Gå til innhold

Alkohol på julaften

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ble ganske full ett år. Kona måtte legge ned barna alene, de husker ikke så mye av det idag, de har ihvertfall ingen traumer. Sånt kan skje. De er 19 og 16 idag, vi har et godt forhold. Dette skjedde da de var små.

Hilsen mann

Anonymkode: 93d4d...42c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.12.2021 den 10.08):

Hva tenker dere om å drikke alkohol på julaften når man feirer med små barn? 

Jeg skal i år feire julaften med svigerfamilien for første gang. Det blir tre små barn med på julefeiringen. Det som bekymrer meg litt er at jeg vet det vil bli alkohol. Dette er i utgangspunktet helt i strid med mine verdier, da jeg føler julaften er «barnas dag», og nesten den viktigste dagen i året å IKKE drikke alkohol. Har aldri vært alkohol på julaften i min familie. 
Jeg kommer ikke til å drikke alkohol selv. Men kjenner jeg gruer meg litt, og er redd alkoholen skal gjøre juleminner til barna dårligere. 

Anonymkode: 50695...df0

Så lenge de voksne har et normalt forhold til alkohol ser jeg ikke noe galt i et glass vin/juleøl akevitt til julemiddagen. 

Anonymkode: 65d96...a89

Skrevet

Jeg vokste opp med at foreldre, tanter, onkler og besteforeldre drakk alkohol på julaften. Det var virkelig ikke noe problem, ingen av dem endret noen gang oppførsel eller ble i nærheten av beruset.

Jeg er ikke glad i det meste av alkohol selv, og velger derfor å drikke noe annet. Men barna her i huset har også vokst opp med at alkohol er en helt normal ting i begrensede mengder. De har aldri opplevd noe ubehag i forbindelse med det (og det kan jeg si fordi jeg alltid er 100%. edru selv).  

Altså tenker jeg ikke at man må si nei til alkohol av prinsipp. Alt med måte!

• Liker 3
Skrevet

Synes egentlig folk kunne klart å holde seg unna alkohol en dag. Julaften. Når det er barn tilstede. Men det gjør meg ingenting om noen tar seg noen glass til maten, og folk velger jo det selv. Så lenge det ikke ender med at noen blir fulle. For det er ikke greit. Jeg drikker i alle fall ikke noe alkohol den dagen. 

Skrevet

Jeg skal i år feire julaften med svigerfamilien for første gang. Det blir tre små barn med på julefeiringen. Det som bekymrer meg litt er at jeg vet det vil bli alkohol. Dette er i utgangspunktet helt i strid med mine verdier, da jeg føler julaften er «barnas dag», og nesten den viktigste dagen i året å IKKE drikke alkohol. Har aldri vært alkohol på julaften i min familie. 
Jeg kommer ikke til å drikke alkohol selv. Men kjenner jeg gruer meg litt, og er redd alkoholen skal gjøre juleminner til barna dårligere. 

I bygda der jeg bor så er det ingen problem, bruglene skuer skyldbetonende på oss hvis vi i det hele tatt tenker på alkohol.. Og sosialkongrolken der er ikke liten, juletiden er bruglenes høytid her.. Bøyd hode og skam er det vi skal bære, alle, vi har alle tenkt på alkohol engang i livet.. Slik synd kalles her for arvesynden.. 

Skrevet

Jeg er vokst opp med at annenhver jul var det total avholds pga en tørrlagt alkoholiker, og annenhver jul var det alkohol på bordet. Helt ærlig visste jeg ikke det var sånn før jeg var voksen. Så lite merket jeg noe til alkoholen som ble inntatt. Så lenge det er moderate mengder tror jeg de aller fleste barn er som meg, de merker ingenting. 

Anonymkode: 180dd...b8c

Skrevet

Moderate mengder alkohol her- det er for smakens skyld- ikke for beruselse. Mat og drikke med alkohol fungerer ofte sammen for å optimalisere smak. 

Anonymkode: 3eb53...983

• Liker 2
Skrevet

Ingen alkohol hos oss. Vi er seks voksne og et barn. 
Søsteren min bruker å ta seg et glass etter at barnet har lagt seg.

Anonymkode: 35ff1...70e

Skrevet

Hos oss er det ingen alkohol på julaften, ikke ellers i året heller. 
julaften er barnas dag og vi spiser god mat, pakkeåpning, julefilmer og brettspill. 
hva skal en drikke alkohol for sammen med barn? 
alkohol drikker man når man er sammen med venner og ikke barn til stede. 
Jeg er oppvokst med en far som er litt for glad i alkohol, men aldri på julaften, det var familiedag. 

Anonymkode: 5a279...ec1

Skrevet

Jeg valgte å sitte alene å feire jule et år fordi familien til samboer og min NEKTET å ikke drikke alkohol hjemme hos oss selv om mor var alkoholiker. De mente at jeg overdrev.. 

I dag er mamma død som følge av alkohol og jeg mener alkohol og jul har ingenting til felles, og spesielt ikke med barn til stede! 

Anonymkode: c4827...d31

• Liker 1
Skrevet

Alkohol og juleaften hører ikke sammen. Hadde jeg vert deg så hadde jeg ikke hatt med barna dit. Om du ikke drikker så kan de få en dårlig opplevelse for det, se andre fulle. 

Faren til barna kommer han til å drikke??

Skrevet

Det blir nok øl hos oss regner jeg med, men jeg skal holde meg edru. Men ingen blir dritings liksom, det er bare snakk om 1 eller 2 til maten, og kanskje det same etter at barna har lagt seg. 

Mange som er vande med å drikke mye og 2 - 4 lav prosents øl gjør ikke mye med adferden. 

Anonymkode: a2b77...2ca

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.12.2021 den 3.03):

julaften er barnas dag og vi spiser god mat, pakkeåpning, julefilmer og brettspill. 
Jeg er oppvokst med en far som er litt for glad i alkohol, men aldri på julaften, det var familiedag. 

Nei det er ikke barnas dag!

1-2 enheter er helt greit , helt normalt da jeg var lita og jeg har null dårlig erfaring med det,

Jeg synes det er mye verre å begynne drikke etter barna har lagt seg , hva om de våkner?

Anonymkode: d7f94...fa9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.12.2021 den 10.27):

Det kan være vanskelig å vite hvor tidlig barna vil merke endring. Hørte nylig på nyhetene at de hadde spurt barn hva de synes var greit. De svarte 0-2 enheter. Men hva med 3 eller 4?

Kommer ikke til å kommentere at de andre drikker alkohol altså, men synes det er rart at alle synes det er så selvfølgelig med alkohol på julaften.

-TS

Jeg personlig er i mot alkohol på julaften og har aldri drukket alkohol på julaften, verken før eller etter jeg fikk barn. Jeg synes selv det har vært mye alkohol i min familie og har opplevd at mine foreldre har endret personlighet mange ganger som barn, spesiell da de har kranglet. Ubehagelig. Mine barn har aldri sett meg beruset. Jeg har drukket 1-2 glass til en nyttårsmiddag en gang og på en fin restaurant med flere retter når de var tilstede, men gjorde ingenting ut av da og lar det være en naturlig ting akkurat som dessert. Jeg vil jo ikke skremme barna heller. Uansett kan jeg ikke kontrollere øvrig familie, men bare kun fortelle de mine verdier og meninger, så blir det opp til dem hva de velger å gjøre.

Anonymkode: 5d64b...b79

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Da forbinder du alkohol med fyll og fest, og en far som åpenbart ikke kunne sjonglere en normal balansegang der. 

Jeg drikker god alkohol til god mat, og for meg er det helt utenkelig å knerten nedpå 6øl for beruselsens del. Like utenkelig er det å droppe alkoholen til årets beste middag. Så jeg tar meg fint ett til to glass over 8t med særdeles god samvittighet. Foran barna mine. Vil tro de får et sunnere forhold til det enn det du åpenbart gjorde på tross av at din far var edru julaften.

Anonymkode: 9a235...3c4

• Liker 6
Skrevet

Det jeg håper alle anti-alkohol forstår eller kan prøve å forstå; for oss som har et normalt sunt forhold til alkohol handler det ikke om å bli ruset. Det virker som folk tror at det er rusen man mååå ha når det gjelder alkohol på julaften. Kanskje det virker rart for noen at man kan drikke alkohol av andre årsaker enn rus? 
Jeg liker ikke rusfølelsen, sånt blir jeg bare uggen av etterpå. Men jeg liker smaken av god vin sammen med god mat. Da snakker vi ett glass vin til et måltid som nytes sakte, vann som tørstedrikk. 
Å drikke brus til julemat føles helt feil.
Barna får vørterøl til julematen også pga smakssamensetning. De liker det.

Jeg kunne gjerne drukket vørterøl til maten, men vin gir en mer kompleks smaksopplevelse. 

Anonymkode: 3eb53...983

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.12.2021 den 9.58):

Da er de kanskje høylytte av seg til vanlig også (bergensere? 😊) slik at dette er noe barna er vant med og ikke ser på som noe rart. kan bli ubehagelig for barn hvis foreldre plutselig begynner å oppføre seg annerledes (som ved inntak av alkohol)...

Anonymkode: a1161...879

Dette. Det er jo forandring barn merker, og jeg hadde ikke nevnt høylytt om dette ikke var en forandring. 

Anonymkode: 976f3...4f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da forbinder du alkohol med fyll og fest, og en far som åpenbart ikke kunne sjonglere en normal balansegang der. 

Jeg drikker god alkohol til god mat, og for meg er det helt utenkelig å knerten nedpå 6øl for beruselsens del. Like utenkelig er det å droppe alkoholen til årets beste middag. Så jeg tar meg fint ett til to glass over 8t med særdeles god samvittighet. Foran barna mine. Vil tro de får et sunnere forhold til det enn det du åpenbart gjorde på tross av at din far var edru julaften.

Anonymkode: 9a235...3c4

Nettopp.

Jeg kan ikke huske sist jeg var beruset. Er jeg på "fest" eller bryllup eller nyttårsfeiring, holder jeg meg likevel til 1-4 enheter. Sistnenvte kun hvis det er bryllup med mottagelse og en lang middag. 

Jeg inntar aldri et volum av alkohol som gjør at jeg merker det, eller kan oppføre meg fornuftig og rasjonell i enhver situasjon. 

Mange av de som sier de selvfølgelig holder seg edru julaften skriver jo på neste utpust at de kan "ta endel" med venner. Det forholdet har jeg rett og slett ikke til alkohol. 

Anonymkode: 87962...229

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.12.2021 den 12.35):

Jeg merker absolutt ingenting, men til tross for det mener du at barna skal kunne oppfatte meg beruset og uhyggelig? Dessuten er jeg da med andre voksne og merker heller ikke noe på dem. Tar for gitt at jeg hadde fått beskjed om jeg hadde blitt oppfattet beruset og utgjort en fare for barnas Kos og sikkerhet. Herregud, vi er en normal familie som drikker normale mengder på julaften. I mine øyne er det null problem. Det som er et problem er å signalisere for barna at alkohol er fy fy og noe man ikke skal drikke for da blir man ko-ko, DET er usunt. 

Anonymkode: 33dfb...597

Hvorfor tar du det for gitt at f.eks en 12-åring gir beskjed til deg om at hun synes at hun synes du er ubehagelig pga at du har drukket? Tenk om hun ikke tør? En voksen trenger ikke å være sint eller sjangete for at endringen skal være ubehagelig for barnet!

Fra et barns perspektiv:

I selskapene vi var i, så var de ikke så veldig beruset. Det var godt humør, og det var gjerne en svingom på gulvet, morfar og tante og god stemning. Det gjorde ikke så mye for meg at onkel smilte litt rart. Men at pappa var litt ekstra fnisete synes jeg var ubehagelig. Selv om han aldri gjorde noe galt. Han var ikke skremmende eller sint. Men han var ikke pappa. Og jeg gruet meg til slike fester pga alkoholen. Det var ikke mange øler som skulle til før det ikke var "pappa". Mamma var alltid edru. De trodde det var nok. Jeg sa jo aldri i fra. Derfor drikker vi aldri når vi ikke har barnevakt. Vi vil være 100% oss selv med ungene. Tenker at de tåler å oppleve berusede folk rundt oss så lenge de er vennlige og ikke ubehagelige. Jeg ville ikke deltatt på fyllefest med ungene selv om jeg var edru. (f.eks bryllup). Er det folk der du er redd kan bli ubehagelig ville jeg hatt en backupplan (kjøre hjem, hotell, etc).
Men hvis det er normale folk som bare koser seg med noen glass vin, så ville jeg ikke bekymret meg, og bare vært edru selv.

Anonymkode: 61a34...4e6

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke alkohol hører hjemme på julaften  når barn er til stede. Ikke fem glass, og heller ikke ett. Hvorfor er det så viktig for folk å absolutt ha "noe godt i glasset" til maten? Finnes mange gode alkoholfrie alternativer :)

Anonymkode: 87d5d...cd0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...