Gå til innhold

Positiv respons på alkoholfritt bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet
On 1/29/2022 at 9:10 AM, AnonymBruker said:

Ikke hån. Men da regner jeg nesten med at ts ikke kan oppsøke noen arenaer hvor andre mennesker drikker. Da er sikkert ts aldri på en fest, julebord, runddag, o.l. 

Anonymkode: 735f0...131

Det er noen som har det sånn faktsik. At folk med traumer kan få sterke reaksjoner på mennesker som "forandrer" seg er ikke ukjent.

Anonymkode: b7681...db7

• Liker 1
Skrevet
O.G. skrev (På 20.12.2021 den 5.23):

Kommer an på grunnen til å ha alkoholfritt bryllup også. 

Er det folk som ikke drikker så er det forventet, men hvis det er to begersvingere som skal ha alkoholfritt pga det blir for kostbart for dem med åpen bar, da blir det kjip dag og kveld for gjestene. TS skal jo ikke holde bryllup, men familieselskap og da blir det noe helt annet siden ungene skal være der.

Tull. «Skal ikke holde bryllup»? Hvis man har et selskap i tilknytning til bryllupet sitt/ vielsen sin, så er det jo bryllupet man feirer.

- Jeg skal gifte meg på lørdag.

- Å, så koselig, hvor skal dere feire bryllupet?

- Vi skal ikke ha bryllupsfeiring. Men vi skal tilfeldigvis ha et familieselskap etterpå da.

😂😂😂

Det er liksom ikke sånn at det må være visse kategorier gjester for at det skal være er bryllup. Familien er jo tradisjonelt sett de viktigste gjestene, og man kan ha bryllup selv om man bare inviterer familien, eller man kan ha familie og venner. Man kan til og med ha bryllup uten familie i det hele tatt. 

Anonymkode: 0fbbd...87f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 23.26):

Det er selvfølgelig deres dag og dere som bestemmer, men dette er og blir en sammenkomst og ikke en fest. Det blir som en konfirmasjon  Helt greit så lenge man får beskjed om det på forhånd og kan planlegge dithen. 

Stort sett så klarer de fleste voksne folk å oppføre seg sånn høvelig med alkohol, og uansett hvordan du snur og vender på det; det blir ikke fest uten alkohol. Jeg synes, helt personlig, det er kjipt å ikke bli tilbudt noen verdens ting der. I der siste bryllupet vi var i var vi bedt til kaffe. Det var kun noen kaker og en kopp kaffe å få. Det handler ikke om å sponse grisefylla, eller hva som enn ble sagt her, men å kunne fått tilbud om en cognac eller baileys til er vel ikke for mye forlangt. 

Jeg har også opplevd litt av hvert med fulle mennesker, men i vårt bryllup gikk vi for rødvin og pils til maten, cognac og likør til kaffen, og deretter åpen bar. Vi hadde helt klart spart mye på å kun servert brus, men vi hadde en episk fest med løssluppen og god stemning, leker, folk lo så de grein. Var verdt det, syns jeg 

Lykke til med dagen uansett da! 

Folk som ikke vet at det staves konjakk, eller ar Bailey’s staves med stor B og apostrof, fortjener å drikke det. 

(vet ikke hvordan jeg lager irlniemoji)

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 12.33):

(…). 

Og i et bryllup forventer jeg god mat, med drikke som passer til maten, og for meg gir et glass vin maten et ekstra løft. Brus eller vann gir ikke samme smaksopplevelse, rett og slett. Alkoholfri vin smaker ikke godt, så det er rett og slett ingen god erstatning for alkoholholdig vin. 

(..)Jeg hadde nok takket nei til et alkoholfritt bryllup, med mindre brudefolket var veldig nær meg. (...)

Anonymkode: f787c...25d

Dette synes jeg er veldig merkelig. Jeg er veldig glad i vin og drikker mer enn det du skriver at du gjør, men det er da ikke slik at bare det er vin, hever det smaken. Vin er i høy grad smak og behag. Man får ofte veldig kraftig vin, i bittesmå mengder. Å få 1,5 dl spansk rød som snurper munnen sammen og som skal vare halvannen time til hovedretten er jo bare kjipt. Da vil jeg heller ha en vin som passer min gane bedre, og mer av den, eller mineralvann eller alkoholfritt øl f eks. 

Og at vin til maten skal være avgjørende for om du deltar i bryllupet er jo helt absurd.

Du trakk selv parallellen til at en edru pratsom onkel kan være like slitsom som en beruset gjest. Gjelder ikke det måltidet også? Ok, du får den vinen, så du stiller opp, men kanskje du får en rett du ikke liker så godt, eller grønnsakene er overkokt, kjøttet tørt? 

Kanskje maten er himmelsk god, men du går glipp av den fordi du ikke synes den er verdt å spise uten vin? I stedet for å glede brudeparet, treffe familie eller venner, og vise vanlig høflighet over en nyyydelig middag, sitter du hjemme og spiser vanlig lørdagsmiddag for deg sjøl. Ikke drikker du vin heller, for det gjør du bare en gang i halvåret. 
Galskap!!

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er en av dem som ikke synes det er skikkelig fest uten litt i glasset. Aldri i mitt liv vært på fest uten å drikke alkohol. Det er ikke fest for meg

Anonymkode: 33677...2ec

"for meg". Nei, for deg er ikke det en fest, men for brudeparet og helt sikkert mange av gjestene er det en fest. Har du noen gang sett et pakistansk bryllup? Du kan ikke mene at det ikke er en stor fest, selv om de ikke drikker alkohol.

Anonymkode: 41654...e04

• Liker 1
Skrevet

Etter å ha lest denne tråden er jeg glad jeg har en normal familie. En famile som kan ha det fint og trivelig uten akohol. En familie som syns det er stas å feire meg for MIN skyld, ikke for å ha en anledning til mat og alkohol. Og hadde jeg hatt en slektning som ikke kom pga at det ikke ble servert alkohol, vel da var ikke det så nøye for da var ikke det en person som jeg har noe felles med likevel. 

Syns mange her har en nitrist holdning til å delta i bryllup. 

Anonymkode: 6c9bd...3d0

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.1.2022 den 9.28):

(…)

Uenig. Fest betyr for de fleste alkohol. «Å feste» er å drikke alkohol, samme med andre. Man kaller det ikke å feste i helgen hvis man sitter og drikker kaffe og spiser kake, eller om man har en vennemiddag med pepsi max. TS beskriver et selskap eller en feiring, ikke en fest.

(…).

Anonymkode: b3ee7...ce4

Dette er to ulike betydninger av ordet fest, som tydeligvis forvirrer deg.

En fest trenger ikke involvere alkohol. Jeg vokste opp på bygda, der alle offentlige fester var alkoholfrie. Det var hundrevis av mennesker, liveband og dans, men de solgte bare kaffe og brus. Mange drakk før de kom, utenfor festen eller i smug inne, men langt fra alle, og arrangementet var alkoholfritt. De hadde jo ikke skjenkerett på bygdehusene.

Du har også bursdagsfest, fest når folk har bursdag, julefest osv. Ikke noen alkoholkrav for at det skal være en fest.

Å feste er en eufemisme for å drikke sammen med andre. Festing kan i verste fall bety noen som sitter i joggis i sofaen med en pose øl. Det er en fest i kun én betydning av ordet, men ganske langt fra en bryllupsfest.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

"for meg". Nei, for deg er ikke det en fest, men for brudeparet og helt sikkert mange av gjestene er det en fest. Har du noen gang sett et pakistansk bryllup? Du kan ikke mene at det ikke er en stor fest, selv om de ikke drikker alkohol.

Anonymkode: 41654...e04

Ja, noen av gjestene er avholds og synes det er tipp topp med alkoholfritt. Noen (mange?) voksne mennesker synes at det er flott å bli budt på litt alkohol i et bryllup. I et bryllup med alkohol er det jo ikke slik at noen tvunget til å drikke alkohol, det er jo høyst frivillig. Men poenget er at det kan være et VALG. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette synes jeg er veldig merkelig. Jeg er veldig glad i vin og drikker mer enn det du skriver at du gjør, men det er da ikke slik at bare det er vin, hever det smaken. Vin er i høy grad smak og behag. Man får ofte veldig kraftig vin, i bittesmå mengder. Å få 1,5 dl spansk rød som snurper munnen sammen og som skal vare halvannen time til hovedretten er jo bare kjipt. Da vil jeg heller ha en vin som passer min gane bedre, og mer av den, eller mineralvann eller alkoholfritt øl f eks. 

Og at vin til maten skal være avgjørende for om du deltar i bryllupet er jo helt absurd.

Du trakk selv parallellen til at en edru pratsom onkel kan være like slitsom som en beruset gjest. Gjelder ikke det måltidet også? Ok, du får den vinen, så du stiller opp, men kanskje du får en rett du ikke liker så godt, eller grønnsakene er overkokt, kjøttet tørt? 

Kanskje maten er himmelsk god, men du går glipp av den fordi du ikke synes den er verdt å spise uten vin? I stedet for å glede brudeparet, treffe familie eller venner, og vise vanlig høflighet over en nyyydelig middag, sitter du hjemme og spiser vanlig lørdagsmiddag for deg sjøl. Ikke drikker du vin heller, for det gjør du bare en gang i halvåret. 
Galskap!!

Så rart at du ser det sånn. Ikke meg du siterer, men jeg synes denne personen hadde noen veldig gode poeng. Så lenge mange voksne mennesker liker å gå en øl eller vin til maten er det jo bare å gi tilbud om det, selv om man selv ikke nødvendigvis har det behovet?

• Liker 3
Skrevet

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er to ulike betydninger av ordet fest, som tydeligvis forvirrer deg.

En fest trenger ikke involvere alkohol. Jeg vokste opp på bygda, der alle offentlige fester var alkoholfrie. Det var hundrevis av mennesker, liveband og dans, men de solgte bare kaffe og brus. Mange drakk før de kom, utenfor festen eller i smug inne, men langt fra alle, og arrangementet var alkoholfritt. De hadde jo ikke skjenkerett på bygdehusene.

Du har også bursdagsfest, fest når folk har bursdag, julefest osv. Ikke noen alkoholkrav for at det skal være en fest.

Å feste er en eufemisme for å drikke sammen med andre. Festing kan i verste fall bety noen som sitter i joggis i sofaen med en pose øl. Det er en fest i kun én betydning av ordet, men ganske langt fra en bryllupsfest.

Neida, ikke forvirret, ser bare ikke at fest og selskap er synonymt.

Bursdagsselskap, julefeiring. Aldri hørt om julefest, ingen uten alkoholproblemer har vel fest i julen? 😳 Bursdagsfest er for voksne, med alkohol. Man sier heller ikke dåpsfest, gjør man vel? Selv om det strengt tatt er helt likt et alkoholfritt bryllup med barn til stede. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Folk som ikke vet at det staves konjakk, eller ar Bailey’s staves med stor B og apostrof, fortjener å drikke det. 

(vet ikke hvordan jeg lager irlniemoji)

Jeg som skrev dette, og jeg som var bruden i det tilfellet. Jeg drikker ikke konjakk/cognac selv, men jeg brukte mye penger på å kjøpe inn traktering til gjestene våre. De kom fra fjern og nær, med store smil, flotte gaver, flott og gjennomtenkt underholdning, jeg hadde skjemtes hvis jeg skulle kun tilbudt en kopp kaffe og et kakestykke. Så flaut det hadde vært. Det var sommer, sol og lørdagskveld, voksne og sunne mennesker, barna som var til stede så andre voksne sipp til en konjakk ja, men dro hjem med barnevakt når bandet kom og baren ble åpnet. Det snakkes om bryllupet vårt ennå. 

Hadde det vært et bryllup KUN etter min smak hadde vi drukket Pepsi max og ikke noe annet. Er ikke så fryktelig glad i alkohol selv.

• Liker 1
Skrevet

Neida, ikke forvirret, ser bare ikke at fest og selskap er synonymt.

Bursdagsselskap, julefeiring. Aldri hørt om julefest, ingen uten alkoholproblemer har vel fest i julen? 😳 Bursdagsfest er for voksne, med alkohol. Man sier heller ikke dåpsfest, gjør man vel? Selv om det strengt tatt er helt likt et alkoholfritt bryllup med barn til stede. 

Så med mindre man drikker, så er det ikke fest? De som ikke drikker kan aldri ha fest? 

Skrevet

Jeg som skrev dette, og jeg som var bruden i det tilfellet. Jeg drikker ikke konjakk/cognac selv, men jeg brukte mye penger på å kjøpe inn traktering til gjestene våre. De kom fra fjern og nær, med store smil, flotte gaver, flott og gjennomtenkt underholdning, jeg hadde skjemtes hvis jeg skulle kun tilbudt en kopp kaffe og et kakestykke. Så flaut det hadde vært. Det var sommer, sol og lørdagskveld, voksne og sunne mennesker, barna som var til stede så andre voksne sipp til en konjakk ja, men dro hjem med barnevakt når bandet kom og baren ble åpnet. Det snakkes om bryllupet vårt ennå. 

Hadde det vært et bryllup KUN etter min smak hadde vi drukket Pepsi max og ikke noe annet. Er ikke så fryktelig glad i alkohol selv.

Du ser kanskje i denne tråden at brudeparet betaler transport og overnatting for gjestene og ikke forventer noen flotte gaver? Det står heller ikke at gjestene ikke blir tilbudt middag?

Skrevet

Det jeg reagerer mest på i dette underforumet er at noen av de mest aktive brukerne er de som liker bryllup minst. Hvorfor henger dere her egentlig, hvis bryllup er så grusomt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tull. «Skal ikke holde bryllup»? Hvis man har et selskap i tilknytning til bryllupet sitt/ vielsen sin, så er det jo bryllupet man feirer.

- Jeg skal gifte meg på lørdag.

- Å, så koselig, hvor skal dere feire bryllupet?

- Vi skal ikke ha bryllupsfeiring. Men vi skal tilfeldigvis ha et familieselskap etterpå da.

😂😂😂

Det er liksom ikke sånn at det må være visse kategorier gjester for at det skal være er bryllup. Familien er jo tradisjonelt sett de viktigste gjestene, og man kan ha bryllup selv om man bare inviterer familien, eller man kan ha familie og venner. Man kan til og med ha bryllup uten familie i det hele tatt. 

Når ungene er til stede så er det uansett ingen fest.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, noen av gjestene er avholds og synes det er tipp topp med alkoholfritt. Noen (mange?) voksne mennesker synes at det er flott å bli budt på litt alkohol i et bryllup. I et bryllup med alkohol er det jo ikke slik at noen tvunget til å drikke alkohol, det er jo høyst frivillig. Men poenget er at det kan være et VALG. 

Men hvorfor skal akkurat alkohol alltid være et valg, og ikke andre ting da? Hva hvis jeg har ekstremt lyst på for eksempel en spesiell type eplejuice til maten, bør jeg da forvente at brudeparet skal servere meg det i sitt bryllup? Hva gjør alkohol så spesielt, annet enn normer og kultur? 

Anonymkode: 69844...8bf

• Liker 1
Skrevet
O.G. skrev (17 minutter siden):

Det er jeg helt uenig i. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jeg helt uenig i. 

Bare vær det du.

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Men hvorfor skal akkurat alkohol alltid være et valg, og ikke andre ting da? Hva hvis jeg har ekstremt lyst på for eksempel en spesiell type eplejuice til maten, bør jeg da forvente at brudeparet skal servere meg det i sitt bryllup? Hva gjør alkohol så spesielt, annet enn normer og kultur? 

Det er det jeg også lurer på. Skal man måtte servere favorittrett og favorittdrikke til hver eneste gjest, tilrettelegge for lengde på taler, type kaker, lavkarboalternativ, paleoalternativ og så videre? Er det bare bryllup som er så spesielt, eller forventer folk favorittmat og -drikke i alle tilstelninger? Jeg ser også at noen skriver at jeg skal avspise gjestene med kaffe og kake når de har brukt maaaasse penger på fly og hotell. Hvorfor ikke lese der jeg skriver at vi spanderer fly og opphold for gjestene da? Og at vi ikke forventer noen dyre gaver, eller noen gaver i det hele tatt? Bryllup er ikke en kveld på restaurant der man kan bestille akkurat det man vil og klage på maten etterpå. 

Anonymkode: b399a...bad

• Liker 1
Skrevet
O.G. skrev (2 timer siden):

Det var ikke det du skrev. Du skrev at de skulle ha familieselskap. Kunne liksom ikke kalles bryllup…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...