Gå til innhold

Smilepias svangerskap

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Ja det hadde vært koselig - kan du ikke bare sende en sms når du har tid en dag? Er litt opp og ned hva jeg gjør om dagene - kanskje første uken i mai passer? Hadde vært kooos... :klem:

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ai ai ai...

Nei, la oss bare konstatere det åpenbare. Noen dagbokskribent er jeg ikke!!

Nok en måned har gått uten at jeg har vært innom min egen dagbok. :sjenert:

Vi skriver nå 29.mai og jeg runder 38 uker i morgen. Innenfor termin nå, gitt. Det er ganske spennende. Nå kan fødselen sette i gang når som helst - og det kan også fort gå 4 uker til uten at det skjer noe. Litt nervepirrende egentlig. Jeg prøver så godt jeg kan å ikke bli for utolmodig, men helt ærlig ser jeg fram til fødselen (eller - rettere sagt, til å få den overstått) og håper virkelig at jeg ikke går over tiden.

Formen min har vært fin gjennom hele svangerskapet. Selvsagt blir jeg sliten innimellom, anpusten når jeg går opp trapper, har noe halsbrann og hovner opp i ben og fingre, men alt dette er jo helt normale plager, og jeg har ikke vært mer plaget enn andre gravide, så jeg synes jeg har vært heldig så langt. (Håper det holder til ut fødselen også - bank i bordet)

Var til kontroll i dag og alt står bra til. Noe lavere hjertelyd (frekvens altså) enn tidligere - kan det tyde på en gutt? (det sies jo at gutter har lavere hjertefrekvens enn jenter like før fødselen) Dessuten har hodet enda ikke festet seg. Ikke at det betyr noe, men det er gjerne litt uvanlig for førstegangsfødende at ikke hodet har festet seg så sent. Kanskje h*n ligner på meg - jeg festet aldri hodet før fødselen fortelles det. Men h*n ligger med hodet ned da, og har gjort det lenge, så alt ligger ann til at jeg kan få en "normal" fødsel.

Ellers startet jeg permisjonen på torsag, og det er veldig herlig. Ikke at jeg har tatt det med ro enda (har brukt dagene på "redebygging" hjemme, samt endel andre erender) men det er herlig å ikke tenke jobb.

Har også begynnt med modnings-akupunktur. Har vært 2 ganger til nå, og får 2 nåler i hver fot. En nål for energi og en nål for musklene sier akupunktøren. Er litt spennt på om det har noen virkning. Men det gjør i hvertfall ingen skade. :)

Hva mer bør jeg få med av oppdateringer?

-Alt av utstyr er nå i boks, og står klart til den lille sin ankomst. Klær, kluter, såper og bleier i stellekomoden, seng og vugge oppredd. Til og med gulpeklutene ligger klare ;)

-Har også begynnt å pakke sykehusbagen. Alt til babyen er klart oppi, men avventer med mine egne klær - de bruker jeg jo daglig fortsatt.

-Navnelisten er nå komprimert ned til 2 navn for hvert kjønn. Jeg har mine klare favoritter blandt de to, og på jentenavn tror jeg mannen og jeg er enige, men på guttenavnene sliter vi litt. Så minst en gjennomlesning av navneboken er nok nødvendig ja :) Også får vi vennte til etter fødselen og se om den lille ikke presenterer seg når den kommer :ler:

Ellers fikk jeg en utrolig hyggelig gave hos mannen på lørdag. En meget komfortabel gyngestol/ammestol med krakk! Den skulle egentlig være en overraskelse, skulle bare stå å vennte på meg når vi kom hjem fra sykehuset, men så hadde jeg spurt så mange ganger om ikke vi skulle kjøpe den (fordi jeg likte den så godt) så mannen gikk tom for unnskyldninger for hvorfor ikke, at han til slutt måtte innrømme at han skulle kjøpe den i gave til meg (fødselsgave). Litt dumt at jeg ødela overraskelsen for han, men jeg er akkurat like glad over å ha fått den nå. Den er kjempegod å sitte i! Han er så god, han mannen min :klem::hjerte:

Nei, nå tror jeg det er plass til litt mer mat i magen min, så da skal jeg ta litt kveldsmat.

Og kanskje jeg er litt flinkere å oppdatere dagboken nå som jeg har permisjon - men ikke bli for opptimistiske. Plutselig har ukene flydd, så kanskje neste gang jeg skriver har jeg et lite nurk sammen med meg. :sjenert:

:klem: til alle som er innom uansett da. :)

Skrevet

Hei hei, Smilepia!!!

Bare må spørre, er det den stolen de har på Reflex på Nordås du har fått? Den ser jo utrolig god ut....vil og ha en sånn gor stol å sitte i... Får se når vi kommer til Trondheim.... Kan tenke meg at det er godt med permisjon ja. Jeg er glad jeg er sykemeldt forresten, for jeg er helt gåen om dagen.... Sover dårlig om natta, er hoven og sliten...midt oppi flyttinga.... 2 uker til avgang nå, utrolig nok. Hodet til ungen har nesten festa seg, så nå er det bare at han/hun holder seg i magen til vi er i Trondheim......*krysser et par fingre...* Så nå er det nok best at mor tar det med ro...HELT med ro!!!!

Du må nå gi en lyd om noe skjer, kanskje du rekker å få ungen slik at jeg kan besøke deg på sykehuset før vi drar? Hadde vært koselig!!!!

Uansett; ta vare på deg selv og ungen.... Lykke til!

Stor klem!

Skrevet

Hei Annie :klem:

Ingen baby her enda. Og håper det samme for din del. ;) (bare så dere skal rekke til Trondhjem først så klart. Ellers hadde det jo vært stas å få hilse på den lille før dere flytter) Kjedelig med netter med dårlig nattesøvn. Har hatt et par slike selv, og blir helt ødelagt dagen etterpå - og det helt uten å stå på hode i pakking slik som dere. *medfølelse* Håper det går bra likevel - pass på å hvile mest mulig, så får heller bare mannen og andre venner og familie trå mere til på pakkefronten. Du har viktigere "arbeid" å ta deg av tross alt!! :klem:

Ja, det er den stolen fra Reflex på Nordås jeg fikk, og den er bare kjempeherlig. Bruker den flittig allerede - min nye yndlingsplass i huset! Så en slik anbefales absolutt!

I dag skriver vi 6/6 -06. (day of the beast - om man skal tro noen overtroiske og evt media? ;)) I dag er jeg 39 uker på vei. Fosterets mål denne uken 49cm lang og ca 3400gr ifg svangerskapsboken fra babyverden. Bare 9 dager igjen til termin!!

Alt er klart og vi bare går å vennter. Har hatt noen søvnløse netter, og noen kvelder med stadige kynnere, men ser ikke ut at det er noen fødsel på gang enda gitt. Prøver å ikke bli for utolmodig her, minner meg stadig på at det kan fort gå noen uker over termin - men helt ærlig håper jeg jo det skjer snart. Kanskje denne uken?? Nei, huff, nå er jeg over-opptimistisk igjen. :ler: Jeg som lovte meg selv tidlig i svangerskapet at jeg ikke skulle bli utolmodig på slutten og greier.... :sjenert:

Sykehusbagen er nå helt pakket - inkludert mannen sin. Mangler bare bilstolen i bilen :) Og den får vil vel vennte med til vi drar på sykehuset (men basestasjonen derimot kan vi jo feste alt nå vel? ;) )

Koser meg med permisjonen. Det har vært veldig lett å "koble ut" jobbtanker. Faktisk nesten skummelt lett. Etter den første dagen, da jeg husket er par små ting som jeg glemmte siste dag (så jeg faktisk dro innom å fikset også), har jeg helt lagt jobb bak meg. Og foreløpig går det jo greit å fylle dagene her hjemme. Steller litt rundt i huset (rydder, vasker klær o.l), holder på å sy krabbeteppe til bebisen (det er snart ferdig - skal bare sy bakstykket på nå), leser litt (både om fødsel, amming og bare vanlig skjønnliteratur), sove litt innimellom (hvile er jo viktig- sannt?;)) også prøver jeg å gå litt tur, spesiellt de dagene jeg gjør lite annet i huset, slik at jeg allid er i litt fysisk aktivitet.

Som f.eks nå har jeg tenkt å gå ut en tur - det er herlig vær ute. Overskyet med god temperatur (flott- da blir jeg ikke så hoven i beina, som jeg blir når det er sol nemlig). Så skal jeg vaske voksiposen jeg har fått fra min søster (brukt) samt sy ferdig krabbeteppet etterpå. *flittig Lise tendenser*

Ha en strålende dag!

Skrevet

3 dager til termin, og her vennter vi.... Og jeg som hadde håpt så mye på at fullmånen i går skulle ha noen påvirking :ler:

Annie78 fikk forresten sin lille datter 4 uker før tiden, onsdag forrige uke (7/6), og jeg må inrømme jeg er litt misunnelig på dem som er "i mål" allerede.

Skrevet

Å, så spanande! Håpar han/ho kjem til termin, så de slepp å venta så mykje lenger. :)

Skrevet

Da har vi nådd den magiske datoen. 15.juni. Og foreløpig ingen baby som vil møte verden enda...

Var til kontroll hos legen i går, og alt var i orden. Og var også til akupunktur time. Har jo gått til modnings-akupunktur de siste 4 ukene. Og i går fikk jeg, i tillegg til mine modnings-nåler, ekstra nåler som skal sette i gang fødselen!!

Nå har det ikke hatt noen dramatisk virkning enda da (åpenbart, siden jeg sitter her enda), men akupunktøren sa det kunne ta et døgn før kroppen kom i gang etter en behandling, så nå vennter jeg jo spennt. Har hatt litt flere og tydeligere kynnere/tidlige rier (vet liksom ikke hvor grensen går - er en kynner som gjør vondt en ri f.eks?), men ingenting regelmessig enda.

Skulle jeg ikke komme i gang med fødselen i dag/natt, har vi satt opp en ekstra time i morgen ettermiddag. Så er jeg heldig har jeg fått babyen i løpet av helgen i hvertfall. Det hadde vært stas!! :)

Fikk beskjed om å slappe mye av da etter akupunkturen. Kun gå litt innimellom for det var bra for blod-sirkulasjonen. Men ellers mye hvile og mye veske. Så da passet det jo fint at jeg fikk en liten forsyning med bøker fra Amazon i går, så nå skal jeg plassere meg i gynge/amme-stolen og lese litt - og vennte så klart. :sjenert:

Ha en fin dag alle sammen

PS - Veslo og Linn3c: Takk! :klem:

Skrevet

Så kjekt å lesa om akupunktur-erfaringane dine, smilepia :) Eg trur jammen eg skal satsa på akupunktur eg også, trass i min skrekk for nåler.

Lykke til med fødselen, vennen! :-D

Skrevet (endret)

..

Endret av Nordlandspia
Skrevet

Beklager Linn3c, Nordlandspia og andre nysgjerrige, men jeg sitter nå her med magen min fortsatt jeg...

Ser ikke ut som at akupunkturen har hatt noen dramatisk effekt på meg. I hvertfall ikke foreløpig. Fikk en "behandlig" til i går, men kynnerene/riene kommer ikke noe mer regelmessig enda. Men siden de er der med ujevne mellomrom håper jeg jo det betyr at noe er i ferd med å skje.. Er jo bare 2 dager etter UL termin, så realistisk sett er det ikke overtid enda (min termin var jo f.eks 19. juni som er på mandag - kanskje jeg hadde mer rett enn UL?)

Forresten Linn3c - jeg har også litt fobi for nåler. Liker de overhode ikke og vil derfor f.eks helst føde uten medikamentell smertelindring. Men akupunkturnålene er faktisk ikke så ille. Du kjenner bare et ørlite stikk når de settes, også merker du dem ikke i det hele tatt. De er jo så tynne så :) Så det er absolutt verd forsøket, synes jeg (min filosofi er at det kan jo ikke skade å prøve)

Skrevet

:klem:

Håper akupunkturen virker bra og at du snart er i mål!

Går og venter fælt selv, enda jeg ikke har termin før beg. av juli...

Men så har jeg i likhet med deg mest tro på min "egen" termin... ;)

Skrevet

Einig i den filosofien, ja.

Men korleis går det? Er det nokon som kjem og helsar på verda snart? :)

Skrevet

Babyen vår har tydeligvis ikke noe hastverk med å møte verden nei... :(

Sitter her enda vi, og tvinner tommeltotter. :sjenert:

Var så overbevist på søndag om at nå skjedde det noe. Fikk begynnende, regelmessige rier på formiddagen. 20 min mellomrom og det holdt på i 3-4 timer. Så dabbet det av litt, før de kom tilbake på ettermiddagen. Men da ikke like regelmessig (10-15 min mellomrom). Trodde jo likevel at kanskje iløpet av natten ville vi måtte ringe KK... Men neida... alt bare dabbet helt av, og foruten et par små-kramper i går formiddag har jeg ikke kjennt noe siden. :sur:

Kjenner jeg er utomodig, og i tillegg er jeg trøtt og litt "grinete" fordi jeg har sovet ekstra dårlig de siste nettene. Har vært mer plaget med halsbrann om natten, pluss at jeg har begynnt å få vondt i hoftene av å ligge på siden. (og jeg klarer ikke ligge på rygg eller mage) Så føler meg ikke akkurat uthvilt når jeg står opp, men jeg klarer ikke å ligge lengre.

Tror jeg må komme meg ut en tur og spasere litt, selv om det er grått og regnvær. trenger litt sceneskifte og frisk luft. Håper bare ikke jeg treffer for mange naboer som vil kommentere på at jeg ikke har født enda. De -som alle andre- har jo "mast" i flere uker allerede om at jeg er "sprekkferdig" (Ha! Som om jeg ikke vet det selv?!) Det er faktisk nesten like slitsomt nå med alle velmente, men ganske håpløse kommentarer om "har det skjedd noe enda?" fra alle venner og bekjennte, som i begynnelsen av svangerskapet når alle spurte om jeg ikke var gravid enda. ;) Alle er tydeligvis kjemperedde for at jeg skal gå hen å først bli gravid og siden føde helt uten at de får vite om det på mange år...

Jaja, får forberede meg på en ny dag med vennting.

Send gjerne noen føde-vibber denne vei, dersom det er noen der ute som har å dele... :)

:klem:

Skrevet

Ut med bebisen!

Komme-komme-komme!

Det er veldig fint her ute i verden, altså!

:hoppe:

Skrevet

Godt forsøk, Linn3c - men det har foreløpi ikke fungert... :(

Har fått time til overtidsvurdering på KK i morgen tidlig da, så kanskje kanskje skjer det noe snart?? Blir det en st.hans baby likevel? Prøver å ikke få store forhåpninger, vet at det er ingen garantier for at de hverken vil sette meg i gang i morgen, eller at fødselen starter "med en gang" selv om jeg blir satt i gang. Men det er ihvertfall en litt økt sjanse for at noe skjer, og jeg kommer ihvertfall til å argumentere alt jeg kan for å bli satt i gang...

(dersom noen lurer, så ja, det er litt tidlig å overtidsvurdere meg allerede i morgen - er bare 8 dager etter termin, og skulle ordinært sett ikke vurderes før på tirsdag. Men jeg har fått en tidligere time pga at min pappa ligger dødssyk hjemme i nordnorge. Vi har akkurat fått vite at han har max 2 mnd igjen å leve, og da vil jeg veldig, veldig gjerne rekke å reise hjem med den lille babyen så han får møte sitt nyeste barnebarn før han blir for sløvet av sykdom og medisinene på det siste)

Skrevet

Å så forferdelig trist å lesa om pappaen din smilepia!

Håpar verkeleg at du får babyen din så fort som mulig slik at du kan reisa heim til familien din.

Mange klemmar :klem:

Skrevet

Takk Linn3c :klem: Det er veldig trist også, men vi prøver å fokusere på å være positive og glade for babyen som skal komme. Og at vi skal få tilbringe den siste tiden sammen med familien.

Men vi må nok vennte enda noen dager på denne babyen. Var til kontroll i dag, men desverre var livmorhalsen for umoden til at legen ville gjøre noe, selv ikke prøve å medisinellt modne den. :( Har fått ny time på mandag da, og fikk beskjed om at jeg måtte være forberedt på å bli lagt inn da.

Krysser fortsatt fingrene for at fødselen skal komme i gang naturlig i helgen, men hvis ikke håper jeg de bruker "alle triksene i boka" på mandag, slik at vi får møte vårt lille under uti neste uke.

Skrevet

Så trist å høre om faren din smilepia! :troest:

Håper at du kommer i gang av deg selv snart! Vet hvordan det er å gå sånn og vente...

Her kommer noen gode klemmer :klem: :klem: :klem:

og fødevibber:

((((((((((((((((((((((((((((((((føde)))))))))))))))))))))))))))))))

Gjest gjest1
Skrevet

Smugleste litt her.

Leit å lese om faren din, jeg håper den siste tiden kan være så bra som mulig for dere :klem:

Og lykke til med fødselen, håper du føder fortere enn svnint nå

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...