Gå til innhold

Binke skal bli mor!


Binke

Anbefalte innlegg

Binke er tilbake etter et par dagers fravær. Formen har vært litt variabel, så sofaen har vært et populært tilholdssted.

Tusen takk for hilsener fra Heisan, Geri og Pondusa. Koselig at noen har lyst til å følge med.

Var hos jordmor i begynnelsen av uka. Skjedde ikke så mye spennende der, bortsett fra at hun lyttet etter hjertelyden til Småtten. Jeg trodde at hun kom til å bruke et stetoskop, men der tok jeg feil. Jordmor tok fram et lite apparat som kunne fange opp, forsterke og gjengi lydene som foregår inni kroppen. Hun førte apparatet litt fram og tilbake over magen min. Etter en liten stund med sci-fi-liknende lyder á la ”ouiiii, skwiii, ioouuuu” hørte vi plutselig ”dunk-dunk, dunk-dunk, dunk-dunk”! Hjertet til Småtten slår! Det var så fint å høre.

Det at jeg faktisk er gravid og skal bli mor går opp for meg litt sånn nå og da. Etter at jeg hørte hjertelyden har det på en måte blitt enda mer virkelig at det er et BARN der inni meg. Det at det er et barn i magen min har forresten blitt ganske synlig på utsiden også. Ikke mange av de buksene jeg brukte for noen måneder siden som passer nå. Eller – vel, de går på, men det er ikke særlig behagelig. Tid for litt shopping!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh, så koselig med hjertelyd da! Det er jo bare fantastisk!

:hjerter_rundt:

Høres i grunnen ut som et lite helikopter som svisjer og svosjer nedi magen et sted! *s* Sist jeg hørte hjertelyden, bare snudde legen litt på apparatet, så jeg fikk høre min egen hjertelyd kontra babyens, og det var helt absurd! Tenk, vi har TO hjerter som slår inni kroppen vår!!! :overrasket::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting til...

Som nevnt tidligere lurer jeg veldig på det med utstyr til Småtten. Ser at mange er veldig fornøyde med One tree hill (?) - vognene.

Har forsøkt å google litt, men kan ikke finne noe bilde av disse vognene noe sted. Noen som vet hvor jeg finner det? Og er en OTH-vogn en type sportsvogn, dvs ikke aktuell før barnet er blitt noen måneder?

Forresten, her er link til vognene: One Tree Hill- der kan du se bilder, lese og finne øvrig info! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen med å finne link, Orkidéen!

Lurer litt på dette med svangerskapskurs. Har fått informasjon om et heldagskurs på Ullevål, alternativt temakvelder. Noen der ute som har erfaringer de vil dele med meg?

Har snust litt rundt i diverse dagbøker og sett at noen har begynt med "trim for gravide". (F. eks FruE som har begynt med yoga!). Mulig det kunne vært noe for meg. Er difinitivt ikke noe treningsfantom, og tror ikke at dette er rett tidspunkt for å begynne med hardtrening. Men kanskje yoga... Tar gjerne imot tips om dette også. Jeg bor forresten i Oslo (sør-øst).

På tide å tenke på middag. Tenker mye på mat om dagen. Hm... Spise for to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vognene fra One Tree Hill ser ganske fine ut, tror vi må ta en tur for å se litt nærmere på de selv om vi nesten har bestemt oss for Bugaboo Cameleon.

Når det gjelder svangerskapskurs, så tror jeg ikke vi får tilbud om det her i Bergen. Det eneste jeg har hørt snakk om, er et samlivskurs som man vanligvis er med på etter at barnet er født. Men det er godt mulig dette varierer fra sted til sted.

Ikke lurt å plutselig begynne med hardtrening nå nei! Men å holde seg i form under svangerskapet er viktig! Å føde er tross alt litt av en kraftanstrengelse, og jeg tror man får mye igjen for å være i god fysisk form da. Jeg satser på å pumpe jern og gå på tredemølle helt frem til fødselen, men må selvsagt se an formen.

Ha det fint, vi snakkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg (tror) jeg kan kjenne småtten beveger seg! Har kjent at noe stryker forsiktig på innsiden av magen i noen dager nå. Begynner å bli ganske sikker på at det er småtten jeg kjenner. Det er så koselig!

Magen har virkelig kommet den siste uka også. Nå er det ingen av de gamle buksene mine som passer lenger. Får ihvertfall ikke knappet dem igjen. Synes igrunn det er kjekt å se ordentlig gravid ut, ikke bare litt lubben.

En drøy uke til ultralyd. Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å, jeg gleder med sånn!

Har vært så engstlig for at noe skulle skje med småtten, at jeg har nesten ikke kunnet tro at vi virkelig skal bli foreldre! Men nå som magen er blitt synlig, hjertelyden er bra og jeg kan kjenne bevegelsene kan jeg slappe av litt og tro på at det skal gå bra.

Blir så LYKKELIG av tanken! Et lite barn! Litt av Binke og litt av Binke-mannen, men mest av alt seg selv - et nytt menneske. Blir helt satt ut jeg nå.

Etter ultralyden skal jeg begynne innkjøp av noe klær og utstyr. Har hatt litt vegring mot det fram til nå. Joda, vi har ennå god tid, men tror det kan være lurt å orientere seg litt i "utstyrsjungelen". Som jeg har sagt tidligere - jeg føler meg helt grønn. Tror vi kommer til å satse på en kombi-vogn. Har inntrykk av at de fleste gjør det? Om noen stikker innom her og leser - tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhh...nå er det vel bare timer igjen til ultralyd?!!

:hoppe:

Er det i morgen?

Gleder meg masse til å lese om den etterpå, og LYKKE TIL! :)

Forresten, ang. vogn!

Bugaboo er kjempestilig og har mange finesser, men for mange tror jeg det tar litt tid å venne seg til designet. Også er jo vognen forholdsvis dyr! :roll: Men den er absolutt verdt pengene etter hva jeg har hørt fra folk som har den! ;)

Vi kjøpte oss derimot en Teutonia Mistral Sport i Sverige i går. De selger ut 2005-modellene til en meget god pris (4 500,- NOK) som også inkluderer regntrekk, myggnett, stelleveske, vindtrekk og softbag. De snakker jo om å forby bag med nett i bil nå, og dersom man allikevel må ha bilstol fra dag én er det jo ikke noe problem med softbag. Den er jo avstivet i bunn og sider, samt ved hodet, og etter at vi har hatt vognen hjemme nå i et døgn, er vi bare veldig fornøyde. Var jo den vognen som kom best ut i test her også. Den veier 11 kg, 2 kg mer enn Bugaboo, men er allikevel en av markedets letteste vogner og tar slett ikke mye plass i bil! ;)

Det var bare et tanketips fra min side - jeg ville altså valgt en Bugaboo Cameleon eller en Teutonia! :Nikke: Men det finnes uendelig mange andre flotte vogner på markedet også, det er jo bare snakk om smak, behag og behov!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd og tips, Orkidéen!

I morgen er det ultralyd! Både gruer og gleder meg. Håper jo så inderlig sterkt at alt er i orden med småtten og at jordmor/lege ikke oppdager avvik. Det er tanken på det som gjør at jeg gruer meg litt. Samtidig gleder jeg meg veldig til å SE den lille der inne, ikke bare høre (hjertelyd) og kjenne. Har begynt å kjenne mye til h*n i den siste uka. Fra å gå fra å være litt usikker på om det virkelig er h*n jeg kjenner, så er jeg nå ganske så sikker. Jeg kan vel ikke akkurat kalle det for spark, kjennes mer ut som om h*n stuper kråke eller svømmer litt rundt om kring. Morsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Binke.

Måtte bare innom å hilse på.

Så spennende med UL imorgen, selv om jeg skjønner at det må være litt skummelt også.

Er veldig enig med deg i at det er litt av en utsyrsjungel der ute, er godt vi har noen måneder på oss. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsen Syrinen og Orkidéen!

Syrinen: Har du dagbok? Kan dessverre ikke si at jeg kjenner til deg, men håper vi kan bli kjent her på KG. Synes det er kjempekoselig at noen stikker innom dagboka mi!

Ja, da har vi vært på ultralyd! Jeg er så lettet og glad. Jordmor sa at alt så fint ut så langt. Hun undersøkte veldig grundig, målte hodet, lårbeinet, så på hjertet, magesekken, nyrene, armer, bein, ryggraden... Jeg ble imponert over hva hun kunne tyde ut av de nokså diffuse bildene. For meg så det som oftest ut som ulike sjatteringer av grått... Men sånn er det når en ekspert gjør jobben.

Jeg spurte om hun kunne se om det er en han eller en hun, og jordmor sa (dog med et lite forbehold) at det er en jente! :babyjente: Så magefølelsen min var visst ikke til å stole på. Synes det er stor stas med en jente jeg da. (Og hadde selvfølgelig synes det hadde vært like stor stas om det var en gutt istedet).

Terminen ble flyttet tre dager fram, så ingen store endringer der.

Hei og hopp! Livet er topp! (Binke som synes at tilværelsen er særdeles god for tiden) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med vel overstått ultralyd! Vi var på ultralyd i dag, og jeg sitter her med denne samme gode følelsen som du beskriver!

Vi har forresten kjøpt Bugaboo!!!

Endret av FruE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisan

Titter innom her litt jeg, og ser at du har vært på UL, så gøy!! Det må være helt utrolig å se, har jo sett mange andres bilder, men det må være utrolig spesielt å se sin egen lille der inne :) Så bra alt så bra ut da, ei lita prinsesse eller en lureprins, hehe ;)

- titter innom igjen -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei Binke.

Har vært her inne og tittet noen ganger tidligere, men har vel aldri lagt igjen spor etter meg tror jeg... :sjenert:

Ser du har vært på UL med magen din... det er moro det! Godt at alt står bra til... Vi er prøvere vi da... Har en gutt på halvannet år allerede, men ønsker oss veldig en liten til... Du går meg din første i magen etter som jeg har skjønt?

Stikker nok innom en annen dag også... når man leser litt rundt, så fåt man liksom lyst til å følge med litt på enkelte... VI SEES! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Masse besøk jo! Koselig det. Takk til FruE, Orkidéen, Heisan og Cr@sh!

Det blir litt sånn som Heisan sier angående ultralyd, man har setts mange andres ultralydbilder, men når det er bilde av ens eget barn, er det veldig annerledes. Bildet vi fikk med oss hjem er ikke så veldig lett å tyde da, men med litt forklaring fra jordmor ser vi tydelig hva som er hode, kropp, armer og ben. :hjerter_rundt:

Har vært å sett på vogn. Hadde kikket litt på internett på forhånd, og jeg hadde sett for meg at en duovogn ville være en god løsning for oss. Likte utseende på f.eks Emmaljungas duovogner veldig godt. Men etter å ha forsøkt å løfte bagen til en duovogn innser jeg at det er uaktuelt. Så da blir det nok en kombivogn i stedet. Vi får heller kjøpe en sports/trille-vogn senere dersom vi synes sportsvogn-delen på kombivogna blir for stor eller tung.

Ble gangske imponert over en del av vognene og alle funksjonene de har. En ny verden for meg dette...

Halvvegs i morgen!! (20 uker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ganske overveldende å skulle finne den perfekte barnevognen! Det finnes jo så utrolig mye forskjellig, og masse meninger om hva som er bra og midre bra. Men jeg synes nå egentlig det virker som de fleste er fornøyde med den de går for, så sjansen for å bli skikkelig misfornøyd er sikkert liten. Jeg er iallefall superfornøyd med at vi bestemte oss for Bugaboo'en. Lykke til med videre jakt!

Og gratulerer med 20 uker :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orkis her...i ny-gammel utgave...

Gratulerer med halvveis!!!

:blomst:

Tenk, herfra går det bare en vei - NEDTELLING! :hoppe: Sprøtt, ikke sant!?

Og ja, det er ekstra spesielt med ultralydbildene av sitt eget gull - de blir liksom ekstra fine, uansett hvor utydelige de måtte være! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...