Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2022

Lykkefrø

Anbefalte innlegg

Lilletrille79 skrev (57 minutter siden):

Ja altså jeg har ikke feber men tenkte at de to grunnene, feber og kraftig migrene var gode grunner generelt til paracet. Hadde jeg hatt feber ville jeg tatt. Har hørt at høy feber ikke er bra for baby😅

Åå da misforstod jeg😂

———

har vært på første svangerskapskontroll hos legen i dag. Fikk time i uke 24 til glukosebelastning. Må si jeg gruer meg veldig til den. Ikke bare den ekle drikken men også at man ikke kan spise og må sitte på legekontoret i 2 timer! Det er jo tortur😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tørkestativ skrev (15 minutter siden):

Åå da misforstod jeg😂

———

har vært på første svangerskapskontroll hos legen i dag. Fikk time i uke 24 til glukosebelastning. Må si jeg gruer meg veldig til den. Ikke bare den ekle drikken men også at man ikke kan spise og må sitte på legekontoret i 2 timer! Det er jo tortur😂

Å herregud🙈hvis man ikke kan spise blir man jo kvalm😫du får be om å få en benk å ligge på når du kommer🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilletrille79 skrev (Akkurat nå):

Å herregud🙈hvis man ikke kan spise blir man jo kvalm😫du får be om å få en benk å ligge på når du kommer🤪

Jeg har googlet en del og leser at veldig mange blir kvalm å uvel😬 sikkert en blanding av sukkerlaken og ingen mat. Legen rådet meg til å ha med mat så jeg kunne spise med en gang etterpå. Nei huff, det blir ingen gøy affære. Men må man så må man😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakaoen skrev (19 minutter siden):

Ååå så spennende. Det er jo en egen spesiell følelse. Hvis dette stemmer må det være en ganske vilter sak inni der, eller så er det flere :ler: Jeg regner med det er tarmene som spiller meg et puss. Går mye i lavkarbobrød for tiden som har mer frø i enn noe annet :ler: 

Prøvd gravid tights fra HM? De bor jeg i for tiden. Kan dra den opp til under puppene. Sykt digg :fnise:  om ikke du har prøvd ville jeg anbefalt deg å prøve.

Tror ikke det er noe problem å sove på ryggen. Du merker godt når det ikke er greit lenger. Og blir du uvel så kanskje livmora klemmer på en nerve eller noe lignende.

Ååå dette høres så fælt ut. Spurt legen om hva du kan ta?

Er ikke dette med gravide og ikke paracett en litt ny greie? Kan ikke huske at man var så strenge på det sist jeg var gravid. Skjønner godt du vil unngå det, det samme hadde jeg tenkt. Men av og til om formen er skikkelig dårlig så må man nesten.

Ja man kan ta det hvis det er nødvendig. Jeg har jo ei jente til og ta meg av og selv om hun er ganske stor nå å klarer seg selv så vil jeg jo være litt oppegående🤪litt lei av å være sliten kvalm og uggen hele tiden😅jeg bruker ikke andre tabletter til migrene for jeg blir mer uvel og susete av de😆skal ikke klage så lenge jeg slipper å kaste opp😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørkestativ skrev (2 minutter siden):

Jeg har googlet en del og leser at veldig mange blir kvalm å uvel😬 sikkert en blanding av sukkerlaken og ingen mat. Legen rådet meg til å ha med mat så jeg kunne spise med en gang etterpå. Nei huff, det blir ingen gøy affære. Men må man så må man😆

Ja det er bare å manne seg opp😂 tror ikke jeg gjorde dette i forrige svangerskap. Håper jeg slipper🙈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørkestativ skrev (24 minutter siden):

Åå da misforstod jeg😂

———

Uff den der er ikke gøy å ta. Hva er grunnen til at du må ta den?

Er vel noen nye retningslinjer fra da jeg tok den for 10 år siden.

Et tips er å undersøke hva slags drikk de har. Da jeg tok den hos legen så måtte jeg ha med noe pulvergreier som blandes ut med vann. Fikk da tips på apoteket om å ta med sukkerfri saft og blande den i. MYE lettere å få ned og å tåle mens jeg ventet.

Tok den en gang på sykehuset også. Da fikk jeg noe klissete graps å drikke alla laktulose. Om du har prøvd det? Ikke gøy.. Skulle gjerne gitt deg noen hjelpende tips siden jeg har gjort det noen ganger. Men det er rett og slett 2 timer pain 🙈🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lilletrille79 skrev (6 minutter siden):

Ja man kan ta det hvis det er nødvendig. Jeg har jo ei jente til og ta meg av og selv om hun er ganske stor nå å klarer seg selv så vil jeg jo være litt oppegående🤪litt lei av å være sliten kvalm og uggen hele tiden😅jeg bruker ikke andre tabletter til migrene for jeg blir mer uvel og susete av de😆skal ikke klage så lenge jeg slipper å kaste opp😅

Det er jo helt grusomt å være så kvalm uten å kaste opp også. Pest eller kolera. Spesielt om man har vondt i hode også 😬

Da jeg var gravid tips var det klassisk tips om man trodde fødselen var i gang. Ta en paracett og en varm dusj. Gir det seg så er det maserier. Føler meg som gamla sjæl: i min tid da jeg hadde baby… bla bla bla 😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakaoen skrev (12 minutter siden):

Det er jo helt grusomt å være så kvalm uten å kaste opp også. Pest eller kolera. Spesielt om man har vondt i hode også 😬

Da jeg var gravid tips var det klassisk tips om man trodde fødselen var i gang. Ta en paracett og en varm dusj. Gir det seg så er det maserier. Føler meg som gamla sjæl: i min tid da jeg hadde baby… bla bla bla 😂😂

Hehe ja paracet er godt å ha😂det kan liksom brukes til alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakaoen skrev (1 time siden):

Uff den der er ikke gøy å ta. Hva er grunnen til at du må ta den?

Er vel noen nye retningslinjer fra da jeg tok den for 10 år siden.

Et tips er å undersøke hva slags drikk de har. Da jeg tok den hos legen så måtte jeg ha med noe pulvergreier som blandes ut med vann. Fikk da tips på apoteket om å ta med sukkerfri saft og blande den i. MYE lettere å få ned og å tåle mens jeg ventet.

Tok den en gang på sykehuset også. Da fikk jeg noe klissete graps å drikke alla laktulose. Om du har prøvd det? Ikke gøy.. Skulle gjerne gitt deg noen hjelpende tips siden jeg har gjort det noen ganger. Men det er rett og slett 2 timer pain 🙈🙈

Nye retningslinjer ja.. alle førstegangs over 25 år må ta den🙄 dumt jeg ikke spurte mer om drikken, skal ikke tilbake før denne timen. Men fikk ikke beskjed om å ha med noe pulver eller noe så får sikker den ekle laktulose drikken da😬😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på tidlig ul forrige onsdag. Første svangerskapskontroll var på tirsdag, da sendte legen henvisning til oul på sykehuset, i går ringte de og spurte om jeg ville ha tidlig ultralyd i uke 12, eller kun oul. Ja, gjerne tidlig ul og, sa jeg. Og eneste ledige var i dag ettermiddag, så da får jeg jaggu hilse på lille igjen. Det var en hyggelig overraskelse 😁 så ikke den komme. Trodde kun de over 35 år fikk tul på sykehuset, men jeg sier meg veldig fornøyd. Det er jo noe spesielt med å få se at alt står bra til.

Ang bevegelser. Da jeg var på tul ble jeg beregnet til 12+2/3, egen mens 11+5 da. Så var bebis veldig aktiv, og den ene gangen den gjorde et skikkelig akrobatikk, så kjente jeg det faktisk nede i magen, og har kjent det samme to ganger til nå siden da, så jeg er ikke i tvil om at jeg har kjent den lille allerede, selv om det er tidlig :)

også har magen begynt å komme nå, spesielt om morran før do, med kynnere er den helt skeiv der nede 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerfuul skrev (2 timer siden):

Jeg var på tidlig ul forrige onsdag. Første svangerskapskontroll var på tirsdag, da sendte legen henvisning til oul på sykehuset, i går ringte de og spurte om jeg ville ha tidlig ultralyd i uke 12, eller kun oul. Ja, gjerne tidlig ul og, sa jeg. Og eneste ledige var i dag ettermiddag, så da får jeg jaggu hilse på lille igjen. Det var en hyggelig overraskelse 😁 så ikke den komme. Trodde kun de over 35 år fikk tul på sykehuset, men jeg sier meg veldig fornøyd. Det er jo noe spesielt med å få se at alt står bra til.

Ang bevegelser. Da jeg var på tul ble jeg beregnet til 12+2/3, egen mens 11+5 da. Så var bebis veldig aktiv, og den ene gangen den gjorde et skikkelig akrobatikk, så kjente jeg det faktisk nede i magen, og har kjent det samme to ganger til nå siden da, så jeg er ikke i tvil om at jeg har kjent den lille allerede, selv om det er tidlig :)

også har magen begynt å komme nå, spesielt om morran før do, med kynnere er den helt skeiv der nede 😅

Så heldig du er som fikk TUL offentlig og! Og ikke minst litt deilig å bli justert frem og ikke bak😅 Jeg fikk nettopp innkallelse til OUL 22/2 😄

———

jeg var hos søsteren min i går og så på klær og noe utstyr. Føler meg veldig heldig som kan arve! Det ble flere sekker med klær, elektrisk vippestol, reisetrille og voksi vognpose i dun🤩 tror samboer ble en smule overveldet når jeg kom hjem med bilen full😬😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruer meg også skikkelig til den glukosetesten @tørkestativ 😟 Jeg har tatt laktolose før, men da måtte jeg blande ut den lille korken i et glass med saft for ikke å brekke meg. Å drikke en hel flakse kommer ikke til å gå her hvert fall. :blink: Har faktisk vurder å spørre om jeg ikke heller kan spise noe. 😅 Har sett at det er omtrent det samme som å spise fire kvikklunsj, eller to melkeruller. Men det høres fryktelig mye ut det også. Også jeg som har vendt meg helt av med sukker i svangerskapet. Orker ikke mer enn noen få twist før jeg blir kvalm nå. :blink:

Endret av Lykkefrø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkefrø skrev (25 minutter siden):

Jeg gruer meg også skikkelig til den glukosetesten @tørkestativ 😟 Jeg har tatt laktolose før, men da måtte jeg blande ut den lille korken i et glass med saft for ikke å brekke meg. Å drikke en hel flakse kommer ikke til å gå her hvert fall. :blink: Har faktisk vurder å spørre om jeg ikke heller kan spise noe. 😅 Har sett at det er omtrent det samme som å spise fire kvikklunsj, eller to melkeruller. Men det høres fryktelig mye ut det også. Også jeg som har vendt meg helt av med sukker i svangerskapet. Orker ikke mer enn noen få twist før jeg blir kvalm nå. :blink:

Åh jeg hadde lett klart 2 melkeruller jeg😂😂 jeg har aldri drukket laktulose men leverer det ut på jobb og det ser jo helt grusomt ut🥴

fikk melding av legen på helsenorge nå.. blodprøven jeg tok i går var forhøyet. Plager meg at hun ikke skriver HVA som er forhøyet. Jeg tok både de vanlige uke 12 blodprøvene, men jeg tok også blodprøve ang nyrene… misstenker at det kanskje er denne som er forhøyet enda😬

Endret av tørkestativ
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@tørkestativ Mye enklere med ting man kan tygge og svelge synes jeg. 😅 

Så rart at hun ikke skrev hva som var forhøyet ja, det er jo bare en halv tilbakemelding som bare fører til uro. Du får skrive tilbake, eller ringe inn å høre med henne hva som var forhøyet. :) De vanlig uke 12 blodprøvene? Jeg tok ikke noen på 12 ukers-kontrollen? Tok en haug blodprøver i uke 8 da. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkefrø skrev (22 minutter siden):

@tørkestativ Mye enklere med ting man kan tygge og svelge synes jeg. 😅 

Så rart at hun ikke skrev hva som var forhøyet ja, det er jo bare en halv tilbakemelding som bare fører til uro. Du får skrive tilbake, eller ringe inn å høre med henne hva som var forhøyet. :) De vanlig uke 12 blodprøvene? Jeg tok ikke noen på 12 ukers-kontrollen? Tok en haug blodprøver i uke 8 da. :) 

Syns det er så rart at legekontorene har så forskjellig praksis.🧐 Min lege var klar på at de første blodprøvene (jern, blodtype etc) SKAL tas mellom uke 12-16. ikke før. Heller ikke på helsestasjonen fikk jeg komme før uke 12. og det har jeg lest på nettet også. Så det var disse prøvene jeg tok i går da. Pluss nyrene. Hun skrev at hun ville kontrollere de så jeg skal ta nye prøver på mandag. Får høre da hva som var forhøyet. Hvis hun som jobber på labben har peiling på det da😅

har bestilt første time hos jordmor om 2 uker. Noen som vet om jeg skal ta med urinprøve her også?🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere det er ikke sikkert dere får klissete graps alla laktulose å drikke! Det er jo (til sommeren) 10 år siden jeg styrta nedpå den gørra der :fnise: Ting kaaaan endre seg.

Merker bare hvor mange endringer som har kommet i retningslinjer bare de siste 6 årene. Føler meg helt fjern i dette :fnise: 

Også tror jeg du må drikke det fordi alt skal i magen umiddelbart, og raskt ut i tarmen og inn i blodet. 4 kvikklunsj tar jo liiiitt tid å spise :ler: pluss at fettet i sjokoladen vil spille inn på hvor lang tid det tar før alt er i tarmen.

Så gøy @Sommerfuul at du fikk tilbud om TUL så raskt. Det er jo slik at i løpet av 2022 skal alle få tilbud om TUL. Kanskje noen sykehus er raskere enn andre :Nikke:

Vi skal på UL i morgen. Og hvis alt er bra med mageboeren så skal gutta får vite at de blir storebrødre. Er så spent på reaksjonen dems :sjenert:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Angående glukosebelastning så er det mange som gruer seg for de har hørt så mye fælt om den, men så går det heeeelt fint når man tar den og de lurer på hva de gruet seg sånn til! 😊  Jeg tok den sist uten problem, var bare lei av å sitte der i to timer med vondt bekken. Ser noen bruker nettbrett med serie på eller har med strikketøy. Det varierer hvilke smaker som finnes, bringebær og appelsin feks. Og der avslørte jeg hva jeg jobber med 😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørkestativ skrev (2 timer siden):

Syns det er så rart at legekontorene har så forskjellig praksis.🧐 Min lege var klar på at de første blodprøvene (jern, blodtype etc) SKAL tas mellom uke 12-16. ikke før. Heller ikke på helsestasjonen fikk jeg komme før uke 12. og det har jeg lest på nettet også. Så det var disse prøvene jeg tok i går da. Pluss nyrene. Hun skrev at hun ville kontrollere de så jeg skal ta nye prøver på mandag. Får høre da hva som var forhøyet. Hvis hun som jobber på labben har peiling på det da😅

har bestilt første time hos jordmor om 2 uker. Noen som vet om jeg skal ta med urinprøve her også?🤷🏻‍♀️

Du skal ha med urin til alle kontroller, unntatt ultralyd eller evt rhesussprøyte på sykehus 👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elumi skrev (51 minutter siden):

Angående glukosebelastning så er det mange som gruer seg for de har hørt så mye fælt om den, men så går det heeeelt fint når man tar den og de lurer på hva de gruet seg sånn til! 😊  Jeg tok den sist uten problem, var bare lei av å sitte der i to timer med vondt bekken. Ser noen bruker nettbrett med serie på eller har med strikketøy. Det varierer hvilke smaker som finnes, bringebær og appelsin feks. Og der avslørte jeg hva jeg jobber med 😂

Haha.. Men sikkert mer betryggende for de andre å lese det. Tenker at de har vel styrta værre ting i sitt liv 😂 Det har i hvertfall jeg 🤪 :fnise: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elumi skrev (1 time siden):

Godt å høre, hvilken smak anbefaler du?😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...