Gå til innhold

Alkohol på julaften

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Interessant å lese gjennom svarene her. Ser at de fleste mener at det burde være uproblematisk. Jeg kan hverken huske gode eller dårlige opplevelser med alkohol som barn, så derfor jeg synes dette er vanskelig. Men godt å høre at de fleste har gode opplevelser. Er ganske sikker på at det kommer til å bli en fin julaften, hvor ingen er overstadig beruset :) 

Men ser også at noen skriver at man jo gir beskjed om noen blir merkbart beruset. Jeg hadde syntes det var kjempe vanskelig å gi beskjed til svigermor at hun hadde drukket for mye, eller at hun burde ta en pause! 

-TS

Anonymkode: 50695...df0

Det skjønner jeg, ville ikke turt det selv, jeg ville alliert meg med mannen der og spurt om han ikke kan diskret si ifra om noen i hans familie blir for beruset. Bare så du føler deg tryggere på det :)

Anonymkode: d15be...31a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vokst opp med alkohol annenhver jul, de julene jeg var hos min far. Han ble alltid full. 

Her hos oss serveres det null alkohol. En øl og max en akevitt til ribben er det mamma for lov til hvis vi er der. De overholder det.

Anonymkode: 50e53...0a1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er forskjell på å ha hvit jul og signalisere at alkohol er fy-fy og at man aldri skal drikke. Sistnevnte har vel ingen ytret i denne tråden. De aller fleste jeg kjenner sier det samme som deg, at de ikke merker noe, men barna sier noe annet. De blir ikke fulle, men for de barna som trenger ekstra trygghet så skal det ikke så mye til og selv en «koselig» forandring er ubehagelig. Det som kalles lykkepromillen i media ser sjelden de voksne et problem med, men for barn kan det stille seg annerledes. 

Anonymkode: 976f3...4f6

Men voksne endrer jo sinnsstemning hele tiden. Man er lei seg, man er glad, man er trist, man er i ekstase. Barn tåler at voksne endrer sinnsstemning. At én kveld i året med en litt flirete far skal ødelegge noe kan jeg ikke forstå. Barn er ikke SÅ skjøre.  

Jeg juster juleselskap med pappa og onklene mins som flirete og syntes det var gøy. Skjønner jo i ettertid at de hadde litt lykkepromille. 

Anonymkode: d50e0...841

• Liker 8
Skrevet

Jul er den beste dagen i året, jeg er 30 år og hater når folk kaller jul for «barnas dag». Det er 17 mai, det er barnas dag.

Det satt tilside. Jeg er oppvokst med alkohol på jul, voksenbrus om du vil. Det var alltid kun alkohol til maten (i det minste når vi barna var våkne). Det er da snakk om et glass og to med øl, kanskje en akevit i tillegg. Noen hadde kanskje vin isteden for øl. Kun litt til maten. Jeg har absolutt aldri merket at mine foreldre eller  at gjester var noe annerledes enn ellers. Har aldri blitt negativt påvirket, og føler jeg har et godt og sunt forhold til alkohol som voksen. Jeg vet at man kan drikke, nyte alkohol og mat, uten at man trenger å bli full.

Nå vet ikke jeg hva alkohol hos svigers betyr for deg og barna. Men det er mulig å ha alkohol på julaften selv når barn er tilstede.

Dog jeg erkjenner det at det kan være problematisk med alkohol på julaften. Jeg vet at det er en grunn til at de kjører reklamer med at man må passe på, for barn er tilstede. Jeg vet at det er mange barn som har hatt helt grusomme julaftener pga. alkohol inne i bildet.

Anonymkode: 881fe...5b2

• Liker 3
Skrevet

Hvis jeg drikker alkohol julaften, så er det et glass vin til maten og en likør til kaffen. Altså i en periode på 3 - 4 timer. Og med mye mat innabords. Virker nok ikke beruset 🙂. De andre her tar gjerne akevitt også til maten, og Cognac til kaffen. De har heller aldri virket beruset på meg, selv julaftener jeg ikke har drukket noe. Ingen av barna har noen gang reagert. 

Anonymkode: 04efa...8f6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jul er den beste dagen i året, jeg er 30 år og hater når folk kaller jul for «barnas dag». Det er 17 mai, det er barnas dag.

Det satt tilside. Jeg er oppvokst med alkohol på jul, voksenbrus om du vil. Det var alltid kun alkohol til maten (i det minste når vi barna var våkne). Det er da snakk om et glass og to med øl, kanskje en akevit i tillegg. Noen hadde kanskje vin isteden for øl. Kun litt til maten. Jeg har absolutt aldri merket at mine foreldre eller  at gjester var noe annerledes enn ellers. Har aldri blitt negativt påvirket, og føler jeg har et godt og sunt forhold til alkohol som voksen. Jeg vet at man kan drikke, nyte alkohol og mat, uten at man trenger å bli full.

Nå vet ikke jeg hva alkohol hos svigers betyr for deg og barna. Men det er mulig å ha alkohol på julaften selv når barn er tilstede.

Dog jeg erkjenner det at det kan være problematisk med alkohol på julaften. Jeg vet at det er en grunn til at de kjører reklamer med at man må passe på, for barn er tilstede. Jeg vet at det er mange barn som har hatt helt grusomme julaftener pga. alkohol inne i bildet.

17.mai er Norge sin dag og alle som bor i Norge sin dag. 

Anonymkode: 86808...78e

• Liker 4
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

17. Mai er heller ikke barnas dag

Anonymkode: 017d0...6a9

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

17. Mai er heller ikke barnas dag

Anonymkode: 017d0...6a9

Enig! Men har en barn og skal være sammen med barna sine er alle dager barnas dag i form av at det skal være trygt og godt. Drita foreldre er da selvfølgelig ikke greit på noen som helst måte uansett hvilken dag det er. 

Skrevet

Tenker det må være greit å ta seg et par glass på julaften så lenge man ikke blir synlig beruset. Og vær oppmerksom på at barn merker det raskere enn voksne. Syns ikke å bannlyse alkohol på julaften gjør at barn får noe sunt forhold til alkohol heller

Anonymkode: e085f...94c

• Liker 1
Skrevet
Wade skrev (På 20.12.2021 den 14.55):

Dersom du ikke husker noe, så har ikke opplevelsene vært minneverdige. Ergo har alkoholen ikke vært et problem. Derfor er det rart at du gjør det til et problem.

Jeg husker ikke noe av at min søster falt ned fra et tre og silblødde og måtte sy. Det betyr ikke at det ikke var en svært skremmende opplevelse.

AnonymBruker skrev (På 20.12.2021 den 10.27):

Det kan være vanskelig å vite hvor tidlig barna vil merke endring. Hørte nylig på nyhetene at de hadde spurt barn hva de synes var greit. De svarte 0-2 enheter. Men hva med 3 eller 4?

Anonymkode: 50695...df0

Jeg så en kort videosnutt med noen svenske barn som ble spurt om hvor mange glass som er ok og de svarte jo alt mulig rart. Jeg syntes at dette var et rart spørsmål fordi jeg ikke har noe tro på at barna har sittet og talt glass. 

Når det er sagt, så mener jeg at folk bør drikke med måte. Tror at noen barn er mer sensitive enn andre og godt kan reagere negativt på foreldre allerede etter det første glasset. De ser at mor eller far endrer seg og at dette er ubehagelig, men jeg tror ikke de tenker at mor har nå drukket ett glass og derfor er hun slik. 

Anonymkode: a1161...879

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

jeg husker ikke noe av at min søster falt ned fra et tre og silblødde og måtte sy. Det betyr ikke at det ikke var en svært skremmende opplevelse.

Nå gjorde hun forhåpentligvis ikke dette 5-30 ganger i året gjennom hele oppveksten din, tilsvarende hyppigheten av når foreldrene dine drakk alkohol til mat. 

Anonymkode: 87962...229

• Liker 3
Skrevet

Jeg er vokst opp med at de voksne drakk øl og akevitt til maten, uten at jeg kan huske at jeg opplevde det som problematisk på noe vis. Mannen og jeg velger bort alkohol på julaften. Personlig drikker jeg så sjelden at jeg merker at jeg blir påvirket selv av en øl. Det ønsker jeg ikke for barna mine. Hvis vi har gjester på besøk som ønsker alkoholservering, har vi ingen problemer med det.

Anonymkode: 05f2f...a8e

Skrevet

Et glass bobler rundt kl. 17. Et glass vin til maten. 

Anonymkode: e9a24...ab2

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Skal nevnes at jeg også er oppvokst med en storfamilie som drakk moderat på julaften. De skrøyt alltid av at de var helt normale, men vi så jo at de ble noe «morsommere» og høylytte. Jeg har ikke tatt skade, men andre i familien har det, på den ene og andre måten. Barn er forskjellige. 

Anonymkode: 976f3...4f6

Det er fullt mulig å bli ganske høylytt uten alkohol også. 
Hilsen meg som også er oppvokst i en storfamilie, der alle var avholdsfolk. 

Anonymkode: 76f23...045

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.12.2021 den 9.11):

Nå gjorde hun forhåpentligvis ikke dette 5-30 ganger i året gjennom hele oppveksten din, tilsvarende hyppigheten av når foreldrene dine drakk alkohol til mat. 

Ingen i slekta drikker med barn tilstede, men poenget mitt var at selv om man glemmer, så kan man ha hatt en skremmende opplevelse. Noen i tråden mener nemlig at det går helt fint å drikker fordi hvis barn ikke husker noe ubehagelig, så betyr det at det ikke har vært ubehagelig. Jeg mener at det at barn glemmer, ikke er en unnskyldning for å utsette de for ekle opplevelser. 

AnonymBruker skrev (På 21.12.2021 den 9.28):

Det er fullt mulig å bli ganske høylytt uten alkohol også. 
Hilsen meg som også er oppvokst i en storfamilie, der alle var avholdsfolk. 

Da er de kanskje høylytte av seg til vanlig også (bergensere? 😊) slik at dette er noe barna er vant med og ikke ser på som noe rart. kan bli ubehagelig for barn hvis foreldre plutselig begynner å oppføre seg annerledes (som ved inntak av alkohol)...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ingen i slekta drikker med barn tilstede, men poenget mitt var at selv om man glemmer, så kan man ha hatt en skremmende opplevelse. Noen i tråden mener nemlig at det går helt fint å drikker fordi hvis barn ikke husker noe ubehagelig, så betyr det at det ikke har vært ubehagelig. Jeg mener at det at barn glemmer, ikke er en unnskyldning for å utsette de for ekle opplevelser. 

Og mitt poeng er at voksne med et normalt konsum ikke er en ubehagelig opplevelse for barn. 

De fleste foreldre er omsorgsfulle, og kjenner barnet sitt godt. De ser lett om barnet er redd, eller utrygt, og vil aldri gjøre noe som fører til at barnet har det ubehagelig. Jeg husker mange julaftener der mamma og pappa drakk litt, og har utelukkende gode, og trygge minner. Trygge foreldre har trygge barn

Så finnes selvfølgelig unntakene, som drikker for mye, som kampanjene er rettet mot. Men jeg ser ikke at vi som vet at dette går helt fint må være avholds av den grunn. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men voksne endrer jo sinnsstemning hele tiden. Man er lei seg, man er glad, man er trist, man er i ekstase. Barn tåler at voksne endrer sinnsstemning. At én kveld i året med en litt flirete far skal ødelegge noe kan jeg ikke forstå. Barn er ikke SÅ skjøre.  

Jeg juster juleselskap med pappa og onklene mins som flirete og syntes det var gøy. Skjønner jo i ettertid at de hadde litt lykkepromille. 

Anonymkode: d50e0...841

Nettopp. Folk får det til å virke som om foreldre er konstant i vater. De som endrer sinnsstemning oftest er jo tenåringer og småbarnsforeldre.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

jeg husker ikke noe av at min søster falt ned fra et tre og silblødde og måtte sy. Det betyr ikke at det ikke var en svært skremmende opplevelse.

Den var kanskje skremmende der og da, men den har åpenbart ikke påvirket deg når du ikke husker det engang.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men poenget var at skremmende/ubehagelige opplevelser stort sett huskes! Så om foreldre tok litt alkohol til maten trenger ikke bety at det var ubehagelig eller skremmende. 

Skrevet

Spørs vel hvordan forholdet ditt er til alkohol. Tar meg et glass vin i ny og ne med mat og ser ikke det som et problem mtp barna. Eneste er at jeg passer på å ikke amme rett etterpå. Vil tro situasjonen er en annen hvis man har et risiko forbruk med alkohol og ikke klarer å stoppe med 1-2 glass. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Da er de kanskje høylytte av seg til vanlig også (bergensere? 😊) slik at dette er noe barna er vant med og ikke ser på som noe rart. kan bli ubehagelig for barn hvis foreldre plutselig begynner å oppføre seg annerledes (som ved inntak av alkohol)...

Du har et godt poeng der. Jo, de var høylytte ellers og ja. Ikke bergensere, litt lenger nord. Tror greia var at pappa og hans søsken hadde vent seg til å prate høyt, de var mange og hadde temperament. En vanlig greie var at noen sa noe litt absurd og provoserende, og så var diskusjonen (kranglinga) i full gang.

Det var mer som en selskapslek. De skiltes som venner. Det var veldig lærerikt. En dame som hadde vært på fest med disse søsknene sa at det var den artigste festen hun hadde vært på. 

Jeg fikk engang en aha-opplevelse hjemme hos familien til en kjæreste. Det var lille-julaften, og far i huset hadde tatt seg noe øl. Det var hyggelig stemning, og vant som jeg var med diskusjonsformen fra min familie dro jeg igang en diskusjon om et eller annet. Skal si det eskalerte. Folk ble skikkelig sure på hverandre, og undertegnede trakk seg stille og rolig ut av det hele. 

Folk har forskjellig familiedynamikk, det er sikkert… 

Ble en liten avsporing dette visst. 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...