Gå til innhold

Hva er "logikken" bak det at sjefer ofte velger de flinkeste / mest dyktige ansatte til sine "hakkekyllinger"? 😕


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei dette har jeg aldri sett og jeg har vært maaaange år i arbeidslivet. Men jeg har sett en del ansatte som har overdreven tro på seg selv, og som ikke klarer å ta imot en tilbakemelding på en ordentlig måte. Det er dessverre ganske vanlig. 

Anonymkode: e84e9...41c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det skjer oftere enn du tror. Har både opplevd det selv og sett andre dyktige bli utsatt for det. Og ja, det er mange udugelige sjefer der ute. Heldigvis har jeg både blitt gammel nok og erfaren nok til å ikke være redd for konfrontasjon/utfordring hvis det er behov for det. Både muntlig og fysisk i aller verste fall. 

Anonymkode: 2d4fc...870

Det er også veldig mange udugelige ansatte ledere må bruke ekstremt mye tid på. Og mitt inntrykk er at de fleste udugelige ansatte ser på seg selv som flinke i jobben og sjefen som udugelig som ikke forstår det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (14 minutter siden):

Hvor i all verden skjer dette? Har et inntrykk av at mange på kvinneguiden mener at de udugelige som blir sjefer og at de flinke behandles dårlig. Slik er det normalt ikke.

Heller aldri opplevd noe som dette.

Kanskje de som tror de selv er flinkest ikke egentlig er det?

Anonymkode: 73119...706

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri opplevd dette, jeg vil tro du jobber en plass med dårlig miljø/kultur🤷‍♀️

Anonymkode: b0579...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 minutt siden):

Det er også veldig mange udugelige ansatte ledere må bruke ekstremt mye tid på. Og mitt inntrykk er at de fleste udugelige ansatte ser på seg selv som flinke i jobben og sjefen som udugelig som ikke forstår det.

Det stemmer at det finnes noen slike også ja, og som ikke ser sin egen begrensning. Men det er ikke til hinder for det faktum at det ikke er så uvanlig at noen ledere forsøker å trykke ned de som reelt er dyktige. 

Anonymkode: 2d4fc...870

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Aldri opplevd dette, jeg vil tro du jobber en plass med dårlig miljø/kultur🤷‍♀️

Anonymkode: b0579...bd9

Les HI

Anonymkode: 30aba...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det stemmer at det finnes noen slike også ja, og som ikke ser sin egen begrensning. Men det er ikke til hinder for det faktum at det ikke er så uvanlig at noen ledere forsøker å trykke ned de som reelt er dyktige. 

Anonymkode: 2d4fc...870

For hver leder som trykker ned flinke ansatte, tror jeg det finnes 100 ansatte som ser på seg selv som flinkere enn de er. Det er ingen rasjonell grunn for ledere å sabotere for de flinke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (25 minutter siden):

Det er også veldig mange udugelige ansatte ledere må bruke ekstremt mye tid på. Og mitt inntrykk er at de fleste udugelige ansatte ser på seg selv som flinke i jobben og sjefen som udugelig som ikke forstår det.

Jeg snakker ikke om sånne mennesker, men om dem som VIRKELIG er de flinkeste, noe sjefen sier selv 

Anonymkode: 30aba...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (21 minutter siden):

For hver leder som trykker ned flinke ansatte, tror jeg det finnes 100 ansatte som ser på seg selv som flinkere enn de er. Det er ingen rasjonell grunn for ledere å sabotere for de flinke.

Hva er din grunn til å sabotere tråden? Jeg snakker ikke om dem som TROR de er flinke. Les kommentarene da!! 

Anonymkode: 30aba...96e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg snakker ikke om sånne mennesker, men om dem som VIRKELIG er de flinkeste, noe sjefen sier selv 

Anonymkode: 30aba...96e

Og de som virkelig er flinkest blir normalt behandlet bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi de vet at de beste og flinkeste tar imot de negative tilbakemeldingene og prøver å gjøre en enda bedre jobb. 
De når ikke så godt inn med de som ikke bryr seg så mye. 
Men de glemmer at det er rykende urettferdig å bli behandlet sånn. 
Det hadde aldri tolerert det sjøl 

Anonymkode: 08ed0...c49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva er din grunn til å sabotere tråden? Jeg snakker ikke om dem som TROR de er flinke. Les kommentarene da!! 

Anonymkode: 30aba...96e

Det hjelper ikke å være «flinkest» når man er høy på seg selv og mangler selvinnsikt. Da må sjefen gi vedkommende en tilbakemelding. Det er sjefens jobb. 

Anonymkode: e84e9...41c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldri opplevd, og tror ikke dette er spesielt vanlig. Det vil jo ikke lønne seg for en sjef å hakke på sin beste ansatt. En sjef ønsker jo å beholde de beste. Jeg jobber med mange dyktige mennesker, og ingen av dem blir hakket på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (19 minutter siden):

For hver leder som trykker ned flinke ansatte, tror jeg det finnes 100 ansatte som ser på seg selv som flinkere enn de er. Det er ingen rasjonell grunn for ledere å sabotere for de flinke.

Nei, men så er arbeidslivet langt fra veldig rasjonelt mange steder, ofte handler det om et forsøk å holde på makten. Evt. at noen ledere vet å utnytte pliktoppfyllenhet slik at de vet hvilke knapper de skal trykke på hos hvilke ansatte, slik at de jobber ennå hardere. 

Anonymkode: 2d4fc...870

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brunello skrev (18 minutter siden):

Og de som virkelig er flinkest blir normalt behandlet bra.

Det kommer an på hvor lett det er å erstatte vedkommende. Jobber man med noe mange kan, så blir man oftere behandlet som dritt enn om man har et mer spesialisert yrke som langt færre kan utøve. 

Anonymkode: 2d4fc...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nelja skrev (1 minutt siden):

Det har jeg aldri opplevd, og tror ikke dette er spesielt vanlig. Det vil jo ikke lønne seg for en sjef å hakke på sin beste ansatt. En sjef ønsker jo å beholde de beste. Jeg jobber med mange dyktige mennesker, og ingen av dem blir hakket på. 

Så heldige dere er som har de positive erfaringene!

Jeg er en av dem som blir hakket på, leser tråden her og mange nevner at de mangler selvinnsikt og ikke er så flinke som de tror selv, dere har kanskje ikke opplevd dårlig behandling?  .. hvem mangler selvinnsikt her? Jeg blir som regel dårlig behandlet ( vikar ) men likevel blir jeg spurt om å jobbe hele veien, i tillegg har jeg tidligere fått lederjobber innen samme felt- uten en gang å søke, så HVOR er logikken? kan jeg være sååååå dårlig? da hadde de vel bare fått andre til å jobbe,

Anonymkode: 675f9...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Janteloven. Mange ledere som ikke liker at noen tror at "de er noe". Det utfordrer deres autoritet. 

Har hørt nøyaktig de ordene blitt uttalt fra en leder om en person. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så heldige dere er som har de positive erfaringene!

Jeg er en av dem som blir hakket på, leser tråden her og mange nevner at de mangler selvinnsikt og ikke er så flinke som de tror selv, dere har kanskje ikke opplevd dårlig behandling?  .. hvem mangler selvinnsikt her? Jeg blir som regel dårlig behandlet ( vikar ) men likevel blir jeg spurt om å jobbe hele veien, i tillegg har jeg tidligere fått lederjobber innen samme felt- uten en gang å søke, så HVOR er logikken? kan jeg være sååååå dårlig? da hadde de vel bare fått andre til å jobbe,

Anonymkode: 675f9...cf2

Du er ikke så veldig flink om du jobber som vikar. Flinke folk blir hanket inn fort.

Anonymkode: 5f8fc...d11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...