Gå til innhold

Alkohol på julaften

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere om å drikke alkohol på julaften når man feirer med små barn? 

Jeg skal i år feire julaften med svigerfamilien for første gang. Det blir tre små barn med på julefeiringen. Det som bekymrer meg litt er at jeg vet det vil bli alkohol. Dette er i utgangspunktet helt i strid med mine verdier, da jeg føler julaften er «barnas dag», og nesten den viktigste dagen i året å IKKE drikke alkohol. Har aldri vært alkohol på julaften i min familie. 
Jeg kommer ikke til å drikke alkohol selv. Men kjenner jeg gruer meg litt, og er redd alkoholen skal gjøre juleminner til barna dårligere. 

Anonymkode: 50695...df0

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med mindre det er dine barn, eller det er på et slikt nivå at du må gripe inn, er dette ikke din sak. Bare vær edru selv, det er ditt valg. La de andre gjøre som de velger. 

Anonymkode: e3f49...436

• Liker 21
Skrevet

Jeg drikker Pepsi, fordi jeg liker det best mannen tar nok en øl. 
i min oppvekst så drakk mine foreldre øl, ingen endring i adferd, så ser ikke problemet så lenge det er som min oppvekst.

men den reklamen med bordet med alle spritflaskene og på enden en tutteflaske, det er ikke greit

Anonymkode: 47178...db8

• Liker 14
Skrevet

Så lenge folk ikke blir dritings er det vel ikke et problem. Et par halvlitere øl og et par glass akevitt til mye fet mat bør ikke gjøre folk altfor fulle.

• Liker 15
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Et glass vin til maten er greit ,men å drikke seg brisne eller fulle :fy_fy:

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skal i år feire julaften med svigerfamilien for første gang. Det blir tre små barn med på julefeiringen. Det som bekymrer meg litt er at jeg vet det vil bli alkohol. Dette er i utgangspunktet helt i strid med mine verdier, da jeg føler julaften er «barnas dag», og nesten den viktigste dagen i året å IKKE drikke alkohol. Har aldri vært alkohol på julaften i min familie. 
Jeg kommer ikke til å drikke alkohol selv. Men kjenner jeg gruer meg litt, og er redd alkoholen skal gjøre juleminner til barna dårligere. 

Tuller du?  Klarer dere ikke drikke alkohol uten at de voksne forandrer seg og oppfører seg dårlig slik at barna ender opp med  dårlige juleminner? 

Anonymkode: 33dfb...597

• Liker 37
Skrevet

Julemat uten alkohol ville for meg vært ganske kjipt. Juleøl hører med. Det betyr for min del én øl. Hvor mange enheter andre har drukket på julaften har jeg ikke tenkt på. Alle er godt innafor. Ganske hysterisk å måtte ha en 100% alkoholfri julaften bare fordi det er barn til stede. 

Anonymkode: d50e0...841

• Liker 39
Skrevet

Jeg tenker det er uproblematisk med litt alkohol til maten. Men ugreit hvis noen drikker til de blir tydelig beruset.  

I min familie er det vanlig med en akevitt og litt juleøl. Jeg husker ikke det som noe ubehagelig fra jeg var barn selv. Jeg drikker ikke det selv, delvis fordi jeg ikke liker det. Men også fordi jeg vet at jeg tåler lite, og ikke er trygg på at jeg ikke endrer meg etter bare et glass. At andre i familien drikker alkohol med måte selv om barna mine er til stede er greit. 

Anonymkode: 76e8e...9b2

• Liker 10
Skrevet

Jeg vet at mange har et anstrengt forhold til alkohol pga misbruk i familien. Men for oss som har et helt "normalt" forhold til alkohol, som kan drikke et glass rødvin eller en øl til maten uten å gjøre noe vesen ut av det, så tenker jeg at det på ingen måte skader barn. Selv drikker jeg meg aldri pussa med barn tilstede, det synes jeg er ubehagelig - men forstår at mange har vansker med å begrense seg. Og har man vansker med å begrense seg, så skal man gjerne unnlate å drikke med barn tilstede. 

• Liker 33
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Julaften er ikke "barnas dag", det er en familiedag. 

Jeg drikker en øl og en akevitt til maten. Det går helt fint i familieselskap.

Det du bidrar til, er et usunt forhold til alkohol. Vi har alltid hatt juleøl, akevitt og avec til kaffen på julaften. Verken jeg, min søster eller mine kusiner har noe som helst dårlig opplevelse med noen av julaftenene, eller andre familieselskap med alkohol.

Endret av Wade
  • Liker 45
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tuller du?  Klarer dere ikke drikke alkohol uten at de voksne forandrer seg og oppfører seg dårlig slik at barna ender opp med  dårlige juleminner? 

Anonymkode: 33dfb...597

Det kan være vanskelig å vite hvor tidlig barna vil merke endring. Hørte nylig på nyhetene at de hadde spurt barn hva de synes var greit. De svarte 0-2 enheter. Men hva med 3 eller 4?

Kommer ikke til å kommentere at de andre drikker alkohol altså, men synes det er rart at alle synes det er så selvfølgelig med alkohol på julaften.

-TS

• Liker 3
Skrevet

Å kose seg med et par enheter til maten er jo greit. Men er du av typen som sliter med å stoppe, så tar du brus. 

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Drikker de veldig mye, er det jo ikke greit,men barn har ikke vondt av og se at voksne har et sunn forhold til alkohol, jeg er oppvokst med at mamma og pappa tok 2 glass øl og akivitt , pappa tok 2 glass vin og akvitt, synes ikke det gjorde noe og har ingen dårlige minner fra det.

Jeg tar gjerne et glass vin

Anonymkode: 5eef5...f71

• Liker 8
Skrevet

Personlig synes jeg det er mer problematisk å aldri ha alkohol forran barn enn det er å ta et glass vin eller to nå og da.

Barn har godt av å oppleve alkohol i kontrollerte former. Få et naturlig forhold til det og ikke gjøre noe stort ut av det.

Er ikke rart mange kaster seg over alkohol som ungdom hvis det blir behandlet som noe tabu og som kun er for voksne i det skjulte.

Å drikke seg full er selvfølgelig uaktuelt.

Og nei, julaften er ikke barnas dag. Julaften er for familien, venner, kos og varme. På julaften skal man ta hensyn til alle en er glad i, liten som stor.

Anonymkode: 55456...8db

• Liker 25
Skrevet

Jeg hadde forstått deg bedre hvis du hadde traumatiske minner om «våte» julekvelder fra barndommen. Det gjelder mange, og de må vi ta hensyn til!

Leser at du i likhet med meg selv er vokst opp i et hjem der det ikke ble drukket på julaften. Foreldrene mine var helt avholds. I voksen alder begynte jeg å feire med mannens familie, der det drikkes moderate mengder alkohol til maten. Vi snakker 1-2 enheter. Aldri opplevd noe negativt knyttet til det, har også snakket med de av barna våre som er voksne og de sier det samme. 
Problemet er de som ikke greier å legge bort flaska, og fyller på utover hele kvelden. Det er ikke greit. 

Min voksne datter kom bare på en negativ opplevelse med alkohol på julaften, det var den gangen jeg var ekstremt sliten pga mye jobbing rett opp i jula og nesten sovna etter maten (hadde drukket en juleøl). 

Viktig å ta hensyn og kjenne sin begrensning. 

AnonymBruker skrev (På 20.12.2021 den 10.27):

Det kan være vanskelig å vite hvor tidlig barna vil merke endring. Hørte nylig på nyhetene at de hadde spurt barn hva de synes var greit. De svarte 0-2 enheter. Men hva med 3 eller 4?

Kommer ikke til å kommentere at de andre drikker alkohol altså, men synes det er rart at alle synes det er så selvfølgelig med alkohol på julaften.

-TS

Går vel ikke an å sette et tak på nøyaktig antall enheter. 
Som sagt, jeg ble påvirka av 1. Andre kan godt drikke 3-4 uten å endre seg nevneverdig.

Men begynner det å bli mer enn det… julaften er ikke dagen for fyllekalas. 

Anonymkode: 76f23...045

• Liker 8
Skrevet

Et glass vin eller en øl til maten gjør da ingenting. De færreste endrer oppførsel av det, og gjør man det, så må man jo styre helt unna alkohol i alle sammenhenger (annet enn fyllefest). 

Anonymkode: b6d22...e42

• Liker 8
Skrevet

I min familie er det vanlig å drikke øl til maten og en akevitt til kaffen. Har vært slik siden jeg selv var barn, og ikke en eneste gang har jeg merket noe til at de voksne drakk alkohol på julaften, bortsett fra at jeg så det. Nå er jeg selv voksen, med små barn, og jeg kommer ikke til å si noe på at det blir servert øl til julematen. Jeg tenker de skal få kose seg, så lenge det er nettopp det - kos. Personlig liker jeg ikke å drikke alkohol til mat, så jeg holder meg til brus, men jeg legger meg ikke opp i hva alle andre gjør. 

Anonymkode: 37634...86d

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg drikker ingenting, fordi jeg sitter med barna å spiser, følger på do, åpner presanger og kjører bilen hjem etterpå. Bryr meg ikke at de andre har en øl og to til maten, eller tar seg en akevitt. Tror ikke barna merker det, men er redd de hadde merket det på meg, som er oppi dem hele tiden, og skal kjøre bil uansett, så kan ikke. 

Anonymkode: 836fa...3cd

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tenker man skal være bevisst på hvor mye man drikker rundt barn generelt. De legger merke til endring i atferd. Men de fleste voksne greier å drikke med måte og tar et glass eller to til middag. 

Selv har jeg vokst opp med foreldre som drikker et glass vin/øl til middagen og en konjakk etterpå. Det reagerte jeg aldri på. Men jeg husker veldig godt fra barndommen da voksne jeg kjente var fulle. Hadde f.eks. en onkel som var dritings i pappa sin 40-årsdag og det synes jeg var skummelt, selv om han ikke var utagerende eller noe slikt.

Endret av Zooey
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...