Gå til innhold

Positiv respons på alkoholfritt bryllup


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Alkoholfrie bryllup trender jo for tiden, og viser at dagens unge voksne nok er mer fornuftige i forhold enn de foregående generasjonene. Hvis folk har behov for alkohol kan de jo innta det på hvilken som helst annen dag. 

Joda, det er noen som greier å ha alkoholdisiplin, men jaggu er det mange ved slike tilstelninger som ikke har det også, og med det ødelegger kvelden for all andre.

Anonymkode: 45331...722

Det er som regel slike folk som mååååå ha fri bar og masse alkohol, ellers blir dagen ødelagt. Og for å si det sånn, i bryllupet vårt blir det ingen leker, ingen lange taler og uformell setting med null kleskode, fri bordsetting, mingling og dans for dem som ønsker det.

Anonymkode: b399a...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så fint for dere, da. Håper dere får en fin bryllupsmiddag og familieselskap :)

Anonymkode: 24774...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så fint for dere, da. Håper dere får en fin bryllupsmiddag og familieselskap :)

Anonymkode: 24774...dc4

Takk. Jeg håper også at vi får en fin vielse og koselig fest etterpå. Håper bare at restriksjonene ikke skjerpes slik at bryllupet igjen blir utsatt. Jeg synes at vi har ventet lenge nok nå.

Anonymkode: b399a...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryllup er jo bare interessant for brudeparet og deres foreldre (kanskje også for søsken) for alle andre så betyr det jo ingenting. 

De andre kommer ut i fra plikt, og da synes jeg det minste man kan gi tilbake til gjestene er en fest og et gratis fyll

Anonymkode: 145ce...366

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bryllup er jo bare interessant for brudeparet og deres foreldre (kanskje også for søsken) for alle andre så betyr det jo ingenting. 

De andre kommer ut i fra plikt, og da synes jeg det minste man kan gi tilbake til gjestene er en fest og et gratis fyll

Anonymkode: 145ce...366

Jeg har et helt annet syn. Jeg synes det er veldig hyggelig å bli bedt i bryllup, også når det ikke er hos noen av de aller nærmeste. Hadde altså ikke kommet ut av plikt men fordi jeg er glad på deres vegne og samtidig synes bryllup er hyggelig. 

Jeg har ikke noe ønske om "gratis fyll" på bryllup. Noen har kanskje det men om brudetparet ikke ønsker det sånn bør jo det være fullstendig greit. Gjestene vil ønske forskjellig men jeg tenker det er veldig greit å ikke ha forventninger til det ene eller det andre. Brudeparet gjør det på sin måte og ønsker det som er en fin fest og feiring ut fra eget syn.

Det hadde i alle fall ikke falt meg inn å dra på et bryllup med forventning om at det må være alkohol, eller noe annet for så vidt. Synes man ikke det blir helt perfekt så ok, men fint kan det likevel bli med en trivelig dag med mat og drikke. Ville heller satt pris på det de faktisk ordnet til enn å gå inn med visse forventninger fordi jeg tror jeg har definisjonsretten på et bra bryllup. 

Anonymkode: 69844...8bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har et helt annet syn. Jeg synes det er veldig hyggelig å bli bedt i bryllup, også når det ikke er hos noen av de aller nærmeste. Hadde altså ikke kommet ut av plikt men fordi jeg er glad på deres vegne og samtidig synes bryllup er hyggelig. 

Jeg har ikke noe ønske om "gratis fyll" på bryllup. Noen har kanskje det men om brudetparet ikke ønsker det sånn bør jo det være fullstendig greit. Gjestene vil ønske forskjellig men jeg tenker det er veldig greit å ikke ha forventninger til det ene eller det andre. Brudeparet gjør det på sin måte og ønsker det som er en fin fest og feiring ut fra eget syn.

Det hadde i alle fall ikke falt meg inn å dra på et bryllup med forventning om at det må være alkohol, eller noe annet for så vidt. Synes man ikke det blir helt perfekt så ok, men fint kan det likevel bli med en trivelig dag med mat og drikke. Ville heller satt pris på det de faktisk ordnet til enn å gå inn med visse forventninger fordi jeg tror jeg har definisjonsretten på et bra bryllup. 

Anonymkode: 69844...8bf

Vi tenkte jo også på det praktiske - ved å opplyse tidlig om at opplegget blir alkoholfritt, vil vi unngå at folk booker hotell eller taxi når de kan kjøre hjem i stedet. 

Anonymkode: b399a...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.12.2021 den 11.05):

Vi har annonsert for familiene våre at bryllupet blir alkoholfritt, og kun møtt positiv respons. Det står i sterk motsetning til hva som er skrevet her inne. Og vi er kjempeglad for slik respons! Det blir et ganske lite bryllup, og barn er invitert. 

Anonymkode: b399a...bad

Du skriver at dere har bare opplevd positiv respons, har dere da fått tilbakemeldinger som "så bra at det er alkoholfritt"? Eller har folk bare sagt at de kommer uten å si noe mer.

Og siden det er et lite bryllup med folk dere kjenner veldig godt, så vet jo alle at du og din mann  er avholds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare legg denne tråden på hylla og slutt å svare alle sure oppgulp, som forsøker å gaslighte ved å fremstille det som om du liksom har kalt noen alkiser fordi de "vil ha et glass vin til maten". Det er bare på KG man kan finne så mange mennesker som gråter så høyt over at de ikke får et glass vin til maten. Det er kun deres mening som er den korrekte, og alle andre måter å gjøre det på er "feil". Fullstendig latterlig og barnslig. Drit i dem.

Min erfaring er at disse damene er lite representativt for den generelle gjesten. Har man et stort bryllup er kanskje 1-2 gjester slik, men du kan ikke legge opp et helt bryllup til å blidgjøre disse to.

Jeg hadde selv en tråd på KG da jeg nesten nettopp hadde forlovet meg, var glad, gledet meg og fortsatt hadde "spark". Den gnisten døde ganske fort etter jeg ba om råd til gjennomføring, og enkelte (som også er i denne tråden) fikk tråden til å handle om hvor forferdelig menneske jeg var. Satt igjen og gråt, og gruet meg til eget bryllup. 

Mitt råd til deg: DU kjenner dine nærmeste best, så selvfølgelig gleder de seg til bryllupet uten alkohol når de sier de gjør det. Og aldri opprett tråder her igjen som handler om alkoholfrie bryllup, kaffegjester, at folk må betale for egen alkohol eller noe som helst som innebærer å ikke gi full KG-pakke til hver eneste gjest.

Anonymkode: 41654...e04

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.1.2022 den 19.29):

Jeg må si jeg mistenker at de som vil ha alkoholfrie bryllup fordi det er "dem" gjør det ene og alene for å spare masse penger. Det er rett og slett gjerrig. Uansett hvordan man snur og vender på det, de aller fleste voksne setter pris på er glass vin eller øl til maten, Pepsi max til indrefilet av hjort blir liksom ikke det samme. Selvfølgelig er det brudeparet som bestemmer, men ikke tro et sekund at det er noe stas for gjestene. Det handler ikke om å såkalt sponse fylla til folk (her fikk jo ts sagt det- ønsker ikke å SPONSE), det handler om å sette pris på gjestene sine. 

Anonymkode: 735f0...131

Helt enig med deg. Det handler om å være et godt vertskap; det handler ikke om det å drikke alkohol i seg selv, men det at gjestene skal få det de ønsker å drikke til maten. Om det er Farris, rødvin eller Pepsi Max, spiller ingen rolle. Man tar vare på gjestene sine og man blir vitterlig heller ikke dritings av noen glass til maten. Men det er for mange, en stor del av smaksopplevelsen.

Anonymkode: 8e048...ff6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt enig med deg. Det handler om å være et godt vertskap; det handler ikke om det å drikke alkohol i seg selv, men det at gjestene skal få det de ønsker å drikke til maten. Om det er Farris, rødvin eller Pepsi Max, spiller ingen rolle. Man tar vare på gjestene sine og man blir vitterlig heller ikke dritings av noen glass til maten. Men det er for mange, en stor del av smaksopplevelsen.

Anonymkode: 8e048...ff6

Ikke enig, jeg synes man i aller høyeste grad blir tatt vare på også om man får mat og brus for eksempel. 

Anonymkode: 69844...8bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for avsporinger, brukerdebatt, latterliggjøringer, nedsettende formuleringer og siteringer av slettede innlegg. 

- Rhodiola, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er blitt invitert i bryllup, til min bror. 

Der blit det ikke alkohol, og kun nærmeste familie - så litt som hos dere.

Det synes jeg er helt greit, har ingen problemer med å spise en middag og værei et bryllup uten at det blir servert alkohol. 
De drikker ikke alkohol selv, og synes det da er en selvølge at det ikke er alkohol der. Og det har jeg ingen problem med å skjønne. Jeg skal fint klare meg i et bryllup uten alkohol - og ser fram til bryllupet  ❤️

Anonymkode: 52d59...b26

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.1.2022 den 19.05):

Bare legg denne tråden på hylla og slutt å svare alle sure oppgulp, som forsøker å gaslighte ved å fremstille det som om du liksom har kalt noen alkiser fordi de "vil ha et glass vin til maten". Det er bare på KG man kan finne så mange mennesker som gråter så høyt over at de ikke får et glass vin til maten. Det er kun deres mening som er den korrekte, og alle andre måter å gjøre det på er "feil". Fullstendig latterlig og barnslig. Drit i dem.

Min erfaring er at disse damene er lite representativt for den generelle gjesten. Har man et stort bryllup er kanskje 1-2 gjester slik, men du kan ikke legge opp et helt bryllup til å blidgjøre disse to.

Jeg hadde selv en tråd på KG da jeg nesten nettopp hadde forlovet meg, var glad, gledet meg og fortsatt hadde "spark". Den gnisten døde ganske fort etter jeg ba om råd til gjennomføring, og enkelte (som også er i denne tråden) fikk tråden til å handle om hvor forferdelig menneske jeg var. Satt igjen og gråt, og gruet meg til eget bryllup. 

Mitt råd til deg: DU kjenner dine nærmeste best, så selvfølgelig gleder de seg til bryllupet uten alkohol når de sier de gjør det. Og aldri opprett tråder her igjen som handler om alkoholfrie bryllup, kaffegjester, at folk må betale for egen alkohol eller noe som helst som innebærer å ikke gi full KG-pakke til hver eneste gjest.

Anonymkode: 41654...e04

Dette med alkohol eller ikke kan man kverulere på til man blir både grønn og blå. Noen bruker seg selv som referanse, fordi de selv ikke ser behovet for alkohol i festlige lag så er det helt greit å droppe det. Og, er det snakk om 15 bryllupsgjester med flere barn blir det jo såklart helt innafor. Da er det jo kun foreldre, forlovere og kanskje et par søsken man har invitert, og da er det mer en sammenkomst enn en såkalt bryllupsfest. Da kan man spise hjortefilet med Pepsi og Farris til, ta en kopp kaffe og et kakestykke og så kalle det kvelden. Helt greit. 

Men ordner man seg på et skikkelig bryllup, leier lokale, har 100 gjester, toastmaster, gavekort, levende musikk, gjester fra fjern og nær, så synes jeg det er på grensen til respektløst å ha alkoholfritt. Da kjøper jeg ikke den at man mååå ha alkoholfritt fordi onkel Lars kan bli litt vel slitsom i fylla, og dermed dømme alle andre 99 gjester til å sitte og tørke med brus . For det første; er det et familiemedlem med alvorlige alkoholproblemer kan man la være å be vedkommende. Jeg tenker at det er en tynn unnskyldning for at man helst vil spare masse penger. Vi hadde vin og øl til maten, konjakk og baileys til kaffen og så åpen bar til festen, og kick ass nattmat. Hadde spart oss MANGE tusen på å droppa dette, men vi satte gjestene fremst, alt for at de skulle ha en god opplevelse. Mange bruker kanskje hele helga på å komme seg i bryllup og x antall tusen, det skulle da bare mangle at de trakteres. Og voksne normale folk setter pris på vin til god mat og konjakk til kaffen og kanskje en øl og et par GT iløpet av en lang kveld med kanskje ukjente folk. 

Det viktigste er gjestenes trivsel, ikke rare innfall fra brudefolket. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

rebella81 skrev (1 time siden):

Dette med alkohol eller ikke kan man kverulere på til man blir både grønn og blå. Noen bruker seg selv som referanse, fordi de selv ikke ser behovet for alkohol i festlige lag så er det helt greit å droppe det. Og, er det snakk om 15 bryllupsgjester med flere barn blir det jo såklart helt innafor. Da er det jo kun foreldre, forlovere og kanskje et par søsken man har invitert, og da er det mer en sammenkomst enn en såkalt bryllupsfest. Da kan man spise hjortefilet med Pepsi og Farris til, ta en kopp kaffe og et kakestykke og så kalle det kvelden. Helt greit. 

Men ordner man seg på et skikkelig bryllup, leier lokale, har 100 gjester, toastmaster, gavekort, levende musikk, gjester fra fjern og nær, så synes jeg det er på grensen til respektløst å ha alkoholfritt. Da kjøper jeg ikke den at man mååå ha alkoholfritt fordi onkel Lars kan bli litt vel slitsom i fylla, og dermed dømme alle andre 99 gjester til å sitte og tørke med brus . For det første; er det et familiemedlem med alvorlige alkoholproblemer kan man la være å be vedkommende. Jeg tenker at det er en tynn unnskyldning for at man helst vil spare masse penger. Vi hadde vin og øl til maten, konjakk og baileys til kaffen og så åpen bar til festen, og kick ass nattmat. Hadde spart oss MANGE tusen på å droppa dette, men vi satte gjestene fremst, alt for at de skulle ha en god opplevelse. Mange bruker kanskje hele helga på å komme seg i bryllup og x antall tusen, det skulle da bare mangle at de trakteres. Og voksne normale folk setter pris på vin til god mat og konjakk til kaffen og kanskje en øl og et par GT iløpet av en lang kveld med kanskje ukjente folk. 

Det viktigste er gjestenes trivsel, ikke rare innfall fra brudefolket. 

Da jeg var i bryllup følte jeg meg på ingen måte dømt til å sitte og tørke med brus. Jeg hadde det faktisk helt supert og følte ikke at alkohol manglet litt en gang. Stemningen var veldig bra og jeg er nokså sikker på at de fleste likte bryllupet veldig godt. Det kan hende noen mislikte det, for alt jeg vet, men skal man ikke få lov til å feire slik man selv tror blir best da? Det er ikke alltid slik at flertallet føler seg dømt av å drikke brus, men kanskje bare noen få. Akkurat som noen få heller skulle sett at det var et alkoholfritt bryllup i de bryllupene med alkohol. Jeg tror de fleste er tolerante og åpne for de ønsker eller tradisjoner brudeparet har. Å dra på fest med alkohol, eller eventuelt å spise god mat med vin, kan man gjøre når som helst ellers, hvis man er opptatt av det. Synes ikke man trenger noen unnskyldninger for å ikke servere alkohol jeg, annet enn at man ikke ønsker å gjøre det sånn i bryllupet sitt.

Anonymkode: 69844...8bf

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (10 timer siden):

 

Men ordner man seg på et skikkelig bryllup, leier lokale, har 100 gjester, toastmaster, gavekort, levende musikk, gjester fra fjern og nær, så synes jeg det er på grensen til respektløst å ha alkoholfritt. Da kjøper jeg ikke den at man mååå ha alkoholfritt fordi onkel Lars kan bli litt vel slitsom i fylla, og dermed dømme alle andre 99 gjester til å sitte og tørke med brus . For det første; er det et familiemedlem med alvorlige alkoholproblemer kan man la være å be vedkommende. Jeg tenker at det er en tynn unnskyldning for at man helst vil spare masse penger. Vi hadde vin og øl til maten, konjakk og baileys til kaffen og så åpen bar til festen, og kick ass nattmat. Hadde spart oss MANGE tusen på å droppa dette, men vi satte gjestene fremst, alt for at de skulle ha en god opplevelse. Mange bruker kanskje hele helga på å komme seg i bryllup og x antall tusen, det skulle da bare mangle at de trakteres. Og voksne normale folk setter pris på vin til god mat og konjakk til kaffen og kanskje en øl og et par GT iløpet av en lang kveld med kanskje ukjente folk. 

Det viktigste er gjestenes trivsel, ikke rare innfall fra brudefolket. 

Dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.1.2022 den 8.25):

, hån av mine opplevelser av seksuelle overgrep som er en av grunnene til alkoholfritt bryllup.

 

TS

Anonymkode: b399a...bad

I all verden, det er ingen i tråden som har hånet deg for dette.

Anonymkode: a3fc8...9f4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

I all verden, det er ingen i tråden som har hånet deg for dette.

Anonymkode: a3fc8...9f4

Ikke hån. Men da regner jeg nesten med at ts ikke kan oppsøke noen arenaer hvor andre mennesker drikker. Da er sikkert ts aldri på en fest, julebord, runddag, o.l. 

Anonymkode: 735f0...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.12.2021 den 15.15):

Jeg hadde aldri sagt noe negativt til brudeparet, selv om jeg hadde syntes det var kjipt. 

Men det er ikke kjipt fordi jeg vil ha fyllefest. Det er kjipt fordi et glass vin hever et måltid mange hakk, og mat er viktig for meg. Hadde vært lykkelig over ett eneste glass vin til hovedretten. 

At det skal være prinsippielt alkoholfritt tyder på at folk har et litt annet forhold til alkohol enn oss? Jeg ville heller aldri lagt opp til fyllefest når det er barn til stede. Om folk ikke kan begrense seg er det mye bedre at alle er edru. 

Anonymkode: 3b7fe...bb8

Jeg synes feks Egge gård sine eplecidere smaker bedre enn vin. Kjøp inn slike med forskjellige smaker så kan man heller gå på restaurant for å nyte en fantastisk middag med vin til. I bryllup går man for å feire brudeparet, ikke for et godt måltid. 

Anonymkode: bbb4a...8e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.1.2022 den 16.55):

Hørt om bursdagsfest for barn? 

Anonymkode: 6c9bd...3d0

Nei, det kaller man bursdagsselskap. Og det kan være hyggelig det. Alloholfritt bryllup med masse barn til stede kan være et fint bryllup, men det er et bryllupsselskap eller en bryllupsfeiring, og ikke en fest

AnonymBruker skrev (På 20.1.2022 den 15.49):

Å si at det blir ingen fest uten alkohol blir helt feil synes jeg. Kanskje du ikke føler det er så veldig feststemning fordi du subjektivt er veldig glad i alkohol på fest, men det betyr ikke at det ikke er en bryllupsfest. 

Anonymkode: 69844...8bf

Uenig. Fest betyr for de fleste alkohol. «Å feste» er å drikke alkohol, samme med andre. Man kaller det ikke å feste i helgen hvis man sitter og drikker kaffe og spiser kake, eller om man har en vennemiddag med pepsi max. TS beskriver et selskap eller en feiring, ikke en fest.

AnonymBruker skrev (På 22.1.2022 den 20.37):

Takk. Jeg håper også at vi får en fin vielse og koselig fest etterpå. Håper bare at restriksjonene ikke skjerpes slik at bryllupet igjen blir utsatt. Jeg synes at vi har ventet lenge nok nå.

Anonymkode: b399a...bad

Skrev ikke du så dramatisk at nå forlater du tråden fordi ikke alle applauderte deg og var enige i at avholds-bryllup er best…? Er så festlig med folk som proklamerer sin avgang for så å bli værende.

Anonymkode: b3ee7...ce4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at om det er ok med alkoholfritt bryllup, kommer an på settingen. Er det er lite bryllup med kun familie og barn til stede, altså typ 25 gjester, så er det ok å ha et alkoholfritt bryllup.

Skal man derimot ha en stor bryllupsfest, med timesvis ved bordet, lange taler, og småprat ut av en annen verden, så må jeg i hvertfall innrømme at jeg har behov for alkohol for å holde ut. Er en ganske introvert person, og slike sammenkomster er for meg en lidelse om jeg ikke får noe innabords som gjør meg avslappet og mer pratsom

Jeg har kun vært i to bryllup, begge store bryllup med nærmere 100 gjester. Det ene alkoholfritt, det andre med fri bar. Dere kan jo tenke dere hvilket jeg synes var mest ok.

Anonymkode: 9ceff...b4c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...