Gå til innhold

Orker ikke være pedagog i barnehage lenger. Etter bare 2 år!!!!!! Nå skal jeg bli sykemeldt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som mellomleder, og jeg har heller aldri fem minutter pause, det er alltid jobb og jeg har ingen kolleger på samme nivå. 

Syke krav fra ledelsen og fra medarbeidere, det er i en konstant skvis og mislykkes på alle arenaer hele tiden. 

Men det er jo selvvalgt. Jeg kan slutte og finne meg en annen jobb. 

TS, du må jobbe litt med perspektivene dine. 

Anonymkode: f0612...b77

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg jobber som mellomleder, og jeg har heller aldri fem minutter pause, det er alltid jobb og jeg har ingen kolleger på samme nivå. 

Syke krav fra ledelsen og fra medarbeidere, det er i en konstant skvis og mislykkes på alle arenaer hele tiden. 

Men det er jo selvvalgt. Jeg kan slutte og finne meg en annen jobb. 

TS, du må jobbe litt med perspektivene dine. 

Anonymkode: f0612...b77

Men du jobber vel på kontor, i ro og mak? Kan ikke sammenlignes helt nei.... Ei heller fraværsbiten. TS

Anonymkode: b8333...780

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må være en spesiell maskin for å greie en sånn jobb. Man må takle inntrykk konstant. Lyd konstant. Selv har jeg adhd og sliter bare på ikea. 

Har du vurdert noen øre propper ts som demper lydnivået? Og være ute masse med ungene. Gå tur. 

Anonymkode: 2e9e7...abb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men du jobber vel på kontor, i ro og mak? Kan ikke sammenlignes helt nei.... Ei heller fraværsbiten. TS

Anonymkode: b8333...780

Forstår deg 🤗 men ikke gi opp. Kansje det finnes måter du kan lære å like jobben. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men du jobber vel på kontor, i ro og mak? Kan ikke sammenlignes helt nei.... Ei heller fraværsbiten. TS

Anonymkode: b8333...780

Tror du at det er ro og mak i åpent landskap? 

Tror du ikke voksne mennesker har konflikter eller oppfører seg som barn? 

Dine konflikter lar seg løse i øyeblikket, mine pågår i månedsvis og er ekstremt psykisk påkjennende. 

Det er også konstant stress over arbeidsoppgaver som tårner seg opp, hjemmearbeid på kvelder og i helger. 

Tror du har en fullstendig urealistisk oppfatning av kontorlivet. 

Anonymkode: f0612...b77

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ærlig sak å ha valgt feil utdanning, men det kvalifiserer ikke til sykemelding, og NAV kommer ikke til å betale for ny utdanning. Det må du betale selv. Støtter det andre skriver om master. 

Anonymkode: 7e34b...376

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nav blir aldri å dekke noe utdanning. Nav vil derimot at folk skal jobbe i barnehage og matbutikken uansett intresser.  
 

Mannen min var uheldig å få kyssesyke og svineinfluensa for noen år siden med fatigue komplikasjoner Det gjorde at han gikk glipp av de siste månedene utdanning. Når han var på beina igjen og prøvde å få jobb uten det som manglet, men han lyktes ikke. Han havnet under nav. Han spurte gjentatte ganger nav om støtte til å fullføre der han manglet , ca 40 000.  Han hadde fått bekreftelse fra er firma at han hadde 100% garantert jobb der om han fikk det på plass. 

Men nav nekta. Neida de ville heller ha han på arbeidstrening på Rema , arbeid som absolutt ikke var hans intressefelt eller drømmer. Det er det NAV vil

han fikk lånt penger av familie slik at han fikk det som manglet og fikk fullført sin utdanning. Han har her fast jobb siden . Mwn det ønsker ikke nav 

tar du ny utdannelse må du finansiere det selv

Anonymkode: 856db...a82

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men du jobber vel på kontor, i ro og mak? Kan ikke sammenlignes helt nei.... Ei heller fraværsbiten. TS

Anonymkode: b8333...780

Hvis du tror det å jobbe på kontor automatisk er «ro og mak», så tar du veldig feil. Merkelig at folk som ikke har kontorjobb tror at man bare dasser rundt og slapper av bare fordi man jobber på kontor. Og ja, jeg har både hatt manuelle jobber (mye mer fysisk krevende enn barnehage) og kontorjobber. 

Anonymkode: 7e34b...376

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du studiekompetanse? Om ikke ville jeg begynt med det, da kan du søke deg videre på andre studier. Spør siden jeg er usikker på om barnehagelærer er fagbrev eller høyskole. Uansett, hvis du mangler noen fag for å komme inn på det du ønsker å studere kan det være lurt å se på Danielsen, det er billig å gå der og du blir sett på som en vanlig elev. 

Hva ønsker du å gjøre? Det kan også være en idé og bare ta noen fag på Danielsen eller et annet sted mens du tenker hva du vil gjøre. Du taper ikke på det. 

Og til slutt. Slutt i jobben! 

Anonymkode: 879ca...974

Her er du helt på jordet!

Førskolelærerutdannelse eller barnehagelærer som det heter nå, er 3-årig høyskoleutdanning!

 

Anonymkode: 082f3...533

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufør førskolelærer her, men ikke på grunn av jobben men på grunn av en bilulykke som satte meg helt ut og spill.

Er det noen år siden jeg var i jobb som pedagogisk leder, men det som tapper deg fullstendig for mentale krefter, er nettopp det du ramse opp.

Ofte manko på bemanning slik at man får må forholde seg til vikarer som ikke vet frem og tilbake på et barn flere ganger i uken, det ekstreme lydnivået, stadig flere barn med diagnoser som gjør at man må bruke tid og kapasitet på utredninger, møter med forskjellige instanser innen barnepsykiatri og ikke minst dårlig tid på jobb som gjør at man må ta med seg mer og mer arbeid hjem som man ikke får betalt for.

 

Anonymkode: 082f3...533

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvis du tror det å jobbe på kontor automatisk er «ro og mak», så tar du veldig feil. Merkelig at folk som ikke har kontorjobb tror at man bare dasser rundt og slapper av bare fordi man jobber på kontor. Og ja, jeg har både hatt manuelle jobber (mye mer fysisk krevende enn barnehage) og kontorjobber. 

Anonymkode: 7e34b...376

Jeg kan legge til at jeg også har hatt jobber som involverer mye mer støy enn en barnehage. 

Anonymkode: 7e34b...376

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nå skal jeg bli sykemeldt?". 😅 Det er naturligvis og heldigvis ikke du selv som avgjør om du skal bli sykemeldt.

Og NAV dekker heldigvis heller ikke ny utdannelse bare fordi du har valgt feil yrke og utdanning. Du får ta ny utdanning da, vet du. Ta studielån og jobbe ved siden av for å spe på inntekten, slik veldig mange andre må.

Anonymkode: e8123...606

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

My utdanning av nav får du nok ikke, dessverre. Jeg får utdanning i regi av nav, men det er kun fordi jeg er alvorlig syk, ikke fungerer i noen av jobbene jeg har hatt tidligere, og jeg har ingen utdanning fra før av. Hadde jeg hatt det, hadde jeg ikke fått. 

Men en ny utdanning bør du nok sterkt vurdere allikevel (eller ny arbeidsplass). Dersom du føler så sterkt på det allerede, så kommer det her bare til å spise deg opp over tid. 

Anonymkode: 041d5...cd8

Hva tilsier at du skal kunne jobbe i yrket du nå utdanner deg innen, om du er alvorlig syk og ikke har fungert i absolutt noen jobber tidligere?

Og ikke skjønner jeg hvorfor du får dekket utdanning, når du ikke har utdanning fra før. Hvorfor skal du slippe unna studielån? Én ting er om man har tatt en lang utdannelse og blir syk slik at man ikke lenger kan stå i den jobben. Da kan jeg til en viss grad forstå at man får dekket ny. Men i dette tilfellet? Snakk om sløsing av fellesskapets midler. Ikke rart velferdsstaten Norge er på vei til å gå til helvete.

Anonymkode: e8123...606

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uaktuelt å søke meg til ny barnehage. Og uaktuelt med en stilling med enda dårligere lønn enn nå mens jeg må betale på studielånet. Sykemelding dekker lønn 100%

Uansett for nedbrutt til å begynne å søke etter noe annet nå etter kun 2 år som pedagog. Jeg er knust og langt nede! ts

Anonymkode: b8333...780

Du er ikke det da.

Med mindre du glemmer å fortelle om store helseproblemer som har ført til mye fravær.

Som feks at du har pådratt deg hyppige migreneanfall som varer lenge, kaster opp hver dag før jobb, ikke klarer spise eller sove, har fått konkrete sykdommer som forverres.

Da er fortsatt NAV sitt svar: Finn deg annen jobb.

Du kan som noen foreslår søke i en helt annen bransje mens du venter på opptak til nye studier. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker veldig ung og viten TS.... ?

Legen kommer ikke til å sykmelde deg for litt angst og depresjon. Han kommer til å be deg om å bytte arbeidsplass eller søke ny jobber innenfor et annet felt i mellomtiden.

NAV kommer til å be deg om å søke om studielån, når du er i gang med ny bachelor.

Velkommen til arbeidslivet.

Anonymkode: 8973b...a86

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Herregud. Hvor patetisk går det san å bli? Selvfølgelig hater jeg ikke barn, det var gøy å studere og jeg var engasjert. Det ble fort drept i jobben. Det går utover psyken.

Du er vel ufør Karen regner jeg med.. Patetisk kommentar fra deg. Hadet!

Anonymkode: b8333...780

Unnskyld, men er det ikke nettopp en uførestatus  du gjerne vil søke mot,  og bruke den til å få ny utdannelse på NAVs regning? 
Å være så nedlatende mot en gruppe som er uføre synes jeg var helt bak mål, og jeg tenker at du har en vei å gå gjennom å bli komfortabel med krav og forventninger fra en arbeidsgiver. 
I de fleste bransjer i dag så har vi tidsfrister, få ansatte i forhold til arbeidsmengde og må stå på fra morra til kveld. 
Det er praktisk talt et kjør, og så rosenrødt er det ikke på andre siden av gjerdet. 
Søk deg til skolen, barneskoletrinnet, der får du større barn å forholde deg til  

Endret av Festlig
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Måten du ser verden på, og måten du skriver på, får meg til å lure på om du rett og slett har blitt utbrent av jobben din. En timeout kan være bra for deg, til å få roet ned tankene, få samlet deg og etter det finne ut av hvilke muligheter du har videre. Les om utbrenthet her, og så vil jeg tro at du finner ut at det matcher ganske godt med det du opplever nå https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/utbrenthet/

Blir du sykmeldt, så vil jo NAV også legge stort press på dine ledere til å tilrettelegge bedre for din fremtidige arbeidshverdag, så det kan komme noe godt ut av det.

Anonymkode: 09a3c...a8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare skyte inn at 3 av mine advokatvenner, 1 i økonomi og megselv har endret jobb pga overarbeid og dårlige arbeidskår. Så det går nok på tvers av yrker! Det er såklart kjempetrist at du ikke trives i jobben din, og da oppfordrer jeg deg til å prøve noe nytt. 
Når jeg selv valgte å skifte beite tok jeg megselv i de samme tankene om at alle andre blomstret i sine yrker, noe som virkelig ikke stemte når jeg først begynte å spørre. Problemet ligger vel heller i at vi alle hadde et enormt urealistisk bilde av arbeidshverdagen, og hadde sett for oss noe mye mer givende. Vi hadde alle valgt høystatusyrker. Realiteten er at jobb er jobb, og forventningen vi blir matet fra alle kanter om at "love your work and you'll never work another day" er bullshit for de aller fleste. De færreste ELSKER jobben sin. De fleste syns det er helt ok, men at det er digg å komme hjem. 
Jeg er nå i en ny jobb jeg stortrives i. Å slutte var det beste jeg kunne gjort. 
Når det er sagt har jeg også nå et mye mer realistisk bilde av hvilke forventinger jeg har til arbeidshverdagen. Jobb er jobb. 

Anonymkode: 25213...568

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager ts men her får du null sympati, du får gjøre som alle andre som mistrives, finne deg en annen jobb. Det er ingen som sier at du må søke deg til en ny barnehage. 

At du nærmest forventer å bli sykemeldt og attpåtil ny utdannelse på statens regning sier mye om holdningene dine. 

Man kommer ingen vei i (arbeids)livet hvis man skal gi opp og løpe til legen for sykemelding hver gang man har det litt kjipt på jobb.

Anonymkode: 3e266...bc9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...