Gå til innhold

Oppdatering : Ny smitterekord i Norge - 24958 smittetilfeller siste døgn 21/1. 12598 flere enn samme dag i forrige uke.

NorthernLight

Anbefalte innlegg

Synes igrunn at sykepleiere, og særskilt intensivsykepleiere, kunne fått en mer tilrettelagt hverdag slik toppidrettsutøvere har. Skilandslaget har egen smørebuss. Hvorfor kan de ikke engasjere kokker fra en bransje som nå står i knestående, til å lage middager sykepleierne kan ta med seg hjem? Kunne stått og levert ut varme måltider fra "Middagsbussen" ved sykehuset etter et langt skift. Forhøyet lønn ville vært på sin plass, men også slike tiltak kunne kanskje gjort det litt enklere å stå i krisen ut vinteren.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke viruset i seg selv er det verste, for det virker som de aller fleste går gjennom sykdommen relativt "smertefritt". Det jeg synes er problematisk er hvordan alle nå skal reise hjem til foreldre, besteforeldre, folk i risikogrupper etc og dra med seg smitte slik at de som blir skikkelig syke blir innlagt og helsevesenet kneler. At det fremdeles er greit å samles 20 stk på julaften er for meg ufattelig... Og det som deles i sosiale medier ala "tenk at det er 5 millioner mennesker i Norge som ikke har corona" - det provoserer meg kraftig. Det er store mørketall og smittetallene skyter i været. 

Endret av Lacuna
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#God jul..... 

Er nok mange som får karantene pga smitte fra skolen osv.... 

Sitat

Redd for karantene i jula? Fra onsdag ryker julaften om du er nærkontakt

https://www.nettavisen.no/okonomi/redd-for-karantene-i-jula-fra-onsdag-ryker-julaften-om-du-er-narkontakt/s/12-95-3424218846

Endret av NorthernLight
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trønder skrev (Akkurat nå):

"Det var den pandemien..."

Han tok rimelig feil der gitt... Husker artikkelen angående den meldingen på Twitter :

Sitat

– Hva mener du med formuleringen «Det var den pandemien»?

– Her i Norge er pandemien så å si over. Vi kan begynne å forberede oss på en hverdag der corona har veldig liten plass i livene våre, skriver Aavitsland i en e-post til VG.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/39vW6X/aavitsland-her-i-norge-er-pandemien-saa-aa-si-over

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Seil skrev (3 timer siden):

Synes igrunn at sykepleiere, og særskilt intensivsykepleiere, kunne fått en mer tilrettelagt hverdag slik toppidrettsutøvere har. Skilandslaget har egen smørebuss. Hvorfor kan de ikke engasjere kokker fra en bransje som nå står i knestående, til å lage middager sykepleierne kan ta med seg hjem? Kunne stått og levert ut varme måltider fra "Middagsbussen" ved sykehuset etter et langt skift. Forhøyet lønn ville vært på sin plass, men også slike tiltak kunne kanskje gjort det litt enklere å stå i krisen ut vinteren.

Takk❤

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lærer ser jeg nå ingen vits i å legge planer for helgen eller dagene før jul, selv om jeg har blitt invitert på noen små, hyggelige sammenkomster. Jeg er tilnærmet sikker på å havne i karantene før den tid. Hver eneste dag blir det påvist nye tilfeller på jobben, to av dem i min klasse og hos min nærmeste kollega. Men fordi disse er testet med hjemmetest, og ikke "ekte" test, teller ikke resultatet før de har vært på teststasjonen og fått det påvist der. Det kan ta mange dager har vi fått beskjed om, for kapasiteten er sprengt hos disse som undersøker testene nå. Så da står jeg der i klasserommet og er sikker på at flere av oss allerede må være smittet. Men kommunen er tom for hurtigtester, så ingen uten symptomer blir testet lenger. Det gule nivået er en vits, vi er altfor få voksne, og en voksen klarer ikke å holde styr på at 70 elever fra et trinn holder seg på sitt lille, oppmerkede område. Jeg "tar" stadig disse små i å leke med et barn på naboområdet, for elevene mine er små, lever i øyeblikket, og ser heller ikke vitsen selv, for de har jo søsken og bestevenner i klassene over og under, og disse er de uansett sammen med på fritiden.

Virkelig til barnas beste dette ja! 

Den der latterlige fritids/jobb karantenen er jeg fristet til å drite LANGT i forresten. Ikke faen at det skal være helt greit at jeg henger rundt 60-70 barn om dagen pluss kolleger helt lovlig, men ikke kan stikke innom min unge, enslige og vaksinerte venninne eller bror etterpå. Blir rasende av tanken.

Endret av Maggi2
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (5 timer siden):

#God jul..... 

Er nok mange som får karantene pga smitte fra skolen osv.... 

https://www.nettavisen.no/okonomi/redd-for-karantene-i-jula-fra-onsdag-ryker-julaften-om-du-er-narkontakt/s/12-95-3424218846

Er bare å holde seg hjemme for de som vil, slapp av og tenk på noe annet en gang i blant;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maggi2 skrev (48 minutter siden):

Som lærer ser jeg nå ingen vits i å legge planer for helgen eller dagene før jul, selv om jeg har blitt invitert på noen små, hyggelige sammenkomster. Jeg er tilnærmet sikker på å havne i karantene før den tid. Hver eneste dag blir det påvist nye tilfeller på jobben, to av dem i min klasse og hos min nærmeste kollega. Men fordi disse er testet med hjemmetest, og ikke "ekte" test, teller ikke resultatet før de har vært på teststasjonen og fått det påvist der. Det kan ta mange dager har vi fått beskjed om, for kapasiteten er sprengt hos disse som undersøker testene nå. Så da står jeg der i klasserommet og er sikker på at flere av oss allerede må være smittet. Men kommunen er tom for hurtigtester, så ingen uten symptomer blir testet lenger. Det gule nivået er en vits, vi er altfor få voksne, og en voksen klarer ikke å holde styr på at 70 elever fra et trinn holder seg på sitt lille, oppmerkede område. Jeg "tar" stadig disse små i å leke med et barn på naboområdet, for elevene mine er små, lever i øyeblikket, og ser heller ikke vitsen selv, for de har jo søsken og bestevenner i klassene over og under, og disse er de uansett sammen med på fritiden.

Den der latterlige fritids/jobb karantenen er jeg fristet til å drite LANGT i forresten. Ikke faen at det skal være helt greit at jeg henger rundt 60-70 barn om dagen pluss kolleger helt lovlig, men ikke kan stikke innom min unge, enslige og vaksinerte venninne eller bror etterpå. Blir rasende av tanken.

Har vondt av dere lærere nå. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maggi2 skrev (54 minutter siden):

"Disse som undersøker testene"? Etter 2 år vet du fortsatt ikke hvem som analyserer coronaprøvene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (14 timer siden):

Det er ganske åpenbart at gult nivå ikke kan starte rett på. Det er ganske mye jobb som skal til for å justere nivåene, om det skal ha noen effekt overhodet.

Når nyhetene kommer kvart over åtte på kvelden sier det selv at det ikke vil skje. Den forrige regjeringen ga oss noen sånne bomber i fjor vel og merke. Spesielt siste søndagen i juleferien. 

Samtidig som mange skoler klarer det. Rutinene og oppskriften er jo allerede der..og barna er rutinerte. De aller minste barna (1.klassingene) er de eneste som vil oppleve dette som en forandring. 

Etter snart 2 år med pandemi, burde man være såpass rutinerte, at man på kort tid klarer å benytte seg av trafikklysmodellen. Det burde heller ikke ha kommet som et særlig sjokk at strengere tiltak var i anmarsj..smittetallene på skolene har jo vært jevnt økende en stund. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (3 minutter siden):

Samtidig som mange skoler klarer det. Rutinene og oppskriften er jo allerede der..og barna er rutinerte. De aller minste barna (1.klassingene) er de eneste som vil oppleve dette som en forandring. 

Etter snart 2 år med pandemi, burde man være såpass rutinerte, at man på kort tid klarer å benytte seg av trafikklysmodellen. Det burde heller ikke ha kommet som et særlig sjokk at strengere tiltak var i anmarsj..smittetallene på skolene har jo vært jevnt økende en stund. 

Vi fikk beskjed på søndag kveld om hjemmeskole dagen etter. Dagen etter der åpnet de igjen. I dag skal alle teste. For en hverdag!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kaktusogsol skrev (14 minutter siden):

"Disse som undersøker testene"? Etter 2 år vet du fortsatt ikke hvem som analyserer coronaprøvene?

Haha, nei jeg aaaner virkelig ikke, og det var også hele poenget med innlegget mitt. Enlighten me, please! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (19 minutter siden):

Har vondt av dere lærere nå. 

Ja, helt enig. Men jeg har også vondt av barna. For noen av dem blir det andre julen på rad som feires i karantene eller isolasjon..skjerme barna my ass. 

På hvilken måte skjermer man de mest sårbare barna - om man låser dem inne sammen med foreldre som ikke er bra for dem. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maggi2 skrev (1 minutt siden):

Haha, nei jeg aaaner virkelig ikke, og det var også hele poenget med innlegget mitt. Enlighten me, please! 

Bioingeniører. De analyserer også blodprøver f.eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vera skrev (15 minutter siden):

Ja, helt enig. Men jeg har også vondt av barna. For noen av dem blir det andre julen på rad som feires i karantene eller isolasjon..skjerme barna my ass. 

På hvilken måte skjermer man de mest sårbare barna - om man låser dem inne sammen med foreldre som ikke er bra for dem. 

Men, det skjer jo nesten uansett når så mange går i karantene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns oppriktig synd på lærere i denne tiden, og som elev er jeg svært bekymret selv. 

Jeg er noen år eldre enn mine medelever (tar opp enkeltfag), og jeg hører bekymringen blant de også. De fleste er livredde for å dra med seg smitte hjem nå rett før jul, samtidig som at flere har sagt at de kommer til å møte opp på skolens siste dag (tirsdag) selv om de ikke er i form, pga en vurderingssituasjon. Ingen av elevene har råd til å hoppe over prøver/vurderingssituasjoner, samtidig som alle er redd for å ende i karantene til jul. 

En del av elevene bor også for seg selv, så karantene vil si karantene alene. De risikerer rett og slett å sitte mutters alene på julaften, og hvordan det skal være til det beste for alle, det skjønner jeg virkelig ikke. 

Jeg fatter ikke hvorfor man på død og liv skal ha med seg de to siste dagene neste uke, og jeg skjønner ikke hvordan de to dagene hjemme kan være for inngripende og belastende for barna.. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkkalei skrev (På 12.12.2021 den 0.50):

Synes regjeringen vi har nå er for tafatt. Nå er det helt stille fra dem, ikke et kvekk. Mens folk smittes i fleng. Vi vet ikke, tror ikke, venter på at.. bla bla fra Camilla Stoltenberg og ingenting som kan gi noe form for trygghet til de som er spesielt utsatt. Så ei mor med et pleietrengende barn i media. Får det barnet korona dør hun. Smitten er løs og enkelte har de glemt helt bort. Denne moren måtte pleie datteren hjemme i huset sitt omtrent døgnet rundt med oksygen maske og jeg vet ikke hva, pga sykemeldinger og smitte på assistenter. Hva skal disse menneskene gjøre nå? 

Har du en krystallkule du ser i siden du vet med 100 % sikkerhet at dette barnet vil dø om det får corona? Det er nemlig sånn at selv hos de aller mest utsatte risikogruppene, typ transplanterte diabetikere på 80 år, er sjansen for å overleve større enn sjansen for å dø. Men dette barnet har altså en 100 % garanti for å dø om det får corona? Hvorfor har ikke media over hele verden skrevet om denne medisinske sensasjonen?

Det disse menneskene skal gjøre nå er selvsagt å isolere seg mest mulig. Har de flere barn bør de friske barna og en av foreldrene flytte ut en periode for å skjerme den pleietrengende, men i mine øyne enda viktigere, skjerme de friske barna fra isolasjon på grunn av et pleietrengende søsken.

Lana01 skrev (På 12.12.2021 den 15.50):

Folk bør ta vaksinen. Det er uvaksinerte som legger press på helsevesenet , og når smittetallene øker  vil belastningen bli enda større

Mange har en ide om er man "frisk" blir man alvorlig syk,

På et regionalt koordineringsmøte før helgen, ble det slått fast at «langt de fleste som blir alvorlig syke og havner på intensivavdeling, er uvaksinerte, friske pasienter i 50-60 års alderen».

Altså pasienter som i utgangspunktet var friske, uten kjente underliggende sykdommer.

– Friske, fullvaksinerte ser vi nesten ikke innlagt i sykehusene. Dette er også det som rapporteres fra andre land, blant annet Tyskland og England, kommer det fram i referatet VG har fått innsyn i.

50-60 åringer burde selvsagt ta vaksine på grunn av alder, men hvor stor er risikoen for en på 15 år? De presses også til å ta vaksine. Why?

tom1986 skrev (På 12.12.2021 den 16.59):

Frisk betyr jo kun at man ikke har noen påviste sykdommer. Dette er stort sett overvektige, usunne (f.eks. svært lav lungekapasitet) mennesker som ikke tar vare på seg selv. Behandler man kroppen sin som dritt så bør man ikke være overrasket over at man har lav motstandsdyktighet.

Nemlig. 8/10 voksne nordmenn er overvektige. Jeg nekter å tro at de fleste av de "friske" innlagte er blant de 2/10 som ikke er overvektige, når all corona-statistikk viser at overvekt er den største risikofaktoren etter alder og transplantasjon. Og har man BMI over 24,9 er man ikke frisk i mine øyne.

Lana01 skrev (På 12.12.2021 den 18.01):

Legene som har vurdert dem sier noe annet. Dere må gjerne forsette og tro at de uvaksinerte som legges inn er i risiko gruppen, og så lenge man spiser nok D vit og ellers  er i fin form går det bra. Gjett hva , jeg er sikker på at den uvaksinerte 50 åringen, som nå ligger inne , tenkte det samme. Korona er ikke farlig for meg

Det er ikke bare uvaksinerte  korona pasienter ,  som ligger på intensiv avd, men der er mange av dem, og de  legger et  unødvendig stort press på intensiv kapasiteten.

og  det øker, spesielt nå med omicron, vil vi snart se en voldsom økning. 

50.000 nordmenn er blitt registrert smittet med covid-19 i løpet av de siste 14 dagene. Dette utgjør hele 16,4 prosent av de 305.000 personene som 10. desember var blitt smittet med koronaviruset siden pandemien traff Norge i mars 2020.

Det viser tall fra Folkehelseinstituttet (FHI).

https://www.aftenposten.no/norge/i/RrEpvO/en-av-seks-av-alle-i-norge-som-er-blitt-smittet-av-korona-er-smittet

NorthernLight skrev (På 13.12.2021 den 12.44):

Ja jeg syns absolutt de må få hjelp av forsvaret...Vi er i en alvorlig situasjon i Norge nå. 

Jeg anser strømprisene og alle de som igjen har mistet jobb og levebrød på grunn av tiltakene som mye mer alvorlig enn at noen få mennesker risikerer å dø fordi intensiv blir overfylt. Heldigvis har de ikke fullt så ekstreme tiltak som tidligere, det er fortsatt lov å trene og sånt. Enn stå lenge.

trønder skrev (6 timer siden):

"Det var den pandemien..."

Tja, litt rett hadde han jo. Man ser jo tydelig at folk flest anser seg som ferdige. Det er fortsatt ikke hauger av lik i gatene, de fleste kjenner nå svært mange som har vært smittet og ingen som har dødd eller vært på respirator, og utenfor KG er det ikke lenger noen som er hysterisk redde, folks hovedbekymring er hvordan de jævla nedstengningene skal ødelegge livet deres - særlig om man på blir tbvangspermittert kombinert med de koselige strømprisene etc.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (1 time siden):

Rutinene er oppskriften er der blant de fleste ansatte og elever. Samtidig er det også en stund siden sist. Siden i fjor er det nye elever på skolen for eksempel, og gjerne flere nye ansatte. På en ungdomsskole er det for eksempel et helt nytt kull. Sperringer skal settes opp, rutiner skal gjennomgås. Gult nivå har betydd ulike ting de siste årene, så det er ikke gitt at alt er likt som sist.

Det sier seg selv at dette ikke kan innføres fra kvart over åtte kvelden før en skoledag til dagen etter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...