Gå til innhold

Får du som lærer meldinger fra dine elever i ferien? Svarer du? 🧐


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hatt søstera mi på besøk i juleferien og ser at hun blir litt stresset av å få både SMS og e-post av sine elever (voksenopplæring).
Hun får dårlig samvittighet av å ikke svare, sier hun, men det er jo de som bør skjerpe seg! Ferie er ferie.
Skal lærere være tilgjengelige også i ferien? 

Anonymkode: 977aa...ee4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, hun burde skjerpe seg. Det et bare å legge bort telefonen, hun bestemmer helt selv om hun skal svare eller ikke. 

Anonymkode: 3efb6...1b0

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, hun burde skjerpe seg. Det et bare å legge bort telefonen, hun bestemmer helt selv om hun skal svare eller ikke. 

Anonymkode: 3efb6...1b0

Det er jo de som sender meldinger! De har altså ingen respekt for at hun også trenger ferie 

Anonymkode: 977aa...ee4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meldinger er helt ok, for da velger man selv når man vil svare, eller om man vil svare. Verre med de som ringer...

Men ja, helt vanlig med sms , mail og tlf i helger, ferier, kveld osv... (mest fra foresatte i mitt tilfelle) det er en del av yrket.

Hilsen ungdomsskolelærer 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snabeltann skrev (1 minutt siden):

Meldinger er helt ok, for da velger man selv når man vil svare, eller om man vil svare. Verre med de som ringer...

Men ja, helt vanlig med sms , mail og tlf i helger, ferier, kveld osv... (mest fra foresatte i mitt tilfelle) det er en del av yrket.

Hilsen ungdomsskolelærer 

Pleier du å svare? 

Anonymkode: 977aa...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Pleier du å svare? 

Anonymkode: 977aa...ee4

Kommer litt an på hva det gjelder :) Er det noe som ikke haster, kan jeg svare "Vi fikser det mandag! :) "

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner om det var noe som hastet...Men en av mailene var «Kan du sjekke min oppgave?». Forventer studenter virkelig at læreren skal gjøre dette i ferien? Makan til frekkhet 

Anonymkode: 977aa...ee4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snabeltann skrev (1 minutt siden):

Kommer litt an på hva det gjelder :) Er det noe som ikke haster, kan jeg svare "Vi fikser det mandag! :) "

Hvordan å si «respekter at det er ferie!» på en hyggelig måte? 😁 

Anonymkode: 977aa...ee4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har hatt søstera mi på besøk i juleferien og ser at hun blir litt stresset av å få både SMS og e-post av sine elever (voksenopplæring).
Hun får dårlig samvittighet av å ikke svare, sier hun, men det er jo de som bør skjerpe seg! Ferie er ferie.
Skal lærere være tilgjengelige også i ferien? 

Anonymkode: 977aa...ee4

Svar når hun har tid.. 

Anonymkode: eba0e...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er vanlig at lærere bruker sin egen telefon til å besvare elever. Både i og utenfor skoletid. Stemmer dette? Er dette et krav? Håper de får dekket telefoner og abonnement isåfall. 
 

Hvis det ikke er krav til at sms/ringing skal brukes så ville jeg informert elevene om at det må sendes Mail ved spørsmål. Da kan man unngå å ha varsling på Mail. + lage automatisk svar hvis man har ferie eller det er helg. Type «Jeg har ferie til og med 2.1. Mailer blir besvart etter det».

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sette grenser? Ha et standardsvar som "Jeg har ferie til og med... henvendelser blir besvart første virkedag".

Anonymkode: cb8e3...3ee

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan å si «respekter at det er ferie!» på en hyggelig måte? 😁 

Anonymkode: 977aa...ee4

Haha, det hender vel det blir slik noen ganger om det er unødvendig "mas". Men som kontaktlærer gagner det alle å opprettholde en positiv relasjon.

Har bare tre ganger i løpet av 17 år blitt oppringt i fellesferie av noe så alvorlig at jeg har måttet avbrutt, reist hjem for å hjelpe/jobbe, så det er ikke så ille. De aller fleste respekter en beskjed om at dette tar vi i arbeidstiden. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luckiness skrev (2 minutter siden):

Virker som det er vanlig at lærere bruker sin egen telefon til å besvare elever. Både i og utenfor skoletid. Stemmer dette? Er dette et krav? Håper de får dekket telefoner og abonnement isåfall. 
 

Hvis det ikke er krav til at sms/ringing skal brukes så ville jeg informert elevene om at det må sendes Mail ved spørsmål. Da kan man unngå å ha varsling på Mail. + lage automatisk svar hvis man har ferie eller det er helg. Type «Jeg har ferie til og med 2.1. Mailer blir besvart etter det».

 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva med å sette grenser? Ha et standardsvar som "Jeg har ferie til og med... henvendelser blir besvart første virkedag".

Anonymkode: cb8e3...3ee

Hva med sms? 

Anonymkode: 977aa...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

 

Hva med sms? 

Anonymkode: 977aa...ee4

Ha teksten klar på sms også. Gi det svaret hver eneste gang det kommer en sms.

Anonymkode: cb8e3...3ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun har for vane å svare, så legger hun jo opp til det selv. Da gjør hun seg tilgjengelig og da tror jo elevene det er greit.

Anonymkode: fe6f8...1c4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker egentlig at det er opp til læreren å sette grenser, og at elever/foresatte må få sende Mail og sms på den tiden av døgnet de vil (med mindre det er gitt beskjed om annet).

Synes det blir for dumt om man gir ut privatnr, og deretter blir irritert fordi folk tar kontakt på feil tidspunkt. 
 

En jobbtelefon derimot, bør og kan legges igjen på jobb.

Anonymkode: a09bc...0ed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har man ferie så har man ferie. Man må jo gi klar beskjed når man er på skolen om at man ikke er tilgjengelig når det er helg, ferie og etter et visst klokkeslett. Har en venninne og to som lever for jobben og med glede hjelper til men de har jo ikke et familieliv utenom og de elsker jobben. De andre setter grenser som seg hør og bør så da besvarer de ikke henvendelser når det ikke passer, nå er det ferie og da leser man ikke meldinger/mailer eller besvarer telefoner. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis hun har for vane å svare, så legger hun jo opp til det selv. Da gjør hun seg tilgjengelig og da tror jo elevene det er greit.

Anonymkode: fe6f8...1c4

Nei, fordi en ting er å svare i arbeidstiden, men det er jo ferie nå. 

Anonymkode: 977aa...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne funnet på å sende en mail til en lærer i ferien, men jeg hadde jo ikke forventet svar. På samme måte som jeg faktisk har ansvaret for å skjerme meg selv fra jobbmail når jeg har ferie....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrøkenMånestråle skrev (1 minutt siden):

Har man ferie så har man ferie. Man må jo gi klar beskjed når man er på skolen om at man ikke er tilgjengelig når det er helg, ferie og etter et visst klokkeslett. Har en venninne og to som lever for jobben og med glede hjelper til men de har jo ikke et familieliv utenom og de elsker jobben. De andre setter grenser som seg hør og bør så da besvarer de ikke henvendelser når det ikke passer, nå er det ferie og da leser man ikke meldinger/mailer eller besvarer telefoner. 

 

Så hun bør la være å svare i stedet for å skrive «Jeg har ferie, respekter det!» ? 

Anonymkode: 977aa...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...