Gå til innhold

Positiv respons på alkoholfritt bryllup


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg laget en lignende tråd for et år siden ca... Kom til å angre på det. Folk var veldig ufine og skrev at hvis de var gjester hos meg ville de sneket med seg lommelerker for å komme seg gjennom dagen, samt at kvelden ville bli ufattelig kjedelig og at det var synd på gjestene mine... Selv etter at jeg begrunnet valget mitt med at jeg har vokst opp med en tung rusmisbruker til mor, og at flere i familien min har alvorlige rusproblemer og at jeg SELVFØLGELIG har blitt preget av dette, så akkurat denne dagen ønsket jeg rusfri. I tillegg lignet vårt bryllup deres, mtp at det var mange barn og egentlig bare nær familie pluss ei venninne, så jeg syntes det virket helt naturlig at vi serverte alkoholfri drikke.

Jeg synes egentlig bare tråden bekreftet synet mitt på nordmenns drikkevaner, og ikke på noen positiv måte. Kan man ikke ha det hyggelig med folk man er glad i uten å være beruset? Og for de som svarer at det handler om smak og ikke rus så kan jeg tro på det, men det er da mange ting jeg liker og misliker når det kommer til smak, men det ødelegger ikke hele kvelden min hvis noen strør koriander over retten jeg får servert (selv om jeg ikke liker det så godt), og jeg ville i hvert fall aldri sagt at "det var synd på gjestene som måtte lide seg gjennom feiringen"! 

Jeg lurer virkelig på hvem disse menneskene er.

Anonymkode: cb1af...67d

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg laget en lignende tråd for et år siden ca... Kom til å angre på det. Folk var veldig ufine og skrev at hvis de var gjester hos meg ville de sneket med seg lommelerker for å komme seg gjennom dagen, samt at kvelden ville bli ufattelig kjedelig og at det var synd på gjestene mine... Selv etter at jeg begrunnet valget mitt med at jeg har vokst opp med en tung rusmisbruker til mor, og at flere i familien min har alvorlige rusproblemer og at jeg SELVFØLGELIG har blitt preget av dette, så akkurat denne dagen ønsket jeg rusfri. I tillegg lignet vårt bryllup deres, mtp at det var mange barn og egentlig bare nær familie pluss ei venninne, så jeg syntes det virket helt naturlig at vi serverte alkoholfri drikke.

Jeg synes egentlig bare tråden bekreftet synet mitt på nordmenns drikkevaner, og ikke på noen positiv måte. Kan man ikke ha det hyggelig med folk man er glad i uten å være beruset? Og for de som svarer at det handler om smak og ikke rus så kan jeg tro på det, men det er da mange ting jeg liker og misliker når det kommer til smak, men det ødelegger ikke hele kvelden min hvis noen strør koriander over retten jeg får servert (selv om jeg ikke liker det så godt), og jeg ville i hvert fall aldri sagt at "det var synd på gjestene som måtte lide seg gjennom feiringen"! 

Jeg lurer virkelig på hvem disse menneskene er.

Anonymkode: cb1af...67d

Jeg elsket den tråden 😂😂 

Anonymkode: 1bb30...5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 7.1.2022 den 14.05):

Jeg er også frittalende, men hadde holdt munn om søsteren min hadde annonsert alkoholfritt bryllup. Siden det er med barn og få inviterte, er det jo heller ikke skikkelig bryllupsfest. Mer som en familiesammenkomst.

Ha ha ha, ikke sant! 😂

AnonymBruker skrev (På 10.1.2022 den 16.14):

Synes det er spesielt med folk som sier at det dere har valgt ikke er et ordentlig bryllup, og når folk legger seg så veldig borti hvordan andre velger å feire. Selv om man liker et glass vin til maten, så er maten fortsatt god uten og man er jo der for å feire brudeparet. Man trenger ikke alkohol for å ha det gøy og få til et fint bryllup, så uavhengig av årsak synes jeg det bør aksepteres fullt ut at brudeparet velger alkoholfritt brryllup. 

Anonymkode: 69844...8bf

Joda, klart det er et bryllup, men ikke en brullypsFEST.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg laget en lignende tråd for et år siden ca... Kom til å angre på det. Folk var veldig ufine og skrev at hvis de var gjester hos meg ville de sneket med seg lommelerker for å komme seg gjennom dagen, samt at kvelden ville bli ufattelig kjedelig og at det var synd på gjestene mine... Selv etter at jeg begrunnet valget mitt med at jeg har vokst opp med en tung rusmisbruker til mor, og at flere i familien min har alvorlige rusproblemer og at jeg SELVFØLGELIG har blitt preget av dette, så akkurat denne dagen ønsket jeg rusfri. I tillegg lignet vårt bryllup deres, mtp at det var mange barn og egentlig bare nær familie pluss ei venninne, så jeg syntes det virket helt naturlig at vi serverte alkoholfri drikke.

Jeg synes egentlig bare tråden bekreftet synet mitt på nordmenns drikkevaner, og ikke på noen positiv måte. Kan man ikke ha det hyggelig med folk man er glad i uten å være beruset? Og for de som svarer at det handler om smak og ikke rus så kan jeg tro på det, men det er da mange ting jeg liker og misliker når det kommer til smak, men det ødelegger ikke hele kvelden min hvis noen strør koriander over retten jeg får servert (selv om jeg ikke liker det så godt), og jeg ville i hvert fall aldri sagt at "det var synd på gjestene som måtte lide seg gjennom feiringen"! 

Jeg lurer virkelig på hvem disse menneskene er.

Anonymkode: cb1af...67d

Hvis barn er med er det ikke en fest, men et selskap. Man tar ikke med barn på fest.

Anonymkode: b3ee7...ce4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har full respekt for de som vil ha ha en bryllupsfest uten alkohol, men si i fra på forhånd til gjestene! Jeg var i et bryllup hvor dette ikke var informert om. Nær familie hadde ordnet barnevakt og bestilt hotell når de faktisk kunne ha kjørt hjem på kvelden. Festlighetene ble avsluttet rundt kl. 23. Ok, barnevakt måtte de ha ordnet uansett

Anonymkode: f7025...303

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig deres dag og dere som bestemmer, men dette er og blir en sammenkomst og ikke en fest. Det blir som en konfirmasjon  Helt greit så lenge man får beskjed om det på forhånd og kan planlegge dithen. 

Stort sett så klarer de fleste voksne folk å oppføre seg sånn høvelig med alkohol, og uansett hvordan du snur og vender på det; det blir ikke fest uten alkohol. Jeg synes, helt personlig, det er kjipt å ikke bli tilbudt noen verdens ting der. I der siste bryllupet vi var i var vi bedt til kaffe. Det var kun noen kaker og en kopp kaffe å få. Det handler ikke om å sponse grisefylla, eller hva som enn ble sagt her, men å kunne fått tilbud om en cognac eller baileys til er vel ikke for mye forlangt. 

Jeg har også opplevd litt av hvert med fulle mennesker, men i vårt bryllup gikk vi for rødvin og pils til maten, cognac og likør til kaffen, og deretter åpen bar. Vi hadde helt klart spart mye på å kun servert brus, men vi hadde en episk fest med løssluppen og god stemning, leker, folk lo så de grein. Var verdt det, syns jeg 

Lykke til med dagen uansett da! 

Anonymkode: 735f0...131

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, mod.
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 1/10/2022 at 5:32 AM, O.G. said:

Sterkt uenig.

Da kan man jo takke nei til invitasjon om man ikke klarer seg gjennom kvelden uten alkohol.

Anonymkode: b7681...db7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.12.2021 den 1.07):

Det blir nok en liten medbrakt luring på innerlomma for mange av gjestene 😉😉

Anonymkode: 7add2...ede

Vi hadde alkoholfritt bryllup, men godtok så klart at de som hadde med dette tok en sup sammen med røyken sin uten poenget var at det ikke skulle flyte innendørs siden det var veldig mange barn der. 🙂 Det var bare koselig de gjorde det på denne måten 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ha ha ha, ikke sant! 😂

Joda, klart det er et bryllup, men ikke en brullypsFEST.

Hvis barn er med er det ikke en fest, men et selskap. Man tar ikke med barn på fest.

Anonymkode: b3ee7...ce4

Hørt om bursdagsfest for barn? 

Anonymkode: 6c9bd...3d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk at folk ikke holder ut uten alkohol. Vi drikker ikke og nettopp pga tråder som dette blir det bare oss to.

Anonymkode: 0b32e...0fa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i bryllup for kort tid siden. Der var alkohol, men det ble drukket veldig lite. Stemningen var helt på topp. Mye musikk og mye dans, og ingen "grupperte" seg. Kjekkeste bryllupet jeg har vært i. Toastmasteren var dyktig, og alle inkludert. Alkohol er faktisk ikke en nødvendighet. 

Anonymkode: 7b2a4...702

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skal være et visst nivå på maten, så er det en selvfølge med god vin til tenker jeg. Det hører rett og slett sammen, og det har ingenting med fyll å gjøre.

Anonymkode: 84711...9e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 8.31):

Det viser bare hvor mange som har alkoholproblem, som setter alkoholen over alt annet og latterliggjør alkoholfrie opplegg.

Anonymkode: b399a...bad

Dette☝🏼

Anonymkode: 0f4fb...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott! Nordmenn drikker nå uansett alt for mye alkohol. Men det er det ikke lov å mene noe om dessverre.. Lykke til ❤

Anonymkode: a711d...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.1.2022 den 17.05):

Man trenger ikke løpesko for å løpe heller, men det gjør opplevelsen bedre 🤪

Anonymkode: 8e048...ff6

Noen foretrekker alkohol, andre synes det er best uten. Blir ikke et dårlig bryllup fordi brudeparet foretrekker uten. 

AnonymBruker skrev (På 14.1.2022 den 23.26):

Er enig i dette jeg og.

Det er selvfølgelig deres dag og dere som bestemmer, men dette er og blir en sammenkomst og ikke en fest. Det blir som en konfirmasjon  Helt greit så lenge man får beskjed om det på forhånd og kan planlegge dithen. 

Stort sett så klarer de fleste voksne folk å oppføre seg sånn høvelig med alkohol, og uansett hvordan du snur og vender på det; det blir ikke fest uten alkohol. Jeg synes, helt personlig, det er kjipt å ikke bli tilbudt noen verdens ting der. I der siste bryllupet vi var i var vi bedt til kaffe. Det var kun noen kaker og en kopp kaffe å få. Det handler ikke om å sponse grisefylla, eller hva som enn ble sagt her, men å kunne fått tilbud om en cognac eller baileys til er vel ikke for mye forlangt. 

Jeg har også opplevd litt av hvert med fulle mennesker, men i vårt bryllup gikk vi for rødvin og pils til maten, cognac og likør til kaffen, og deretter åpen bar. Vi hadde helt klart spart mye på å kun servert brus, men vi hadde en episk fest med løssluppen og god stemning, leker, folk lo så de grein. Var verdt det, syns jeg 

Lykke til med dagen uansett da! 

 

Anonymkode: 735f0...131

Jeg har vært i bryllupsfest uten alkohol, lo masse der også og hadde det gøy, danset, lekte, god stemning, og det ble sent. Det var perfekt slik det var og jeg synes overhodet ikke det ble mindre fest eller noe dårligere av at vi ikke drakk. 

Anonymkode: 69844...8bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Livet på KG er alltid svart/hvitt, det finnes aldri noen middelvei. Enten er man en alkoholiker som ikke klarer seg en kveld uten alkohol, eller så er man en religiøs tørrpinne, ser det ut som. Selv drikker jeg omtrent aldri, og klarer fint å ta ett glass eller to, uten at jeg blir sveiseblind, ufin eller danser på bordet i bare trusa. 

Og i et bryllup forventer jeg god mat, med drikke som passer til maten, og for meg gir et glass vin maten et ekstra løft. Brus eller vann gir ikke samme smaksopplevelse, rett og slett. Alkoholfri vin smaker ikke godt, så det er rett og slett ingen god erstatning for alkoholholdig vin. 

Så klart folk skal kunne ha det bryllupet de selv ønsker, men et godt vertskap tenker også på gjestene sine. Det gjelder i bryllup, så vel som alle andre typer selskap. Og det er en gang sånn at man kan ikke kontrollere andre menneskers atferd, uansett hvor mye man ønsker det. En edru onkel med munndiare kan ødelegge et helt selskap med evig lange taler, i like stor grad som en søster med litt for mye alkohol innabords. 

Jeg hadde nok takket nei til et alkoholfritt bryllup, med mindre brudefolket var veldig nær meg. Om noen ønsker å stemple meg som alkoholmisbruker av den grunn, så sier det mer om dem enn om meg. Tror siste gang jeg rørte alkohol var i august i fjor...

Anonymkode: f787c...25d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Livet på KG er alltid svart/hvitt, det finnes aldri noen middelvei. Enten er man en alkoholiker som ikke klarer seg en kveld uten alkohol, eller så er man en religiøs tørrpinne, ser det ut som. Selv drikker jeg omtrent aldri, og klarer fint å ta ett glass eller to, uten at jeg blir sveiseblind, ufin eller danser på bordet i bare trusa. 

Og i et bryllup forventer jeg god mat, med drikke som passer til maten, og for meg gir et glass vin maten et ekstra løft. Brus eller vann gir ikke samme smaksopplevelse, rett og slett. Alkoholfri vin smaker ikke godt, så det er rett og slett ingen god erstatning for alkoholholdig vin. 

Så klart folk skal kunne ha det bryllupet de selv ønsker, men et godt vertskap tenker også på gjestene sine. Det gjelder i bryllup, så vel som alle andre typer selskap. Og det er en gang sånn at man kan ikke kontrollere andre menneskers atferd, uansett hvor mye man ønsker det. En edru onkel med munndiare kan ødelegge et helt selskap med evig lange taler, i like stor grad som en søster med litt for mye alkohol innabords. 

Jeg hadde nok takket nei til et alkoholfritt bryllup, med mindre brudefolket var veldig nær meg. Om noen ønsker å stemple meg som alkoholmisbruker av den grunn, så sier det mer om dem enn om meg. Tror siste gang jeg rørte alkohol var i august i fjor...

Anonymkode: f787c...25d

Men det er jo ikke sånn at det er synd på folk som ønsker et glass vin men ikke får det. Hvis brudeparet ikke ønsker det så kan festen bli like fin, og maten blir ikke ødelagt hvis man ikke får vin. Jeg synes at en fin feiring er en god bonus, og at om det er alkohol eller ikke i den éne festen er helt uvesentlig for min del. Synes det blir feil å se på det som at de som ikke ønsker alkohol i bryllupet ikke tenker på gjestene sine. Mange her er av den oppfatning av at vin til maten er objektivt godt og at alle burdr være enige om det. Men det er subjektivt. Hvis man ser for seg at det blir mat man selv ikke liker, så er vil det fortsatt være mange av gjestene som liker akkurat denne maten, og motsatt. Og mange av gjestene kan også sette pris på at det er et alkoholfritt bryllup. Det er ikke mulig å please alle og det synes jeg heller ikke er oppgaven til brudeparet. At noen gjerne ville hatt vin kan jeg skjønne, men ser ikke helt hvorfor man skulle droppe å komme av den grunn. Det er jo veldig mange ganger i livet man ikke får det 100% som man vil selv, og et bryllup er ikke en dag for å feire alle andre enn brudeparet. Man kan droppe å komme men jeg synes det er fint å være litt raus med tanke på egne mat/drikke-preferanser på en dag som et bryllup. Det blir jo sikkert mye god mat/drikke selv om man kanskje ikke liker alt eller får det man aller helst vil ha. Og festen kan også bli veldig fin. 

Anonymkode: 69844...8bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Livet på KG er alltid svart/hvitt, det finnes aldri noen middelvei. Enten er man en alkoholiker som ikke klarer seg en kveld uten alkohol, eller så er man en religiøs tørrpinne, ser det ut som. Selv drikker jeg omtrent aldri, og klarer fint å ta ett glass eller to, uten at jeg blir sveiseblind, ufin eller danser på bordet i bare trusa. 

Og i et bryllup forventer jeg god mat, med drikke som passer til maten, og for meg gir et glass vin maten et ekstra løft. Brus eller vann gir ikke samme smaksopplevelse, rett og slett. Alkoholfri vin smaker ikke godt, så det er rett og slett ingen god erstatning for alkoholholdig vin. 

Så klart folk skal kunne ha det bryllupet de selv ønsker, men et godt vertskap tenker også på gjestene sine. Det gjelder i bryllup, så vel som alle andre typer selskap. Og det er en gang sånn at man kan ikke kontrollere andre menneskers atferd, uansett hvor mye man ønsker det. En edru onkel med munndiare kan ødelegge et helt selskap med evig lange taler, i like stor grad som en søster med litt for mye alkohol innabords. 

Jeg hadde nok takket nei til et alkoholfritt bryllup, med mindre brudefolket var veldig nær meg. Om noen ønsker å stemple meg som alkoholmisbruker av den grunn, så sier det mer om dem enn om meg. Tror siste gang jeg rørte alkohol var i august i fjor...

Anonymkode: f787c...25d

Jeg lurer på om du hadde sagt det samme hvis bryllupsmaten var vegansk, vegetarisk eller tilpasset religiøse tradisjoner? Jeg foretrekker for eksempel biff eller fisk som hovedrett og synes ikke bare grønnsaker med havremelk er noe særlig stas. Men det betyr ikke at det veganske paret må gå over sine prinsipper og servere kjøtt, melk osv til gjestene. 

 

Anonymkode: b399a...bad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 13.42):

Men det er jo ikke sånn at det er synd på folk som ønsker et glass vin men ikke får det. Hvis brudeparet ikke ønsker det så kan festen bli like fin, og maten blir ikke ødelagt hvis man ikke får vin. Jeg synes at en fin feiring er en god bonus, og at om det er alkohol eller ikke i den éne festen er helt uvesentlig for min del. Synes det blir feil å se på det som at de som ikke ønsker alkohol i bryllupet ikke tenker på gjestene sine. Mange her er av den oppfatning av at vin til maten er objektivt godt og at alle burdr være enige om det. Men det er subjektivt. Hvis man ser for seg at det blir mat man selv ikke liker, så er vil det fortsatt være mange av gjestene som liker akkurat denne maten, og motsatt. Og mange av gjestene kan også sette pris på at det er et alkoholfritt bryllup. Det er ikke mulig å please alle og det synes jeg heller ikke er oppgaven til brudeparet. At noen gjerne ville hatt vin kan jeg skjønne, men ser ikke helt hvorfor man skulle droppe å komme av den grunn. Det er jo veldig mange ganger i livet man ikke får det 100% som man vil selv, og et bryllup er ikke en dag for å feire alle andre enn brudeparet. Man kan droppe å komme men jeg synes det er fint å være litt raus med tanke på egne mat/drikke-preferanser på en dag som et bryllup. Det blir jo sikkert mye god mat/drikke selv om man kanskje ikke liker alt eller får det man aller helst vil ha. Og festen kan også bli veldig fin. 

Anonymkode: 69844...8bf

Ikke meg du svarer, men er forsåvidt enig med dere begge. Det er og blir brudeparets dag og om de ønsker seg bryllup med kostymer, vegansk, uten alkohol, leker og rebusløp, tur i skogen etc så er det 100% opp til brudeparet. Hadde det vært et par jeg ikke kjenner så godt som skulle kjørt en alkoholfri feiring så kan det hende at jeg hadde stått over. Men hadde jeg dratt i et bryllup så hadde jeg støttet under og gjort mitt beste for at dagen til brudeparet skulle blitt så bra som overhodet mulig samme hvilke premisser de hadde lagt for feiringen.  

AnonymBruker skrev (På 19.1.2022 den 13.48):

Jeg lurer på om du hadde sagt det samme hvis bryllupsmaten var vegansk, vegetarisk eller tilpasset religiøse tradisjoner? Jeg foretrekker for eksempel biff eller fisk som hovedrett og synes ikke bare grønnsaker med havremelk er noe særlig stas. Men det betyr ikke at det veganske paret må gå over sine prinsipper og servere kjøtt, melk osv til gjestene. 

 

Anonymkode: b399a...bad

Vi hadde vegansk bryllup faktisk. Jeg tviler ikke på at sikkert en tredjedel av gjestene synes det var kjipt, selv om selvfølgelig ingen sa noe og alle roste maten opp i skyene osv osv.. Men som du skriver hadde det blitt helt feil for oss (som begge har vært veganere i lang tid) å bryte våre prinsipper på vår bryllupsdag. Forskjellen er vel kanskje at i motsetning til ts så forstår jeg at flere sikkert ikke var fornøyde med vårt valg på dagen selv om de ikke sa noe. Vi hadde åpen bar da 😂

Anonymkode: 08b1b...4be

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...