Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2022


Lykkefrø

Anbefalte innlegg

Elumi skrev (26 minutter siden):

Så bra du får i deg mat! Her går det også mye brød nå, spist minst et halvt brød i dag og kommer nok til å spise mer også 😅 Her er det nugatti som er det store for tiden, så jeg passer på å få i meg multivitaminene også .. 🙈

Regner med det er ringer acetat du får? Kanskje tørsten kommer av at det også er salter i den. Krysser fingrene for nyreprøvene! 

Er godt med nugatti da selvom det ikke er det sunneste😅 i sånne unntakstilstander bør man nok ikke tenke for mye på hva man få i seg, bare man får i seg noe i det hele tatt. brød fungerer godt syns jeg. Lett å få ned og lukter ikke.

det er ringer ja, så det er jo logisk det du sier. Har ikke tenkt på det😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8+2 i dag, og det har skikkelig tungt med jobb denne uken. Formen ble overhodet ikke bedre av å stå opp tidlig og ha undervisning hele dagen (lærer på barneskole). Men det har gått relativt greit😊 Nå i dag føler jeg meg helt topp! Tror det er fordi det er helg og jeg kan sove og spise når jeg vil. 

Vi har TUL på mandag, og vi gleder oss sånn! Vi (egentlig bare jeg) er litt nervøs også, men krysser alt jeg har for at alt er bra 🤞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 13+0 i dag 😊 Jeg venter på den store oppturen som alle snakker om. Her har jeg de siste dagene vært sengeliggende med dundrende hodepine og kvalme 😖🤢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørkestativ skrev (1 time siden):

Er godt med nugatti da selvom det ikke er det sunneste😅 i sånne unntakstilstander bør man nok ikke tenke for mye på hva man få i seg, bare man får i seg noe i det hele tatt. brød fungerer godt syns jeg. Lett å få ned og lukter ikke.

det er ringer ja, så det er jo logisk det du sier. Har ikke tenkt på det😅

Jepp! Luktesansen min begynner å komme tilbake nå etter covid men ikke nok til å bli kvalm av noen lukter. Kjenner at timingen på å miste luktesans passet perfekt 😂

Masse lykke til på TUL @Frk. Tusenfryd! 🥰

@Lianne har hørt flere hvor oppturen ikke kom før etter uke 14, så hold ut! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9+2 her.. føler jeg bare teller ned til vi kan dele nyheten med familien. Mannen er veldig opptatt av å ikke si det før det er mer sikkert. :sjenert:

Jeg derimot har plapra til noen venninner og kollegaer allerede :fnise:

Noen flere som ikke har fortalt familien enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10+0 i dag. Sover 20 timer i døgnet og brystene har blitt ober dobbel størrelse. Matlysten er grei, men spiser minimalt i mangel på våkne timer i døgnet😂 Teller ned dager og timer til UL 24 januar❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kakaoen skrev (5 timer siden):

9+2 her.. føler jeg bare teller ned til vi kan dele nyheten med familien. Mannen er veldig opptatt av å ikke si det før det er mer sikkert. :sjenert:

Jeg derimot har plapra til noen venninner og kollegaer allerede :fnise:

Noen flere som ikke har fortalt familien enda?

vi har fortalt til mine foreldre. Mannen vil ikke fortelle sin familie før etter UL og NIPT osv. moren hans er litt koko, så tror han er litt redd for reaksjonen :ler:  Men broren hans har både stussa på at jeg bare drikker juice når alle andre drikker øl og vin, og spurt om når det kommer en lillebror eller lillesøster 😂 Så kan hende han mistenker noe. 
 

Har fortalt til 3 venninner også. 

Mammatilsukkertopp skrev (4 timer siden):

10+0 i dag. Sover 20 timer i døgnet og brystene har blitt ober dobbel størrelse. Matlysten er grei, men spiser minimalt i mangel på våkne timer i døgnet😂 Teller ned dager og timer til UL 24 januar❤️ 

Jeg ble skikkelig trøtt brått for noen dager siden. Sover 10 timer pr natt nå. Jeg som er vant til å klare meg med 6 timer avbrutt søvn :ler: 

I dag skal jeg reise hjem fra ferie! Skal vel reise i ca 22 timer dør til dør. Det blir ikke så veldig gøy, og så er jeg spent på formen gjennom reisa. På vei til ble det vel 32 timer reise pga kansellerte fly og sånn, og da var jeg kvalm veldig mye. Mest pga jwg var sliten tror jeg. Gleder meg overhodet ikke til vinter, snø, jobb og hverdag. Blir masse å ta igjen på jobb. Men skal til legen på fredag da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde tenkt å vente til uke 10 med å fortelle. Planen var å fortelle det til foreldrene våre på julaften. Endte opp med å fortelle mine foreldre i uke 7 fordi jeg var så dårlig at det begynte å bli vanskelig å skjule. Vi hadde en del avtaler som jeg måtte avlyse pga formen, så følte de begynte å lukte lunta😅 lettere å holde det skjult for svigers så de fikk vite det på julaften.

———

jeg sover nesten ikke for tiden. Er oppe 5-6 ganger hver natt for å tisse. Skikkelig irriterende men tar det over kvalme any day. Leste at den ekstreme tissingen skulle gi seg litt i uke 12 men her kom det i uke 12… mulig det er pga væskebehandlingen da, men den er jeg jo ferdig med rundt kl 16 hver dag… i går prøvde jeg å drikke minimalt før jeg la meg, men har sprunget hele natten likevel

Endret av tørkestativ
Når jeg trodde jeg hadde fått min dose plager, har jeg altså fått påvist akutt nyresvikt…dette viste blodprøvene som ble tatt når jeg ble lagt inn😬
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørkestativ skrev (3 timer siden):

Vi hadde tenkt å vente til uke 10 med å fortelle. Planen var å fortelle det til foreldrene våre på julaften. Endte opp med å fortelle mine foreldre i uke 7 fordi jeg var så dårlig at det begynte å bli vanskelig å skjule. Vi hadde en del avtaler som jeg måtte avlyse pga formen, så følte de begynte å lukte lunta😅 lettere å holde det skjult for svigers så de fikk vite det på julaften.

———

jeg sover nesten ikke for tiden. Er oppe 5-6 ganger hver natt for å tisse. Skikkelig irriterende men tar det over kvalme any day. Leste at den ekstreme tissingen skulle gi seg litt i uke 12 men her kom det i uke 12… mulig det er pga væskebehandlingen da, men den er jeg jo ferdig med rundt kl 16 hver dag… i går prøvde jeg å drikke minimalt før jeg la meg, men har sprunget hele natten likevel

Å nei dette trenger du virkelig ikke nå. Skal på sykehuset å få behandling da kanskje? 🤔masse lykke til🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilletrille79 skrev (6 minutter siden):

Å nei dette trenger du virkelig ikke nå. Skal på sykehuset å få behandling da kanskje? 🤔masse lykke til🙏

Blodprøvene som viste nyresvikt ble tatt på torsdag forrige uke, men jeg fikk ikke snakket med legen før i dag… det var visst derfor de hadde holdt meg der hele helgen for væskebehandling. Forstod det sånn at det kom av ekstrem dehydrering og væske var behandlingen. Tok nye prøver i dag som jeg skal få svar på i morgen. Er de bedre så skrives jeg ut, men hvis svaret ikke er tilfredstillende skal vi lage en plan for videre behandling.

ble helt sjokkert når legen sa det. Har hatt akutt nyresvikt hele helgen uten å ha visst om det… kjenner jeg er litt redd.. ikke minst for om alt er ok med babyen… skal på ultralyd på torsdag og gruer meg veldig nå.

jeg er også ekstremt irritert på legevakten. Jeg ringte første gang i uke 9 når jeg ikke fikk ned mat eller drikke. Fikk ikke komme inn. Så var jeg jo inne til væskebehandling på legevakten forrige søndag og mest sannsynlig har jeg hatt begynnende nyresvikt allerede da. De burde lagt meg inn men istedet var de bare opptatt av å få meg fortest mulig hjem igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørkestativ skrev (39 minutter siden):

Blodprøvene som viste nyresvikt ble tatt på torsdag forrige uke, men jeg fikk ikke snakket med legen før i dag… det var visst derfor de hadde holdt meg der hele helgen for væskebehandling. Forstod det sånn at det kom av ekstrem dehydrering og væske var behandlingen. Tok nye prøver i dag som jeg skal få svar på i morgen. Er de bedre så skrives jeg ut, men hvis svaret ikke er tilfredstillende skal vi lage en plan for videre behandling.

ble helt sjokkert når legen sa det. Har hatt akutt nyresvikt hele helgen uten å ha visst om det… kjenner jeg er litt redd.. ikke minst for om alt er ok med babyen… skal på ultralyd på torsdag og gruer meg veldig nå.

jeg er også ekstremt irritert på legevakten. Jeg ringte første gang i uke 9 når jeg ikke fikk ned mat eller drikke. Fikk ikke komme inn. Så var jeg jo inne til væskebehandling på legevakten forrige søndag og mest sannsynlig har jeg hatt begynnende nyresvikt allerede da. De burde lagt meg inn men istedet var de bare opptatt av å få meg fortest mulig hjem igjen

Stakkars deg, du har virkelig fått din dose nå! Håper de nye blodprøvene dine viser gode resultater og alt ordner seg for deg nå. Baby har det nok fint, men skjønner godt at du bekymrer deg litt ekstra 🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært på TUL og alt var som det skulle. Fikk se mye mer enn jeg trodde og ble så rørt 🥰 Den lille bevegde seg mye og det var visst et godt tegn. Ble satt frem én dag, så da er jeg 8+5 i dag og har termin 20. august 😍

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frk. Tusenfryd skrev (43 minutter siden):

Da har vi vært på TUL og alt var som det skulle. Fikk se mye mer enn jeg trodde og ble så rørt 🥰 Den lille bevegde seg mye og det var visst et godt tegn. Ble satt frem én dag, så da er jeg 8+5 i dag og har termin 20. august 😍

Så gøy 🥰de spreller mye når de er så små😀det er en fantastisk opplevelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lilletrille79 skrev (1 time siden):

Så gøy 🥰de spreller mye når de er så små😀det er en fantastisk opplevelse. 

Jeg ble skikkelig overrasket jeg! Trodde jeg bare skulle se en liten klump eller noe, men kunne jo se både armer og bein veldig tydelig 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frk. Tusenfryd skrev (2 timer siden):

Da har vi vært på TUL og alt var som det skulle. Fikk se mye mer enn jeg trodde og ble så rørt 🥰 Den lille bevegde seg mye og det var visst et godt tegn. Ble satt frem én dag, så da er jeg 8+5 i dag og har termin 20. august 😍

Ååå, så gøy!! Skjønner godt at det var en spesiell og veldig fin opplevelse!  Gleder meg masse til min neste ultralyd om noen dager! 🥰 Har ikke sett på lille der inne siden uke 7, og da hadde h*n ikke fått armer eller ben enda. Noen ørsmå klumper som skulle bli til armer kunne man så vidt skimte. 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 7+4 i dag :) I dag måtte jeg krype til korset og fortelle veileder (studier) om graviditeten. Hun tok det heldigvis veldig fint! Har fortsatt veldig lyst til å fullføre i tide, men er usikker på om jeg klarer det nå, da blir det i tilfelle en dårlig karakter.. Ellers har jeg det ganske dritt for tiden. Kaster opp/brekker meg hver morgen (det er greit nok det), men er kvalm resten av dagen. Det hjelper som regel å spise, men problemet er at jeg ikke klarer det! I dag har det vært ekstra ille, vil bare spise saftis.. Og sånn blir også natta dritt siden jeg våkner sulten og kvalm. Mentalt er det også ganske dritt. Er sur og lei, irriterer meg over mannen (hehe) og er lei av å gå inne hele tiden. Klarer ikke tenke på noe annet enn at jeg er kvalm, og får derfor ikke gjort særlig skolearbeid eller jobb hjemmefra. Mannen klager litt på dette til tider, men er også veldig forståelsesfull. Men det stresser også meg og jeg føler meg så ubrukelig som ikke klarer å gjøre noe.... Forrige uke trente jeg faktisk 4 ganger?! Da var jeg bedre på kvelden. Skituren i går ble så som så, får høy puls bare jeg tar på skiene 😂

Vurderer å dele med flere slik at jeg har flere å prate med. Takk for meg.

ps: vil det hjelpe å dra på en TUL tror dere? Bare sånn at jeg ser vesenet som gjør meg dårlig :P Jeg får kanskje en gratis TUL, men legen sa bare at i nasjonale retningslinjer så var det alt mellom uke 9 og 13, så det kan jo bli en stund til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lykkefrø skrev (2 timer siden):

Ååå, så gøy!! Skjønner godt at det var en spesiell og veldig fin opplevelse!  Gleder meg masse til min neste ultralyd om noen dager! 🥰 Har ikke sett på lille der inne siden uke 7, og da hadde h*n ikke fått armer eller ben enda. Noen ørsmå klumper som skulle bli til armer kunne man så vidt skimte. 😁

Ja, det var utrolig gøy og fint 🥰 Hvor langt er du på vei når du skal ta nå? Jeg har fått blod på tann, og vi kommer nok til å bestille en ny til uke 13 tenker vi 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frk. Tusenfryd skrev (3 timer siden):

Ja, det var utrolig gøy og fint 🥰 Hvor langt er du på vei når du skal ta nå? Jeg har fått blod på tann, og vi kommer nok til å bestille en ny til uke 13 tenker vi 😊

Jeg vil være nesten 13 uker ved neste UL! 🥰 Har bestemt meg for at dette blir siste private før OUL, og kaaanskje det blir en 3D ultralyd senere i svangerskapet. Gleder meg VELDIG til å se den lille babyen vår! 👶 Skjønner veldig godt at det er lett å bli hekta ja! Var aller første gang i mitt liv jeg var på ultralyd sist, og de minuttene fløøøy! Bare MÅ titte på lille en gang til! Tror uke 12/13 er en fin tid å ta UL på, hvor de får sett mye. Fikk beskjed sist at de anbefalte å vente til uke 14 om man ville se kjønn helt sikkert. Det var visst mye lettere å se da. Tenkte å videreformidle tipset, selv om jeg valgte å ikke høre på det selv. Vi vet ikke om vi vil vite kjønn, så da føltes det liksom ikke noe vits å vente på det heller. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beautyblender skrev (12 timer siden):

Jeg er 7+4 i dag :) I dag måtte jeg krype til korset og fortelle veileder (studier) om graviditeten. Hun tok det heldigvis veldig fint! Har fortsatt veldig lyst til å fullføre i tide, men er usikker på om jeg klarer det nå, da blir det i tilfelle en dårlig karakter.. Ellers har jeg det ganske dritt for tiden. Kaster opp/brekker meg hver morgen (det er greit nok det), men er kvalm resten av dagen. Det hjelper som regel å spise, men problemet er at jeg ikke klarer det! I dag har det vært ekstra ille, vil bare spise saftis.. Og sånn blir også natta dritt siden jeg våkner sulten og kvalm. Mentalt er det også ganske dritt. Er sur og lei, irriterer meg over mannen (hehe) og er lei av å gå inne hele tiden. Klarer ikke tenke på noe annet enn at jeg er kvalm, og får derfor ikke gjort særlig skolearbeid eller jobb hjemmefra. Mannen klager litt på dette til tider, men er også veldig forståelsesfull. Men det stresser også meg og jeg føler meg så ubrukelig som ikke klarer å gjøre noe.... Forrige uke trente jeg faktisk 4 ganger?! Da var jeg bedre på kvelden. Skituren i går ble så som så, får høy puls bare jeg tar på skiene 😂

Vurderer å dele med flere slik at jeg har flere å prate med. Takk for meg.

ps: vil det hjelpe å dra på en TUL tror dere? Bare sånn at jeg ser vesenet som gjør meg dårlig :P Jeg får kanskje en gratis TUL, men legen sa bare at i nasjonale retningslinjer så var det alt mellom uke 9 og 13, så det kan jo bli en stund til

Ja del nyheten med flere! Man trenger folk å ventilere til! Jeg har heldigvis noen gode venninner som gidder å høre på klagingen min :fnise: 

Dra på TUL!! Det hjelper noe veldig!! Jeg var forrige uke, i uke 8. Var på sykehuset da, med en dårlig UL maskin, men fikk se en liten klump med hjerteslag :hjerter:

Vi skal igjen neste fredag, er da 11 uker. Da blir det privat. Jeg vil ha noen ordentlige bilder å vise barna mine, ikke bare en klump og si dette er lillebror eller lillesøster :ler: Og da får mannen blitt med han også. De er kjempestrenge på sykehuset, så partner slipper ikke inn på kontroller :( 

Jeg får også UL på sykehuset i uke 13. Men jeg kjente at jeg klarer ikke vente 1 mnd til med å fortelle det til barna nå som jeg går sykemeldt hjemme :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beautyblender skrev (16 timer siden):

Jeg er 7+4 i dag :) I dag måtte jeg krype til korset og fortelle veileder (studier) om graviditeten. Hun tok det heldigvis veldig fint! Har fortsatt veldig lyst til å fullføre i tide, men er usikker på om jeg klarer det nå, da blir det i tilfelle en dårlig karakter.. Ellers har jeg det ganske dritt for tiden. Kaster opp/brekker meg hver morgen (det er greit nok det), men er kvalm resten av dagen. Det hjelper som regel å spise, men problemet er at jeg ikke klarer det! I dag har det vært ekstra ille, vil bare spise saftis.. Og sånn blir også natta dritt siden jeg våkner sulten og kvalm. Mentalt er det også ganske dritt. Er sur og lei, irriterer meg over mannen (hehe) og er lei av å gå inne hele tiden. Klarer ikke tenke på noe annet enn at jeg er kvalm, og får derfor ikke gjort særlig skolearbeid eller jobb hjemmefra. Mannen klager litt på dette til tider, men er også veldig forståelsesfull. Men det stresser også meg og jeg føler meg så ubrukelig som ikke klarer å gjøre noe.... Forrige uke trente jeg faktisk 4 ganger?! Da var jeg bedre på kvelden. Skituren i går ble så som så, får høy puls bare jeg tar på skiene 😂

Vurderer å dele med flere slik at jeg har flere å prate med. Takk for meg.

ps: vil det hjelpe å dra på en TUL tror dere? Bare sånn at jeg ser vesenet som gjør meg dårlig :P Jeg får kanskje en gratis TUL, men legen sa bare at i nasjonale retningslinjer så var det alt mellom uke 9 og 13, så det kan jo bli en stund til

Det hjelper å dra på TUL! jeg har jo vært grisedårlig i 7 uker nå. Så dårlig at jeg liksom glemte grunnen til at jeg var dårlig. Klarte ikke å glede meg over graviditeten i det hele tatt. Dro på TUL i uke 8 og følte det hjalp å se at det faktisk var noe der som gjorde meg så dårlig. Nå er jeg 12+6 og har nesten glemt det litt igjen😅 skal på ny TUL på torsdag.

———

ble skrevet ut i dag🎊 det som skulle være et par dager ble altså til 6 dager… blodprøvene mine er fortsatt ikke helt som de skal og spesielt ikke nyrene. Men ting var sakte men sikkert på vei tilbake til normalen. Fikk streng beskjed om at jeg MÅTTE drikke minst 1,5 L hver dag, samt få i meg ekstra salt pga saltmangel… og hvis jeg begynte å kaste opp igjen måtte jeg ringe legen med en gang for å komme i gang med væskebehandling umiddelbart… føles bra at jeg blir tatt seriøst, men håper tiden med oppkast er over🤞🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...