Gå til innhold

Alkohol på julaften

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes ikke alkohol hører hjemme på julaften  når barn er til stede. Ikke fem glass, og heller ikke ett. Hvorfor er det så viktig for folk å absolutt ha "noe godt i glasset" til maten? Finnes mange gode alkoholfrie alternativer :)

Anonymkode: 87d5d...cd0

Hvorfor er det så farlig å ha noe godt i glasset julaften? Det blir det samme som julebrus eller vann. 

Anonymkode: 86808...78e

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Alterego666
Skrevet

Det er alkohol tilgjengelig. De som liker et par glass forsyner mens andre lar være av ymse årsaker.

Dette fungerer brillefint og har aldri blitt problematisert.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor er det så farlig å ha noe godt i glasset julaften? Det blir det samme som julebrus eller vann. 

Man endrer ikke personlighet eller adferd av julebrus og vann. Mange barn synes det er ubehagelig. Det er derfor TS tar opp problemstillingen. Hvis ingen barn hadde reagert på berusede personer, så hadde vi ikke hatt denne diskusjonen. Og så vidt jeg vet, så er det ingen barn som reagerer på voksne som drikker vann eller julebrus, med mindre de drikker opp julebrusen til ungene.

Anonymkode: 61a34...4e6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Fra et barns perspektiv:

I selskapene vi var i, så var de ikke så veldig beruset. Det var godt humør, og det var gjerne en svingom på gulvet, morfar og tante og god stemning. Det gjorde ikke så mye for meg at onkel smilte litt rart. Men at pappa var litt ekstra fnisete synes jeg var ubehagelig. Selv om han aldri gjorde noe galt. Han var ikke skremmende eller sint. Men han var ikke pappa. Og jeg gruet meg til slike fester pga alkoholen. Det var ikke mange øler som skulle til før det ikke var "pappa". Mamma var alltid edru. De trodde det var nok. Jeg sa jo aldri i fra. Derfor drikker vi aldri når vi ikke har barnevakt. Vi vil være 100% oss selv med ungene. Tenker at de tåler å oppleve berusede folk rundt oss så lenge de er vennlige og ikke ubehagelige. Jeg ville ikke deltatt på fyllefest med ungene selv om jeg var edru. (f.eks bryllup). Er det folk der du er redd kan bli ubehagelig ville jeg hatt en backupplan (kjøre hjem, hotell, etc).
Men hvis det er normale folk som bare koser seg med noen glass vin, så ville jeg ikke bekymret meg, og bare vært edru selv.

Fra et annet barns perspektiv:

Min far var en ganske streng og alvorlig person, men noen ganger - dog ikke ofte - tok han seg en whisky eller en øl, både julaften og når det var besøk hjemme. Dette syns jeg bare var veldig gøy. Det var latter, dans, vitser og historier. Vi barna lekte enten på rommet, eller satt og hørte på og koste oss med historiene. Ja, faren min forandret seg, men bare til det bedre. Det ble litt lysere og bedre stemning i hjemmet, og jeg ble noen kilo lettere for en kveld. For meg var det mindre hyggelig når far "var seg selv".

Det er mange barn som har det som meg også. Alkohol har ikke bare negative påvirkninger. Alkohol kan være en viktig del for å sosialisere oss og løsne litt på snippen.

Anonymkode: 9aeaf...7df

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fra et annet barns perspektiv:

Min far var en ganske streng og alvorlig person, men noen ganger - dog ikke ofte - tok han seg en whisky eller en øl, både julaften og når det var besøk hjemme. Dette syns jeg bare var veldig gøy. Det var latter, dans, vitser og historier. Vi barna lekte enten på rommet, eller satt og hørte på og koste oss med historiene. Ja, faren min forandret seg, men bare til det bedre. Det ble litt lysere og bedre stemning i hjemmet, og jeg ble noen kilo lettere for en kveld. For meg var det mindre hyggelig når far "var seg selv".

Det er mange barn som har det som meg også. Alkohol har ikke bare negative påvirkninger. Alkohol kan være en viktig del for å sosialisere oss og løsne litt på snippen.

Ja. Basert på dine erfaringer, så vil du sikkert drikke alkohol for å gjøre det hyggeligere for barna dine om du lager en litt "alvorlig" stemning hjemme hos deg. Vi lærer i den skolen vi går i.

Skrevet

Hvor mye alkohol er det, da? Jeg har tenkt å ta meg et halvt glass rødvin til julemiddagen, og det tenker jeg er helt innafor. Men man skal selvsagt ikke drikke seg full, og man må også være oppmerksom på at barn merker atferdsendringer lenge før man blir direkte full. 

Anonymkode: 8392c...5c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor tar du det for gitt at f.eks en 12-åring gir beskjed til deg om at hun synes at hun synes du er ubehagelig pga at du har drukket? Tenk om hun ikke tør? En voksen trenger ikke å være sint eller sjangete for at endringen skal være ubehagelig for barnet!

Da har du sviktet som en trygg omsorgsperson i utgangspunktet. Om barna ikke tør å være åpne med deg. 

Og hvordan klarer man andre aspekter ved å være foreldre om man ikke kjenner og leser egne barn? Om de egentlig har det ubehagelig når de er på besøk hos akkurat den vennen? Om de egentlig er redd for torden, men ikke tør å vekke deg? 

Anonymkode: 87962...229

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hos oss er det ingen alkohol på julaften, ikke ellers i året heller. 
julaften er barnas dag og vi spiser god mat, pakkeåpning, julefilmer og brettspill. 
hva skal en drikke alkohol for sammen med barn? 
alkohol drikker man når man er sammen med venner og ikke barn til stede. 

Anonymkode: 5a279...ec1

Alt dette gjør vi også. Men vi kan faktisk drikke en øl til maten og likevel kose oss veldig med barna. 
Både mannen min og jeg er vokst opp med foreldre som drikker alkohol innimellom. Det har aldri gjort oss usikre eller redde. Dette er derfor den virkeligheten vi forholder oss til- og vi oppfører oss på samme måte overfor våre barn. Jeg tar et glass eller to de årene jeg feirer hjemme. Annethvert år feirer vi hos min søster- da kjører jeg. Jeg har det like gøy selv om jeg ikke drikker, det er absolutt like høylytt stemning uavhengig av om folk drikker eller ikke (ja, vi er bergensere). Jeg merker ingen endring på min mann etter et par øl, og jeg finner ingen god grunn til at vi skal være avholds av prinsipp. Vi drikker fordi det er god smak, og vi har virkelig ingen problemer med å begrense oss. 

Anonymkode: 90bd1...e15

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg merker ingen endring på min mann etter et par øl, og jeg finner ingen god grunn til at vi skal være avholds av prinsipp. Vi drikker fordi det er god smak, og vi har virkelig ingen problemer med å begrense oss. 

Anonymkode: 90bd1...e15

Her har du også et viktig poeng, som mange motstandere her overser.

Veldig ofte er en av oss sjåfør, og det gjelder sikkert også mange andre barnefamilier på julaften. Så jeg har sett min mann ta 1-3 enheter mange ganger, og motsatt. Og jeg kan love deg at vi hadde sagt fra på sekundet om det var endring i oppførselen. 

Anonymkode: 87962...229

• Liker 5
Skrevet

Jeg drikker julebrus til maten og tar meg kanskje et glass vin når barna har lagt seg hvis jeg føler for det. 

Anonymkode: 7fefa...b7f

Skrevet

Orker ikke lese alle svar. Drekka er noe annet enn å drikke. Ingen barn tar skade av at voksne tar ett glass til maten. I kultiverte former, altså.

Anonymkode: 512ef...936

• Liker 3
Skrevet

Man endrer ikke personlighet eller adferd av julebrus og vann. Mange barn synes det er ubehagelig. Det er derfor TS tar opp problemstillingen. Hvis ingen barn hadde reagert på berusede personer, så hadde vi ikke hatt denne diskusjonen. Og så vidt jeg vet, så er det ingen barn som reagerer på voksne som drikker vann eller julebrus, med mindre de drikker opp julebrusen til ungene.

Men ingen i min familie blir beruset så de endrer atferd av et glass vin eller en akevitt og øl i jula. Alkohol er ikke bare fylla. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.12.2021 den 10.08):

Hva tenker dere om å drikke alkohol på julaften når man feirer med små barn? 

Jeg skal i år feire julaften med svigerfamilien for første gang. Det blir tre små barn med på julefeiringen. Det som bekymrer meg litt er at jeg vet det vil bli alkohol. Dette er i utgangspunktet helt i strid med mine verdier, da jeg føler julaften er «barnas dag», og nesten den viktigste dagen i året å IKKE drikke alkohol. Har aldri vært alkohol på julaften i min familie. 
Jeg kommer ikke til å drikke alkohol selv. Men kjenner jeg gruer meg litt, og er redd alkoholen skal gjøre juleminner til barna dårligere. 

Anonymkode: 50695...df0

Julaften er ikke barnas dag. Det er alles dag.

Anonymkode: 7bbc7...53a

• Liker 1
Skrevet

Ja. Basert på dine erfaringer, så vil du sikkert drikke alkohol for å gjøre det hyggeligere for barna dine om du lager en litt "alvorlig" stemning hjemme hos deg. Vi lærer i den skolen vi går i.

Jeg har ihvertfall lært at litt alkohol ikke trenger å være negativt.

Skrevet

Er helt uproblematisk for meg å droppe alkohol på julaften. Hadde blitt direkte skremt av meg selv om jeg hadde tenkt at det var på noen som helst måte kjedelig å ikke få i meg alkohol - avhengighet er ikke noe å leke med, tross alt.

• Liker 3
Skrevet

Jeg kommer til å drikke et glass vin til maten, men ikke noe mer enn det. Det blir isåfall når barnet (i vårt tilfelle) er lagt. Barn merker forskjell på atferd lenge før man er sørpe full. Det holder å være litt brisen, og det blir man gjerne av 3+ enheter. 

Anonymkode: 024fc...fc8

Skrevet

Helt klart. Min mor var alkoholiker;  Min referanse er at hva enn ellers som kunne skje i jula, burde det drikkes alkohol: Min mor edru var et veritabelt rasshøl. Det var et nervøst sammenbrudd i slow motion. Tre glass vin og en Cognac og hun var en fungerende mor som tok alt på strak arm og skapte en juleopplevelse jeg fortsatt savner. 

Men det største problemet jeg har med dagens tankegang, er den utrolige frykten for at barn skal oppleve at voksne forandrer seg på grunn av alkohol.

Vi aksepterer at de skal takle at foreldre skal bli redd, sint lei seg, absolutt alt mulig av traumatiske opplevelser som er uunngåelige i et liv; det enkleste : alkoholpåvirkning, noe de faktisk skal forholde seg til igjennom livet i ulike situasjoner og ha et bevisst forhold til ? Neida, her skal det skjermes.

Ikke rart barn blir traumatisert når sånne samfunnskulturelle situasjoner blir ukjent opptil man egentlig er for gamle til å behandle det.    

Anonymkode: 2e8e5...ea3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.12.2021 den 12.35):

Jeg merker absolutt ingenting, men til tross for det mener du at barna skal kunne oppfatte meg beruset og uhyggelig? Dessuten er jeg da med andre voksne og merker heller ikke noe på dem. Tar for gitt at jeg hadde fått beskjed om jeg hadde blitt oppfattet beruset og utgjort en fare for barnas Kos og sikkerhet. Herregud, vi er en normal familie som drikker normale mengder på julaften. I mine øyne er det null problem. Det som er et problem er å signalisere for barna at alkohol er fy fy og noe man ikke skal drikke for da blir man ko-ko, DET er usunt. 

Anonymkode: 33dfb...597

Smaker virkelig alkohol sååå godt at du er villig til å risikere at barna opplever dere voksne som "annerledes"?

Og hva er viktigst? Smaken av alkohol eller barnas tanker og følelser? 

Skrevet
Wade skrev (På 20.12.2021 den 14.22):

Nettopp. Opplevelsene til de som har hatt moderat og kontrollert alkoholkonsum hjemme er like mye verdt som de som har dårlige opplevelser.

Er de egentlig? Vil man risikere at noen barn får en vond jul pga. alkohol, på grunnlag at av de fleste ikke får det? 

Anonymkode: d4682...d8c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.12.2021 den 18.00):

Men voksne endrer jo sinnsstemning hele tiden. Man er lei seg, man er glad, man er trist, man er i ekstase. Barn tåler at voksne endrer sinnsstemning. At én kveld i året med en litt flirete far skal ødelegge noe kan jeg ikke forstå. Barn er ikke SÅ skjøre.  

Jeg juster juleselskap med pappa og onklene mins som flirete og syntes det var gøy. Skjønner jo i ettertid at de hadde litt lykkepromille. 

Anonymkode: d50e0...841

All forskning viser at barn ikke liker når voksne er beruset, selv ikke "lykkepromille". Da tar jeg ikke utgangspunkt i spørreundersøkelsen som vises til i denne tråden. 

Du syns det er greit å bare drite i det? 

Anonymkode: d4682...d8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...