Gå til innhold

Hva er "logikken" bak det at sjefer ofte velger de flinkeste / mest dyktige ansatte til sine "hakkekyllinger"? 😕


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hos oss blir de pliktoppfyllende som jatter med på alt favorisert. De pliktoppfyllende som sier meningen sin blir hakket på. 

Jeg har sluttet å prøve å gjøre det lille ekstra og hjelpe kollegaer (der det egentlig ikke er min jobb). Jeg gjør min jobb og drar hjem når arbeidstiden er over. Orker ikke å springe meg ihjel for at det bare skal bli forventet enda mer og bedre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er tilfelle så kan jeg tenke meg at det skjer fordi de flinkeste er mer villig til å si sjefen imot.

Anonymkode: 01f57...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pia mater skrev (9 minutter siden):

Hos oss blir de pliktoppfyllende som jatter med på alt favorisert. De pliktoppfyllende som sier meningen sin blir hakket på. 

Jeg har sluttet å prøve å gjøre det lille ekstra og hjelpe kollegaer (der det egentlig ikke er min jobb). Jeg gjør min jobb og drar hjem når arbeidstiden er over. Orker ikke å springe meg ihjel for at det bare skal bli forventet enda mer og bedre. 

Det er min erfaring fra enkelte steder også. Synd at det må være sånn, men når man har lært seg å kjenne igjen lusa på gangen så gjør man sin jobb, men heller ikke noer mer. 

Anonymkode: 2d4fc...870

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ja, ulike krav som i at en flink ansatt får pes for en fraværsdag etter mange år med lange arbeidsdager, mens unnasluntrerne ikke hører noe selv om de ofte kommer for sent og ellers har mye fravær. Har sett dette litt for mange ganger. Man skal passe seg for å være for pliktoppfyllende, for det blir bare utnyttet. 

Anonymkode: 2d4fc...870

Jepp, akkurat sånn 

Anonymkode: 30aba...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pia mater skrev (46 minutter siden):

Hos oss blir de pliktoppfyllende som jatter med på alt favorisert. De pliktoppfyllende som sier meningen sin blir hakket på. 

Jeg har sluttet å prøve å gjøre det lille ekstra og hjelpe kollegaer (der det egentlig ikke er min jobb). Jeg gjør min jobb og drar hjem når arbeidstiden er over. Orker ikke å springe meg ihjel for at det bare skal bli forventet enda mer og bedre. 

Å ja, han liker ikke å høre andres meninger. Sier du fra, blir du kjeftet på og truet med oppsigelse 

Anonymkode: 30aba...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Å ja, han liker ikke å høre andres meninger. Sier du fra, blir du kjeftet på og truet med oppsigelse 

Anonymkode: 30aba...96e

Har heldigvis aldri blitt truet med oppsigelse, men det er kun fordi de trenger meg og kompetansen min. Jeg har vært sykmeldt en del i det siste og det var merkbart når jeg kom tilbake igjen, for å si det sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hva er "logikken" bak det at sjefer ofte velger de flinkeste / mest dyktige ansatte til sine "hakkekyllinger"? 😕

Har observert det på mange arbeidsplasser. Hvorfor er det sånn? 

Anonymkode: 30aba...96e

Kan det hende at noen sjefer gjør slik for at de dyktige skal få lavt selvbilde? (Kanskje de sjefene er redde for å miste de dyktige ansatte og at de tenker at hvis de får ødelagt deres selvbilde så vil de ikke tenke så godt om seg selv og derfor ikke søke på jobber hos konkurrentene?)

Anonymkode: 17aa1...21b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Men hva er poenget? Tror han at de flinkeste ikke vet at de er de flinkeste? Tror han at de ikke finner seg en annen jobb hvis han oppfører seg som en drittsekk? 

Anonymkode: 30aba...96e

Han er nok klar over det, ja - samtidig så vet han at det er et tøft jobbmarked nå, og de fleste er ganske glade for å ha en fulltidsjobb å gå til. Mange av mine kollegaer er også innvandrere, og de risikerer problemer dersom de ikke har en fulltidsjobb, så det er mye fryktkultur blant de dessverre..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wednesday Addams skrev (16 timer siden):

Han er nok klar over det, ja - samtidig så vet han at det er et tøft jobbmarked nå, og de fleste er ganske glade for å ha en fulltidsjobb å gå til. Mange av mine kollegaer er også innvandrere, og de risikerer problemer dersom de ikke har en fulltidsjobb, så det er mye fryktkultur blant de dessverre..

Men de som ikke er innvandrere, hvorfor finner de seg i det? Vi har også en del innvandrere på jobb, men det er folk med phd og fem språk, så for dem er det null problem å finne en annen jobb, og det vet de. 

Anonymkode: 30aba...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Kan det hende at noen sjefer gjør slik for at de dyktige skal få lavt selvbilde? (Kanskje de sjefene er redde for å miste de dyktige ansatte og at de tenker at hvis de får ødelagt deres selvbilde så vil de ikke tenke så godt om seg selv og derfor ikke søke på jobber hos konkurrentene?)

Anonymkode: 17aa1...21b

Nettopp, tror det er mye sannhet i dette.

Anonymkode: 675f9...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nettopp, tror det er mye sannhet i dette.

Anonymkode: 675f9...cf2

Dessverre. 

Anonymkode: 30aba...96e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men de som ikke er innvandrere, hvorfor finner de seg i det? Vi har også en del innvandrere på jobb, men det er folk med phd og fem språk, så for dem er det null problem å finne en annen jobb, og det vet de. 

Anonymkode: 30aba...96e

Det er ikke så lett å få seg jobb i dagens jobbmarked som man kanskje skulle tro. De fleste er vel stort sett glade for å ha en jobb å gå til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri opplevd at sjefer har hakkekyllinger. Hadde jeg det hadde jeg byttet jobb med en gang.

Anonymkode: d1ee6...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wednesday Addams skrev (23 minutter siden):

Det er ikke så lett å få seg jobb i dagens jobbmarked som man kanskje skulle tro. De fleste er vel stort sett glade for å ha en jobb å gå til. 

Tja. Senest for et par dager siden sa de på radio at det ikke har vært så mange ledige stillinger, som nå, på 10 år 

Anonymkode: 30aba...96e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har aldri opplevd at sjefer har hakkekyllinger. Hadde jeg det hadde jeg byttet jobb med en gang.

Anonymkode: d1ee6...ebe

Problemet er at man aldri vet om det blir bedre på neste arbeidsplass

Anonymkode: 30aba...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tja. Senest for et par dager siden sa de på radio at det ikke har vært så mange ledige stillinger, som nå, på 10 år 

Anonymkode: 30aba...96e

Hjelper lite om det f.eks. er mange ledige stillinger som krever en utdanning for å få de jobbene. Det er lett å si "Ja, men så bare bytt jobb da" til noen, for eksempel, det er noe annet å faktisk skulle bytte jobb. Man har kanskje en jobb man trives i, og kollegaer man trives å jobbe med, et nettverk på jobb osv. som man kanskje ikke automatisk vil kvitte seg med bare fordi sjefen er ugrei å ha med å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (35 minutter siden):

Fordi de føler seg truet

Av? 

Anonymkode: 30aba...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Av? 

Anonymkode: 30aba...96e

Haha. Jeg må lære å lese. Leste "truffet" 😁

Anonymkode: 30aba...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Tja. Senest for et par dager siden sa de på radio at det ikke har vært så mange ledige stillinger, som nå, på 10 år 

Anonymkode: 30aba...96e

Veldig få som vil jobbe i dagens eldreomsorg. Heller ikke alle som kan bli arealplanlegger i kommunen eller som er utdannet ingeniør.

Anonymkode: 4f3a5...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...