Gå til innhold

Gulljentas første dager


Fibonacci

Anbefalte innlegg

Hei alle godjenter! :klem:

Fikk melding fra mannen i stad. Brage hadde spist og drukket masse, men vært veeldig slapp...

Og feberen var nå over 40! :overrasket:

Hvis temperaturen ikke går ned i morgen tror jeg at jeg ringer legen. Vil gjerne få sjekka at det ikke er noe farlig...

Er jeg hysterisk mamma? :sjenert:

Men kvalmen har kommet seg! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh, men det var jo godt at Brage har spist og drukket litt da - særlig det å drikke er jo viktig! Men jeg synes ikke du er hysterisk... Dere får gi han en febernedsettende og se om det gjør nytten, hvis ikke er det langt fra å overdrive, å ta ham en tur til legen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er det du skal være, en mamma. Og mammaer skal passe på sine små søte, og det er jo nettopp det du gjør! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsener Peony, Orkideen og Lille Ballerina! :klem:

Brage er nesten feberfri i dag, og kjempepigg og aktiv som han vanligvis er! Men matlysten er ikke helt på topp ennå.

Jeg var ganske kvalm i stad, men etter å ha fått i meg frokost ble det da litt bedre!

I dag er jeg 6+0! :hoppe:

Dette skjer kommende uke:

Embryoet er i begynnelsen av denne uken fire uker gammelt, og har en C-form med det store hodet i den ene enden og halen i den andre. Det ligner mer på en reke enn et menneske.

Det er umulig å måle embryoet slik du kan måle barnet etter at det er født. Ikke har det bein og det ligger sammenkrøllet. Derfor brukes lengden fra issen til setet som lengdereferanse gjennom store deler av svangerskapet, og vi oppgir også denne på disse sidene (CRL som står for crown-rump-length).

Små sirkler dannes på siden av hodet – dette er øynene som formes! Ørene begynner også å formes nå. Celler som skal bli til lever, lunger, magesekk og bukspyttkjertel finner plasseringene sine, slik at de er klare til å utvikle organene. Levercellene begynner organdannelsen før de andre.

De fleste organene er i ferd med å utvikles, og mot slutten av uken vokser det frem små knopper til armer og bein. Armene vil utvikles i et hurtigere tempo enn beina en stund fremover.

Hjertet fylles med blod denne uken. Frem til nå har det pumpet rundt væske, men nå er det ordentlig blod som går rundt i de små blodårene. Blodcellene dannes i veggen til plommesekken. Blodårene dannes i høyt tempo for å forsyne alle organene som utvikles med næring.

Hjertepulsåren dannes også denne uken, og hjertet består av høyre og venstre hjertekammer. Pulsen er på 100 til 120 slag i minuttet. Nå pumpes blodet gjennom navlestrengen slik at embryoet kan kvitte seg med avfallsstoffer og motta næring fra mor. Dette er en rundgang som vil fortsette til barnet er født.

God helg! :)

Endret av La Traviata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 uker.. :hoppe:

Synes forøvring IKKE du er hysterisk mamma!! Jeg synes feber er veldig skummelt, redd for feberkrampe.. Og det er ikke noe moro når barna er syke!

Ønsker deg en kjempe fin helg!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for hilsen April! :klem:

Her kommer ferskt magebilde fra i dag morges. Begynner å bli trangt med vanlige bukser nå... ;)

gallery_4867_91_7947.jpg

Her kan dere se magegalleriet mitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guri meg, den magen har fått fart på seg! :overrasket: Heldiggrisen! Men det blir nok vanskelig å holde dette hemmelig i 12 uker hvis den vokser like fort i ukene fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet... :rodme:

Når den er skikkelig oppblåst i tillegg er den ganske merkbar!

Jeg får begynne å gå med store uformelige gensere og sånt... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer meg inn i dagboken din bare for å si en ting...

Det bildet av sønnen din er HELT nydelig, litt av et sjarmtroll!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, du har jo mage alt jo :overrasket: Kanskje det er to der inne? ;)

Jeg tror jeg må ordne meg en mage jeg og snart. Blir jo helt babysyk jeg nå.

Så bra at Brage er bedre. Utrolig hvordan feberen går opp og ned hos disse små. Vi har hatt den 4. barnesykdommen - eller tredagersfeber som den også heter. Da steg feberen helt opp på 41,3 grader :sjokk: Og så fikk han utslett over hele kroppen etterpå. Varte et par dager og over natta var det borte.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei La Traviata.

Ville bare si pip siden jeg var innom og leste litt. Håper Brage blir helt frisk snart og at det går bra med magen! Jeg må vel også snart begynne å ta magebilder (har såvidt merka forskjell nå, er i uke 10).

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei monja og miip! :)

Nei nei, monja det KAN ikke være to der inne, det tror jeg ikke jeg overlever! :forvirret:

Neida :ler:

Hadde vært veldig koselig om du også fikk en liten babymage! :tommelsmil:

miip: magebilder er veldig gøy å ha for ettertiden. Sist gang begynte jeg ikke å ta før i uke 12, så nå ville jeg starte med en gang! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du og du - for en mage!!! :sjarmor:

Wow, den er fiiin jo...ser stram ut som bare det, og ja...jeg ville vel tippet du var halvveis jeg da, ut i fra meg selv! :ler: Men ellers ville jeg vel trodd du var 12-13 uker på vei! :Nikke: Fiiiiiine magen! :hjerte: Skjønner at det begynner å klemme, og når jeg ser på deg så lurer jeg jammen meg på hvor min 20 cm lange baby gjemmer seg hen egentlig!?? :grine2:

Så fint at Brage er litt bedre, matlysten kommer sikkert igjen utover dagen. Skal sende noen gode god-bedring-vibber jeg!!! :tommel:

Håper du får en finfin fredag!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snille gode Orkidéen, du er til å spise opp! :kyss:

Takk for godord - jeg tror magen min var omtrent sånn da jeg var 12 uker på vei sist. Men husk at den ikke gikk helt tilbake etter fødselen, og livmoren vokser kanskje lettere nå 2. gang?

Og du - babyen din gjemmer seg nok godt inni deg, magefasongen kommer veldig an på hvordan babyen ligger! Noen ligger "langt ute" og noen veldig "innvendig". Har du begynt med mammaklær ennå forresten?

Brage hadde ikke mye matlyst til formiddagsmaten heller - satt mest og gnagde på et eple, mens brødbitene bare havna på gulvet og overalt ellers!

Men det kommer seg nok!

Har akkurat gått over gulvene i 1. etg med moppen, og skifta sengetøy hos Brage.

Og så ble jeg fordundre meg sulten igjen! :roll:

Hvor skal dette ende!???

Har allerede tømt én melkekartong i dag. Kunne blitt en vandrende melkereklame - MÅ HA DET, BARE MÅ HA DET!!!

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

monja og MissS :klem:

Nå hadde Brage over 40 i feber igjen, så vi har fått time hos legen ti på fire!

Greit å sjekke det ut før helga.

:vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med 6 uker La Travlata! :)

Håper det går bra med lillegutten. Ikke noe morsomt når de små er syk. Jenta mi på 3,5 fikk vannkopper i dag, som begynte med litt feber i går.

Flott magebilde forresten! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...