Gå til innhold

Får du som lærer meldinger fra dine elever i ferien? Svarer du? 🧐


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Luckiness skrev (På 27.12.2021 den 16.19):

Virker som det er vanlig at lærere bruker sin egen telefon til å besvare elever. Både i og utenfor skoletid. Stemmer dette? Er dette et krav? Håper de får dekket telefoner og abonnement isåfall. 
 

Hvis det ikke er krav til at sms/ringing skal brukes så ville jeg informert elevene om at det må sendes Mail ved spørsmål. Da kan man unngå å ha varsling på Mail. + lage automatisk svar hvis man har ferie eller det er helg. Type «Jeg har ferie til og med 2.1. Mailer blir besvart etter det».

Det er riktig, vi bruker egen telefon. Og nei, man får ikke dekket telefon eller abonnement. Hvilket jeg mener er helt horribelt, men det er en annen sak.

Jeg pleier å svare, fordi jeg vet jeg bare utsetter det om jeg ikke svarer, og det gidder jeg ikke. Like greit å bare bli ferdig med det. Nå er det ikke elever som sender meg meldinger, stort sett er det foreldre. Og ja, de burde kjenne sin besøkelsestid og ikke sende meldinger kl 23 midt i juleferien, men sånn er det. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SPOCA skrev (16 minutter siden):

Det er riktig, vi bruker egen telefon. Og nei, man får ikke dekket telefon eller abonnement. Hvilket jeg mener er helt horribelt, men det er en annen sak.

Jeg pleier å svare, fordi jeg vet jeg bare utsetter det om jeg ikke svarer, og det gidder jeg ikke. Like greit å bare bli ferdig med det. Nå er det ikke elever som sender meg meldinger, stort sett er det foreldre. Og ja, de burde kjenne sin besøkelsestid og ikke sende meldinger kl 23 midt i juleferien, men sånn er det. ;) 

Så du ville aldri ignorert meldingen eller svart «ferie er ferie!»? 😀

Anonymkode: 977aa...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Så du ville aldri ignorert meldingen eller svart «ferie er ferie!»? 😀

Anonymkode: 977aa...ee4

Nei, det ville jeg ikke. Men, kommer jo helt an på hva det gjelder også. Ikke alt jeg nødvendigvis kan svare på når jeg er ikke er tilstede på skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke så mye oppmerksomhet. Det er de vanlig bombetruslene og knivene i døra. Stort sett er det stille. De bryr seg ikke egentlig.

Endret av Michaelhe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bare viser hvor egoistisk og selv opptatt de fleste voksne er.  For jeg ville ha skammet meg om mine barn hadde sendt lærerne sms midt i ferien.  Men mine har sosial antennae og holder seg langt unna lærerne når det er ferie. 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Outlander skrev (1 minutt siden):

Dette bare viser hvor egoistisk og selv opptatt de fleste voksne er.  For jeg ville ha skammet meg om mine barn hadde sendt lærerne sms midt i ferien.  Men mine har sosial antennae og holder seg langt unna lærerne når det er ferie. 🙈

Jeg er helt enig. Da har det jo ingen hensikt å sette fyr på skolen heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Få henne til å sette opp er automatisk svar som sendes fra henne når det kommer meldinger til henne. Om det er sms, så kan hun svare at hun skal se på når juleferien er over 

Anonymkode: 4f04b...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er elev ved voksenopplæringen, og jeg sendte melding til en lærer nå etter at vi teknisk sett gikk av med ferie. Det er fordi flere av lærerne har sagt at de også jobber noe i ferier, og at dersom de ikke ønsker å bli forstyrret, så logger de bare av Teams. Det har vært helt uproblematisk, de som jobber svarer, og de som har ferie har logget av. En lærer har spesifisert at det bare er å sende melding, men de blir ikke sett før neste uke, og det er jo selvsagt helt ok. 

Hvorfor logger ikke bare søsteren din av? Spesielt nå på rødt nivå og lite oversikt så er det fort gjort at info vi skulle ha fått ikke kommer ut. Da må man jo bare spørre til slutt. 

Anonymkode: 2c85f...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er elev ved voksenopplæringen, og jeg sendte melding til en lærer nå etter at vi teknisk sett gikk av med ferie. Det er fordi flere av lærerne har sagt at de også jobber noe i ferier, og at dersom de ikke ønsker å bli forstyrret, så logger de bare av Teams. Det har vært helt uproblematisk, de som jobber svarer, og de som har ferie har logget av. En lærer har spesifisert at det bare er å sende melding, men de blir ikke sett før neste uke, og det er jo selvsagt helt ok. 

Hvorfor logger ikke bare søsteren din av? Spesielt nå på rødt nivå og lite oversikt så er det fort gjort at info vi skulle ha fått ikke kommer ut. Da må man jo bare spørre til slutt. 

Anonymkode: 2c85f...d9e

For å spesifisere: nei, jeg sendte selvsagt ikke melding på julaften kl 23, sendte en melding på tirsdag 21. Vi var teknisk sett ferdig og gikk av med ferie fredag 17, men i og med at tirsdag var en vanlig virkedag, så tok jeg sjansen. 

Anonymkode: 2c85f...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For å spesifisere: nei, jeg sendte selvsagt ikke melding på julaften kl 23, sendte en melding på tirsdag 21. Vi var teknisk sett ferdig og gikk av med ferie fredag 17, men i og med at tirsdag var en vanlig virkedag, så tok jeg sjansen. 

Anonymkode: 2c85f...d9e

Hva sendte du melding om? Bare lurer:-) 

Anonymkode: ad248...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

For å spesifisere: nei, jeg sendte selvsagt ikke melding på julaften kl 23, sendte en melding på tirsdag 21. Vi var teknisk sett ferdig og gikk av med ferie fredag 17, men i og med at tirsdag var en vanlig virkedag, så tok jeg sjansen. 

Anonymkode: 2c85f...d9e

Om en oppgave? 

Anonymkode: 977aa...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva sendte du melding om? Bare lurer:-) 

Anonymkode: ad248...879

Jeg sendte melding om hvordan det ble for voksenelevene fra nyttår av (digital/fysisk), siden vi hadde fått flere tvetydige beskjeder. Denne læreren er da også vår klasseforstander, og flere av lærerne hadde tolket reglene forskjellig. 

Anonymkode: 2c85f...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om en oppgave? 

Anonymkode: 977aa...ee4

Nei. 

Anonymkode: 2c85f...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som forelder sender jeg meldinger og mail når det passer meg. Jeg pleier å ordne private gjøremål etter arbeidstid og forventer slett ikke svar før den/de jeg korresponderer med er på jobb. Jeg får masse informasjon fra skolen og ikke alt er mellom 08-16. Jeg svarer når jeg kan og hvis det haster tar jeg det så raskt som mulig. 
Som student har jeg sendt mail til alle døgnets tider, men igjen, jeg forventer ikke svar med en gang. Jeg tror enkelte lærere pålegger seg selv mer ansvar enn forventet av dem, rett og slett. Men jeg tror også at man må forvente at man blir kontaktet på fritiden i dagens samfunn. I min vennekrets er det helt vanlig at man er tilgjengelig for arbeidsplassen på fritiden. Det er stadig informasjon som kommer og noen har stillinger med personalansvar som gir betydelig kontakt på fritiden. Så jeg tror ikke lærere er i en særstilling der. Det som overrasker meg mest er at de gir ut privatnummeret sitt. Her hadde jeg skaffet meg et jobb nummer, så jeg kunne være utilgjengelig for noen uten å være det for alle. 

Anonymkode: 3e371...59c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt at lærere får sms av elever/foreldre. Er det virkelig normalt nå til dags? Har dere gitt ut mobilnr eller søker de det opp? Nå er det ca 10 år siden jeg var elev, men hadde aldri i min villeste fantasi falt meg inn å sende sms til en lærer, og jeg har aldri hørt om noen som har gjort det. Skjer ikke det via itslearning eller lignende fra elevene sin side? Og mail (evt. Tlf i arbeidstid, via sentralbord) fra foreldrene sin side?? Sms/messenger virker veldig invaderende, hadde aldri falt meg inn.

Anonymkode: ad3bd...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som leser mail/meldinger etter arbeidstid kan takke seg selv. Jeg kan finne på å skrive mail etc. på kveldstid men  setter gjerne på utsatt sending til neste morgen. Kjefter jo ikke på postmann hvis han legger et brev i postkassa di på et tidspunkt som ikke passer deg, du velger jo selv når du henter den. 

Anonymkode: 58984...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis det er snakk om voksenopplæring så må jo læreren gi de voksenopplæring at sending av jobb mail/sms utenfor arbeidstid før var litt status men nå er det ut. 

Anonymkode: 58984...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luckiness skrev (På 27.12.2021 den 16.19):

Virker som det er vanlig at lærere bruker sin egen telefon til å besvare elever. Både i og utenfor skoletid. Stemmer dette? Er dette et krav? Håper de får dekket telefoner og abonnement isåfall. 
 

Hvis det ikke er krav til at sms/ringing skal brukes så ville jeg informert elevene om at det må sendes Mail ved spørsmål. Da kan man unngå å ha varsling på Mail. + lage automatisk svar hvis man har ferie eller det er helg. Type «Jeg har ferie til og med 2.1. Mailer blir besvart etter det».

Vi har ingen annen telefon…. Lærere har ikke jobbtelefon. 

Anonymkode: 2264a...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene har ikke mitt private telefonnummer. Får de ikke tak i meg på telefonnummeret mitt på skolen, så må de sende meg en mail eller melding på Vigilo. Jeg svarer ikke når jeg har ferie, og det er de veldig klar over. 

Anonymkode: 0b7f6...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.12.2021 den 17.32):

Jeg er kontaktlærer for 23 elever. 

Dette er da 3.5% av min stilling. 

Vi lærere har komprimert arbeidsår og ei arbeidsuke på 45 timer i uka. Dvs at jeg har 45x3.5% = 1.6 timer i uka å bruke på mine kontaktelever.  Dette skal så fordeles på de 23, altså 4 min pr kontaktelev pr uke. 

 

På denne tida skal jeg ordne fravær, snakke med foresatte, med eleven, med elevens andre faglærere, ppt, bup, rådgivere og andre aktuelle instanser for eleven. 

Dette er ikke en jobb jeg har påtatt meg. Det er en jobb som har blitt pålagt meg. Og jeg gjør den samvittighetsfullt. 

Men det er vitterlig ikke mitt ansvar om eleven har det greit på fritida. 

Jeg gjør hva jeg kan for at eleven skal ha en så god som mulig tid på skolen, og jeg prøver å finne ut om fritidsrelaterte ting som er relevante for skoletida. Men jeg har ikke ansvar for elevens fritid. Ikke på 4minutter i uka. 

 

Men jeg blir imponert over hvor stor superhelt du tenker vi lærere er. Hvor mange timer vi har i døgnet. 

Anonymkode: ea6b9...e41

Det er ikke ditt ansvar? Så hvis du vet at en elev har det helt jævlig så bryr du deg ikkr fordi det er ikke ditt ansvar??

Anonymkode: 1a933...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...