Gå til innhold

Alkohol på julaften

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes alkohol i julen er litt vanskelig. Folk blir fortere beruset når de er slitne og stresset ( noe de fleste voksne er julaften ) og en merker det gjerne sist selv. Jeg husker når jeg var barn at jeg raskt merket at de voksne endret adferd. 
jeg ville helst ha alkoholfri jul selv med barn til stede. For en del år siden skulle vi ha julaften hjemme hos meg og jeg bestemte at det skulle være alkoholfritt , også fordi det kom en ( tørrlagt?) alkoliker tante i julen. Kusinen min hadde med seg øl og sprit for hun nektet og ha det alkoholfritt. Tante alkoholiker bestemte seg for at da kunne hun også ta seg en akevitt ,det tålte hun dårlig så en halvtime ut i julemiddagen strippet hun og danset naken foran juletreet til glede for barna til kusinen min med medbrakt. 🤦‍♀️ 
jeg har ikke barn selv, men nevø. Synes min svoger drikker for mye og det har blitt ubehagelig stemning , for er par år siden valgte moren min og bare dra hjem istedenfor og høre på snøvling og krangling. Jeg kan jo ikke komme i andres hjem og bestemme hva de skal drikke, bare holde meg edru selv og krysse fingrene for at det blir hyggelig for alle. Jul og alkohol er et vanskelig tema, og synes mange i tråden her bagatelliserer det. Kan dere med hånden på hjertet si at dere vet nøyaktig hva dere tåler, og har ingen av dere opplevd ubehageligheter med voksne i « godt humør» da dere var barn ? 

Anonymkode: cde88...e36

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Moren min drakk akevitt og øl på julaften. Aldri var hun beruset foran meg. Husker jul som god minner 🙂

Du krisemaksinerer veldig. 

Her drikkes der øl og rødvin på lørdager med barn tilstede. De kunne ikke brydd seg mindre.

Anonymkode: 3dab4...ef2

• Liker 5
Skrevet

Julaften er ikke barnas dag. Dersom det er folk der som ikke kan å begrense seg, eller har et traumatisk forhold til alkohol så er det greit nok å foreslå en alkoholfri julaften, men ikke fordi det bare er barn der.

Vi, som er bare voksne, feirer faktisk alkoholfri julaften, fordi min mann har fått ødelagt jula med en alkoholisert mor. Og dette er noe gjestene forstår og respekterer. Men vi kan fint drikke resten av jula, det er bare snakk om denne ene høytidsdagen.  

Velger man å ha en alkoholfri jul må man gjøre en stor innsats for å finne gode drikker til de som vanligvis drikker alkohol på julaften. Du slenger ikke en storflaske med pepsi max på bordet liksom. Der syns jeg veldig mange bommer, og ødelegger høytidsstemningen. Her er det alkoholfri Erdinger, lokalproduserte juicer og lokalprodusert brus. Det er viktig å tenke på hva slags drikke som kan komplementere maten, selv om den ikke inneholder alkohol.

Anonymkode: 77a8b...dd8

• Liker 7
Skrevet

Jeg er heller ikke vant med alkohol på julaften og har ikke noe behov for å begynne med det for egen del. Så den delen forstår jeg. Men hvis det ikke er dine barn det er snakk om så har du heller ikke noen ansvar eller myndighet over saken. Hvis du tror det blir så ille at de voksne ikke klarer å styre seg; hvorfor ønsker du å tilbringe jul med disse menneskene?

Anonymkode: 52d7a...485

Skrevet

Så lenge foreldrene holder seg i vater bør det ikke være et problem? Hos oss har vi ingen voksne som blir ubehagelige om de blir litt pussa, vi har lært opp barna til å kunne le litt av familiemedlemmer som blir litt rare på julekvelden. 

Eksempler her er min grandtante som pleide å rape godt før hun sovnet på sofaen før julegavene ( hun var ca 90) eller den gangen barnas farmor ( som er religiøs bedehusdame) hadde hørt at akevitt var godt for fordøyelsen, og ble veldig elskverdig utpå kvelden.

Barna er nå i tyveårene og dette er noe vi kan fnise av den dag i dag. Det er et poeng å lære barna at det ikke nødvendig vis er forferdelig at voksne blir litt ‘rare’. Det er selvfølgelig annerledes hvis de voksne blir ubehagelige.....

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva tenker dere om å drikke alkohol på julaften når man feirer med små barn? 

Jeg skal i år feire julaften med svigerfamilien for første gang. Det blir tre små barn med på julefeiringen. Det som bekymrer meg litt er at jeg vet det vil bli alkohol. Dette er i utgangspunktet helt i strid med mine verdier, da jeg føler julaften er «barnas dag», og nesten den viktigste dagen i året å IKKE drikke alkohol. Har aldri vært alkohol på julaften i min familie. 
Jeg kommer ikke til å drikke alkohol selv. Men kjenner jeg gruer meg litt, og er redd alkoholen skal gjøre juleminner til barna dårligere. 

Anonymkode: 50695...df0

Slutt da, du er hysterisk. 

• Liker 6
Skrevet

Trodde det var 17.mai som var barnas dag? 🤔 

Ett glass til maten går helt fint.

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes man skal ha hvit jul når barn er tilstede. Barn merker små forandringer fortere enn voksne og det kan skape utrygghet. Det voksne kaller god stemning er ofte skremmende for barn 💕 Det kan selvfølgelig gå bra også, men jeg synes det er bedre å være føre var. 

Anonymkode: 976f3...4f6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg synes alkohol i julen er litt vanskelig. Folk blir fortere beruset når de er slitne og stresset ( noe de fleste voksne er julaften ) og en merker det gjerne sist selv. Jeg husker når jeg var barn at jeg raskt merket at de voksne endret adferd. 
jeg ville helst ha alkoholfri jul selv med barn til stede. For en del år siden skulle vi ha julaften hjemme hos meg og jeg bestemte at det skulle være alkoholfritt , også fordi det kom en ( tørrlagt?) alkoliker tante i julen. Kusinen min hadde med seg øl og sprit for hun nektet og ha det alkoholfritt. Tante alkoholiker bestemte seg for at da kunne hun også ta seg en akevitt ,det tålte hun dårlig så en halvtime ut i julemiddagen strippet hun og danset naken foran juletreet til glede for barna til kusinen min med medbrakt. 🤦‍♀️ 
jeg har ikke barn selv, men nevø. Synes min svoger drikker for mye og det har blitt ubehagelig stemning , for er par år siden valgte moren min og bare dra hjem istedenfor og høre på snøvling og krangling. Jeg kan jo ikke komme i andres hjem og bestemme hva de skal drikke, bare holde meg edru selv og krysse fingrene for at det blir hyggelig for alle. Jul og alkohol er et vanskelig tema, og synes mange i tråden her bagatelliserer det. Kan dere med hånden på hjertet si at dere vet nøyaktig hva dere tåler, og har ingen av dere opplevd ubehageligheter med voksne i « godt humør» da dere var barn ? 

Anonymkode: cde88...e36

Uff…😳  Måtte le litt av tante alkoholiker nakendansende foran juletreet, men det er jo dypt tragisk…. Dårlig av kusina de da. 
Har selv folk med alkoholproblem i familien, men har nær sagt heldigvis aldri vært naturlig å feire jul med de…

Jaja… det ble i alle fall en «minneverdig» julaften om ikke annet.

Du har mange gode poenger, særlig det med å være trøtt og sliten pluss alkohol. Det har jeg som sagt opplevd selv. 
Men synes likevel det er litt hysterisk å reagere så sterkt på alkoholbruk når man er gjest som ts gjør. Så sant det er i moderate mengder og man ikke har traumer.

Anonymkode: 76f23...045

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Julaften er ikke barnas dag. Dersom det er folk der som ikke kan å begrense seg, eller har et traumatisk forhold til alkohol så er det greit nok å foreslå en alkoholfri julaften, men ikke fordi det bare er barn der.

Jeg forstår tankegangen din, men hvordan vet man om enkelte har et «traumatisk» forhold til alkohol? Mange barn har et utrygt forhold til alkohol uten at noen vet det, og mange tør ikke si fra. Voksne bør selvfølgelig klare å si fra, men barna kan vi ikke forvente slik av. Vi tror ofte at vi kjenner våre nærmeste, men personlig vet jeg at store overraskelser kan dukke opp når som helst. Barn er også ulike, noen tåler at voksne blir «rare» (som en over her kaller det), mens noen andre ikke tåler det. Alt kan ikke læres, og vi er alle født med ulike sårbarheter. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg kommer fra et hjem hvor alkohol og fyll var vanlig på julaften. For meg er det viktig å vise barna at det det går ann å ta en øl og en aquevit til maten og kanskje et par øl på kvelden uten at det blir fyll og rør. At de skal få et normalt forhold til det. Her er det aldri fest eller mye alkohol. Måtehold er viktig. Man kan drikke så sakte at det ikke kjennes i hodet. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg har vokst opp med at man kan drikke øl og akevitt til maten uten at det har vært et problem for noen.  Så aldri mine foreldre beruset. Har også  videreført dette i min egen familie. Vi koser oss med god mat og drikke sammen med voksne og barn.  Mine barn er nå voksne,  og de sier også at de ønsker å videreføre dette. De har heller aldri sett oss beruset. 

Hva er problemet med at man serverer øl, vin eller Champagne i et juleselskap når man vet at alt går hyggelig for seg? 

Endret av tirben
  • Liker 3
Skrevet

Blir 4 barn her fra 5 til 11 år , svigers og svigerinne m familie.

Har vin til ribba ja og akevitt til de som liker sånt .( Svigers har vinkjeller , reiste mye til Italia og Spania pre- corona og samlet.)

Mulig jeg dropper og drikker pepsi Max istedet  , har hatt lungebetennelse  og da smaker ikke vin like godt .

Anonymkode: 21d77...5b0

Skrevet

Dette er det laget en haug med tråder om tidligere, du kan finne masse svar der på nøyaktig samme spørsmål, TS.

Anonymkode: a5267...6d7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg forstår tankegangen din, men hvordan vet man om enkelte har et «traumatisk» forhold til alkohol? Mange barn har et utrygt forhold til alkohol uten at noen vet det, og mange tør ikke si fra. Voksne bør selvfølgelig klare å si fra, men barna kan vi ikke forvente slik av. Vi tror ofte at vi kjenner våre nærmeste, men personlig vet jeg at store overraskelser kan dukke opp når som helst. Barn er også ulike, noen tåler at voksne blir «rare» (som en over her kaller det), mens noen andre ikke tåler det. Alt kan ikke læres, og vi er alle født med ulike sårbarheter. 

Som regel kjenner man til forholdene i de familiene man feirer med fordi man omgås resten av året. I tillegg har en gjerne evnen til å observere og så justere etter det. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg vokst opp med at det alltid var alkohol på bordet julaften (og ved flere andre anledninger). Og at både foreldre, tanter/onkler og besteforeldre, hadde et normalt forhold til alkohol. Bestefar drakk nok litt mye, jeg husker pappa og andre styrte det litt, men hadde det vært ubehagelig ville jeg jo husket det.

Jeg husker også en gang, riktignok på ferietur, der pappa ble i litt ekstra godt humør. Men det var bare gøy, og førte til litt erting resten av ferien. 

Trygge foreldre har trygge barn. Selv om de er sylte forkjølet, selv om de er stressa, selv om de har kort lunte en gang innimellom, og selv om de drikker 2-3 enheter alkohol :)

Anonymkode: 87962...229

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Personlig synes jeg det er mer problematisk å aldri ha alkohol forran barn enn det er å ta et glass vin eller to nå og da.

Helt enig.

Jeg drikker ingenting, fordi jeg sitter med barna å spiser, følger på do, åpner presanger og kjører bilen hjem etterpå. Bryr meg ikke at de andre har en øl og to til maten, eller tar seg en akevitt. Tror ikke barna merker det, men er redd de hadde merket det på meg, som er oppi dem hele tiden, og skal kjøre bil uansett, så kan ikke. 

Anonymkode: 836fa...3cd

Man skal jo selvfølgelig ikke kjøre bil etter å ha drukket.

• Liker 2
Skrevet

Litt alkohol går vel bra? Tenker det viktigste for barna om de ikke er vant til voksne som drikker noe er at du holder deg edru og det kan jo du gjøre :) (Om det er dine barn)

Jeg er vokst opp med at de voksne drakk vin, noe til kaffen osv hele julaften, tenkte aldri over det. Var vant til at mamma og pappa drakk vin til maten i helgene også, det påvirket ikke meg iallfall. Så lenge man ikke har vonde opplevelser med fulle voksne og de generelt er trygge, så tror jeg barn tåler at voksne i nærheten tar seg noen glass. Spesielt om primæromsorgsperson er edru eller veldig begrenser inntaket.

Anonymkode: d15be...31a

• Liker 1
Skrevet

Det kan være vanskelig å vite hvor tidlig barna vil merke endring. Hørte nylig på nyhetene at de hadde spurt barn hva de synes var greit. De svarte 0-2 enheter. Men hva med 3 eller 4?

Kommer ikke til å kommentere at de andre drikker alkohol altså, men synes det er rart at alle synes det er så selvfølgelig med alkohol på julaften.

-TS

Anonymkode: 50695...df0

De har spurt barn hvor mange enheter som er greit? Hvilke forutsetninger har et barn for å svare på det? Om jeg drikker tre-fire glass på julaften merker jeg absolutt ingenting, sitter jo ikke å bælmer nedpå, dette er en lang kveld. Normalt oppegående voksne har ingen problem med å oppføre seg ordentlig selv med en akevitt, ett par øl og kanskje et glass champagne 

Anonymkode: 33dfb...597

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De har spurt barn hvor mange enheter som er greit? Hvilke forutsetninger har et barn for å svare på det? Om jeg drikker tre-fire glass på julaften merker jeg absolutt ingenting, sitter jo ikke å bælmer nedpå, dette er en lang kveld. Normalt oppegående voksne har ingen problem med å oppføre seg ordentlig selv med en akevitt, ett par øl og kanskje et glass champagne 

Anonymkode: 33dfb...597

Hvilke forutsetninger har du for å vite når et barn merker forandring?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...