Gå til innhold

Orker ikke være pedagog i barnehage lenger. Etter bare 2 år!!!!!! Nå skal jeg bli sykemeldt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du studiekompetanse? Om ikke ville jeg begynt med det, da kan du søke deg videre på andre studier. Spør siden jeg er usikker på om barnehagelærer er fagbrev eller høyskole. Uansett, hvis du mangler noen fag for å komme inn på det du ønsker å studere kan det være lurt å se på Danielsen, det er billig å gå der og du blir sett på som en vanlig elev. 

Hva ønsker du å gjøre? Det kan også være en idé og bare ta noen fag på Danielsen eller et annet sted mens du tenker hva du vil gjøre. Du taper ikke på det. 

Og til slutt. Slutt i jobben! 

Anonymkode: 879ca...974

Barnehagelærere er høyskole og hun har da studiekompetanse.

google er din venn!

Anonymkode: 64870...5a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Herregud. Hvor patetisk går det san å bli? Selvfølgelig hater jeg ikke barn, det var gøy å studere og jeg var engasjert. Det ble fort drept i jobben. Det går utover psyken.

Du er vel ufør Karen regner jeg med.. Patetisk kommentar fra deg. Hadet!

Anonymkode: b8333...780

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men du jobber vel på kontor, i ro og mak? Kan ikke sammenlignes helt nei.... Ei heller fraværsbiten. TS

Anonymkode: b8333...780

Du gir ikke et veldig godt inntrykk her, men kanskje det er psyken din som gjør at du svarer sånn?

Kanskje du kan søke deg mot litt større barn? Hva med å jobbe på SFO? På mine barns sfo er det iallefall flere pedagoger. Det er nok en krevende jobb det også (og aldeles ikke stille), men det er jo gjerne verdt å prøve? Kanskje du da jobber delvis på SFO, og delvis på skolen med barn med utfordringer? Ellers ville jeg prøvd å jobbe i en annen barnehage for å se om det er bedre der. 

Anonymkode: f65b6...28e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om TS hadde ordlagt seg litt annerledes, hadde nok svarene her vært annerledes også, men jeg regner med at HI er skrevet i affekt og fortvilelse. Det kan nok mange av oss kjenne seg igjen i. Jeg har jobbet i barnehage som ped.leder i over 20 år, og det er helt klart en dårlig utvikling i sektoren. For lav bemanning, for mange nye oppgaver hele tiden, for mange barn pr avdeling, pluss en del dårlig ledelse rundt omkring, gir et sånn resultat.

Men etter kun 2 år i yrket, hvor store deler av det har pågått i en pandemi, så bør man i det minste prøve seg i en annen barnehage før man kaster inn håndkle. Selv har jeg hatt det på samme måte som TS det siste 1-2 årene, men tar konsekvensene av det, og bytter arbeidsplass. Var heldig og fikk jobb i en av de få, mindre barnehagene som er igjen her hvor jeg bor. 

Håper selvfølgelig at det å gå fra en 8-avdelingsbarnehage, til en 3-avdelings, vil gjøre store utslag. Min erfaring er i hvert fall at struktur, dynamikk, ledelse og atmosfære er helt annerledes i en liten barnehage, sammenliknet med de store.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg som dette gjør meg utrolig provosert. Det er ikke fellesskapets ansvar at du har valgt feil utdanning eller arbeidssted. Lag deg en plan for hvordan du skal komme deg ut av uføret, mens du jobber oppsigelsestiden. En arbeidsmoral som dette er forkastelig.

Anonymkode: 0301c...13c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har hatt denne jobben nå i to år og jeg makter ikke mer. Det er helt utrolig hvordan forskjellen fra å studere barnehagelærer er til å ha den faktiske jobben selv. Vet også at flere jeg har studert med faktisk begynte på en ny bachelor denne høsten. Jeg angrer på at jeg ikke gjorde det samme.

Jeg er så lei skrikingen til barna. Jeg er så lei bråket. Jeg er så lei av å aldri kunne slappe av i 5 min på jobb utenom pause. Jeg er så lei vikarer. jeg er så lei sykdom. Jeg er så lei å måtte være "serviceinnstilt" ovenfor foreldre. Jeg er så lei av å ikke få brukt min plantid her uke. Jeg er så lei av å ha en styrer som ikke bryr seg. Jeg er så lei av å jobbe et sted med folk som "bare vil ha en jobb" og jobber deretter.

Idag orket jeg ikke å dra på jobb. Sa jeg hadde symptomer på forkjølelse så holdt meg hjemme. Jeg har bestilt legetime på fredag.

Jeg er sjokkert og overasket over hvordan denne jobben ødelegger både fysisk og psykisk.

JEG SKJØNNER IKKE HVORDAN NOEN KLARER Å JOBBE SOM PEDAGOG I 10+ ÅR? HVORDAN KLARER DERE DET!?!?!?

 

Når jeg snakker med venner som har studert jus, økonomi og andre spennende fag og studier så ser jeg nå hvordan de blomstrer i jobben sin. De lærer masse, har overskudd, jobber i det private og tjener godt. Jeg er så misunnelig når jeg ser hvordan de har det i arbeidslivet, når jeg jobber bare for å komme igjennom dagen.

Disse årene har vært så tøffe at å jobbe med barn er totalt uaktuelt. Så må ta en ny utdannelse, skal gjøre det til høsten.

Jeg har slitt mye med psyken etter jeg begynte å jobbe og skjønner at det er jobben som gjør at jeg har det sånn. Kommer til å være sykemeldt lenge. Håper også NAV kan hjelpe til med å betale for nye studier hvis jeg fortsatt er syk.

Anonymkode: b8333...780

2 år? Hadde ikke holdt ut en halvtime jeg...!..🙄😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (1 minutt siden):

2 år? Hadde ikke holdt ut en halvtime jeg...!..🙄😂

For et utrolig nyttig innlegg... :roll: 

Anonymkode: 86bf8...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ikke vart lenge i den jobben jeg heller og har medfølelse for ts. Men tviler sterkt på at det er mulig å få sykmelding fordi du er lei av jobben og innser at du skulle ha valgt noe annet. Har selv prøvd å få sykmelding en gang og satt og strigråt pga vond skulder og dårlig arbeidsmiljø men fikk ikke noe medfølelse hos legen gitt. Håper du snart finner ut av hva du vil gjøre videre.  🙂 

Anonymkode: 76cb2...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud da, dette valgte du jo selv da du valgte utdanning?? Du kan da ikke ha levd under en stein de siste 10 årene og ikke fått med deg utfordringer i barnehager?? Du har vel hatt praksis i utdanningen din? Du har vel møtt barn før du valgte denne utdannelsen??
 

Blir som om jeg skulle utdanne meg til sykepleier for så å bli overrasket over å måtte håndtere pasienter og ha dårlig tid 🤣🤣🤣

Anonymkode: 954f0...13b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Herregud. Hvor patetisk går det san å bli? Selvfølgelig hater jeg ikke barn, det var gøy å studere og jeg var engasjert. Det ble fort drept i jobben. Det går utover psyken.

Du er vel ufør Karen regner jeg med.. Patetisk kommentar fra deg. Hadet!

Anonymkode: b8333...780

Ha ha ha😂 Du er jo ikke riktig nagla! Du har tydeligvis ikke noe i en barnehage å gjøre. 

Anonymkode: ed21b...b43

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men herregud da, dette valgte du jo selv da du valgte utdanning?? Du kan da ikke ha levd under en stein de siste 10 årene og ikke fått med deg utfordringer i barnehager?? Du har vel hatt praksis i utdanningen din? Du har vel møtt barn før du valgte denne utdannelsen??
 

Blir som om jeg skulle utdanne meg til sykepleier for så å bli overrasket over å måtte håndtere pasienter og ha dårlig tid 🤣🤣🤣

Anonymkode: 954f0...13b

for et svar.. eller ikke 🤦‍♀️

Anonymkode: b8333...780

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nav blir aldri å dekke noe utdanning. Nav vil derimot at folk skal jobbe i barnehage og matbutikken uansett intresser.  
Anonymkode: 856db...a82

Hva slags norsk er dette? NAV blir aldri å dekke? Er du utenlandsk? Det er hvertfall ikke korrekt norsk.. 

 

Anonymkode: f1d15...55c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vil bare skyte inn at 3 av mine advokatvenner, 1 i økonomi og megselv har endret jobb pga overarbeid og dårlige arbeidskår. Så det går nok på tvers av yrker! Det er såklart kjempetrist at du ikke trives i jobben din, og da oppfordrer jeg deg til å prøve noe nytt. 
Når jeg selv valgte å skifte beite tok jeg megselv i de samme tankene om at alle andre blomstret i sine yrker, noe som virkelig ikke stemte når jeg først begynte å spørre. Problemet ligger vel heller i at vi alle hadde et enormt urealistisk bilde av arbeidshverdagen, og hadde sett for oss noe mye mer givende. Vi hadde alle valgt høystatusyrker. Realiteten er at jobb er jobb, og forventningen vi blir matet fra alle kanter om at "love your work and you'll never work another day" er bullshit for de aller fleste. De færreste ELSKER jobben sin. De fleste syns det er helt ok, men at det er digg å komme hjem. 
Jeg er nå i en ny jobb jeg stortrives i. Å slutte var det beste jeg kunne gjort. 
Når det er sagt har jeg også nå et mye mer realistisk bilde av hvilke forventinger jeg har til arbeidshverdagen. Jobb er jobb. 

Anonymkode: 25213...568

Enig! Dette burde elever lære om i skolen. Ikke mase om at «du kan bli alt du vil» og «ikke tenk på lønn når du velger utdannelse, tenk på interesser». Bullshit. Det er som du sier - jobb er jobb. Lønn er viktig. Arbeidsvilkår som kvelds- og helgearbeid er viktig. Arbeidsmarkedet er viktig!

Anonymkode: 7e34b...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

 

JEG SKJØNNER IKKE HVORDAN NOEN KLARER Å JOBBE SOM PEDAGOG I 10+ ÅR? HVORDAN KLARER DERE DET!?!?!?

 

.

Anonymkode: b8333...780

14 år + her.

Jeg velger å ikke jobbe som pedagogisk leder, men som barnehagelærer. Det vil si som pedagog 2 eller 3 på avdelingen.

Nesten like god lønn, men mindre ansvar. Det hjelper veldig mye.

Anonymkode: b32bd...28b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

14 år + her.

Jeg velger å ikke jobbe som pedagogisk leder, men som barnehagelærer. Det vil si som pedagog 2 eller 3 på avdelingen.

Nesten like god lønn, men mindre ansvar. Det hjelper veldig mye.

Anonymkode: b32bd...28b

Samme her. Jeg har ønsket meg vekk fra pedagogisk leder stillingen jeg hadde før. Nå er jeg barnehagelærer/pedagog2. Lønnsforskjellen er ubetydelig. Men ansvaret, oppgavene, presset og kravene er betydelig lavere. 
 

Men jeg er praksislærer. Og det som ts skriver får meg til å tenke at vi må være flinkere til å realitetsorientere barnehagelærerstudentene. Og vi må være flinkere til å luke ut de som ikke er egnet. 

Anonymkode: 598c0...7ef

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest våroghøst

Kjære deg. Jeg ønsker Gjerne forebygge at noe sånt skjer meg. Er nyutdannet og blir skremt av alle disse trådene. 

Ville du trivdes i en type liten bhg kanskje? Ville det vært bedre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gidavmeg skrev (42 minutter siden):

Fikk du sykemeldingen din i dag? 

Ja, han forstod meg godt og situasjonen jeg var i. Han skal følge meg opp videre og vi skal mest sannsynlig søke inn til DPS. Fikk 2 uker 100% i første omgang pga psyken, symptomer på angst og depresjon. Det var en lettelse å bli trodd og forstått. ts

Anonymkode: b8333...780

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja, han forstod meg godt og situasjonen jeg var i. Han skal følge meg opp videre og vi skal mest sannsynlig søke inn til DPS. Fikk 2 uker 100% i første omgang pga psyken, symptomer på angst og depresjon. Det var en lettelse å bli trodd og forstått. ts

Anonymkode: b8333...780

Så bra at du får hjelp 😀

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...