Gå til innhold

Smilepias svangerskap


smilepia

Anbefalte innlegg

Stor og god :klem: til Veslo og Linn3c!! :-)

VI ER HALVVEIS!!!

20 uker i dag etter UL termin.

Fra 20 uker og 0 dager til 20 uker og 6 dager av svangerskapet.

Vekt: 325 g

CRL: 16 cm

Full lengde: 25 cm

OM BARNET

Uke 20Fosteret er i begynnelsen av denne uken 18 uker gammelt. Til nå har fosteret hatt perioder med mer og mindre aktivitet, men først nå får det søvnfaser. Det veksler mellom aktive perioder og perioder med søvn, men har ikke noe bestemt søvnmønster helt ennå. Det sover gjerne mest når du er i aktivitet og våkner når du skal legge deg. Noen fostre finner fort en favoritt-sovestilling.

Det fine lanugohåret dekker nå hele hodet og øyenbryn begynner å formes. Hos jenter vil livmoren være ferdig utviklet i løpet av denne uken, og skjeden formes.

Det er brunt fett som hjelper barnet å holde varmen etter fødselen. Slikt fett dannes nå under huden på halsen, brystet og i skrittet. Et annet fettlag vil dannes over hele kroppen etter hvert.

Et kremaktig vokslag kalt vernix begynner å dekke huden. Dette inneholder blant annet døde hudceller, lanugoceller og olje fra kjertlene. Vernix beskytter fosteret mot blant annet infeksjoner. Noe vernix vil være til stede på kroppen ved fødselen, og gjør barnet glatt slik at det lettere kan passere gjennom fødselskanalen. Nyfødte har gjerne rester av vernix i hudfolder.

Morkaken er ferdig formet og vokser fra nå av bare i diameter, ikke i tykkelse.

Har bestillt plass på fødselsforberedende kurs i dag. Den blir førsta i mai, så det er lenge til enda, men greit å ha bestillt ettersom det er stor forespørsel på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk Linn3c! :klem:

21 uker i morgen, og alt ser ut å være bra. Fortsatt noe sliten etter lange dager, men den lille ser ut til å trives. "Frykter" at den blir en liten datanerd da, ettersom jeg kjenner endel spark når jeg sitter på jobb forran PC'n :ler:

Ellers har vi kjøpt oss vugge i helgen. En nydelig heltre vugge som vi skal male hvit før vi setter sammen. Gleder meg allerede til å få den opp i stuen!

Har også orientert oss litt på vogn-markedet og annet utstyr. Det er jo så mye flott, men så mye å velge mellom. Man kan jo bli svimmel av mindre. Ang vogner så står vi nå mellom Emmaljunga Edge Duo og Quinny Freestyle Comfort, men føler litt at vi velger mellom comfort for barnet og comfort for oss... Quinnyen er utvilsomt den letteste for oss å håndtere, både ved trilling og løfting inn og ut av bil. Men Emma'n er større og har bedre plass til den lille. Og det kan kanskje behøves siden babyen vår er 6mnd rundt juletider og da skal pakkes inn i varme poser og dyner i tillegg til sin egen størrelse... Prismessig er det så klart endel å spare på å kjøpe brukt, men det frister jo litt å kjøpe nytt også. :sjenert:

På seng og stellebordsfronten har jeg fallt helt for møblene fra BabyDan, spesiellt den serien som heter Tarok. De er kjempenydelige, og egentlig ikke så veldig mye dyrere enn andre møbler, dersom du kjøper solide møbler da vel og merke... Men det blir jo fort penger av det da.

Kanskje vi får ha litt is i magen med enkelte kjøp da. Skal til England sammen med foreldrene mine i slutten av mars, så kanskje vi kan kjøpe noe der borte. Vogn? Eller ihvertfall søte babyklær. Tenker jeg og mamma skal kose oss med litt shopping mens gutta er på fotballkamp ja. :sjarmor: (Jepp, til og med jeg skal kose meg med shopping da :Nikke: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

*børste støv av dagboken*

Har ikke vært innom på lenge, men så er det jo rellativt stille rundt svangerskapet om dagen også.

Er 24+0 i dag og formen er stort sett fin. Merker det litt i korsryggen dersom jeg ikke passer holdningen, spesiellt når jeg sitter på jobb. Og er også noe plaget med sure oppstøt, men overlever med love hearts, farris bris og en gaviscon når det er virkelig ille (har bare skjedd en gang så langt)

På utstyrsfronten går det sakte men sikkert fremover. Vuggen står pr i dag klar i stuen, med sengetøy :) Det er veldig søtt, og jeg må bort å vugge litt på den innimellom. :sjenert:

Ellers har vi bestemmt oss for å gå for Quinny vognen, og prøver nå bare å avgjøre om vi skal kjøpe den på nettet fra tyskland, eller i butikk her hjemme. Vi prøver også å finne ut av hva annet utstyr vi trenger og hva av det vi vil/kan låne/kjøpe brukt og hva vi må ha nytt. Står på todo listen vår å lage en liste ;)

Ellers var vi på fredag til svangerskapskontroll hos lege, og i går på ultralyd for å sjekke hjertet til babyen (tilbudt pga pappan har hjertefeil), og alt så bra ut. :-) Vi er helt i rute på det meste, og selv om symfysemålet mitt lå litt i overkant av gjennomsnittsfeltet, var ikke babyen spesiellt stor (noe jeg synes er helt greit, fødselen blir vel hard nok uansett). Kjekkt å vite siden jeg nå er 5kg pluss i vekten. ;)

Og det er en livlig krabat - han sparker meg støtt og stadig nå. Minst en runde på formiddagen og en om kvelden er standard nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra. Vi har bestillt vogn!

Bestillte en Quinny Freestyle 3xl Comfort med Dreemi bag fra Tyskland i dag! (www.mypram.com)

Det som egentlig gjortde utslaget på å bestille fra ytlandet, var at når vi hadde bestemmt oss for Quinny vogna, ville vi gjerne ha MaxiCosi bilstol - som kan festes rett på understellet til vogna. Men jeg ville også helst ha en sann basestasjon til bilstolen. Slik at det er lettere å ta baby inn og ut av bilen. Men sann basestasjon (easy fix eller hva de heter), så står jo festet i bilen ferdigmotert og du kan bare klikke av og på stolen med baby oppi. Ganske genialt. Du slipper å pese med festing av sele, og du er sikker på at du har satt stolen rett i bilen (etter en test i en butikk viste det seg jo å være skummelt lett å sette stolen bare litt feil, og det _kan_ jo bli fatalt skulle uhellet først være ute)

Uansett - sann basestasjon til MaxiCosien er ikke kommet til norge helt enda. Importøren hadde visst sagt juni, men den var nå utsatt siden sept i fjor, så vi turde ikke ta sjansen på at den skulle komme tidsnok til at vårt knøtt skal møte verden. Så når vi alikevel måtte bestille bilstol på nett, kunne vi likegodt bestille vognen også.

Tross alt får vi nå vogn, bag, mygnett, regntrekk (til både bag og vogn delene), bilstol, regntrekk til bilstol (vi bor jo i Bergen...) samt basestasjonen, til samme pris som vogn + bag hadde kostet her hjemme. Og det er inkludert frakt og moms.

Valgte forresten sort farge på både vogn, bag og bilstol. Veldig nøytalt og grei farge.

Så nå begynner vi jo nesten å bli forberedt her i gården. Hehe. Når pakken kommer (max 3 uker etter andres erfaringer) har vi jo både vogn, bilstol og vugge klar. Samt pittelitt klær. Så foruten stellekommode og noen flere klær, så skal vi da absolutt klare oss.

Men vi er i gang med å skrive huskeliste for andre ting som må i hus. Det er nok en del mer jeg vil ha på plass før jeg erklerer oss klar til nedkomsten. (og mentalt vet jeg sannelig ikke om jeg noen gang rekker å bli klar... men det blir man vel kanskje aldri helt?)

Nå vennter det pizza og Smallville. :)

Ha en strålende søndag.

Ps - Linn3c - du er en trofast leser, du. :) Håper alt står bra til med dere. Er det full fart i barnehagen? :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart eg les!

Det er så kjekt å oppdatera meg på livet ditt og den vesle i magen og alt! :)

Eg har nett fått meg jobb på ein skule i ein av nabokommunane no, så eg skal byrja der om ei veka. Gler meg!

Jaja, seint no, får komma meg i seng. Eg stikk nok innom igjen om ikkje lenge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Aiaiai... så lenge siden sist jeg var innom for å oppdatere.

Men intet nytt er godt nytt i hvertfall. Alt er fint og vi er travelt opptatt med jobb og innkjøp til babyen vår kommer. Har nå fått det meste av de større tingene i hus. (se liste lengre ned)

Ellers har vi faktisk nådd 30 fullgådde uker i dag. Tenk, bare 10 uker igjen, 7 til permisjonen starter.

Nå har babyen blitt ca 37cm lang og veier ca 1300g.

Det er forrøvrig en ganske livlig krabat. Jeg kan både føle og se når han beveger på seg.

Har begynnt å telle spark om kveldene (tell trivselen undersøkelsen), og det tar skjeldent stort mer enn 5-6 minutter før jeg har fått talt mine 10 spark... Tro om det betyr at vi får en våken og livlig baby etter fødselen også?

Formen er generellt ganske bra, men begynner å merke at det er tungt å gå fulle dager på jobb f.eks. Er veldig trett og sliten på slutten av dagen. Har også endel halsbrann fortsatt, og nå har også ødem (hovne ankler) og legg-kramper begynnt å komme.

Skal til lege på kontroll på torsdag og håper på å bli delvis sykemeldt da, slik at jeg kan jobbe litt kortere dager fra påsken av. Nå som jobben har besluttet å ikke ansette en vikar for meg i perioden jeg blir borte, blir det ekstra mye å gjøre før jeg skal ut i permisjon, så jeg må være forsiktig for ikke å overanstrenge meg. Må jo ta vare på meg selv og babyen først, sannt?

Ellers er det jo store spekulasjoner rundtom på hva kjønn vi får. Traff en venninne på fredag, som erklærte at jeg hadde helt typisk jentemage. Selv vet jeg ikke hva jeg tror vi får. Men vi skal på ny ultralyd for å kontrolere morkakeplasseringen like over påske, og må innrømme at det er litt fristende å spørre om kjønnet da. Er nemlig litt lei av å bare kjøpe kjønnsnøytrale farger :ler: Vi skal jo til england med mine foreldre i slutten av måneden (fotballturen pappa fikk i 60års gave) og da hadde det jo vært stas å kunne kjøpe litt annet enn bare nøytrale klær og farger. Men på den annen side - alt det kjønnsnøytrale kan jo brukes til "nestemann" også, og det blir jo mange sjanser til å kjøpe søte "kjønnsbestemte" klær etterpå.

Dette er på plass:

- barnevogn (Quinny Freestyle 3xl Comfort -sportsvogn) med hardbag (Dreammi)

- bilsete (MaxiCosi) med basestasjon

- regntrekk og myggnett til både barnevogn, bag og bilstol

- sprinkelseng (bestillt og betalt) type HC Andersen fra BabyDan (kan gjøres om til sofa senere)

- madrass til sprinkelseng (bestillt og betalt)

- stellekomode type Mark fra Baby Dan

- stellepute

- badebalje med stativ

- "innlegg" til badebalje (så du slipper å holde babyen hele tiden)

- vugge m/madrass

- sengetøy (dyne og pute, dun) til seng og vugge (planlegger å bruke samme dye i vugga som i barnevogna)

- 1 nøytralt sengetrekk til seng og vugge

- spilledåse (alt for dyr, men aldeles nydelig så jeg måtte bare... :sjenert: )

- bambse (myk sau)

- helseteppe, nøytral farge (samt svigermor strikker et til nå)

- ammepute

- lammeskinn

- bleiebøtte

- noen få klær str. 56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JuuHuu :hoppe:

Min svigerinne fødte i natt en liten jente!! :babyjente:

8 dager før termin akkurat som sin storebror, så det var vel ganske venntet. 3000 og noen gramm og 48cm lang. Og fødselen gikk visst ganske så raskt. De dro på sykehuset i 2-tiden med 5min mellom riene, og i 4-tiden var hun født. (mot 12 timer med første mann)

Jeg blir rent missunnelig her - men om bare 10 uker ca regner vi jo med å følge etter... :sjarmor:

Jenta har ikke fått navn enda, for på slutten av svangerskapet var de nesten sikkre på at de fikk en gutt . "Alle" mente hun hadde guttemage. Så det viser jo hvor mye man kan stole på kjerringråd om kjønn gitt ;)

Gleder meg til å dra på barselbesøk, blir jo ekstra stas nå med et søskenbarn som sparke i min egen mage. Dessuten: av de andre niesene og nevøene våre har jeg bare sett en av dem i "fersk" tilstand - og da var jeg bare 15 og overhode ikke gla for å ha blitt tante. :rodme:

I tillegg har laget "mitt" (Harstad Vikings - basket) sjansen til å (endelig) bli norgesmestere i kveld (4.forsøk på like mange år) - så dette kan jo virkelig tegne til å bli en fantastisk dag :ler: *Krysser fingre og tær* :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei - overhode ikke svangerskapsrelatert -men jeg måååå bare få utløp for gleden:

VI VANNT VI VANNT VI VANNT!!

Norgesmestere i Basketball - etter tre sure sølv komm enneli gullet vi vesste laget førrtjente!! hohoho - livet e herlig!!!

:hoppe: :hoppe: :hoppe: :hoppe: :hoppe: :hoppe: :hoppe: :hoppe: :hoppe:

(det va nu mainn skulle vært heime eller i Oslo å feira med resten av fansen og laget, men men)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem vant ja! :hoppe: Som forlovern min sa (ho e kjæmpefan!); Ingen over, ingen ved sia, men en masse lag under!! ;)

Hehe - og ho har så rett så rett, Nordlandspia! :sjarmor:

Førresten - nydelig brudekjole du har bestillt! Hadde en Sincerity kjole sjøl, de har så mye lekkert design. Også synns æ sanneli æ så en veldi kjennt brudebukett på hjemmesia di ;):ler:

I dag er det tirsdag 11. april.

Du går nå i 32. svangerskapsuke og har 65 dager (9 uker) til termin. Babyen er nå ca 38,5 cm lang og veier rundt 1400 gram

Siste dag før påskeferien i dag. Herlig. Ser fram til noen dager med fri - som helt sikkert blir brukt til å ordne litt i huset (har en drøm om å få malt dørene i underetasjen, så det er min foreløpige plan)

Var til svangerskapskontroll på torsdag, og alt står fortsatt bra til. Babyen har allerede lagt seg med hodet ned, men det er ikke festet, så han kan enda snu seg.

Mener forresten at han ligger med hodet ned og ryggen litt på siden mot høyre - i hvertfall er det kun på høyre side jeg merker at kroppsdeler av og til blir forsøkt "presset ut" :ler: Ganske spesiellt å kjenne og se. Plutselig buler hele magen unaturlig mye ut på høyre side. Også driver han å sparker og slår sammtidig, sann at jeg kjenner det både ved venstre ribbein og nede til høyre liksom. Rakkerungen ;)

Ble delvis sykemeldt på kontrollen. Ba om det selv egentlig. Merker nemlig at jeg blir mer sliten, både i korsryggen og ellers i kroppen etter fulle (og travle) dager på jobb. Ble 20% sykemeldt, slik at jeg kan kutte litt ned på dagene. Og det er deilig. Merket det med en gang. Plutselig hadde jeg energi til å faktisk lage middag når jeg kom hjem - ikke bare kollapse på sofaen.

Har begynnt å merke kynnere mere også. Og de kommer fort, bare jeg går mellom bilen og huset/jobben f.eks merker jeg dem, så da må jeg roe ned tempoet. Måtte innse forrige uke at jeg ikke orker å trene step mer heller av samme grunn. Ble for ubehagelig rett og slett. Men skal fortsette å svømme en stund til, så jeg får litt trim i hvertfall. (og ikke bare legger på meg :sjenert: opp 9 kg nå. Ikke ille det, men tenker at om jeg slutter helt å trene nå, må jeg være litt forsiktig med utskjeielsene mine i matveien mot slutten)

Nei - lesere. Jobben kaller.

Ha en fantastisk påske!

:vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann!

Så rart å lese at du har så kort tid igjen nå - vi var jo i samme terminklubb i starten! Jeg har nå termin i beg. av juli, men det kan jo hende at vi føder ganske på likt likevel!

Du får ha en fin påske! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så koseli at alt går bra. Står bra tel her å, begynne å få litt mage ja. Du får ta vare på dæ sjøl. Vi fløtte tel Trondheim om 2 mnd...litt rart å tenke på.... Kos dæ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:klem: LT, Linn3C, Annie78 og Velso som er innom å leser :-)

LT: Ja, tenk at vi startet ut likt, men som du sier, vi kan jo fort ende opp å føde "på likt" uansett. 2.juli er jo en fin dag da - vi har 1 års bryllupsdag da :-)

Annie78: Åh, dere flytter jo snart. Huff - vi må få treffes en gang før det da? Nå som jeg har litt kortere arb.dager kan jeg jo komme til byen litt tidligere på dagen f.eks?

Linn3c: Grattulerer med spire og passerte 12 uker! Spennende tid fremover!! :-)

Veslo: Nå nermer det seg bryllupet deres. Er nervene under kontroll? ;)

I dag er jeg 32+1 og har 57 dager (8 uker) til termin.

Babyen er nå rundt 40 cm lang og veier ca 1500 gram. Proporsjonene mellom babyens hode, armer, ben og kropp er nå slik de skal være. Den har til og med begynt å få litt underhudsfett og det er stort sett ren modning som gjenstår frem til termin.

Skal på 3dje (og siste?) UL i morgen. Gleder meg til å se den lille på skjermen igjen. Og synes også det er greit å få avklart om morkaken har flyttet seg nok, eller om vi må ta spesielle hensyn til fødselen (blir det kanskje keisersnitt?).

Fikk mail i dag fra et canadisk par vi ble kjennt med på bryllupsreisen. De vennter også sitt første barn bare 1 mnd etter oss. Kjempemorsommt.

Ha en fin aprildag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Veslo: Nå nermer det seg bryllupet deres. Er nervene under kontroll?  ;)

Jada, her er alt under kontroll veit du!! :ler: Vi berre gleeeedar oss!!!

Spennande å følge svangerskapet ditt forresten, gledar meg til å få med meg resten!!! ;)

Lykke til vidare!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...