Gå til innhold

Hva er "logikken" bak det at sjefer ofte velger de flinkeste / mest dyktige ansatte til sine "hakkekyllinger"? 😕


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, har ikke du? 

Anonymkode: a2cf3...89e

Jeg har skrevet det 

Anonymkode: 30aba...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Meaning? 

Anonymkode: 30aba...96e

Jeg mener at enkelte folk har litt for stor tro på seg selv/ dårlig selvinnsikt. De har en opplevelse av at de selv er veldig flinke, og blir sure om de blir møtt med negative tilbakemeldinger. Jeg har vært mange år i arbeidslivet og har aldri sett at en svært dyktig ansatt blir hakket på (tvert i mot blir de verdsatt som den ressursen de er). Bezzervissere som alltid skal hevde seg selv derimot, kan bli satt litt på plass. 

Anonymkode: d44eb...5b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg har skrevet det 

Anonymkode: 30aba...96e

Og jeg svarte deg på det du skrev. Så nå skjønner jeg ikke helt hva du mener. 

Anonymkode: a2cf3...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tipper det skjer når vedkommende er nærmeste konkurrent til lederstilling ;) 

Anonymkode: 745f6...bfe

Muligens, men hos oss er det flere hakkekyllinger. Utrolig dyktige og erfarne. Skjønner virkelig ikke «logikken» bak dette. Hvis de får nok og forsvinner, sitter sjefen i ræva med late og udugelige mennesker 

Anonymkode: 30aba...96e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg mener at enkelte folk har litt for stor tro på seg selv/ dårlig selvinnsikt. De har en opplevelse av at de selv er veldig flinke, og blir sure om de blir møtt med negative tilbakemeldinger. Jeg har vært mange år i arbeidslivet og har aldri sett at en svært dyktig ansatt blir hakket på (tvert i mot blir de verdsatt som den ressursen de er). Bezzervissere som alltid skal hevde seg selv derimot, kan bli satt litt på plass. 

Anonymkode: d44eb...5b0

Enig med denne.

 

Anonymkode: a2cf3...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg mener at enkelte folk har litt for stor tro på seg selv/ dårlig selvinnsikt. De har en opplevelse av at de selv er veldig flinke, og blir sure om de blir møtt med negative tilbakemeldinger. Jeg har vært mange år i arbeidslivet og har aldri sett at en svært dyktig ansatt blir hakket på (tvert i mot blir de verdsatt som den ressursen de er). Bezzervissere som alltid skal hevde seg selv derimot, kan bli satt litt på plass. 

Anonymkode: d44eb...5b0

Men det er jo ikke det tråden handler om. Hvorfor spore av? 

Anonymkode: 30aba...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men det er jo ikke det tråden handler om. Hvorfor spore av? 

Anonymkode: 30aba...96e

Det er du som misforstår. Vi forsøker å forklare deg at de ikke er «hakkekyllinger» fordi de er såkalt flinke, men fordi de har en oppførsel som er ufin og må korrigeres. 
 

Med andre ord: hakkekyllinger tror hun hakkes på fordi hun er «flink». Det som egentlig er saken er at hun får tilbakemeldinger fra sjefen fordi hun oppfører seg arrogant og/eller mangler selvinnsikt og tror selv hun ikke er arrogant, men er det allikevel. 

Anonymkode: e84e9...41c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er du som misforstår. Vi forsøker å forklare deg at de ikke er «hakkekyllinger» fordi de er såkalt flinke, men fordi de har en oppførsel som er ufin og må korrigeres. 
 

Med andre ord: hakkekyllinger tror hun hakkes på fordi hun er «flink». Det som egentlig er saken er at hun får tilbakemeldinger fra sjefen fordi hun oppfører seg arrogant og/eller mangler selvinnsikt og tror selv hun ikke er arrogant, men er det allikevel. 

Anonymkode: e84e9...41c

Dette er det ingen sannhet i, dyktige mennesker med selvinnsikt kan også bli hakkekyllinger.

Anonymkode: 675f9...cf2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janteloven regjerer, de som våger og ha selvtillitt har ikke selvinnsikt:klappe:

 

🤮

Anonymkode: 675f9...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er du som misforstår. Vi forsøker å forklare deg at de ikke er «hakkekyllinger» fordi de er såkalt flinke, men fordi de har en oppførsel som er ufin og må korrigeres. 
 

Med andre ord: hakkekyllinger tror hun hakkes på fordi hun er «flink». Det som egentlig er saken er at hun får tilbakemeldinger fra sjefen fordi hun oppfører seg arrogant og/eller mangler selvinnsikt og tror selv hun ikke er arrogant, men er det allikevel. 

Anonymkode: e84e9...41c

Ja, for du og jeg jobber på samme plass og du vet bedre...

Anonymkode: 30aba...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de ikke er så flinke som de utgir seg som, enkelte mennesker er veldig god på å fremstå flinke uten å være det. Kan tenke meg at det irriterer en sjef... 

Anonymkode: eeaf2...cc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunnelse og dårlige lederegenskaper. Desverre endel narssisister som er ledere. Med slike ledere er det viktig å bare holde lav profil og ikke gjøre mer en høyst nødvendig. 

Anonymkode: ed512...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje de ikke er så flinke som de utgir seg som, enkelte mennesker er veldig god på å fremstå flinke uten å være det. Kan tenke meg at det irriterer en sjef... 

Anonymkode: eeaf2...cc8

Da har du ikke lest tråden. Det er snakk om flere personer som ER dyktige, jeg ser det jo, og sjefen har sagt, blant annet, at de er «de mest effektive» og «utrolig viktige». 

Anonymkode: 30aba...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Misunnelse og dårlige lederegenskaper. Desverre endel narssisister som er ledere. Med slike ledere er det viktig å bare holde lav profil og ikke gjøre mer en høyst nødvendig. 

Anonymkode: ed512...5a7

Jeg vet at to av dem allerede søker andre jobber. Sjefen foretrekker tydeligvis å ha dumme ubrukelige ansatte siden han velger å presse ut flinkesene 

Anonymkode: 30aba...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd dette, og tror ikke det er så veldig vanlig…? 

Som leder har man jo absolutt ingen ting igjen for å «mobbe ut» de flinkeste. Jeg har vært leder selv (er det heldigvis ikke nå lenger!) og vet hvor utrolig mye styr det er med rett ut vanskelige, late og lite kompetente ansatte (nei, jeg hadde ikke ansatt dem selv.) Flinke og omgjengelige ansatte er jo gull verdt! Og mye kjekkere å være sjef for.  Har ikke opplevd at flinke blir hakkekylling, men  det er nok ganske vanlig at vedkommende får mer ansvar/oppgaver enn de andre - fordi sjefen stoler på dem og vet de fikser det. Det kan jo også oppleves urettferdig. 

Jeg tipper det er en kombinasjon. Noen ganger føler folk seg flinkere enn de er, mangler selvinnsikt og opplever at «hakkingen» er veldig urettferdig. Andre ganger kanskje man er flink og får flere oppgaver/tilbakemeldinger fordi sjefen vet man kan bedre, sjefen vil løfte vedkommende fram, sjefen forventer rett og slett litt mer sammenliknet med håpløse kollegaer. Også blir det oppfattet som hakking/høyere krav, selv om det egentlig var ment som en tillitserklæring. 

Også er det jo dessverre noen ledere som er helt ubrukelige da, og komplett mangler både menneskelige egenskaper og lederegenskaper. 

Anonymkode: 36f74...98b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså, jeg tviler ikke på at dette skjer, drittsekker finner du tross alt overalt. Noen ganger kan det også koke ned til noe så enkelt som at du ikke har kjemi med sjefen, selv om du er aldri så flink. 

Men jeg tror absolutt ikke at dette er vanlig, som i at det er veldig utbredt. Flinke ansatte er som regel de ansatte du ønsker å ta vare på. Mulig at de får litt høyere krav enn andre, men det ser ikke jeg på som dårlig behandling eller "hakking". Man stiller ulike krav til ansatte basert på kompetanse og personlighet, det er ikke noe unormalt i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har aldri opplevd dette, og tror ikke det er så veldig vanlig…? 

Som leder har man jo absolutt ingen ting igjen for å «mobbe ut» de flinkeste. Jeg har vært leder selv (er det heldigvis ikke nå lenger!) og vet hvor utrolig mye styr det er med rett ut vanskelige, late og lite kompetente ansatte (nei, jeg hadde ikke ansatt dem selv.) Flinke og omgjengelige ansatte er jo gull verdt! Og mye kjekkere å være sjef for.  Har ikke opplevd at flinke blir hakkekylling, men  det er nok ganske vanlig at vedkommende får mer ansvar/oppgaver enn de andre - fordi sjefen stoler på dem og vet de fikser det. Det kan jo også oppleves urettferdig. 

Jeg tipper det er en kombinasjon. Noen ganger føler folk seg flinkere enn de er, mangler selvinnsikt og opplever at «hakkingen» er veldig urettferdig. Andre ganger kanskje man er flink og får flere oppgaver/tilbakemeldinger fordi sjefen vet man kan bedre, sjefen vil løfte vedkommende fram, sjefen forventer rett og slett litt mer sammenliknet med håpløse kollegaer. Også blir det oppfattet som hakking/høyere krav, selv om det egentlig var ment som en tillitserklæring. 

Også er det jo dessverre noen ledere som er helt ubrukelige da, og komplett mangler både menneskelige egenskaper og lederegenskaper. 

Anonymkode: 36f74...98b

Jeg snakker ikke om forventninger eller høyere krav til flinkesene, det er helt ok. Jeg snakker om irritert stemme, "klikking" på ansatte, stygge kommentarer og sånn, noe han ikke tillater seg å gjøre mot andre 

Anonymkode: 30aba...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17.11 skrev (2 timer siden):

Altså, jeg tviler ikke på at dette skjer, drittsekker finner du tross alt overalt. Noen ganger kan det også koke ned til noe så enkelt som at du ikke har kjemi med sjefen, selv om du er aldri så flink. 

Men jeg tror absolutt ikke at dette er vanlig, som i at det er veldig utbredt. Flinke ansatte er som regel de ansatte du ønsker å ta vare på. Mulig at de får litt høyere krav enn andre, men det ser ikke jeg på som dårlig behandling eller "hakking". Man stiller ulike krav til ansatte basert på kompetanse og personlighet, det er ikke noe unormalt i det.

Ja, ulike krav som i at en flink ansatt får pes for en fraværsdag etter mange år med lange arbeidsdager, mens unnasluntrerne ikke hører noe selv om de ofte kommer for sent og ellers har mye fravær. Har sett dette litt for mange ganger. Man skal passe seg for å være for pliktoppfyllende, for det blir bare utnyttet. 

Anonymkode: 2d4fc...870

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...