/14-16, med mindre det er noe ekstraordinært. Hvis det har vært dødsfall i familien, alvorlig sykdom og lignende synes nok de fleste lærere det er greit å få telefon på søndag kveld, men det er jo ikke greit å sende meldinger av typen «kan du sjekke oppgaven min». Men hvis disse meldingene er kanalisert inn i et system som man kan logge seg ut av (jobb-e-post, SchoolLink eller lignende), er det ikke noe problem. 
Jeg underviser selv (universitet), og studentene sender e-post og meldinger til de underligste tidspunkt. Helg, klokka 23:58 (spørsmål om utsettelse rett før innleveringsfrist klokka 23:58) og så deretter klokka 02:00 på natta når det viser seg at det ikke gikk an å levere inn etter klokka 23:59. 🙄 Men siden disse meldingene kun kommer på e-posten, som jeg IKKE har koblet opp mot telefonen min, er det ikke noe problem for meg. Og studentene får svar i arbeidstiden. Det er svært få som ikke kan vente. Jeg tror mange foreldre/elever/studenter er såpass inne i sin egen boble at de ikke helt kobler at læreren ikke jobber 24/7. Selvsentrert, ja, men sånn er det. Her må læreren sette tydelige grenser, kall det oppdragelse om du vil. 
Det er også lærere som strekker seg altfor langt. Læreren til et av barna mine gjør det. Selv om vi har blitt «oppdratt» til ikke å sende melding på søndag kveld med mindre det er krise etc, men sende melding på SchoolLink, så svarer hun på selv helt banale meldinger nesten med en gang, samme når jeg sender dem. Det er ting jeg ikke forventer at hun ser på før dagen etter, for det haster absolutt ikke. Jeg tenker at hun burde logge av SchoolLink på telefonen og verne om fritiden sin bedre, men har ikke turt å si det til henne ennå. 🙈 

Anonymkode: 1ade6...371

Tusen takk for svar! 

Anonymkode: 977aa...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet. Hun kan la være å svare evt slik som andre sier, ha et automatisk svar som sier at hun har ferie og er tilbake på jobb 03.01. 

Anonymkode: 2f5e7...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ser ikke problemet. Hun kan la være å svare evt slik som andre sier, ha et automatisk svar som sier at hun har ferie og er tilbake på jobb 03.01. 

Anonymkode: 2f5e7...285

Kan man ha automatisk svar på SMS og WhatsApp? 

Anonymkode: 977aa...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke alltid like så enkelt å la være å dele eget telefonnummer. Vi er forventet å bruke egen telefon på jobb, så vi ringer foresatte med egen telefon i arbeidstiden (og utenom). I de periodene vi har hatt hjemmeskole, har vi også måttet ringe både foresatte og elevene for å ha kontakt med dem gjennom dagen. Det er slettes ikke alle som har vært tilgjengelig på Teams, så kontakt på andre måter har vært nødvendig. Man kan jo sikkert ringe fra hemmelig nummer og slette seg fra telefonkatalogen osv., men egentlig tenker jeg at det er mer på sin plass at lærere for kompensert for bruk av egen telefon. Når det gjelder å svare på sms'er og telefoner er det heldigvis slik at de aller fleste ikke tar kontakt i helger og ferier. Noe har det blitt gjennom årene for min del, men jeg har vært heldig der. Om det hadde vært en vane, ville jeg tatt det opp i fellesskap på møte for foresatte eller i en felles epost. 

Når det gjelder ansvar for elevene på fritiden som noen nevner her, så er ikke det min jobb som kontaktlærer. Bare så vi har det på det rene! ;) Jeg har ansvar for elevene når de er på skolen, og ved eventuelle kriser. På fritiden er barna foresattes ansvar. 

Anonymkode: c8a96...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12/27/2021 den 16.54):

Det er i hvert fall en uting å ikke gi ut nummeret sitt som lærer. Da snakker jeg spesielt om kontaktlærere. Som faglærer, ikke like viktig nei. Som kontaktlærer har man tatt på seg det ekstra ansvaret for at barna og ungdommene har det greit på fritida, og da er det viktig å være tilgjengelig om det er kritisk.

Anonymkode: 8b1e7...f3d

Jeg er kontaktlærer for 23 elever. 

Dette er da 3.5% av min stilling. 

Vi lærere har komprimert arbeidsår og ei arbeidsuke på 45 timer i uka. Dvs at jeg har 45x3.5% = 1.6 timer i uka å bruke på mine kontaktelever.  Dette skal så fordeles på de 23, altså 4 min pr kontaktelev pr uke. 

 

På denne tida skal jeg ordne fravær, snakke med foresatte, med eleven, med elevens andre faglærere, ppt, bup, rådgivere og andre aktuelle instanser for eleven. 

Dette er ikke en jobb jeg har påtatt meg. Det er en jobb som har blitt pålagt meg. Og jeg gjør den samvittighetsfullt. 

Men det er vitterlig ikke mitt ansvar om eleven har det greit på fritida. 

Jeg gjør hva jeg kan for at eleven skal ha en så god som mulig tid på skolen, og jeg prøver å finne ut om fritidsrelaterte ting som er relevante for skoletida. Men jeg har ikke ansvar for elevens fritid. Ikke på 4minutter i uka. 

 

Men jeg blir imponert over hvor stor superhelt du tenker vi lærere er. Hvor mange timer vi har i døgnet. 

Anonymkode: ea6b9...e41

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luckiness skrev (På 12/27/2021 den 16.19):

Virker som det er vanlig at lærere bruker sin egen telefon til å besvare elever. Både i og utenfor skoletid. Stemmer dette? Er dette et krav? Håper de får dekket telefoner og abonnement isåfall. 
 

Hvis det ikke er krav til at sms/ringing skal brukes så ville jeg informert elevene om at det må sendes Mail ved spørsmål. Da kan man unngå å ha varsling på Mail. + lage automatisk svar hvis man har ferie eller det er helg. Type «Jeg har ferie til og med 2.1. Mailer blir besvart etter det».

Beklager men no lo eg godt!

Lærare får dekket telefon og abonnement? :latter:

Nei, det skjer ikkje. Det er forventa at vi skal bruke telefonen til foreldrekontakt, og totrinnsinnlogging. Men vi får ingen kompensasjon. Niks, nada, niet.

 

Men så har du sånne som meg som aldri gjev ut telefonnummeret mitt, men henviser til kontoret eller mail. Idiotskap å dele ut nummeret sitt. Då risikerar ein å få meldingar/telefonar utamfor arbeidstida. 

Anonymkode: e1a3b...bc7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Beklager men no lo eg godt!

Lærare får dekket telefon og abonnement? :latter:

Nei, det skjer ikkje. Det er forventa at vi skal bruke telefonen til foreldrekontakt, og totrinnsinnlogging. Men vi får ingen kompensasjon. Niks, nada, niet.

 

Men så har du sånne som meg som aldri gjev ut telefonnummeret mitt, men henviser til kontoret eller mail. Idiotskap å dele ut nummeret sitt. Då risikerar ein å få meldingar/telefonar utamfor arbeidstida. 

Anonymkode: e1a3b...bc7

Helt enig med deg. Ville aldri gitt mitt. Men man har vel egentlig rett på dekning av kostnader, i det minste en slags kompensasjon? Om ikke bør ledelsen være tydelig på at mobilbruk ikke forventes og at det er lærerne selv som avgjør om de ønsker å bruke privat mobil.

https://www.norsklektorlag.no/oss/kan-arbeidsgiver-palegge-laerere-bruk-av-privat-mobiltelefon-i-jobben/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...