Gå til innhold

Får du som lærer meldinger fra dine elever i ferien? Svarer du? 🧐


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Summeer skrev (Akkurat nå):

Jeg kunne funnet på å sende en mail til en lærer i ferien, men jeg hadde jo ikke forventet svar. På samme måte som jeg faktisk har ansvaret for å skjerme meg selv fra jobbmail når jeg har ferie....

Men når elever sender SMS, kan de ofte se at læreren har lest den...

Anonymkode: 977aa...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AthenaRavenLuna

Send ut en felles melding, om at det nå er juleferie så eventuelle  meldinger og e-post vil ikke bli besvart, i ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på hva det gjelder…

man har ofte en anelse om hva det gjelder basert på eleven som tar kontakt.

Anonymkode: 8b1e7...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kommer vel an på hva det gjelder…

man har ofte en anelse om hva det gjelder basert på eleven som tar kontakt.

Anonymkode: 8b1e7...f3d

Sjekk kommentar 7 ☺️

Anonymkode: 977aa...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så hun bør la være å svare i stedet for å skrive «Jeg har ferie, respekter det!» ? 

Anonymkode: 977aa...ee4

Normen er jo at man avklarer dette med elevene når man starter skoleåret. Feks. at man gjerne hjelper men det må være i arbeidstiden og at henvendelser etter 1630 ikke blir besvart, samme med telefoner og eventuelt mailer. Ferier og helger er nogo. Så jeg ville gjort som en over og bare sendt ut en mail/sms om at nå er det ferie og spørsmål om skolearbeid må tas etter nyttår når skolen er i gang igjen for de blir ikke lest før man er på jobb. Men igjen, man må jo gi beskjed om hvor skapet skal stå på starten av året.

Og som jeg sa folk er jo forskjellige, en venninne av meg elsker å hjelpe til så hun har jo tilgjengelig døgnet rundt nærmest. 😄

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får mail, svarer når jeg har tid. Er ikke som om de ringer meg. 

Anonymkode: fcc40...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det at folk har en fritid betyr ikke at en er tilgjengelig for jobbrelaterte ærend. Jobb er jobb, og det må alle - også elever og foresatte - respektere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sjekk kommentar 7 ☺️

Anonymkode: 977aa...ee4

Jeg hadde svart med at vi tar det etter ferien.

Hadde jeg hatt en sårbar elev som feks ikke hard det bra hjemme og jeg vet det kan være fare for liv og helse, så ville jeg svart og brydd meg. Men hendvendelser fra elever som jobber med skole i ferien ville jeg nok ikke besvart, kommer an på. Er det en elev jeg liker, så er det større sjanse for det. Gitt at jeg er interessert i å hjelpe.

Anonymkode: 8b1e7...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har hun jo seg selv å takke. Hvorfor har hun gitt ut privatnummetet i utgangspunktet? En jævla uting. Hadde jeg vært lærer ville jeg aldri godtatt å bli kontaktet på fritiden med mindre det var skjedd dødsfall i nærmeste familie og det var avgjørende å få kontakt med lærer umiddelbart og å vente til arbeidstidens begynnelse ikke var mulig. Jeg er født i 85 og startet på skolen i 1992. Kan aldri huske at mamma noensinne kontaktet læreren på fritiden. Hva er det med dagens lærere, foresatte og elever som gjør at de MÅ kontakte læreren på privaten for filleting?

Anonymkode: 8db5d...7f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Får mail, svarer når jeg har tid. Er ikke som om de ringer meg. 

Anonymkode: fcc40...7e3

Men hvis det er SMS, ser de at læreren har lest...Og da tenker de sikkert at læreren er så frekk som ikke svarer...Null selvinnsikt, altså. 
Hun fikk SMS fra en person på lørdag, svarte ikke, fikk lignende melding fra samme elev i dag. Er ikke det frekt da?? 

Anonymkode: 977aa...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde svart med at vi tar det etter ferien.

Hadde jeg hatt en sårbar elev som feks ikke hard det bra hjemme og jeg vet det kan være fare for liv og helse, så ville jeg svart og brydd meg. Men hendvendelser fra elever som jobber med skole i ferien ville jeg nok ikke besvart, kommer an på. Er det en elev jeg liker, så er det større sjanse for det. Gitt at jeg er interessert i å hjelpe.

Anonymkode: 8b1e7...f3d

Absolutt, helt enig! 

Anonymkode: 977aa...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her har hun jo seg selv å takke. Hvorfor har hun gitt ut privatnummetet i utgangspunktet? En jævla uting. Hadde jeg vært lærer ville jeg aldri godtatt å bli kontaktet på fritiden med mindre det var skjedd dødsfall i nærmeste familie og det var avgjørende å få kontakt med lærer umiddelbart og å vente til arbeidstidens begynnelse ikke var mulig. Jeg er født i 85 og startet på skolen i 1992. Kan aldri huske at mamma noensinne kontaktet læreren på fritiden. Hva er det med dagens lærere, foresatte og elever som gjør at de MÅ kontakte læreren på privaten for filleting?

Anonymkode: 8db5d...7f6

Enig, det var hennes feil. Men hva kan hun gjøre nå? 

Anonymkode: 977aa...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hvis det er SMS, ser de at læreren har lest...Og da tenker de sikkert at læreren er så frekk som ikke svarer...Null selvinnsikt, altså. 
Hun fikk SMS fra en person på lørdag, svarte ikke, fikk lignende melding fra samme elev i dag. Er ikke det frekt da?? 

Anonymkode: 977aa...ee4

Regner med at elven spurte om hjelp til oppgave?

Hvis læreren ikke svarte, så bør eleven ta hintet. Tror neppe at det haster…

Men eleven kan ikke se om læreren har sett meldingen på sms.

Anonymkode: 8b1e7...f3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er i hvert fall en uting å ikke gi ut nummeret sitt som lærer. Da snakker jeg spesielt om kontaktlærere. Som faglærer, ikke like viktig nei. Som kontaktlærer har man tatt på seg det ekstra ansvaret for at barna og ungdommene har det greit på fritida, og da er det viktig å være tilgjengelig om det er kritisk.

Anonymkode: 8b1e7...f3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Regner med at elven spurte om hjelp til oppgave?

Hvis læreren ikke svarte, så bør eleven ta hintet. Tror neppe at det haster…

Men eleven kan ikke se om læreren har sett meldingen på sms.

Anonymkode: 8b1e7...f3d

Jo, noen ganger kan man se. På WhatsApp, for eksempel. 
Enig i at eleven bør ta hintet, men dessverre...

Anonymkode: 977aa...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er i hvert fall en uting å ikke gi ut nummeret sitt som lærer. Da snakker jeg spesielt om kontaktlærere. Som faglærer, ikke like viktig nei. Som kontaktlærer har man tatt på seg det ekstra ansvaret for at barna og ungdommene har det greit på fritida, og da er det viktig å være tilgjengelig om det er kritisk.

Anonymkode: 8b1e7...f3d

Absolutt, men ikke når det gjelder oppgaver da. 

Anonymkode: 977aa...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Har hatt søstera mi på besøk i juleferien og ser at hun blir litt stresset av å få både SMS og e-post av sine elever (voksenopplæring).
Hun får dårlig samvittighet av å ikke svare, sier hun, men det er jo de som bør skjerpe seg! Ferie er ferie.
Skal lærere være tilgjengelige også i ferien? 

Anonymkode: 977aa...ee4

Nei, lærere trenger ikke være tilgjengelige i ferien, men her har jo søstra di lagt opp til det selv. Hvorfor har hun gitt ut privatnummeret sitt? Og siden hun først har gjort det: hvorfor har hun ikke gitt beskjed på forhånd om at hun ikke ønsker mas i ferien? 

Her må søstra di bare ta ansvar for å ikke havne i denne situasjonen selv. Kontakt utenom undervisningstid foregår på mail og hun har kontortid fra X til Y mandag til fredag, mailer besvares da. 

Anonymkode: 87007...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, lærere trenger ikke være tilgjengelige i ferien, men her har jo søstra di lagt opp til det selv. Hvorfor har hun gitt ut privatnummeret sitt? Og siden hun først har gjort det: hvorfor har hun ikke gitt beskjed på forhånd om at hun ikke ønsker mas i ferien? 

Her må søstra di bare ta ansvar for å ikke havne i denne situasjonen selv. Kontakt utenom undervisningstid foregår på mail og hun har kontortid fra X til Y mandag til fredag, mailer besvares da. 

Anonymkode: 87007...8e2

Hvorfor har hun ikke gitt beskjed på forhånd? Vel, tipper fordi hun trodde hennes elever hadde respekt for hennes fritid. Dessverre tok hun feil. 

Anonymkode: 977aa...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har hatt søstera mi på besøk i juleferien og ser at hun blir litt stresset av å få både SMS og e-post av sine elever (voksenopplæring).
Hun får dårlig samvittighet av å ikke svare, sier hun, men det er jo de som bør skjerpe seg! Ferie er ferie.
Skal lærere være tilgjengelige også i ferien? 

Anonymkode: 977aa...ee4

Voksenopplæring for utlendinger?

Anonymkode: 50f99...f34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, det er jo bare å la vær å svare. Elever vet jo at det er juleferie fra skolen, og når første skoledag er. Det er jo bare å la vær å svare, og starte svaret med "vel overstått ferie, håper du også har hatt noen gode fridager. Nå som jeg er tilbake på jobb kan jeg se på det du sendte meg..." da har du både satt en grense og man kan jo ikke bli sur på at svaret kommer sent når man har forklart hvorfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...