AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #41 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilke forutsetninger har du for å vite når et barn merker forandring? Anonymkode: 976f3...4f6 Jeg merker absolutt ingenting, men til tross for det mener du at barna skal kunne oppfatte meg beruset og uhyggelig? Dessuten er jeg da med andre voksne og merker heller ikke noe på dem. Tar for gitt at jeg hadde fått beskjed om jeg hadde blitt oppfattet beruset og utgjort en fare for barnas Kos og sikkerhet. Herregud, vi er en normal familie som drikker normale mengder på julaften. I mine øyne er det null problem. Det som er et problem er å signalisere for barna at alkohol er fy fy og noe man ikke skal drikke for da blir man ko-ko, DET er usunt. Anonymkode: 33dfb...597 6
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #42 Skrevet 20. desember 2021 Jeg og broren min opp er vokst opp med at foreldrene våre drakk en øl til maten, samt en akevitt. I mange år hadde vi hjemmebrygget øl (uten alkohol), som vi alle drakk, mulig faren min drakk vanlig øl men det er ikke noe jeg la merke til. Faren min tok også en konjakk senere på kvelden til kaffen. Aldri noen dårlige minner med det, og jeg mener at julaften ikke er bare barnas dag, det er alle sin dag. Anonymkode: 090ac...4b0 3
Wade Skrevet 20. desember 2021 #43 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): De har spurt barn hvor mange enheter som er greit? Hvilke forutsetninger har et barn for å svare på det? Om jeg drikker tre-fire glass på julaften merker jeg absolutt ingenting, sitter jo ikke å bælmer nedpå, dette er en lang kveld. Normalt oppegående voksne har ingen problem med å oppføre seg ordentlig selv med en akevitt, ett par øl og kanskje et glass champagne Anonymkode: 33dfb...597 Lurer også på hvordan barn skal kunne svare på det. Barn klarer jo ikke svare på alderen til voksne folk engang. Enig angående det med at det er en lang kveld. Det er forskjell på å drikke fire enheter på en time, og å drikke fire enheter fra 1600 til midnatt. 6
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #44 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 20.12.2021 den 12.35): Jeg merker absolutt ingenting, men til tross for det mener du at barna skal kunne oppfatte meg beruset og uhyggelig? Dessuten er jeg da med andre voksne og merker heller ikke noe på dem. Tar for gitt at jeg hadde fått beskjed om jeg hadde blitt oppfattet beruset og utgjort en fare for barnas Kos og sikkerhet. Herregud, vi er en normal familie som drikker normale mengder på julaften. I mine øyne er det null problem. Det som er et problem er å signalisere for barna at alkohol er fy fy og noe man ikke skal drikke for da blir man ko-ko, DET er usunt. Anonymkode: 33dfb...597 Det er forskjell på å ha hvit jul og signalisere at alkohol er fy-fy og at man aldri skal drikke. Sistnevnte har vel ingen ytret i denne tråden. De aller fleste jeg kjenner sier det samme som deg, at de ikke merker noe, men barna sier noe annet. De blir ikke fulle, men for de barna som trenger ekstra trygghet så skal det ikke så mye til og selv en «koselig» forandring er ubehagelig. Det som kalles lykkepromillen i media ser sjelden de voksne et problem med, men for barn kan det stille seg annerledes. Skal nevnes at jeg også er oppvokst med en storfamilie som drakk moderat på julaften. De skrøyt alltid av at de var helt normale, men vi så jo at de ble noe «morsommere» og høylytte. Jeg har ikke tatt skade, men andre i familien har det, på den ene og andre måten. Barn er forskjellige. Anonymkode: 976f3...4f6 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #45 Skrevet 20. desember 2021 Det har vært noen tråder om temaet i det siste og jeg ser at dette svarer folk veldig forskjellig på ut fra hva man er vant med selv hjemmefra. Noen synes det er helt ok, andre mener at man må fint kunne klare seg uten alkohol på julaften. Hos oss har alkohol i jula aldri vært noe tema. Hele familien min tar det som en selvfølge at man ikke drikker med barn til stede (nei, vi er ikke alkoholikere eller religiøse) og jeg må si at jeg ble noe overrasket når jeg oppdaget at folk drikker alkohol i familieselskap. Men folk er forskjellige og øl og akevitt er jo viktig for noen for at det skal blir ordentlig julemiddag..., Jeg vil si at det kommer an på hvor mye de drikker. Vet du hva slags forhold de har til å drikke? Er det et glass eller to for smakens skyld, eller er det mer tjoho og god stemning? Hvis de drikker seg beruset og begynner å skratte og snakke høyere enn vanlig, vil jeg tro at mange barn vil reagere på det. Er i hvert fall sikker på at jenta mi ville ha blitt veldig usikker på meg om jeg skulle ha drukket mer enn et glass. Men så tåler jeg nok mindre enn de fleste fordi jeg drikker så lite og sjelden at jeg i prinsippet kan betraktes som avholds. Liker rett og slett verken smaken eller følelsen alkoholen gir meg så har ikke drukket siden jeg studerte. Man merker jo ikke nødvendigvis noe på de som er vant med å drikke 🙂 Anonymkode: a1161...879
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #46 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilke forutsetninger har du for å vite når et barn merker forandring? Anonymkode: 976f3...4f6 Det å selv ha vært et barn med foreldre som drakk. Det å ha søsken som hadde foreldre som drakk. At mannen og hans søsken vokste opp på tilsvarende måte. Og at alle 7 av disse "barna" nå velger det samme i sin familie foran sine barn - moderat konsum av alkohol til julematen. Hadde vi merket endringer eller følt oss utrygge ville vi jo aldri i livet gjort det samme mot våre barn. I alle fall ikke 7 av 7. Anonymkode: 87962...229 8
Wade Skrevet 20. desember 2021 #47 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det å selv ha vært et barn med foreldre som drakk. Det å ha søsken som hadde foreldre som drakk. At mannen og hans søsken vokste opp på tilsvarende måte. Og at alle 7 av disse "barna" nå velger det samme i sin familie foran sine barn - moderat konsum av alkohol til julematen. Hadde vi merket endringer eller følt oss utrygge ville vi jo aldri i livet gjort det samme mot våre barn. I alle fall ikke 7 av 7. Anonymkode: 87962...229 Nettopp. Opplevelsene til de som har hatt moderat og kontrollert alkoholkonsum hjemme er like mye verdt som de som har dårlige opplevelser. 5
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #48 Skrevet 20. desember 2021 Interessant å lese gjennom svarene her. Ser at de fleste mener at det burde være uproblematisk. Jeg kan hverken huske gode eller dårlige opplevelser med alkohol som barn, så derfor jeg synes dette er vanskelig. Men godt å høre at de fleste har gode opplevelser. Er ganske sikker på at det kommer til å bli en fin julaften, hvor ingen er overstadig beruset Men ser også at noen skriver at man jo gir beskjed om noen blir merkbart beruset. Jeg hadde syntes det var kjempe vanskelig å gi beskjed til svigermor at hun hadde drukket for mye, eller at hun burde ta en pause! -TS Anonymkode: 50695...df0
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #49 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men ser også at noen skriver at man jo gir beskjed om noen blir merkbart beruset. Jeg hadde syntes det var kjempe vanskelig å gi beskjed til svigermor at hun hadde drukket for mye, eller at hun burde ta en pause! -TS Anonymkode: 50695...df0 Det er derfor det ikke er din jobb Som jeg skriver - det var pappa som hadde et lite øye på bestefar. Som var det eneste "usikre kortet" i forsamlingen. Anonymkode: 87962...229 1
boblevann Skrevet 20. desember 2021 #50 Skrevet 20. desember 2021 Jeg er oppvokst med vin og en liten akevit til maten, kanskje en øl i løpet av kvelden. Vært helt uproblematisk, har ingen minner av fyll eller ubehageligheter. Kommer til å gjøre det samme fremover, alle jeg feirer med klarer fint å stoppe der. I år skal vi være hos svigerinnen min, der er det ingen alkohol. Det er også såklart helt greit, det er hennes valg. Men jeg personlig ser ikke problemet med et glass vin så lenge alle klarer å holde seg på matta.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #51 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): [...] Kan dere med hånden på hjertet si at dere vet nøyaktig hva dere tåler, og har ingen av dere opplevd ubehageligheter med voksne i « godt humør» da dere var barn ? Anonymkode: cde88...e36 Ja, jeg er et voksent menneske som har drukket alkohol i nærmere 30 år, jeg er helt sikker på at jeg vet hvordan kroppen min reagerer på to glass vin. Og ja, jeg har opplevd ubehagelig alkoholbruk som barn, derfor er jeg MEGET klar på hvor grensene går, det er likevel ikke en grunn for meg til å unnlate å nyte en beskjeden mengde vin eller øl til god mat. Når det er sagt drikker vi faktisk i praksis overhodet ikke alkohol akkurat på julaften, fordi vi som regel har en tørrlagt alkoholiker blant gjestene, men om det hadde vært bare oss i kjernefamilien hadde det nok blitt en juleøl eller et glass vin til pinnekjøttet. Lilletrille79 skrev (2 timer siden): Jeg kommer fra et hjem hvor alkohol og fyll var vanlig på julaften. For meg er det viktig å vise barna at det det går ann å ta en øl og en aquevit til maten og kanskje et par øl på kvelden uten at det blir fyll og rør. At de skal få et normalt forhold til det. Her er det aldri fest eller mye alkohol. Måtehold er viktig. Man kan drikke så sakte at det ikke kjennes i hodet. Dette! AnonymBruker skrev (2 timer siden): De har spurt barn hvor mange enheter som er greit? Hvilke forutsetninger har et barn for å svare på det? Om jeg drikker tre-fire glass på julaften merker jeg absolutt ingenting, sitter jo ikke å bælmer nedpå, dette er en lang kveld. Normalt oppegående voksne har ingen problem med å oppføre seg ordentlig selv med en akevitt, ett par øl og kanskje et glass champagne Anonymkode: 33dfb...597 Det lurer jeg også på, mistenker at det er noen som har stilt ledende spørsmål her. Er ganske sikker på at mine barn på 8 og 11 hadde stilt seg helt uforstående til spørsmålet, og svart i vilden sky. Anonymkode: 624b5...9e7 4
Wade Skrevet 20. desember 2021 #52 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg kan hverken huske gode eller dårlige opplevelser med alkohol som barn, så derfor jeg synes dette er vanskelig. Dersom du ikke husker noe, så har ikke opplevelsene vært minneverdige. Ergo har alkoholen ikke vært et problem. Derfor er det rart at du gjør det til et problem. 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #53 Skrevet 20. desember 2021 Har i grunn ingen problemer med at folk drikker alkohol rundt julemiddagen. Selv gjør jeg det ikke, av prinsipp, da jeg har mange dårlige minner fra egen barndom. Litt av problemet er nok at det er så stuerent å drikke juleøl, akevitt, vin og cognac på julaften, at det sklir ut av kontroll. Nå er jeg i 30 årene, og jeg vet ikke om noen som ikke har opplevd foreldre fulle som barn, og som ikke har følt på en ubehagelighet rundt høytider. Ikke så ille at det har ødelagt jula, men nok til at det har satt seg. Mulig det bare er min generasjon, men det kan jo være greit å tenke på Anonymkode: 995ba...dd1 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #54 Skrevet 20. desember 2021 Alltid vin og øl og portvin på bordet hos oss julaften, slik har det alltid vært. Eneste som er borte etter at pappa døde er akevitt, for det liker ingen andre. Har aldri sett noen beruset i familien, ikke i jula, ikke ellers. Men om man har familiemedlemmer som ikke har kontroll hadde det ikke blitt servert alkohol heller. AnonymBruker skrev (På 20.12.2021 den 15.05): Har i grunn ingen problemer med at folk drikker alkohol rundt julemiddagen. Selv gjør jeg det ikke, av prinsipp, da jeg har mange dårlige minner fra egen barndom. Litt av problemet er nok at det er så stuerent å drikke juleøl, akevitt, vin og cognac på julaften, at det sklir ut av kontroll. Nå er jeg i 30 årene, og jeg vet ikke om noen som ikke har opplevd foreldre fulle som barn, og som ikke har følt på en ubehagelighet rundt høytider. Ikke så ille at det har ødelagt jula, men nok til at det har satt seg. Mulig det bare er min generasjon, men det kan jo være greit å tenke på Anonymkode: 995ba...dd1 Jeg er ti år eldre enn deg, har aldri sett mine foreldre fulle. Og de drikker/ drakk vin om ikke daglig så mange dager i uka. Pappa lever ikke lengre, men min mor nyter fortsatt vin og portvin hver helg og høytid. Jeg kjenner ingen som har hatt alkoholiserte foreldre. Eller som er alkoholiserte selv. Anonymkode: a6cc0...47f 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #55 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva tenker dere om å drikke alkohol på julaften når man feirer med små barn? Jeg skal i år feire julaften med svigerfamilien for første gang. Det blir tre små barn med på julefeiringen. Det som bekymrer meg litt er at jeg vet det vil bli alkohol. Dette er i utgangspunktet helt i strid med mine verdier, da jeg føler julaften er «barnas dag», og nesten den viktigste dagen i året å IKKE drikke alkohol. Har aldri vært alkohol på julaften i min familie. Jeg kommer ikke til å drikke alkohol selv. Men kjenner jeg gruer meg litt, og er redd alkoholen skal gjøre juleminner til barna dårligere. Anonymkode: 50695...df0 Jeg skal ta meg en cider og en likør selv. Og jeg ammer en baby. Litt alkohol går helt fint. Er vel ingen som blir fulle ? Anonymkode: 86808...78e
Wade Skrevet 20. desember 2021 #56 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg skal ta meg en cider og en likør selv. Og jeg ammer en baby. Litt alkohol går helt fint. Er vel ingen som blir fulle ? Anonymkode: 86808...78e Det er nok altfor mange som blir fulle, men i familier der ingen blir det er litt alkohol ikke noe problem.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #57 Skrevet 20. desember 2021 Wade skrev (1 minutt siden): Det er nok altfor mange som blir fulle, men i familier der ingen blir det er litt alkohol ikke noe problem. Jojo, alt for mange drikke nok alt for mye. Tenkte mer på i TS sitt tilfelle 😊 Jeg har kjøpt meg favoritt cideren min og favorittlikøren min på lik linje som jeg har kjøpt favorittjulebrusen min. Jeg koser meg med begge deler uten å bli ufin eller veldig forandret av den grunn. Jeg gleder meg! Ventet til julaften med både julebrus og likør for at det skal smake best mulig. Anonymkode: 86808...78e 2
Wade Skrevet 20. desember 2021 #58 Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ventet til julaften med både julebrus og likør for at det skal smake best mulig. Hamar julebrus er en altfor god brus til at jeg kan vente så lenge. Jeg kjøper den så fort den kommer i butikken, men venter med glassflaskene frem til lille julaften, da vi har det med julegrøt 🙂 1
FrankDrebin Skrevet 20. desember 2021 #59 Skrevet 20. desember 2021 Dette er en diskusjon ingen noensinne vil bli enige om. Selv mener jeg at det ikke er et problem når det dreier seg om å nyte litt alkohol til maten, og ikke gå på Norge-fylla. Det var ingen som spyttet i glasset på julaften da jeg var barn, men det var da snakk om en "murer" og et glass akevitt, noen tok en konjak til kaffen, men ingen ble dritings. Jeg fikk se at det utmerket går an å drikke litt alkohol uten å bli idiot. 6
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #60 Skrevet 20. desember 2021 Wade skrev (10 minutter siden): Hamar julebrus er en altfor god brus til at jeg kan vente så lenge. Jeg kjøper den så fort den kommer i butikken, men venter med glassflaskene frem til lille julaften, da vi har det med julegrøt 🙂 Haha en jul her drakk jeg lettjulebrusen fram til julaften 🤣 Anonymkode: 86808...78e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå