Gå til innhold

Kakaoboka vol 3


Kakaoen

Anbefalte innlegg

Fiora skrev (1 time siden):

10 uker allerede! Bare 2 uker igjen til den magiske grensen da jo ❤️

Usj, så kjedelig med kvalme og mataversjon! Ikke alltid så lett å finne ut hva gravidkroppen vil ha, og da hjelper det jo ikke akkurat å begrenses av diabetes diett 😕

Så kos med UL, blir sikkert gøy å se hvor mye baby har vokst siden sist, og at den lille mageboeren blir mer og mer baby for hver gang 😍

Tenker at det er viktig å lytte til legen! Sjefer kan mene hva de vil, det er du og baby som er viktig nå ❤️

Ja faktisk bare 2 uker igjen til grensa. Eller som naparapaten  min sa i dag. 1/4 overstått.

Ja alle sier til meg at jeg må tenke på meg selv og baby. Og det er jo veldig sant. Jeg sier jo det samme til andre ❤️

Yrno skrev (41 minutter siden):

Hurra for 10 uker 🥳🥳 

Enig med Fiora, lytt til legen - det er tross alt jobben dens å passe på din helse 🥰

Takk 😍

Ja skal gjøre som jeg får beskjed om. Føler det stadig er mye negativt om helse Norge.. Men her på sykehuset er de veldig flinke med svangerskapsoppfølging. Så må bare høre på de 😍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så mye med 10 uker! Og så spennende med ul til uka 🥰 Blir nok stas for de kommende storebrøderene

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske dårlig gjort som en svanger diabetiker å ALLTID drømme om mat!!! :ler: Drømte at vi var i hageselskap hos tanta mi.. Og jeg kunne spise INGENTING :fnise: Var helt greit å våkne ja :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åneei, æsj så synd at kvalmen skulle komme såpass sterkt nå! :( Kjenner meg så igjen i det du beskriver, om at man har lyst på noe og lager det, men så blir det bare helt uutholdelig ekkelt sånn ut av det blå. :ler: Slitsomt når det står på. Håper du blir i bedre form nå fremover, og at det etter uke 12 ikke vil være like plagsomt for deg. Har aldri tenkt over hvor inngrepene diabetes kan være når man ikke får spist ordentlig nei. Det skjønner jeg godt er en dårlig kombo, spesielt når man skal medisinere og man ikke får fulgt sin normale hverdag og dosering. Lytt til kroppen din, og ikke ha dårlig samvittighet verken for å slite litt på sofaen eller å ta imot svangerskapspenger du har rett på. ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Lykkefrø Kvalmen er bedre i dag. Har funnet ut at det har en del å gjøre med hvor mye jeg sover. Om jeg står opp til vanlig tid, som er kl 6 så blir jeg ganske dårlig. Men om jeg får sove til 7-7.30 så gjøre det underverker for kroppen.
Det passer sånn sett dårlig dersom jeg må tilbake på jobb snart :sjenert: Vi får se hva som skjer i den gården..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10+5 

I dag har jeg hatt en ny kontroll på sykehuset. Og fikk komme inn til JM. Det var faktisk samme JM på sykehuset som jeg gikk til med de andre to barna, og ho er så utrolig koselig :hjerte: 

Ho mente at ho husker meg fra tidligere, men jeg vet nå ikke om jeg har klart å sette så store spor at ho mente det :ler:

Jeg fikk snakket ut en del. Rent fysisk så går det ganske greit med denne graviditeten. Psykisk derimot er det litt dårligere stelt :sjenert: Det skyldes mye at jeg er sykemeldt og har alt for mye tid til å fore meg selv med angstfylte bekymringer, og dårlig samvittighet ovenfor jobben. De siste dagene har jeg sittet en del på sofaen, hatt Friends maraton og deppet. Jeg er en utpreget trøstespiser, som fungere dårlig nå for tiden :fnise: 


Jeg fikk delt litt med JM i dag og det hjalp en del. Hun fikk meg til å huske på at dette er jo midlertidig og at det viktigste nå er jo meg og lille babyen. Så jeg må jobbe litt med å holde fokuset på nettopp det.
Jeg sa at vi skal på privat UL til fredag og håper skuldrene da kan senkes litt og vi skal dele nyheten med barna og resten av familien.
Hun spurte om jeg ville ho skulle prøve å lytte etter bønna, selv om ho ikke ville gjøre meg mer bekymra. Jeg takket selvsagt ikke nei til det :danse: Og siden jeg er 3.gangs så ligger livmora en del høyere. Etter myyye leting fikk vi såvidt høre noen små raske dunk i 5 sekunder før de ble borte. Lille luringen tok seg nok en svømmetur videre inni hula si :ler:  Men det var godt vi hørte noe, og humøret mitt ble med ett MYE bedre. Kjenner at jeg gleder meg mer til å gå på UL til fredag og se på lille bønna. Etterpå skal jeg prøve å fokusere mer på at dette skal gå bra. Oddsen ER jo på min side her :sjenert: 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 uker i dag :bond:  Og vi skal på ultralyd senere i dag :danse: 

Eldstemann i hus er hjemme med feber i dag. Og var noen nervepirrende minutter før den koronatesten ble negativ!! Jeg er ikke så redd korona, men kjente jo at jeg var nærmest livredd for å ikke komme på UL i dag :ler: 

Logisk ja??
Det er masse smitte på skolen og i barnehagen, så det er vel bare et tidspørsmål!

Krysser fingre for at alt er greit på UL i dag og at vi da kan spre nyheten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse lykke til på UL i dag! Skjønner godt at du gleder deg til å se lille på skjermen. 🥰 De minuttene man får titte inn i magen går så altfor fort. Nyt stunden! :rodmer: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for 11 uker! Bare 1 uke igjen til den magiske grensen! :strix:
Hvordan gikk det i dag? 

Når det gjelder at du fikk samme jm kan det ha vært gjort med vilje fra sykehuset sin side? Jeg jobbet som sekretær på føden tidligere og vi prøvde alltid å sette opp flergangsfødende hos samme jm, mange som setter pris på å se et kjent ansikt 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiora skrev (6 timer siden):

Hurra for 11 uker! Bare 1 uke igjen til den magiske grensen! :strix:
Hvordan gikk det i dag? 

Når det gjelder at du fikk samme jm kan det ha vært gjort med vilje fra sykehuset sin side? Jeg jobbet som sekretær på føden tidligere og vi prøvde alltid å sette opp flergangsfødende hos samme jm, mange som setter pris på å se et kjent ansikt 😊

Jeg tror egentlig ikke det, tror hun er fast JM til oss diabetesfolk :fnise: Men hun sa at det var ei annen en som skulle ta over den tjenesten utover våren. Så det kan jo hende jeg treffer ho på føden istedenfor :sjenert: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi oi for en dag dette har vært!

Vi dro på UL i 14 tiden. Bestakk feberungen med pizza fra PB om han klarte å være hjemme alene i mens. Kom til gyn og fikk sett en nydelig liten bønne på 4 cm med 10 fingre og 10 tær. Fin hjerne, hjerte banket som det skulle, magen var fin og lille drev og drakk fostervann, nakke og ryggrad og navlesnor var fint. :hoppendeglad:
Morkaka lå plassert bak, men med noe morkakevev foran livmorhalsen. Men gyn mente det kom til å trekke seg fint tilbake etterhvert.

Vi fikk et par bilder og to i 3d som vi skulle gi til storebrødrene. :hjerter:

Kom hjem og mannen dro for å hente pizza. Jeg spurte feberungen om vi skulle ta en ny koronatest før eller etter middag. Og han ville bare bli ferdig med det. Og det hadde ikke gått mer enn 2 min før testen lyste klart og tydelig POSITIV :bond: 
Så da ble UL gleden glemt litt og jeg måtte kaste meg rundt og varsle, bestille pcr test og kjappe meg på butikken for å panikkhandle :ler: Heldigvis var min test negativ.. enn så lenge. Når vi først skal være stuck med hverandre så lenge kan vi like gjerne bli smitta hele gjengen!!

På kvelden spurte jeg gutta om de heller ville ha en god nyhet. Så fikk de hvert sitt UL bilde. De satt der og kikka, spesielt han på 6. Eldstemann skjønte med en gang hva dette var. Dette er et menneske, inni en magen!! Er det inni din mage mamma?
Ja, du skal bli storebror igjen, og du skal bli storebror for første gang. De ble veeeldig glade 💕

Måtte forklare litt om babylaging til han på 6. For han trodde vi hadde kyssa og da ble det baby :ler: Så vi snakket litt om pappa-frø og mamma-egg. At han også var laget av dette, og når han blir voksen kan han også lage en baby hvis han finner ei jente som vil det :fnise: 

Så hvis vi ser bort fra korona så har det vært en fin dag :smilyblomst:

 

  • Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en skikkelig berg-og-dalbane-dag! 😅 Men så utrolig bra at alt stod bra til med bittelille og at barna dine ble så glade 😄 Og så bra at du rakk UL før positiv test! Jeg måtte utsette den jeg skulle hatt på onsdag i en uke, og synes dagene virkelig har sneglet seg avgårde siden da så det anbefales ikke :fnise: Dere får gjøre det beste ut av det, så håper jeg du enten slipper unna eller får det helt mildt bare 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ååå, så herlig å se at lille i magen koser seg sånn! 😍 

Høres ut som dere hadde litt av en dag - tenk for noen motpoler for barna, fra positiv koronatest til å få vite at de skal få en lillebror eller lillesøster! :hoppendeglad:

Hihi, så herlig forklaring med mamma-eggene og pappa-frøene 😄:hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yrno skrev (På 21.1.2022 den 23.18):

Høres ut som en skikkelig berg-og-dalbane-dag! 😅 Men så utrolig bra at alt stod bra til med bittelille og at barna dine ble så glade 😄 Og så bra at du rakk UL før positiv test! Jeg måtte utsette den jeg skulle hatt på onsdag i en uke, og synes dagene virkelig har sneglet seg avgårde siden da så det anbefales ikke :fnise: Dere får gjøre det beste ut av det, så håper jeg du enten slipper unna eller får det helt mildt bare 🥰

Ja vet du vi hadde virkelig flaks der. Nå tok resten av oss PCR test i dag, så jeg håper egentlig at den er negativ så jeg slipper at det går ut over gyn jeg var hos på fredag :sjenert: 

Fiora skrev (6 timer siden):

Ååå, så herlig å se at lille i magen koser seg sånn! 😍 

Høres ut som dere hadde litt av en dag - tenk for noen motpoler for barna, fra positiv koronatest til å få vite at de skal få en lillebror eller lillesøster! :hoppendeglad:

Hihi, så herlig forklaring med mamma-eggene og pappa-frøene 😄:hjerte:

Ja det var virkelig mye inntrykk på en gang. Føler det er litt typisk min "flaks".. En ulykke kommer sjeldent alene :fnise:

Hehe, guttungen sier han skal gi pappafrøene sine til ho som er kjæresten hans i barnehagen, men ikke før han bli voksne. Da skal de lage mange babyer :ler:

------

Endelig har ting roet seg litt her i heimen. Fikk svar på eldstemann sin PCR test i dag, og den var positiv! Så da er vi offisielt parkert i karantene. Mannen, guttungen og jeg testa oss i dag.
Hvis ikke guttungen er positiv så skjønner jeg ingenting! Han hoster, snufser og nyser. I natt fikk han et anfall av falsk krupp :bond:  Det er noe har som regel får et par ganger hver vinter. Men det slår aldri feil, kommer som lyn fra klar himmel og ca rundt kl 1 om natta. Som betyr at jeg ikke har sovet så veldig lenge før jeg blir revet ut av søvnen og må løpe inn til han. Så det er slitsomt for små og store :sjenert:  Kruppen trigges ofte av virus forkjølelse, så vi får se åssen dette utarter seg.

Smittesporing ville egentlig at vi skulle isolere han på 9 år. Noe de bare kunne glemme. Mannen sa til de i telefonen at det var muligens liiiitt for sent :ler: 
Nå er vi lei alle meldinger om smitte i nærheten, hurtigtester som må tas, ting blir avlyst og karantener! Så nå skal vi få covid hele gjengen :ler: Har sussa og kost på smittebæreren, drukket av colaen hans. Så vi får se hva som skjer :P 
Og han ble fin i formen igjen i går. Så det vil si at han hadde feber fra torsdag kveld til en eller annen gang natt til lørdag. Virker ikke preget en plass. Håper resten av oss får det likt :sjenert:

Ellers så har gutta prata mye om baby. De har lurt på hvordan de var som babyer og bladd i baby-minnebøkene sine. Som jeg har vært litt sløv å fylle ut mot slutten. Men nå i karantene skal jeg prøve å få limt inn de bildene jeg har liggende. De synes det var veldig gøy å lese i dem :hjerter:

De er med på ideen om å holde dette hemmelig til vi har fortalt besteforeldrene og resten av familien. Så vi må finne på en litt gøy måte å si det på ♥️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11+4

2/4 i hus er smittet.. Lillebror ble jaggu positiv han også. Heldigvis, kan like gjerne bare bli ferdige med dette.

Mannen og jeg derimot... Negativ test. Trodde aldri jeg skulle si det, men er sykt skuffa. Vil og være positiv :ler: Mest fordi at dersom jeg blir positiv til helga må jeg jo være hjemme enda en uke!! Og 7 februar skal jeg på TUL og NIPT test på sykehuset. Håper det i såfall er lett å flytte timen dersom det trengs.

Ellers så skjer det lite her hjemme. Vært stuck alle sammen siden fredag. Og mest sannsynlig får mannen lov å gå på jobb i morgen dersom han tester negativt, så da må jeg være alene med en som ikke vil gjøre hjemmeskolearbeidet og en med masse energi som enten vil løpe rundt som en propell eller se på skjerm :fnise: 

Formen er relativt god. Ikke så ofte kvalm lenger. Men jeg synes matlyst og hva jeg kan spise er skikkelig vanskelig til tider. Skal snakke med dia-sykepleier i morgen, så vi får se om ho har noen oppmuntrende ord. Jeg sitter og tenker på cheeseburger liksom :ler: 

Vi skulle egentlig fortelle nyheten til besteforeldrene denne helga, men det ble jo satt på vent. Nå til helga er ungene ute av isolasjon, men mannen og jeg er jo to tikkende korona-bomber :ler: Kan umulig unnslippe dette. Har kyssa og kosa på ungene også :sjenert: 
Så det blir nok ei god uke til før familien får vite noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så kjedelig at koronaen har brast på dere på den måten! Men når det er som det er, er det kanskje like greit å bli ferdig med det?

Godt dere alle er i høvelig form hvertfall, selv om det hørtes ut som litt av en håndfull å bli sittende med begge barna alene i morgen. 🙈

Deilig at kvalmen har sluppet, men skjønner det er utfordrende med mat. Akkurat det er jo liksom utfordrende nok uten diabetes! Må jobbe hardt med meg selv for å ikke ta uttrykket «spise for 2» bokstavelig :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå nærmer det seg veldig 12 uker! 😄 Så bra formen din begynner å bli bedre, det er enda godt at ikke du henger over doskåla med to propeller hjemme 😅 Krysser fingrene for at C-19 ikke kommer i veien for NIPT og TUL 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiora skrev (På 25.1.2022 den 19.41):

Så kjedelig at koronaen har brast på dere på den måten! Men når det er som det er, er det kanskje like greit å bli ferdig med det?

Godt dere alle er i høvelig form hvertfall, selv om det hørtes ut som litt av en håndfull å bli sittende med begge barna alene i morgen. 🙈

Deilig at kvalmen har sluppet, men skjønner det er utfordrende med mat. Akkurat det er jo liksom utfordrende nok uten diabetes! Må jobbe hardt med meg selv for å ikke ta uttrykket «spise for 2» bokstavelig :fnise:

Vet du jeg har gjort ALT nå for å bli ferdig med koronaen :ler: Har vært så oppi barna som det går an å være. De er nå friskmeldte etter 6-7 dager i isolasjon. Mens mannen og meg fortsatt tester negativt :vetikke:  Jeg kan umulig unslippe..

Kvalmen ja.. Den hadde sluppet noe. I dag måtte jeg opp kl 7 for å få opp ungene slik at vi rakk skolen. Starte dagen med å stikke en koronapinne nedi halsen gjør IKKE godt for morgenkvalmen!

Mat er kjempevanskelig.. Har jo en hungersult som er helt enorm innimellom!! 

Yrno skrev (På 25.1.2022 den 19.46):

Nå nærmer det seg veldig 12 uker! 😄 Så bra formen din begynner å bli bedre, det er enda godt at ikke du henger over doskåla med to propeller hjemme 😅 Krysser fingrene for at C-19 ikke kommer i veien for NIPT og TUL 🤞

Ja jeg er heldig som har sluppet den dumme doskåla!!

Jeg er faktisk ganske stressa for koronaen og denne TUL og NIPT. For hver dag jeg tester negativt er jeg et steg nærere at den timen ryker. Er litt usikker på hva som er siste dato den kan tas. :bond: 

Men jeg har bestemt meg for å bestille PCR test til mandag. Er da jeg egentlig skulle teste meg ut av karantene før de nye reglene kom. Stoler ikke på disse hjemmetesten altså :fnise:

Jeg kjenner litt i halsen, og er litt snørrete.. Men ellers ingenting. Er nesten som å gå og vente på mensen som ikke kommer mens testene er negative :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12+0 :strix:

ENDELIG er uke 12 her!! 

Hvordan skal man oppsummere de siste 2 månedene? De har på den ene siden flydd, men samtidig ikke. Det har skjedd mye på kort tid som hodet mitt i utgangspunktet ikke klarer å henge helt med på! Akkurat som at man henger på en karusell og bare må holde seg fast :ler:

Det som kjennes godt nå er at vi snart kan slippe løs nyheten til ALLE! Jeg er litt lei av å "lyve" om at jeg er på jobb, hvorfor jeg er sykemeldt og hvorfor jeg ser ut som en dass :ler:

Vi skulle egentlig dele nyheten med besteforeldrene i helgen som var, men det klarte jo koronaen å sette en stopper for! Mannen og jeg tester fortsatt negativt, men jeg har hørt om flere som ikke har testet positivt før dag 10-11 etter barnet fikk symptomer. Så det kan fortsatt endre seg. Til tross for at jeg er gravid, med svangerskapsdiabetes kan jeg gjerne ta en runde av korona. Den florerer over alt her nå, så like greit å bli ferdig med det.

Jeg er dog litt usikker på om vi skal besøke besteforeldrene nå i helga og dele nyheten. Jeg vet også at både min mor og svigermor kommer til å blir voldsomt bekymra for meg dersom de vet jeg er gravid og har korona på nakken :fnise: Så det er mulig vi drøyer det en uke til. Også hadde det vært kjipt å besøke de og så teste positivt dagen etterpå. Spesielt svigermor som er uvaksinert og mener den sprøyta er livsfarlig :ler: 

Formen min er finere nå enn på en stund så lenge jeg får nok søvn. Merker at det begynner å bli litt ubehagelig å sove på ryggen. Kjenner som at jeg har en håndball i magen som dytter i blære og mot ryggraden.

Magen min har begynt å komme. Hadde jeg vært normalvektig hadde jeg garantert hatt en god kul nedi der. Men siden jeg ikke er en av de ser jeg bare ut som jeg har spist alt for mye i disse isolasjonstider :sjenert:  Magen stikker skikkelig ut høyere oppe og jeg har null sjans til å trekke den til meg lenger. Så jeg får vel bare se sånn ut i et par måneder før det blir mer synlig at jeg er gravid og ikke har overspist :fnise: 

Junior på snart 6 år dyttet meg i toppen av magen her om dagen og sier: Jeg ser den mamma!! Jeg ser babyen! :ler:  Nåvel.. Guttene snakker stadig om babyen, og jeg er spent nå som de er tilbake på skolen og i barnehagen om de klarer å holde familiehemmeligheten litt til.

Mandag om 1 uke skal jeg på TUL og NIPT.. Etter vi har fått svar på den så tenker jeg de kan få lov å fortelle det til alle. Jeg kjenner fortsatt en liten bekymring for at det skal skje en sen MA, selv om sjansen er veldig liten. Så jeg håper ikke denne dustekoronaen ødelegger TUL timen min fullstendig! Litt derfor jeg hadde håpet å teste positivt i dag, lørdag eller søndag.

På tide med en ny liste-update:

19.11.2021 Unnfangelsen finner sted omkring 

03.12.2021Positiv graviditetstest 

14.12.2021Hjertet begynner å slå 

04.01.2022 Legetime

05.01.2022 TUL

21:01.2022 TUL uke 11

21.01.2022 Nå som livmoren kommer opp av bekkenet vil det snart være mulig å høre hjertelyden med doppler

28.01.2022 Risiko for spontanabort avtar 

06.02.2022 Andre trimester!

07.02.2022 TUL og NIPT

11.02.2022 Kjønnet begynner å bli tydelig 

11.03.2022 Tid for ultralyd 

25.03.2022 De fleste kjenner fosterets bevegelser nå 

26.03.2022 Du er halvveis i svangerskapet!

15.04.2022 Skulle babyen bli født nå, ville man i samråd med foreldrene forsøke å redde den 

19.04.2022 Fosteret kan høre! (Hvor godt det hører vet vi ikke sikkert)

23.04.2022 Babyer født nå har rundt 50 prosent sjanse for å overleve

30.04.2022 Babyer født nå har rundt 80 prosent sjanse for å overleve

07.05.2022 Det er 100 dager igjen til termin!

08.05.2022 Babyer født nå har rundt 90 prosent sjanse for å overleve

10.05.2022 Babyen begynner å reagere på lys som kommer utenfra livmoren

13.05.2022 Tid for å fylle ut papirene om permisjon og foreldrepenger 

14.05.2022 Tredje trimester!

17.05.2022 Øynene har vært lukket fram til nå, men nå kan babyen åpne og lukke dem

04.06.2022 Tre fjerdedeler er unnagjort!

17.07.2022 Tid for innskriving, og for å pakke fødebagen 

22.07.2022 Nå regnes ikke babyen som prematur om den skulle bli født

25.07.2022 Fødselspermisjonen begynner 

15.08.2022 Termin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...