Gå til innhold

Positiv respons på alkoholfritt bryllup


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi hadde vegansk bryllup faktisk. Jeg tviler ikke på at sikkert en tredjedel av gjestene synes det var kjipt, selv om selvfølgelig ingen sa noe og alle roste maten opp i skyene osv osv.. Men som du skriver hadde det blitt helt feil for oss (som begge har vært veganere i lang tid) å bryte våre prinsipper på vår bryllupsdag. Forskjellen er vel kanskje at i motsetning til ts så forstår jeg at flere sikkert ikke var fornøyde med vårt valg på dagen selv om de ikke sa noe. Vi hadde åpen bar da 😂

Anonymkode: 08b1b...4be

Men hvorfor skal jeg tenke at folk er misfornøyd når de sier at de er fornøyd? Bruker du å mistenke alle rundt deg for å juge? 

Anonymkode: b399a...bad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 13.48):

Jeg lurer på om du hadde sagt det samme hvis bryllupsmaten var vegansk, vegetarisk eller tilpasset religiøse tradisjoner? Jeg foretrekker for eksempel biff eller fisk som hovedrett og synes ikke bare grønnsaker med havremelk er noe særlig stas. Men det betyr ikke at det veganske paret må gå over sine prinsipper og servere kjøtt, melk osv til gjestene. 

 

Anonymkode: b399a...bad

Jeg hadde nok sagt mye av det samme angående maten, og heller valgt å bli hjemme og laget meg biff og et glass rødvin til i stedet. Bryllup er ikke så fryktelig stas, med mindre det er veldig nær familie/venner, og man er nærmest forpliktet å gå. 

Folk må velge absolutt det de selv ønsker i eget bryllup, enten det gjelder mat, alkohol, kostymer eller hva det måtte være, men jeg mener fortsatt at et godt vertskap også bør tenke på gjestenes trivsel og opplevelse. Og man løper jo en risiko ved å kun fokusere på hva man selv vil, nemlig at en del velger å takke nei, eller "lider seg gjennom" selskapet og synes det var en kjip kveld. 

AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 13.42):

Men det er jo ikke sånn at det er synd på folk som ønsker et glass vin men ikke får det. Hvis brudeparet ikke ønsker det så kan festen bli like fin, og maten blir ikke ødelagt hvis man ikke får vin. Jeg synes at en fin feiring er en god bonus, og at om det er alkohol eller ikke i den éne festen er helt uvesentlig for min del. Synes det blir feil å se på det som at de som ikke ønsker alkohol i bryllupet ikke tenker på gjestene sine. Mange her er av den oppfatning av at vin til maten er objektivt godt og at alle burdr være enige om det. Men det er subjektivt. Hvis man ser for seg at det blir mat man selv ikke liker, så er vil det fortsatt være mange av gjestene som liker akkurat denne maten, og motsatt. Og mange av gjestene kan også sette pris på at det er et alkoholfritt bryllup. Det er ikke mulig å please alle og det synes jeg heller ikke er oppgaven til brudeparet. At noen gjerne ville hatt vin kan jeg skjønne, men ser ikke helt hvorfor man skulle droppe å komme av den grunn. Det er jo veldig mange ganger i livet man ikke får det 100% som man vil selv, og et bryllup er ikke en dag for å feire alle andre enn brudeparet. Man kan droppe å komme men jeg synes det er fint å være litt raus med tanke på egne mat/drikke-preferanser på en dag som et bryllup. Det blir jo sikkert mye god mat/drikke selv om man kanskje ikke liker alt eller får det man aller helst vil ha. Og festen kan også bli veldig fin. 

Anonymkode: 69844...8bf

Jeg har da aldri sagt at det er synd på gjester som ikke får alkohol, hvor leser du det? Men jeg har min mening om saken, og har ytret den, også kan jo du mene det motsatte. 
Jeg legger større vekt på å være en god vert enn mange i denne tråden, og ville heller hatt fokus på at flest mulig hadde det best mulig, framfor å ri egne prinsipper og kjepphester, men det er meg. 

Anonymkode: f787c...25d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.1.2022 den 11.00):

Hadde selv 100% vegansk bryllup for en tid siden og mottok masse gode tilbakemeldinger, ikke en sjel klaget på savnet av kjøtt. Vi hadde flott 4-retters og rikelig med alkohol så det ble en flott feiring synes vi. Men jeg regner selvfølgelig med at flere var litt misfornøyde innerst inne og sikkert tenkte at maten var ok men hadde vært mye bedre med kjøtt. Det er høfligheten som hindrer folk i å melde fra om ting de egentlig stusset ved eller ikke likte så godt. Men men..det var nå vår dag og det var slik vi ville gjøre det. Alle visste om det på forhånd og det er frivillig å møte opp. Så lenge gjestene er informert om at det skal være kostymer/alkoholfritt/kjøttfritt osv på forhånd så får de heller ta valget med å komme eller ei og om de kommer så får de respektere at bryllupet er slik brudeparet ønsker seg det. 

Anonymkode: 08b1b...4be

Mannen min nektet dette. Han mente folk ville bli sure pga mangelen på kjøtt. Jeg syns heller det var helt dust å betale for kjøtt til andre den éne dagen. Vi spiser jo ikke kjøtt ellers! Kun vegansk til brudeparet, latterlig. 

Anonymkode: c1445...318

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har da aldri sagt at det er synd på gjester som ikke får alkohol, hvor leser du det? Men jeg har min mening om saken, og har ytret den, også kan jo du mene det motsatte. 
Jeg legger større vekt på å være en god vert enn mange i denne tråden, og ville heller hatt fokus på at flest mulig hadde det best mulig, framfor å ri egne prinsipper og kjepphester, men det er meg. 

Anonymkode: f787c...25d

Har ikke sagt at du mente det var synd på på de som ikke får alkohol - men valgte å ta det med fordi det er relevant i forhold til hva jeg tenker om dette.

Jeg tenker heller at egne prinsipper ikke er noe man rir, noen ganger er det en del av den man er. Og for noen ville det føltes feil å servere alkohol. Noen synes kanskje det er kjedelig uten alkohol men det er jo ikke sånn at alkohol objektivt er mye bedre enn så mye annet. For noen er det kanskje litt kjipt, men det er bare en kveld og jeg synes da det er fint å legge bort egne forventninger litt og ta det for det det er. Brudeparet vil feire at de gifter seg på en måte de synes er bra, og det å i det hele tatt invitere på mat/drikke og en hyggelig kveld for å feire det er jo en veldig fin ting i segg selv. Du kan velge å ikke komme hvis det ikke er alkohol men jeg ser ikke helt hvorfor man skal gjøre det selv. Synes også det er fint å være litt åpen for ulike tradisjoner rundt bryllup generelt, det er ingen fasit og også veldig ulikt hvordan man gjør det i ulike kulturer. 

Anonymkode: 69844...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 14.28):

Jeg hadde nok sagt mye av det samme angående maten, og heller valgt å bli hjemme og laget meg biff og et glass rødvin til i stedet. Bryllup er ikke så fryktelig stas, med mindre det er veldig nær familie/venner, og man er nærmest forpliktet å gå. 

Folk må velge absolutt det de selv ønsker i eget bryllup, enten det gjelder mat, alkohol, kostymer eller hva det måtte være, men jeg mener fortsatt at et godt vertskap også bør tenke på gjestenes trivsel og opplevelse. Og man løper jo en risiko ved å kun fokusere på hva man selv vil, nemlig at en del velger å takke nei, eller "lider seg gjennom" selskapet og synes det var en kjip kveld. 

Anonymkode: f787c...25d

Men hva synes du bør stå øverst - brudens trygghetsfølelse og trivsel i sitt eget selskap eller hensynet til gjester som ønsker alkohol til maten? Hva hadde du valgt? Hadde du ødelagt din egen dag for deg selv for å tekkes gjestene?

For øvrig er det kun nærmeste familie og noen få nære venner som er invitert. I familien til mannen er det 3 stk som er totalavholds, resten drikker vanlig. 

AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 14.31):

Jeg har da aldri sagt at det er synd på gjester som ikke får alkohol, hvor leser du det? Men jeg har min mening om saken, og har ytret den, også kan jo du mene det motsatte. 
Jeg legger større vekt på å være en god vert enn mange i denne tråden, og ville heller hatt fokus på at flest mulig hadde det best mulig, framfor å ri egne prinsipper og kjepphester, men det er meg. 

Anonymkode: f787c...25d

Vi arrangerer alkoholfritt av en grunn som ikke har noe med prinsipper eller kjepphester å gjøre.

Anonymkode: b399a...bad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvorfor skal jeg tenke at folk er misfornøyd når de sier at de er fornøyd? Bruker du å mistenke alle rundt deg for å juge? 

Anonymkode: b399a...bad

Har du lest veganertråd på KG før?😅 Ganske tydelig hva mange mener om det, men for all del, bryllupet var stor suksess for oss og festen varte visstnok til kl 07 på morgenen. Ikke legg ord i munnen på meg, takk. Har slettes ikke skrevet ett eneste sted at alle i bryllupet jugde eller at jeg tror alle gjør det. Jeg skrev at en tredjedel sikkert synes det var kjipt men sånn er det jo bare. I absolutt alle bryllup er det jo noen som synes noe er kjipt! Men man sier enten ikke noe om det eller så tar man en hvit løgn. Dessuten så kan det være mye annet som var supert selv om den ene talen var lang, man ikke fikk alkohol eller man måtte være med på quiz. Da sier man ikke "Jo, jeg synes bryllupet var flott, men den quizzen kunne dere spart dere for den var skikkelig kjip". Håper ikke du snakker slik til vennene dine hvertfall! Eventuelt at du er strålende fornøyd med 100% av det som skjer i alle bryllup du har vært i.

Anonymkode: 08b1b...4be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.1.2022 den 18.13):

Noen foretrekker alkohol, andre synes det er best uten. Blir ikke et dårlig bryllup fordi brudeparet foretrekker uten. 

Anonymkode: 69844...8bf

Dårligere bryllup nei, dårligere fest: ja, for det blir jo ingen fest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.12.2021 den 11.05):

Vi har annonsert for familiene våre at bryllupet blir alkoholfritt, og kun møtt positiv respons. Det står i sterk motsetning til hva som er skrevet her inne. Og vi er kjempeglad for slik respons! Det blir et ganske lite bryllup, og barn er invitert. 

Anonymkode: b399a...bad

Ville blitt særdeles overrasket om noen uttrykte seg negativ bare pga at et bryllup er alkoholfritt. 
Spiller jo ingen rolle om det er med eller uten alkohol.

kos dere på den store dagen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (6 minutter siden):

Dårligere bryllup nei, dårligere fest: ja, for det blir jo ingen fest.

Å si at det blir ingen fest uten alkohol blir helt feil synes jeg. Kanskje du ikke føler det er så veldig feststemning fordi du subjektivt er veldig glad i alkohol på fest, men det betyr ikke at det ikke er en bryllupsfest. 

Anonymkode: 69844...8bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara

Du snakker om i-landsproblemer å ikke få servert alkohol i bryllup. Jeg kjenner jeg blir glad for at vi har det så godt at vi kan engasjere oss i slikt😅

Ønsker dere et fint bryllup! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk for gjøre som de vil selvfølgelig. Men skjønner at det å ha vin/øl til mat samt noe i glasset utover kvelden gjør fort at det blir mer fest stemning, åpen bar gir jo ikke automatisk rølpefest. Og nei, man har ikke ett alkohol problem kun fordi en synes det skaper bedre stemning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullvott skrev (På 16.12.2021 den 12.10):

Et lite selskap, og med barn til stede, blir jo nærmest som et litt utvidet familieselskap. Det er jo et helt annet konsept enn en stor voksenfest. I ditt tilfelle kan det passe helt fint at det er alkoholfritt. 

På den annen side: at dere kun har fått positiv respons er ikke spesielt merkelig. Det er vel kanskje ikke så vanlig å formidle kritikk og negative tilbakemeldinger direkte til brudeparet? Man kan sammenlikne det med de som selger brudekjolen sin på Finn og skriver at de bare fikk ros for den. Det handler om skikk og bruk og hva man sier og ikke sier til folk.

Haha nei de sier såklart ikke noe direkte til brudepar, men blir gøy å følge med her på KG de neste dagene. 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.12.2021 den 11.05):

Vi har annonsert for familiene våre at bryllupet blir alkoholfritt, og kun møtt positiv respons.  

Anonymkode: b399a...bad

Selvsagt klager ikke folk når de inviteres til et lite familielag der også barn er til stede, selv om alkoholen uteblir. Hvorfor blir du så forundret over det at du må annonsere det på KG?

Anonymkode: a3fc8...9f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svar. Jeg går nå ut av tråden siden den er blitt til latterliggjøring av oss som ønsker alkoholfritt, hån av mine opplevelser av seksuelle overgrep som er en av grunnene til alkoholfritt bryllup. Tenk at enkelte av dere gikk inn for å ødelegge gleden jeg ønsket å dele med folk her... Og tusen takk til alle andre som svarte ordentlig. 

 

TS

Anonymkode: b399a...bad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 13.42):

Men det er jo ikke sånn at det er synd på folk som ønsker et glass vin men ikke får det. Hvis brudeparet ikke ønsker det så kan festen bli like fin, og maten blir ikke ødelagt hvis man ikke får vin. Jeg synes at en fin feiring er en god bonus, og at om det er alkohol eller ikke i den éne festen er helt uvesentlig for min del. Synes det blir feil å se på det som at de som ikke ønsker alkohol i bryllupet ikke tenker på gjestene sine. Mange her er av den oppfatning av at vin til maten er objektivt godt og at alle burdr være enige om det. Men det er subjektivt. Hvis man ser for seg at det blir mat man selv ikke liker, så er vil det fortsatt være mange av gjestene som liker akkurat denne maten, og motsatt. Og mange av gjestene kan også sette pris på at det er et alkoholfritt bryllup. Det er ikke mulig å please alle og det synes jeg heller ikke er oppgaven til brudeparet. At noen gjerne ville hatt vin kan jeg skjønne, men ser ikke helt hvorfor man skulle droppe å komme av den grunn. Det er jo veldig mange ganger i livet man ikke får det 100% som man vil selv, og et bryllup er ikke en dag for å feire alle andre enn brudeparet. Man kan droppe å komme men jeg synes det er fint å være litt raus med tanke på egne mat/drikke-preferanser på en dag som et bryllup. Det blir jo sikkert mye god mat/drikke selv om man kanskje ikke liker alt eller får det man aller helst vil ha. Og festen kan også bli veldig fin. 

Anonymkode: 69844...8bf

Jeg må si jeg mistenker at de som vil ha alkoholfrie bryllup fordi det er "dem" gjør det ene og alene for å spare masse penger. Det er rett og slett gjerrig. Uansett hvordan man snur og vender på det, de aller fleste voksne setter pris på er glass vin eller øl til maten, Pepsi max til indrefilet av hjort blir liksom ikke det samme. Selvfølgelig er det brudeparet som bestemmer, men ikke tro et sekund at det er noe stas for gjestene. Det handler ikke om å såkalt sponse fylla til folk (her fikk jo ts sagt det- ønsker ikke å SPONSE), det handler om å sette pris på gjestene sine. 

Anonymkode: 735f0...131

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg må si jeg mistenker at de som vil ha alkoholfrie bryllup fordi det er "dem" gjør det ene og alene for å spare masse penger. Det er rett og slett gjerrig. Uansett hvordan man snur og vender på det, de aller fleste voksne setter pris på er glass vin eller øl til maten, Pepsi max til indrefilet av hjort blir liksom ikke det samme. Selvfølgelig er det brudeparet som bestemmer, men ikke tro et sekund at det er noe stas for gjestene. Det handler ikke om å såkalt sponse fylla til folk (her fikk jo ts sagt det- ønsker ikke å SPONSE), det handler om å sette pris på gjestene sine. 

Anonymkode: 735f0...131

Det er mange som synes det er akkurat like fint med alkoholfritt. At folk gjør det for å spare penger tviler jeg på. For min del tror jeg ikke jeg har det forholdet til alkohol som mange her har. Det er liksom ikke naturlig for meg å ha det til mat og jeg synes det er like godt eller bedre med annen drikke i mange tilfeller. Her er vi forskjellige men synes det er noe spesielt at det skal være så viktig for enkelte. Hvis brudeparet bare ikke har lyst til å servere det tenker jeg det er helt greit. Virker som mange her tenker på alkohol som et slags utgangspunkt for en bra fest, men ikke alle har det forholdet til alkohol. 

Anonymkode: 69844...8bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 14.42):

Men hva synes du bør stå øverst - brudens trygghetsfølelse og trivsel i sitt eget selskap eller hensynet til gjester som ønsker alkohol til maten? Hva hadde du valgt? Hadde du ødelagt din egen dag for deg selv for å tekkes gjestene?

For øvrig er det kun nærmeste familie og noen få nære venner som er invitert. I familien til mannen er det 3 stk som er totalavholds, resten drikker vanlig. 

Anonymkode: b399a...bad

Hvis bruden føler seg utrygg i eget bryllup, bør hun kanskje se på gjestelisten, i stedet for å ha så stort fokus på om folk tar seg en øl/vin til maten? Hvorfor invitere folk i bryllupet ditt som du er så utrygg på? 
Jeg skjønner ikke noe av denne argumentasjonen.

Anonymkode: f787c...25d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.1.2022 den 8.25):

Takk for alle svar. Jeg går nå ut av tråden siden den er blitt til latterliggjøring av oss som ønsker alkoholfritt, hån av mine opplevelser av seksuelle overgrep som er en av grunnene til alkoholfritt bryllup. Tenk at enkelte av dere gikk inn for å ødelegge gleden jeg ønsket å dele med folk her... Og tusen takk til alle andre som svarte ordentlig. 

 

TS

Anonymkode: b399a...bad

What the..?

Anonymkode: b2156...aca

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkoholfrie bryllup trender jo for tiden, og viser at dagens unge voksne nok er mer fornuftige i forhold enn de foregående generasjonene. Hvis folk har behov for alkohol kan de jo innta det på hvilken som helst annen dag. 

Joda, det er noen som greier å ha alkoholdisiplin, men jaggu er det mange ved slike tilstelninger som ikke har det også, og med det ødelegger kvelden for all andre.

Anonymkode: 45331...722

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...