Gå til innhold

Binke skal bli mor!


Binke

Anbefalte innlegg

Shopping-rapport!

Småttens garderobe inneholder nå:

5 langermede bodyer (1 stk str 50, 4 stk str 56)

3 kortermede bodyer (1 stk str 50-56, 2 stk str 50)

2 langermede gensere (1 stk str 56, 1 stk str 50)

2 pysjer (str 56)

1 "drakt" med korte ermer og ben (str 56)

2 stk "snekkerbukser" (str 56)

1 hjemmestrikket ulljakke (str "nyfødt"?)

2 luer (1 stk str 50, 1 stk str 62-68)

2 par sokker

3 stk sparkebukser med fot, uten arm (alle i str 50).

Noen barn blir jo født større enn at de passer i den minste størrelsen, så kanskje vi kjøper noe mer i str 56 og litt i 62 også, før fødselen. Men ellers så skulle vel basisbehovet snart være dekket?

Fikk kjøpt en del av klærne på salg, men har inntrykk av at det ikke er like vanlig at baby-klær er på salg som klær til voksne. Eller så blir det som er på salg fort solgt?

Må kjøpe noen tepper og masse kluter og sånnt stæsj også. (Men det er jo ikke akkurat like spennende).

Føler meg litt beroliget med tanken på at vi har det meste i orden nå. Bare det, og det, og det..... igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte forresten å si at jeg har lånt "Mamma for føste gang" på bibliotektet i dag. Virker som en fin bok, kanskje jeg kjøper den i stedet, så har jeg den tilgjengelig når jeg trenger den.

Leste litt i begynnelsen av boka. Synes hun skriver bra og ganske nøkternt. Jeg liker sånne hvordan ting virkelig er beskrivelser, uten for mye "urkraft, visualisering og tanketerapi"-beskrivelser av f. eks fødselen. Jeg ønsker å vite hva jeg kan forvente meg! Selv om beskrivelser av virkelige situasjoner av og til er egnet til å... :hår: ...sjokkere, for å si det mildt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å bla litt i bøker ja, jeg lånte også en haug med meg hjem før jeg fant ut hvilken jeg ville kjøpe selv. Og i dag har jeg bestilt ab. på bladet Gravid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at dere har fått shoppet det meste som trengs i begynnelsen ja! Tipper det er få nybakte foreldre som opplever at de har for lite klær, det blir vel heller sånn at man ikke rekker å bruke alt kan jeg tenke meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Groo, FruE og Heisan! Alltid koselig med besøk!

Har vært litt sløv til å oppdatere dagboken i det siste. Føler vel at jeg ikke har så mye nytt å fortelle. Magen vokser og begynner å bli helt absurd stor, og ennå er det ca ni og en halv uke igjen til termin. Kjenner at det begynner å bli liten plass inni magen, har hatt noen episoder hvor jeg har blitt forferdelig svimmel og følt at jeg ikke får puste. :icon_neutral:

Jobber 50% nå, og kommer nok til å fortsette med det fram til permisjon. Synes det er greit nok.

Forsøkte å legge meg litt på sofaen og sove litt for en time siden, var så innmari trøtt, men da kom småtten på at det var på tide med turnoppvisning, så det kunne jeg bare glemme. Lurer litt på hvor mye bevegelse som er normalt? Helsepersonell er jo opptatt av at man skal kjenne bevegelser og spark - men kan det bli for mye av det gode? Kommer vi til å få et hyperaktivt barn?

Tenker en del på fødselen. Har lest at den kan sammenlignes med å gå en 5-mil på ski. Sånn sett kan jeg ikke forstå hvordan jeg skal kunne komme meg igjennom det. Snakket med mannen min om det, og han beroliget meg litt: "Det er ikke mange kvinner som går 5-mila på ski vet du, men mange som klarer å komme seg gjennom en fødsel!" Vel, må man, så må man...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:vinke:

Hei du!

Lenge siden jeg har traltet innom... :sjenert:

Alt vel?

Har tenkt mye det samme som deg - kan det bli for mye aktivitet i magen liksom? Jeg har en turbogutt der inne fortiden, og det er ikke alltid like godt å få noen heftige trøkk opp i lungene, eller et hodet som liksom borer seg ned i rattata! :riste: Men så er det så koselig også, å vite at det lille gullet mitt nok bare har det bra og øver seg på verden utenfor magen! :hjerter:

Nærmer seg med stormskritt nå... :redd::danse: Fødselen orker jeg bare ikke tenke på!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden sist! Kjekt å se at alt er bra, selv om det til tider er slitsomt med all sparkingen. Skjønner hva du mener, men jeg har heldigvis ikke hatt noen poblemer med søvnen pga bevegelser i magen. Mulig det er en fordel at jeg er høy (1,78), for jeg er ikke plaget med at han sparker i ribbeina eller at jeg føler jeg ikke får puste.

Kjekt å lese at andre også har stor mage! Synes min også er veldig stor, er jo tross alt over 10 uker igjen. Tenker hele tiden at "nå kan den jo ikke bli så mye større". Men på Ikea i går så jeg en med mage som var ganske mye større enn min, så tydeligvis går det an!

Det er nok ingen tvil om at en fødsel er en stor kraftanstrengelse, så det er nok en kjempefordel å være mest mulig aktiv så lenge vi klarer. Jeg har ikke vært så flink til å trene i det siste, men det er mest pga dårlig form og tidsnød. Synes fortsatt det er deilig å trene, og håper jeg kan fortsette helt opp til termin. Uansett kommer nok babyen ut, så det går nok bra skal du se!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei og takk til dere som har skrevet hilsener!

Har ikke orket å skrive noe på en stund nå. Går greit med småtten, men jeg har fått innmari vondt på "undersiden" av magen, og delvis i korsryggen. Er 100% sykmeldt, og føler det som et nederlag...

Sklei og falt på isen i helga. Landet først på knærne og så på magen. Tror aldri jeg har blitt så redd i hele mitt liv. Reiste til legevakten og ble sendt videre fødeavdelingen. De tok CTG og ultralyd og alt så heldigvis bra ut med Småtten. Men en sånn skrekkopplevelse sitter i kroppen en god stund...

Gleder meg til at småtten er født. Ikke akkurat til selve fødselen, men til at jeg kan holde henne i armene mine og se på henne, og kose med henne...

Jeg gleder meg til å bli mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og takk til dere som har skrevet hilsener!

Har ikke orket å skrive noe på en stund nå. Går greit med småtten, men jeg har fått innmari vondt på "undersiden" av magen, og delvis i korsryggen. Er 100% sykmeldt, og føler det som et nederlag...

Sklei og falt på isen i helga. Landet først på knærne og så på magen. Tror aldri jeg har blitt så redd i hele mitt liv. Reiste til legevakten og ble sendt videre  fødeavdelingen. De tok CTG og ultralyd og alt så heldigvis bra ut med Småtten.  Men en sånn skrekkopplevelse sitter i kroppen en god stund...

Gleder meg til at småtten er født. Ikke akkurat til selve fødselen, men til at jeg kan holde henne i armene mine og se på henne, og kose med henne...

Jeg gleder meg til å bli mor.

:troest:

Huff da, det var leit å høre om både sykemelding og fall. Godt å høre at det gikk fint med babyen, men jeg skjønner veldig godt at det satte en skikkelig støkk i deg. Jeg merker jeg har vært ekstra forsiktig de siste dagene, da har vi nemlig hatt litt is og snø i Begen også. Du må bare ta godt vare på deg selv nå!

Forstår følelsene dine rundt sykemelding også, men du får prøve å fokusere på at det viktigste nå er at babyen har det bra, og ikke minst at mammaen ikke er helt utslitt og nedkjørt når hun melder sin ankomst. Det kommer nok av dager, uker og år i fremtiden der du kan bidra for fullt i arbeidslivet. Graviditeten er en forsvinnende kort tid i den store sammenhengen, og da må mor & barns beste være det viktigste!

Godt å høre at du gleder deg til å bli mamma! Det gjør jeg også, selv om jeg må innrømme at det absolutt er skrekkblandet fryd! :overrasket::babysmokk::hjerter:

Ønker deg en riktig god helg!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:troest:

Forstår følelsene dine rundt sykemelding også, men du får prøve å fokusere på at det viktigste nå er at babyen har det bra, og ikke minst at mammaen ikke er helt utslitt og nedkjørt når hun melder sin ankomst. Det kommer nok av dager, uker og år i fremtiden der du kan bidra for fullt i arbeidslivet. Graviditeten er en forsvinnende kort tid i den store sammenhengen, og da må mor & barns beste være det viktigste!

:klem:

Tusen takk for trøst og varme ord!

Godt med litt oppbacking av og til, selv om jeg innser at mine bekymringer er bagatellmessige i forhold til hva andre har å tenke på. Leste om Peony i går. Har ikke fått med meg hva som har skjedd før nå, har tydeligvis ikke vært aktiv nok på KG. Håper virkelig at det går bra med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for koselig mld i boka mi :klem:

Huff... skummelt med fall når man er gravid - men godt at alt gikk bra. Til tross for sykemelding.... ;)

Ønsker deg en fin dag... skal prøve å stikke innom litt oftere...

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei igjen!

Takk for hilsener!

I går var det én måned igjen til termin. Venter på fødselen med en blanding av skrekk og forventning. Gleder meg til at småtten kommer, og ser på en måte fram til fødselen i det at jeg ser på det som en ny erfaring og en spennende utfordring. På en annen side: hører jo om de som sier at fødselen er det værste de noen sinne har vært igjennom og - aldri mer!! Så litt nerver er det vel ute å går her også...

I de fleste uke for uke-beskrivelser av svangerskapet står det at etter hvert merker man ikke så mye aktivitet, fordi det blir stadig mindre plass til barnet. Ser ikke ut til at småtten har fått med seg dette. Her er det turning og trimming til alle døgnets timer. Ikke alltid lett å få sovet hele natten da. Men det kan jeg vel bare venne meg til først som sist? ;)

Føler ellers at formen de siste dagene har vært ganske bra. Orker ikke å gå særlig langt, men har ikke vært så sliten som for litt tid tilbake. Så sånn sett er det kanskje greit å være sykmeldt, og samle krefter.

Fortsatt god helg til eventuelle lesere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

37+1!

Litt avhengig av hvor man leser, 2-3 uker før termin regnes ikke barnet som prematurt lenger. Så nå er det bare å komme, småtten!!

Begynner å bli klar jeg, nå. Har det vi trenger av klær og utstyr (-bilsikring, og det er jo litt vesentlig) i orden og har pakket en del saker og ting i trillekofferten jeg skal ha med på sykehuset.

Har redd opp sengen til småtten, barnerommet er nå klart. H*n skal sove på vårt soverom til å begynne med, altså, men h*n får eget rom til tingene sine også. Veldig koselig å ordne i stand baby-ting. Selv en så kjedelig ting som å ta på sengetøy kan faktisk være morsomt når det er til ens eget lille barn. :hjerter_rundt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig koselig å ordne i stand baby-ting. Selv en så kjedelig ting som å ta på sengetøy kan faktisk være morsomt når det er til ens eget lille barn.  :hjerter_rundt:

:Nikke:

Jeg har nettopp vasket den første maskinen med babytøy og hengt det opp til tørk, og det var definitivt mye mer lystbetont enn klesvask vanligvis er!

Kjekt å lese at du er i rute, og at alt er klart for at den lille kan komme! Vet du om hodet har festet seg?

Gleder meg til å følge deg her inne også etter at småtten har kommet, så kan vi fohåpentligvis dele litt erfaringer da også! Lykke til så lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...