Gå til innhold

Hjelp til Jul - finn annonser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hjelper ikke dem.

hjelper heller, de jeg vet hjelper andre, kan være mange som overdriver og bruker pengene feil også

Anonymkode: 7c00e...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Har sett mange annonser både på finn og andre steder. Det er og mange som skriver at dem har gjeld. trist det går galt for mange.

Anonymkode: 4dbff...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2022 den 21.12):

Er allerede over 400 annonser på finn nå om julehjelp, ser og på fb er det stor økning om annonser til hjelp til jul. Uff er trist. Jeg skal klare meg i desember selv om jeg er på uføretrygd og, men får 3000 kr ekstra i desember, pluss bostøtte og strømstøtte som er over 3000 kr og, så da vil jeg klare meg bra i desember heldigvis med over 6000 kr mer i måneden enn vanlig.

Anonymkode: 4dbff...45f

De fleste som er i din situasjon får også den støtten du får til og med de på sosialen får en liten bonus i julen. Vi er egentlig ganske heldig her i Norge mye verre i andre land. Mye handler om prioritering av penger.

Anonymkode: 0c826...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

De fleste som er i din situasjon får også den støtten du får til og med de på sosialen får en liten bonus i julen. Vi er egentlig ganske heldig her i Norge mye verre i andre land. Mye handler om prioritering av penger.

Anonymkode: 0c826...12d

Mange av disse menneskene prioriterer feil, ja. Hvis du leser annonsene, så er det tydelig at mange mangler utdannelse, så kanskje dette med å sette opp et budsjett er vanskelig. Eller kanskje vaskemaskinen gikk i stykker. Eller de måtte til tannlegen. Det er uansett dyrt å være syk, og alt dekkes ikke av staten. Men barna deres er helt uskyldige i dette, så for min egen del tenker jeg ikke så mye på årsaken til at de ikke har penger rett før jul.

Hvis man går rundt og bekymrer seg for å bli lurt, så bør man heller beholde pengene selv. Styr unna annonser på Finn, så slipper man å irritere seg. Dropp gjerne hjelpeorganisasjoner også. For alt du vet kan matrosen de får på Frelsesarmeen frigjøre nok penger at de har råd til røyk. Er dette et problem, så ikke gi! Det samme hvis man har knapp økonomi selv. Hvis man skal gå rundt og bekymre seg for at pengene man gir bort går til noen som er likt stilt, eller bedre, enn man selv er, så er det ingen vits å gi. Selv om jeg vet at de som har minst ofte gir mest...

Slik jeg ser det gir jeg ikke bort mer enn jeg har råd til å tape. Jeg tenker sånn på det: Mister jeg noen hundrelapper ut av lomma, så er det kjipt. Men har det innvirkning på livet mitt? Nei. Slik er det med de jeg gir pengene til også. Blir jeg lurt? Kjipt! Har det innvirkning på livet mitt? Nei...

Jeg så faktisk her om dagen at jeg har blitt "lurt". En av de jeg ga penger har lagt ut en annonse til. Der ønsker hun seg gavekort på interiørbutikker. Pyntegjenstander er åpenbart en luksus man ikke har råd til, hvis man må tigge penger til livsopphold. Jeg kjøper ikke engang pynteting selv... Men så tenkte jeg litt på det og kom frem til at det ikke betyr så mye. Hadde jeg blitt glad for en pyntegjenstand fra Nille? Nei! Blir hun det? Forhåpentligvis... Uansett fikk jeg en veldig hyggelig melding da hun fikk pengene. Da ble jeg glad og følte meg vel. Jeg betaler en del penger på andre ting for å føle meg vel gjennom året, så jeg får se på det som en spabehandling for samvittigheten...

Anonymkode: 79760...5e7

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet en familie hvert år siste årene.  Sendt gavekort på mat, lagt opp i noen gaver og litt snop. De har som regel ønsket seg tegnesaker, klær, dukker, lekebiler osv 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mange av disse menneskene prioriterer feil, ja. Hvis du leser annonsene, så er det tydelig at mange mangler utdannelse, så kanskje dette med å sette opp et budsjett er vanskelig. Eller kanskje vaskemaskinen gikk i stykker. Eller de måtte til tannlegen. Det er uansett dyrt å være syk, og alt dekkes ikke av staten. Men barna deres er helt uskyldige i dette, så for min egen del tenker jeg ikke så mye på årsaken til at de ikke har penger rett før jul.

Hvis man går rundt og bekymrer seg for å bli lurt, så bør man heller beholde pengene selv. Styr unna annonser på Finn, så slipper man å irritere seg. Dropp gjerne hjelpeorganisasjoner også. For alt du vet kan matrosen de får på Frelsesarmeen frigjøre nok penger at de har råd til røyk. Er dette et problem, så ikke gi! Det samme hvis man har knapp økonomi selv. Hvis man skal gå rundt og bekymre seg for at pengene man gir bort går til noen som er likt stilt, eller bedre, enn man selv er, så er det ingen vits å gi. Selv om jeg vet at de som har minst ofte gir mest...

Slik jeg ser det gir jeg ikke bort mer enn jeg har råd til å tape. Jeg tenker sånn på det: Mister jeg noen hundrelapper ut av lomma, så er det kjipt. Men har det innvirkning på livet mitt? Nei. Slik er det med de jeg gir pengene til også. Blir jeg lurt? Kjipt! Har det innvirkning på livet mitt? Nei...

Jeg så faktisk her om dagen at jeg har blitt "lurt". En av de jeg ga penger har lagt ut en annonse til. Der ønsker hun seg gavekort på interiørbutikker. Pyntegjenstander er åpenbart en luksus man ikke har råd til, hvis man må tigge penger til livsopphold. Jeg kjøper ikke engang pynteting selv... Men så tenkte jeg litt på det og kom frem til at det ikke betyr så mye. Hadde jeg blitt glad for en pyntegjenstand fra Nille? Nei! Blir hun det? Forhåpentligvis... Uansett fikk jeg en veldig hyggelig melding da hun fikk pengene. Da ble jeg glad og følte meg vel. Jeg betaler en del penger på andre ting for å føle meg vel gjennom året, så jeg får se på det som en spabehandling for samvittigheten...

Anonymkode: 79760...5e7

Jeg spør av nysgjerrighet. 
Hvorfor velger du å gi penger til privatpersoner du vet muligens lurer deg? En organisasjon som deler ut til fattige vil ha bedre kontroll; du får den samme gode samvittigheten kombinert med vissheten om at sannsynligheten er høyere for at pengene blir brukt på en fornuftig måte.

Anonymkode: 6be7d...448

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke lest annonsene, bare ett par nyhetsinnslag ang det.

Jeg kommer har ikke råd til å bidra så mye, jeg bekymrer meg selv for økonomien og jula. Det blir for gale å kjøpe ting på Klarna eller kredittkort for å kunne gi julegaver. Her vil barna bli prioritert. 

Jeg har gått gjennom lekene med barna, leker de ikke verdsetter lenger men som andre kanskje kan sette pris på. Jeg har forklart at da kan noen som ikke har råd få dem. Men jeg vil jo at de skal gå til noen som trenger det, noen som rett og slett ikke får det til å gå rundt. Og der stopper det, for hvor finner vi de som oppriktig ikke har råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske finn.no hadde spesielle filtre eller bakgrunnssjekker for å verifisere slike tigginger. Kanskje krevende både teknologisk og ressursmessig, men skal de tillate tigging bør de også vite om tiggingen er genuin.

Finn.no er vel ikke åpen for tigging hele året, er dem? Men er plutselig åpen for alle til jul.

At folk ønsker seg playstation og tredemølle er rett og slett bare tull. Det er et hån mot de som faktisk sliter. Og dette tillater finn.no...

For ikke snakk om alle svindlerkontoene som ligger der. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg spør av nysgjerrighet. 
Hvorfor velger du å gi penger til privatpersoner du vet muligens lurer deg? En organisasjon som deler ut til fattige vil ha bedre kontroll; du får den samme gode samvittigheten kombinert med vissheten om at sannsynligheten er høyere for at pengene blir brukt på en fornuftig måte.

Anonymkode: 6be7d...448

Jeg gir faktisk til begge deler. Jeg gir faste beløp til et par utvalgte organisasjoner hele året, men i år valgte jeg også ut noen familier. Det er første gang for meg, og hvis jeg skal være ærlig, så er jeg nok litt påvirket av oppslagene i media. Reklame virker😅

Jeg har valgt å gi til folk som bor i samme område som meg, da jeg vet at det ikke finnes hjelpeorganisasjoner her. De kan altså ikke gå å få en pose med julemat, eller gaver til ungene sine, hos en organisasjon.

Og så synes jeg det er hyggelig med direktekontakt, selv om jeg bare vippser og får en takk tilbake. Jeg har ikke noe behov for å møte disse menneskene, eller få en utfyllende beskrivelse av deres situasjon, men det var hyggelig å få en gjennomtenkt takkemelding tilbake. Dessuten forsvinner det ikke penger til administrasjon.

Og som jeg skrev, man kan aldri sikre seg mot å bli lurt, selv om man gir til organisasjoner. Ingen av de som møter opp for å hente mat blir utsatt for etterforskning, for å finne ut om de er verdige mottakere. Kanskje har de penger til mat, men velger å hente en pose hos Frelsesarmeen, slik at de kan bruke pengene på øl i stedet. Eller røyk. Eller andre unødvendige luksusvarer. Er man så redd for å bli lurt, så må man beholde pengene selv...

Anonymkode: 79760...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundret.. skrev (1 time siden):

Jeg har ikke lest annonsene, bare ett par nyhetsinnslag ang det.

Jeg kommer har ikke råd til å bidra så mye, jeg bekymrer meg selv for økonomien og jula. Det blir for gale å kjøpe ting på Klarna eller kredittkort for å kunne gi julegaver. Her vil barna bli prioritert. 

Jeg har gått gjennom lekene med barna, leker de ikke verdsetter lenger men som andre kanskje kan sette pris på. Jeg har forklart at da kan noen som ikke har råd få dem. Men jeg vil jo at de skal gå til noen som trenger det, noen som rett og slett ikke får det til å gå rundt. Og der stopper det, for hvor finner vi de som oppriktig ikke har råd?

Ukraina kanskje? Man kan sende pakker gratis med posten. 
https://www.mynewsdesk.com/no/posten-norge/pressreleases/naa-kan-du-sende-hjelp-gratis-til-ukraina-med-posten-3176949

Du kan jo kontakte dem og spørre om de er interessert i leker? Det eneste de ikke vil ha, er ordinære klær

Anonymkode: 6be7d...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg gir faktisk til begge deler. Jeg gir faste beløp til et par utvalgte organisasjoner hele året, men i år valgte jeg også ut noen familier. Det er første gang for meg, og hvis jeg skal være ærlig, så er jeg nok litt påvirket av oppslagene i media. Reklame virker😅

Jeg har valgt å gi til folk som bor i samme område som meg, da jeg vet at det ikke finnes hjelpeorganisasjoner her. De kan altså ikke gå å få en pose med julemat, eller gaver til ungene sine, hos en organisasjon.

Og så synes jeg det er hyggelig med direktekontakt, selv om jeg bare vippser og får en takk tilbake. Jeg har ikke noe behov for å møte disse menneskene, eller få en utfyllende beskrivelse av deres situasjon, men det var hyggelig å få en gjennomtenkt takkemelding tilbake. Dessuten forsvinner det ikke penger til administrasjon.

Og som jeg skrev, man kan aldri sikre seg mot å bli lurt, selv om man gir til organisasjoner. Ingen av de som møter opp for å hente mat blir utsatt for etterforskning, for å finne ut om de er verdige mottakere. Kanskje har de penger til mat, men velger å hente en pose hos Frelsesarmeen, slik at de kan bruke pengene på øl i stedet. Eller røyk. Eller andre unødvendige luksusvarer. Er man så redd for å bli lurt, så må man beholde pengene selv...

Anonymkode: 79760...5e7

Takk for svar 😊

Anonymkode: 6be7d...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enormt mye sånt på spleis-grupper på Facebook. Vanskelig vite hvilke som er reelle

Anonymkode: 6a4ed...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for * Identifisering av andre privatpersoner enn deg selv,persondebatt,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Edit : ryddet for avsporing.

Endret av Chantielle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg la ut en annonse på Finn i fjor som julehjelp. Dette har jeg sluttet med… 

Hjalp en liten barnefamilie som ikke hadde så mye de kunne gi til barna sine. De ønsket diverse klær til barna og noe julegodt. 1 mnd etterpå kom den såkalte familien i avisa ang. om den svære villaen av et hus de hadde..

Sluttet med dette, så gir nå til omvendt julenisse istedenfor 

Anonymkode: f9e6e...8b3

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.12.2022 den 10.37):

Mange av disse menneskene prioriterer feil, ja. Hvis du leser annonsene, så er det tydelig at mange mangler utdannelse, så kanskje dette med å sette opp et budsjett er vanskelig. Eller kanskje vaskemaskinen gikk i stykker. Eller de måtte til tannlegen. Det er uansett dyrt å være syk, og alt dekkes ikke av staten. Men barna deres er helt uskyldige i dette, så for min egen del tenker jeg ikke så mye på årsaken til at de ikke har penger rett før jul.

Hvis man går rundt og bekymrer seg for å bli lurt, så bør man heller beholde pengene selv. Styr unna annonser på Finn, så slipper man å irritere seg. Dropp gjerne hjelpeorganisasjoner også. For alt du vet kan matrosen de får på Frelsesarmeen frigjøre nok penger at de har råd til røyk. Er dette et problem, så ikke gi! Det samme hvis man har knapp økonomi selv. Hvis man skal gå rundt og bekymre seg for at pengene man gir bort går til noen som er likt stilt, eller bedre, enn man selv er, så er det ingen vits å gi. Selv om jeg vet at de som har minst ofte gir mest...

Slik jeg ser det gir jeg ikke bort mer enn jeg har råd til å tape. Jeg tenker sånn på det: Mister jeg noen hundrelapper ut av lomma, så er det kjipt. Men har det innvirkning på livet mitt? Nei. Slik er det med de jeg gir pengene til også. Blir jeg lurt? Kjipt! Har det innvirkning på livet mitt? Nei...

Jeg så faktisk her om dagen at jeg har blitt "lurt". En av de jeg ga penger har lagt ut en annonse til. Der ønsker hun seg gavekort på interiørbutikker. Pyntegjenstander er åpenbart en luksus man ikke har råd til, hvis man må tigge penger til livsopphold. Jeg kjøper ikke engang pynteting selv... Men så tenkte jeg litt på det og kom frem til at det ikke betyr så mye. Hadde jeg blitt glad for en pyntegjenstand fra Nille? Nei! Blir hun det? Forhåpentligvis... Uansett fikk jeg en veldig hyggelig melding da hun fikk pengene. Da ble jeg glad og følte meg vel. Jeg betaler en del penger på andre ting for å føle meg vel gjennom året, så jeg får se på det som en spabehandling for samvittigheten...

Anonymkode: 79760...5e7

hvordan vet du at de prioterer feil? jeg er i full jobb,men sliter likevel en del, da alt har økt enormt

Anonymkode: 7c00e...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en som ønsket seg Iphone og Playstation.Må nesten bare le av slike.

Anonymkode: 34eca...a58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

hvordan vet du at de prioterer feil? jeg er i full jobb,men sliter likevel en del, da alt har økt enormt

Anonymkode: 7c00e...7db

«Mange av..» Jeg skrev ikke alle….. 

Og hvis du leste videre skriver jeg at mange også rett og slett er uheldige, eller har utgifter som ikke dekkes. 
 

Har du annonse på Finn? I så fall, har du fått noe respons?

Anonymkode: 79760...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så en som ønsket seg Iphone og Playstation.Må nesten bare le av slike.

Anonymkode: 34eca...a58

Det er jo lov å prøve seg, hehe. Men enig at det blir litt for dumt. 

Anonymkode: f3d31...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

«Mange av..» Jeg skrev ikke alle….. 

Og hvis du leste videre skriver jeg at mange også rett og slett er uheldige, eller har utgifter som ikke dekkes. 
 

Har du annonse på Finn? I så fall, har du fått noe respons?

Anonymkode: 79760...5e7

Nei jeg har ikke behov for det,selvom jeg noen ganger legger meg sulten, så går det aldri utover barna

Anonymkode: 7c00e...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg ikke klarer å stole på noen når det er så mange nå. /kynisk. 

Anonymkode: d09b8...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...