Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2022


Lykkefrø

Anbefalte innlegg

12 uker i dag! Juhu!

Og jeg har blitt et troll! Er så hissig og irritert. Stakkars samboeren min. I går måtte han legge vekk potetgullet, for jeg orket ikke å høre på at han tygga :P Han tar det heldigvis med et smil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tjolahei skrev (4 minutter siden):

12 uker i dag! Juhu!

Og jeg har blitt et troll! Er så hissig og irritert. Stakkars samboeren min. I går måtte han legge vekk potetgullet, for jeg orket ikke å høre på at han tygga :P Han tar det heldigvis med et smil. 

Ler😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tjolahei skrev (2 timer siden):

12 uker i dag! Juhu!

Og jeg har blitt et troll! Er så hissig og irritert. Stakkars samboeren min. I går måtte han legge vekk potetgullet, for jeg orket ikke å høre på at han tygga :P Han tar det heldigvis med et smil. 

Hehe jeg klarer ikke sånne lyder til vanlig. Enten må jeg gå i et annet rom eller så må jeg spise potetgull selv for da bråker jeg slik at jeg ikke hører han så godt😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørkestativ skrev (3 timer siden):

Kanskje en kombinasjon da! Ikke godt å føle seg så tappa.. du er god som orker ekstra jobbing! jeg kom nettopp på hvorfor jeg mest sannsynlig er så sliten. Legen sa på tirsdag at jeg hadde litt lav blodprosent så jeg måtte spise mye kjøtt. Det har jeg ikke klart så regner med HB’en er enda lavere nå… skal heldigvis til legen på onsdag!

Da er det vel lite jern du har? Kanskje du får beskjed om å ta jerntilskudd? Ikke lett å få i seg det man trenger når man ikke har lyst på alle matvarer😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at jeg er litt i overkant spent denne uken. Sist jeg var gravid mistet jeg i SA da jeg var 8+2 og i dag er jeg faktisk 8+3 🙏🥰 er så glad for å være forbi dette tallet😅

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det lørdag kveld og jeg har akkurat fått svar på gårsdagens koronatest: påvist koronavirus 😷

Foreløpig føles det som en forkjølelse, men sliter med pusten. Har hatt litt vansker med å puste hele graviditeten, men det har blitt litt ekstra tungt nå. Ellers er formen grei, og jeg har jo to vaksiner i bunn 😊

Ifølge alt jeg leser skal det ikke være noe ekstra risiko for fosteret, men føles litt ubehagelig likevel. Er 9+3 i dag 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lilletrille79 skrev (2 timer siden):

Da er det vel lite jern du har? Kanskje du får beskjed om å ta jerntilskudd? Ikke lett å få i seg det man trenger når man ikke har lyst på alle matvarer😀

Vet du, legen var utenlandsk og dårlig i norsk men hun nevnte både jern, HB, blodprosent osv.. noe er i hvertfall i ulage i denne kroppen for øyeblikket😂

så kjedelig @Frk. Tusenfryd 😬 håper du får et mildt sykdomsforløp!

Endret av tørkestativ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørkestativ skrev (16 minutter siden):

Vet du, legen var utenlandsk og dårlig i norsk men hun nevnte både jern, HB, blodprosent osv.. noe er i hvertfall i ulage i denne kroppen for øyeblikket😂

så kjedelig @Frk. Tusenfryd 😬 håper du får et mildt sykdomsforløp!

Ja da er det nok jern du trenger😀har du lyst på havregrøt og karbonadedeig? 😂det er bare å kaste seg over det🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frk. Tusenfryd skrev (6 timer siden):

Da var det lørdag kveld og jeg har akkurat fått svar på gårsdagens koronatest: påvist koronavirus 😷

Foreløpig føles det som en forkjølelse, men sliter med pusten. Har hatt litt vansker med å puste hele graviditeten, men det har blitt litt ekstra tungt nå. Ellers er formen grei, og jeg har jo to vaksiner i bunn 😊

Ifølge alt jeg leser skal det ikke være noe ekstra risiko for fosteret, men føles litt ubehagelig likevel. Er 9+3 i dag 🥰

God bedring! Gikk fint etterpå når jeg hadde det i romjula. Var egentlig mest letta over å få bli godt beskyttet det neste året uten å måtte ta flere doser som gravid 😂 Bare pass på å ta febernedsettende om du får feber, for det er evt høy feber som kan være farlig for fosteret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilletrille79 skrev (10 timer siden):

Ja da er det nok jern du trenger😀har du lyst på havregrøt og karbonadedeig? 😂det er bare å kaste seg over det🤪

Ikke Karbonadedeig 🤮😂 bruker mye kjøttdeig og sånn til vanlig men har ikke klart å spise det siden jeg ble gravid. Havregrøt derimot.. kanskje jeg klarer det😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørkestativ skrev (7 minutter siden):

Ikke Karbonadedeig 🤮😂 bruker mye kjøttdeig og sånn til vanlig men har ikke klart å spise det siden jeg ble gravid. Havregrøt derimot.. kanskje jeg klarer det😄

Ja det er mye jern i havregryn 😀ikke lyst på biff heller? 😆jeg studerer ernæring og har akkurat hatt en presentasjon om gravide og jern 😂derfor er jeg litt oppdatert på tema🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilletrille79 skrev (2 minutter siden):

Ja det er mye jern i havregryn 😀ikke lyst på biff heller? 😆jeg studerer ernæring og har akkurat hatt en presentasjon om gravide og jern 😂derfor er jeg litt oppdatert på tema🤪

Åh spennende! Ikke biff heller nei😂 egentlig sliter jeg med all middagsmat for tiden..ALT byr meg i mot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilletrille79 skrev (48 minutter siden):

Ja det er mye jern i havregryn 😀ikke lyst på biff heller? 😆jeg studerer ernæring og har akkurat hatt en presentasjon om gravide og jern 😂derfor er jeg litt oppdatert på tema🤪

Såå spennende! 🤩 Jeg har fått beskjed av legen at jeg godt kan begynne med jerntilskudd allerede nå. Legen mente at jernlagrene kom til å gå helt tomme siden verdiene var så lave så tidlig, og tenkte det ikke var vits å vente til det var helt tomt. Synes jern er skummelt siden man ikke kan stole på målingene senere i svangerskapet og det er skadelig med for mye jern også. 🙈 Hadde derfor mest lyst til å følge den tabellen med mg i forhold til verdi fra uke 18-20, den var så oversiktlig og fin. 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elumi skrev (5 timer siden):

God bedring! Gikk fint etterpå når jeg hadde det i romjula. Var egentlig mest letta over å få bli godt beskyttet det neste året uten å måtte ta flere doser som gravid 😂 Bare pass på å ta febernedsettende om du får feber, for det er evt høy feber som kan være farlig for fosteret. 

Takk for det 😊 Åå, visste ikke at det var farlig! Heldigvis ikke hatt høy feber enda, men litt lav feber i går. Deilig å slippe å ta tredje dose ja 😊👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkefrø skrev (7 minutter siden):

Såå spennende! 🤩 Jeg har fått beskjed av legen at jeg godt kan begynne med jerntilskudd allerede nå. Legen mente at jernlagrene kom til å gå helt tomme siden verdiene var så lave så tidlig, og tenkte det ikke var vits å vente til det var helt tomt. Synes jern er skummelt siden man ikke kan stole på målingene senere i svangerskapet og det er skadelig med for mye jern også. 🙈 Hadde derfor mest lyst til å følge den tabellen med mg i forhold til verdi fra uke 18-20, den var så oversiktlig og fin. 😄 

Ja som tilskudd er det ikke bra med for mye jern, men som gravid skal det litt til å få for mye jern, hvertfall hvis du har målt hos lege at du har lite. Hvis man ikke liker å ta tilskudd kan man jo prøve å spise det gjennom kosten, men det er ikke lett med så varierende matlyst😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilletrille79 skrev (1 time siden):

Ja som tilskudd er det ikke bra med for mye jern, men som gravid skal det litt til å få for mye jern, hvertfall hvis du har målt hos lege at du har lite. Hvis man ikke liker å ta tilskudd kan man jo prøve å spise det gjennom kosten, men det er ikke lett med så varierende matlyst😂

Det er sant! :) Ja, det blir nok tilskudd her. Skal høre med legen hvordan vi skal gjøre det. Var liksom litt uklart når jeg var der sist og vet ikke riktig helt hva som mentes. 😄 Spiser havregrøt med blåbær, brunost på grovbrød og leverpostei innimellom. 👍 Synes det hjelper på energien faktisk og blodprosenten har gått opp med 2! Så det er jeg hvert fall fornøyd med! 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lykkefrø skrev (1 time siden):

Det er sant! :) Ja, det blir nok tilskudd her. Skal høre med legen hvordan vi skal gjøre det. Var liksom litt uklart når jeg var der sist og vet ikke riktig helt hva som mentes. 😄 Spiser havregrøt med blåbær, brunost på grovbrød og leverpostei innimellom. 👍 Synes det hjelper på energien faktisk og blodprosenten har gått opp med 2! Så det er jeg hvert fall fornøyd med! 😁

Ja da får du jo i deg en del jern😀jeg er så sulten hele tiden at jeg tror nok jernlagrene er gode, men er spent på hvordan de er når jeg måler hos lege. Tenkte å vente noen uker til med å bestille time😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilletrille79 skrev (1 time siden):

Ja da får du jo i deg en del jern😀jeg er så sulten hele tiden at jeg tror nok jernlagrene er gode, men er spent på hvordan de er når jeg måler hos lege. Tenkte å vente noen uker til med å bestille time😀

Ja, det blir spennende! Jeg målte i uke 8. :) Godt du har god matlyst og får i deg masse bra næring. Ingenting er bedre enn det! 👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilletrille79 skrev (5 timer siden):

Ja som tilskudd er det ikke bra med for mye jern, men som gravid skal det litt til å få for mye jern, hvertfall hvis du har målt hos lege at du har lite. Hvis man ikke liker å ta tilskudd kan man jo prøve å spise det gjennom kosten, men det er ikke lett med så varierende matlyst😂

Kan jeg bare spørre hvorfor det ikke er bra med for mye jern? Går på høy dose og gjorde det før jeg ble gravid også, men nå ble jeg litt skremt 😅 Har aldri tenkt at man kan få for mye... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frk. Tusenfryd skrev (6 minutter siden):

Kan jeg bare spørre hvorfor det ikke er bra med for mye jern? Går på høy dose og gjorde det før jeg ble gravid også, men nå ble jeg litt skremt 😅 Har aldri tenkt at man kan få for mye... 

Det skal litt mye til å få for mye jern men de som tar mye jerntabletter uten å ha målt lite jernlager hos lege kan få for mye. Det kan føre til forgiftning fordi jern hoper seg opp i kroppen. Det kan også skje med for eksempel A-vitamin. Det kan jo hende du trenger det jernet du tar😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...