Gå til innhold

Smilepias svangerskap


smilepia

Anbefalte innlegg

Tusen takk for julehilsener, jenter.

Bare innom en liten snartur midt i jula, mens mannen og svigers sitter i stua å diskuterer navneforslag :-)

Har hatt en fin julaften og fått masse fint. Bl.a fikk jeg "mamma for første gang" hos mannen :-D

God jul alle sammen der ute.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nyttårsaften.

Et flott år med mange fine opplevelser skal avsluttes, og vi skal begynne på det nye året, som inneholder mange nye ting og forandringer. Må si jeg er ekstra spennt for det nye året nå. Tenk at neste nyttårsfeiring så har vi en liten baby hos oss - om alt går som det skal da.

Er 16 uker i dag, etter mine beregninger, og da er dette status:

Vekt: 135

CRL: 11,5 cm

Full lengde: 16 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 14 uker gammelt. Den loddrette furen over overleppen kommer på plass denne uken. Beina tar igjen armene i utvikling, og vil fra nå av være lengre. De livlige bevegelsene blir stadig bedre koordinert.

Fosteret svelger fostervann og tisser et ut igjen i fostervannet. Noen av avfallsstoffene begynner å samles i tarmen.

Er det ikke utrolig at fosteret allerede kan suge, svelge, tisse, gjøre pusteøvelser og bevege seg bevisst?

Lurer på om jeg har kjennt en bevegelse allerede. Men det er vanskelig å si sikkert. Jeg ligger ofte om kveldene å prøver å kjenne etter, men som oftest kjenner jeg bare pulsen min :forvirret: Men det var en dag her forleden jeg syntes jeg kjennte noe anderledes... mon tro...

Nå nermer det seg forresten både første jordmortime, og ultralyden. Vi får begge på samme uke, så det blir en spennende uke.

Nei, nå skal jeg prøve å svare på "mor og barn undersøkelsen" også er det vel på tide å gjøre klar til kveldens feiringer. Vi er invitert på kalkunmiddag hos et vennepar. Det blir sikkert hyggelig. Dessuten feirer jeg og mannen 3 år sammen når klokken bikker midnatt :hjerte:

Ønsker alle sammen et riktig godt nytt år og en fin feiring i kveld!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel overstått jule- og nyttårsfering!

Godt å høre at det gikk så fint å fortelle om graviditeten på jobben, så slipper du å bekymre deg mer for det! Da er det bare å krysse fingrene for at du får fast jobb, slik at du har noe å komme tilbake til etter permisjonen. Og hvis ikke, så ordner det seg nok uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt nytt år alle sammen, og spesielt til Kverula, La Traviata, FruE og Linn3c som har vært inne i boken min :-) :klem: til dere!

17 + 2 i dag og vi har fått høre hjertelyden i dag!!! :-D :hjerte:

Var til vår andre svangerskapskontroll, første time hos jordmor. Må innrømme jeg var ganske spennt, både på om vi ville få høre hjertelyden, men også på jordmoren. Har jo hørt andre mødre fortelle varmt om sine jormødre og det er liksom litt forventning til at dette er en person man skal komme godt overens med, kunne betro seg til.. ja, i det hele tatt knytte seg litt til fremover. Så tenk om jeg ikke kunne forfra henne da?? Men det var ingen grunn til bekymring for hverken det ene eller det andre. Jordmoren var kjempehyggelig. Rellativt ung og veldig lett å snakke med. Og hun spurte om vi ville lytte etter forsterlyden, før vi rakk å bringe det på bane selv. (stjerne i boka der :ler: )

Hun hadde ingen problemer med å finne fosterlyden. Den kom høyt og tydelig, og rask. Som en totakts motor nesten ;) Akkurat der og da var jeg mest stum av forundring, men i hele dag har jeg ikke kunnet glemme lyden. Da er det faktisk sannt - det lever en liten miniatyr der inne i magen. Den lever faktisk. Dette er babyen vår. !!!

Far var selvsagt med og han har gått rundt stolt som en hane i hele dag. Fikk høre via en felles venn og kollega av han at han skrøt veldig da han komm på jobb :ler: Men jeg skjønner han godt. Var litt frustert over å jobbe sammen med bare menn og en barnløs dame i dag - det var liksom ingen som det var naturlig å snakke om fosterlyd til... ;) Og akk, så tungt det var å skulle konsentrere seg om jobb. :sjenert: Jaja. Jeg får ta det igjen senere :)

Nå nermer det seg jo faktisk UL også med stormskritt. Førstkommende torsdag. Nå som vi har fått høre fosterlyden og vet at det er liv, så gleder vi oss veldig. Også er vi litt spennt på om det er 1 eller 2 der da. Jeg er arvelig belastet for tvillinger nemlig...

Ellers har det vært en stille start på det nye året. Full fart på jobben fra dag èn, og jeg har stått på, siden jeg gjerne vil ha fast ansettelse før jeg går ut i permisjon. Så langt får jeg bare skryt av det jeg gjør da, så jeg krysser fingrene. Formen har vært (bank i bordet) flott. Trenger fortsatt mye søvn, og har litt ligament-smerter men ellers er jeg som før graviditeten. Klassisk for andre trimester?

Har også prøvd å komme i gang med trening igjen, etter en noe slapp førjulstid. Så akkurat nå er det bare kjekkt å være gravid gitt. :sjarmor:

Nå skal jeg ta kvelden og prøve å kjenne etter liv når jeg har lagt meg i sengen. Er ikke overbevist om at jeg har kjennt den enda, men kjenner tolmodig etter hver kveld. Nå snart vil jeg kjenne det uansett. Og i dag har jeg jo hørt den lille, så da vil jeg ekstra gjerne "hilse på" ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ps - glemmte å si at hjerteslaget til babyen lå på 144.

Etter sanne kjerringråd skulle det vel tilsi en jente (alt over 140, er det ikke?) - men ellers har vi ikke spekulert så veldig på kjønn enda. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! :)

Så stas med hjertelyd - det er virkelig fantastisk å høre! Hos min lille venn lå frekvensen på 148, men folk mener nå så ulikt om det er en pekepinn om kjønnet eller om det bare sier at babyen er veldig aktiv eller mer rolig!

Men denne gangen ligger hjertefrekvensen høyere enn med Brage, så kanskje det er noe i det og at vi får jente begge to? ;)

Spennende med UL neste torsdag da! :hoppe:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem: til Linn3c, Veslo, LT og Epona for besøk og koselige hilsener :-)

Det var utrolig fint å få høre hjertelyden, men må faktisk innrømme at å _se_ babyen var enda bedre!! :ler: Ultralydtimen på torsdag var bare helt fantastisk. Jordmoren var hyggelig og tok seg god tid til å forklare underveis, men det var jo uansett kjempelett å se hva som var hva. Ihvertfall på de store kroppsdelene. Tenk at vi kan faktisk se både hode, ører, munn, hender, føtter, hjertet, ryggraden... Det er helt fantastisk. :hjerte: :-D

Vi ville ikke vite kjønn, så det er fortsatt en hemmelighet, men det var ihvertfall en litt livlig krabat. Den snudde seg flere ganger under undersøkelsen, noe som var nesten litt snodig å se, for jeg kunne jo ikke kjenne det...

En absolutt flott opplevelse. Og vi får jo faktisk oppleve det flere ganger. Skal tilbake til ikke mindre enn 2 UL timer. En i uke 24 der en lege skal vurdere hjertet til babyen. Dette er et tilbud man får automatisk når en av foreldrene har hjertefeil, selv om det ikke nødvendigvis er en arvelig feil. Og siden mannen opereres på mandag for lekasje på hjerteklaffen, fikk vi tilbud om å sjekke babyen. Det synes vi er helt greit å få gjort. Er det noe feil er det jo fint å forberede seg så tidlig som mulig.

I tillegg må vi tilbake i uke 32, fordi morkaken lå litt for nerme livmorhalsen enn det jordmor likte. 0,8cm og den skal helst være 1cm eller mer, så da må vi sjekke nermere fødselen om den har flyttet seg tilstrekkelig eller om fødselen på planlegges nermere. Men det var visst ikke noen grunn til å bekymre seg, morkaken pleide å flytte seg litt ettersom livmoren ble større sa hun. Så da får vi vennte å se da.

Ifg ultralyden var jeg 18+1 på torsdag, altså noen dager lengre på vei enn etter mine og legen sine beregninger, så jeg har fått ny termin 15.juni. Helt greit det. :)

Så da er jeg faktisk 18+3 i dag og babyen er ca 14cm fra hode til stumpen. :-)

Forresten så i tillegg til de fantastiske opplevelsene med å høre hjertelyden og se "liveshow" av babyen, har jeg også begynnt å kjenne bevegelse! :-D Fortsatt kjempesvakt, og jeg må virkelig kjenne etter, men på et kjedelig møte på jobben i går er jeg helt overbevist om at det var babyen sine bevegelser jeg satt å kjennte på!

Dette har sannelig vært en begivenhetsrik uke. :ler:

Ellers i livet skal da mannen opereres på mandag, og jeg gruer meg litt. Det går nok helt sikkert bra da, men jeg skal være glad når tirsdagen kommer og det hele er overstått.

Har besøk av en venninne fra Oslo i helgen, som jo alltid er hyggelig. Og hun er glad i å shoppe, så nå skal vi ut å se etter mammaklær til meg, og babyutstyr til den lille :)

Ha en flott helg alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med vel overstått ultralyd, og lykke til de neste dagene. Håper det går fint med mannen din.

Fikk du shoppet noe fint i går?

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Smilepia! Stikker innom her en tur og ønsker deg godt nyttår.... På tide kanskje? :smile:

Her har vi det fint, bortsett fra at jeg er sykemeldt pga låsninger i hele ryggen...var sykemeldt forrige og denne uken, og nå blir det to uker til.... :sur: Mindre gøy..... Har jo problemer fra før, men det blir verre når man er gravid, så....

Ellers står alt bra til. Var hjemme en tur i jula, skikkelig herlig! Ble selvsagt forkjøla, men det var godt med skikelig vinter...

Har hørt hjertelyd vi og...! Min lilles puls ligger på 150, så da er det vel nesten sikkert at det blir jente??? Men jeg tror det blir gutt...

Så kjekt at det går bra med dere og den lille. Håper virkelig at det blir fast jobb på deg! Vi må ta oss en cafekveld igjen. Var koselig sist...

Stor klem!!! :klem1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så herlig å lese om ultralyden deres! :tommelsmil:

Det er så morsomt å kjenne spark også, foreløpig er jo nurkene våre ganske små og sparker ikke altfor hardt! :ler:

Håper det går fint med operasjonen til din kjære, og at alt er bra med babyen deres også på de andre kontrollene.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom for å oppdatere litt raskt. Er jo noen dager siden sist nå. :sjenert:

Operasjonen til mannen var vellykket, heldigvis. Selv om det ble litt ekstra påkjenning når operasjonen måtte utsettes en dag pga mangel på sterile kompress på Haukeland!! Har blitt lange dager på sykehuset den siste uken, men i dag kom han heldigvis hjem. Det er godt å ha han hjemme. Han trenger jo endel ekstra hjelp og omsorg de neste ukene, så vi har også svigers på besøk for å lette jobben litt for meg. Hyggelig det.

Ellers er formen min fin, bare veldig sliten etter all fartingen mellom hjem og sykehus forrige uke.

:klem: til alle som har vært innom boken min.

FruE: Jeg fikk shoppet masse fint. Brukte flere tusen kroner, men komm da også hjem med to velfyllte nett som inkluderte 2 bukser, 2 skjørt samt en rekke topper og gensere. Veldig kjekkt å ha det gjort for en stund! :)

Har også vært å kjøpt de aller første klærne til babyen. Og sengetøy. Når jeg først gav meg selv klarsignal til å handle til babyen var det vanskelig å stoppe gitt. :ler: Det er jo så mye fint!

Annie78: Så kjekkt du er innom. Har tenkt på å sende mld til deg lenge. Missuner deg ordentlig julefeiring hemme! Her var det bare avbærra, og sol! :( (og alle synes jeg er rar som ikke liker sol i jula) Tenker meg familien ble gla over nyheten??

Kjipt med så mye ryggsmerter og sykemelding ja. Håper du kan få noen lindring. Får du behandlig hos fysio eller noe lignende?? Varme bad sies det jo også at hjelper mot mange ryggplager.

Uansett - kafebesøk igjen er et must!! Si gjerne fra når du føler at formen er bra nok til det! :-) :klem:

LT: Takk. Og gratulerer selv med en liten jente på vei!! (har fått med meg nyheten uten å være innom boka di) Det er kjempemorsommt med spark, ja. Selv om de er så små enda. Men jeg drømte faktisk her forrleden at babyen sparket så hardt, jeg kunne se hele fotsålen på magen. Enda den var så liten som den er nå. :ler:

Vi nermer oss forresten 20 uker og halvveis. Tenke seg til...

Men nå må jeg pleie mannen litt. Han klager over at han så mere til meg da han lå på sykehuset - så det er vel et klart hint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...