Gå til innhold

Hjelp til Jul - finn annonser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nettopp! (Bortsett fra at pinnekjøtt ikke er noe godt. :P) Vi i min familie finnes ikke religiøse og feirer ikke Jesu fødsel, vi feirer jul fordi det er en del av vår kultur og tradisjon, og fordi det er kjempekoselig. Om de som kommer til Norge ønsker å ta del i norsk kultur og norske tradisjoner, så er da det bare hyggelig!

Anonymkode: b9c1c...69a

Hehe, det var for å understreke et poeng 😁 Selv spiser jeg lutefisk, men det er nok mindre populært.

Jeg er kristen, men føler ikke at jeg har enerett på jula og tradisjoner av den grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg syntes det mest irriterende med dette er at folk som ikke feirer jul engang skal bruke jula som en anledning for å skaffe seg gratis ting. Det finnes mange familier som faktisk feirer jul men ikke har råd til gaver, juletre, pynt eller julemat. De som ikke feirer behøver ikke henge opp gaveønsker på gavetrærene på kjøpesenterene, be om spleis til julegaver eller tigge om penger til julemat på finn. Folk må gjerne henvende seg til hjelpeorganisasjoner året rundt om de trenger det så klart, men når en somalisk familie med 7 barn oppsøker Frelsesarmeen for å få gaver til barna blir det for dumt, de feirer ikke jul! 

Anonymkode: 521bd...ad0

Enig!

Anonymkode: 0dcef...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det lurer jeg også på. Har en somalisk familie som naboer, og de feirer like mye jul som jeg og min helnorske familie gjør. Bortsett fra at ingen i slekta deres feirer jul, så barna der får bare gaver fra foreldrene og oss. Ser så tydelig at barna er ille berørt når det snakkes om blant vennene hva de har fått til jul. Om de hadde fått ekstra gaver fra en organisasjon eller noe, så hadde det vært dem vel unt!

 

Nettopp! (Bortsett fra at pinnekjøtt ikke er noe godt. :P) Vi i min familie finnes ikke religiøse og feirer ikke Jesu fødsel, vi feirer jul fordi det er en del av vår kultur og tradisjon, og fordi det er kjempekoselig. Om de som kommer til Norge ønsker å ta del i norsk kultur og norske tradisjoner, så er da det bare hyggelig!

Anonymkode: b9c1c...69a

Ja. Man må tenke på barna. Helt uforståelig for meg at voksne mennesker ikke har omtanke for barn. Triste greier

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor unner ikke du barna gaver selv om de kanskje ikke feirer jul? Jeg kan tenke meg at det må være sårt for et  barn å komme tilbake til barnehagen eller skolen og høre om alle gavene vennene har fått. Det er ikke dyre gaver de får fra frelsearmeen, men det kan bety mye for et barn. 

Forøvrig er det mange muslimer som ønsker å ta del i julefeiringen uten å legge noe religiøst i det fordi de liker den tradisjonen. Det gjør også mange etniske nordmenn, jøder, ateister, hinduer, osv. 

Ribbe er ikke den eneste  julematen man kan få. Jeg vil heller ikke ha ribbe, men feirer likevel jul. 

Anonymkode: d13e1...c75

Jeg unner barna gaver, mat og alt som er men, når man ikke feirer jul kan man like gjerne få gaver og mathjelp i januar eller oktober.

Jeg mener bare det at vi som samfunn har så mye press med å hjelpe de som sliter til jul som faktisk feirer, da syntes jeg det blir feil å bruke de ressursene på noen som ikke gjør det.

Da jeg var liten så hadde jeg en pakistansk venninne og hun pleide å ha med meg på Eid feiring. Jeg syntes det var veldig gøy men, jeg feirer jo ikke eid idag. Hadde vært litt teit hvis jeg hadde dratt ned til det islamske trossamfunn og hentet ut gaver til barna mine bare fordi at det var eid eller??? Sånn at jeg kunne bruke den religiøse anledningen til å få noe gratis.

Ingen barn som ikke feiret jul i min klasse syntes det var sårt og ikke få noe til jul, ikke ble de mobbet heller. De visste selv at deres tur til å få gaver var når deres helligdag stod for døren. Vi var en multikulturelle klasse som hadde forskjellige feiringer, religioner og tradisjoner og sånn var bare det. Alle visste at vi var forskjellige og det var greit.

Jeg skal for all del ikke bestemme over hvem som feirer jul og ikke men, jeg syntes det er veldig dårlig gjort av dem som vet selv at de ikke feirer og ta gavene, pengene og maten fra dem som faktisk gjør det.

Anonymkode: 521bd...ad0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg unner barna gaver, mat og alt som er men, når man ikke feirer jul kan man like gjerne få gaver og mathjelp i januar eller oktober.

Jeg mener bare det at vi som samfunn har så mye press med å hjelpe de som sliter til jul som faktisk feirer, da syntes jeg det blir feil å bruke de ressursene på noen som ikke gjør det.

Da jeg var liten så hadde jeg en pakistansk venninne og hun pleide å ha med meg på Eid feiring. Jeg syntes det var veldig gøy men, jeg feirer jo ikke eid idag. Hadde vært litt teit hvis jeg hadde dratt ned til det islamske trossamfunn og hentet ut gaver til barna mine bare fordi at det var eid eller??? Sånn at jeg kunne bruke den religiøse anledningen til å få noe gratis.

Ingen barn som ikke feiret jul i min klasse syntes det var sårt og ikke få noe til jul, ikke ble de mobbet heller. De visste selv at deres tur til å få gaver var når deres helligdag stod for døren. Vi var en multikulturelle klasse som hadde forskjellige feiringer, religioner og tradisjoner og sånn var bare det. Alle visste at vi var forskjellige og det var greit.

Jeg skal for all del ikke bestemme over hvem som feirer jul og ikke men, jeg syntes det er veldig dårlig gjort av dem som vet selv at de ikke feirer og ta gavene, pengene og maten fra dem som faktisk gjør det.

Anonymkode: 521bd...ad0

Dette 👆👏 

Jeg har selv for et par år siden vært med på å dele ut gaver frivillig via en organisasjon. Fra dag en så stormet det på med mennesker som ganske åpenlyst ikke feiret jul, mange av damene var åpenlyst muslim og gikk med muslimske klær.

De karret til seg mye av det beste og vi kunne ikke si noe, for selvom vi skjønte at de ikke feiret jul så måtte vi gå etter likt for alle prinsippet. Jeg husker godt en av damene kom bort til meg og sa på dårlig norsk at hun ville ha flere ting enn hva som var lov per person og ble svært fornærmet av et nei. 

Når mennesker som ikke feirer jul henter gaver,mat og gavekort så gjør det at noen andre som faktisk feirer får mindre. 

Anonymkode: f7502...1be

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg unner barna gaver, mat og alt som er men, når man ikke feirer jul kan man like gjerne få gaver og mathjelp i januar eller oktober.

Jeg mener bare det at vi som samfunn har så mye press med å hjelpe de som sliter til jul som faktisk feirer, da syntes jeg det blir feil å bruke de ressursene på noen som ikke gjør det.

Da jeg var liten så hadde jeg en pakistansk venninne og hun pleide å ha med meg på Eid feiring. Jeg syntes det var veldig gøy men, jeg feirer jo ikke eid idag. Hadde vært litt teit hvis jeg hadde dratt ned til det islamske trossamfunn og hentet ut gaver til barna mine bare fordi at det var eid eller??? Sånn at jeg kunne bruke den religiøse anledningen til å få noe gratis.

Ingen barn som ikke feiret jul i min klasse syntes det var sårt og ikke få noe til jul, ikke ble de mobbet heller. De visste selv at deres tur til å få gaver var når deres helligdag stod for døren. Vi var en multikulturelle klasse som hadde forskjellige feiringer, religioner og tradisjoner og sånn var bare det. Alle visste at vi var forskjellige og det var greit.

Jeg skal for all del ikke bestemme over hvem som feirer jul og ikke men, jeg syntes det er veldig dårlig gjort av dem som vet selv at de ikke feirer og ta gavene, pengene og maten fra dem som faktisk gjør det.

Anonymkode: 521bd...ad0

Så du vet hva alle andre barn tenker og føler? 

https://www.nrk.no/ytring/la-barna-feire-jul-1.15272106

Anonymkode: d13e1...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Troyamin skrev (På 14.12.2021 den 7.28):

Jeg har nå rapportert den annonsen. Det er ikke slik adopsjon fungerer i Norge. Her har nok barnevernstjenesten fratatt mor barnet, av ymse årsak. Reagerer også på bruk av "humor" og emojies i annonsen. Rapporterte på bakgrunn av at mor må beskyttes mot seg selv og at barna må beskyttes. 

Endring; fjernet finn annonsen i siteringen.

Hun har nå lagt ut ny annonse og påstår at den gamle ble fjernet pga bilde på bankkort. Tror nok sannheten er at den ble fjernet pga rapportering.

Anonymkode: 0cdf9...206

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor vi bor er det mange som tilbyr hjelp til jul. Gjerne gaver og klær. Mange presiserer at klærne er pent brukt og noen er til om med nye. Disse annonsene har nesten ingen lagret som favoritt, og de har ligget lenge. 

Så har du alle de som ønsker klær og leker, gjerne brukt, akkurat det samme som gis bort. Hvorfor kontakter ikke disse de som allerede har laget en annonse for å gi det bort? Hvorfor ikke hente vinterjakke i størrelse 152 og akebrett i nabolaget, framfor å lage en tiggeannonse selv?

Og en liten detalj: Hvorfor skriver så mange "ønsker hjelp til jul?" Hva er greia med spørsmålstegnet? Det er jo ikke et spørsmål, de ØNSKER hjelp til jul. Det gjør det jo helt umulig å skjønne hvem som tilbyr hjelp, og hvem som ønsker. 

Anonymkode: 79760...5e7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.12.2021 den 7.19):

Dette 👆👏 

Jeg har selv for et par år siden vært med på å dele ut gaver frivillig via en organisasjon. Fra dag en så stormet det på med mennesker som ganske åpenlyst ikke feiret jul, mange av damene var åpenlyst muslim og gikk med muslimske klær.

De karret til seg mye av det beste og vi kunne ikke si noe, for selvom vi skjønte at de ikke feiret jul så måtte vi gå etter likt for alle prinsippet. Jeg husker godt en av damene kom bort til meg og sa på dårlig norsk at hun ville ha flere ting enn hva som var lov per person og ble svært fornærmet av et nei. 

Når mennesker som ikke feirer jul henter gaver,mat og gavekort så gjør det at noen andre som faktisk feirer får mindre. 

Anonymkode: f7502...1be

De lar nå heldigvis ribba stå! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og en liten detalj: Hvorfor skriver så mange "ønsker hjelp til jul?" Hva er greia med spørsmålstegnet? Det er jo ikke et spørsmål, de ØNSKER hjelp til jul. Det gjør det jo helt umulig å skjønne hvem som tilbyr hjelp, og hvem som ønsker. 

Umulig er det ikke. Det står tydelig i annonsen om det er  en ønsker hjelp til jul eller tilbyr hjelp annonse. Det står også på bildene i resultatlisten. 

Anonymkode: d13e1...c75

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 5.11.2021 den 8.31):

Om far ikke betaler, så er det ikke stort man kam gjøre. Sette seh i en sånn situasjon??

Anonymkode: ed35b...c3b

Her er det en del mangel på kunnskap ser jeg. Dersom far ikke betaler, så ber mor nav om å fastsette og kreve inn bidraget. Dersom far fortsatt ikke betaler selv på oppfordring fra nav, så blir det tvangstrekk i lønn. Bidraget kommer inn på en eller annen måte uansett. 

Anonymkode: 80de4...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Skjønner ikke hvorfor folk skriver at de har to barn, når den eldste er 27. bare se her;

Hei🌸
Jeg vil starte med å takke for hjelpen jeg fikk her inne på Finn i fjor. Det ble en flott jul❤️🌸Er rørt over så gavmilde folk er. 
I år e situasjonen verre enn i fjor . Strømregningene tar overhånd og går i minus hver måned . 
Vet det tøft for de fleste i år og derfor tyngre å be om hjelp i år. 
Jeg e alene ufør. Leier bolig og har høye boutgifter. Koster mye å varme opp en kjellerleilighet 🌲Har 2 barn ( gutt 16 og datter 27)
Pluss jeg e så heldig og har fått et barnebarn i år. Jente 5 måneder 💜🌸
Har mye ekstra utgifter pga helsen.
Så hadde blitt veldig glad om vi kunne få litt hjelp på veien til jul❤️🌸
Ta gjerne kontakt ❤️🌸
Ps prøver å selge unna litt på Finn men det er ikke så lett å solgt ❤️🌲
Hilsen en mamma som ikke strekker helt til🌲💜

dette fra en annonse på finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymeeee skrev (1 minutt siden):

Skjønner ikke hvorfor folk skriver at de har to barn, når den eldste er 27. bare se her;

Hei🌸
Jeg vil starte med å takke for hjelpen jeg fikk her inne på Finn i fjor. Det ble en flott jul❤️🌸Er rørt over så gavmilde folk er. 
I år e situasjonen verre enn i fjor . Strømregningene tar overhånd og går i minus hver måned . 
Vet det tøft for de fleste i år og derfor tyngre å be om hjelp i år. 
Jeg e alene ufør. Leier bolig og har høye boutgifter. Koster mye å varme opp en kjellerleilighet 🌲Har 2 barn ( gutt 16 og datter 27)
Pluss jeg e så heldig og har fått et barnebarn i år. Jente 5 måneder 💜🌸
Har mye ekstra utgifter pga helsen.
Så hadde blitt veldig glad om vi kunne få litt hjelp på veien til jul❤️🌸
Ta gjerne kontakt ❤️🌸
Ps prøver å selge unna litt på Finn men det er ikke så lett å solgt ❤️🌲
Hilsen en mamma som ikke strekker helt til🌲💜

dette fra en annonse på finn

Hva skal hun ellers kalle barna sine? De er jo fortsatt hennes "barn" selv om den ene er voksen og eventuelt har flyttet hjemmefra. 

Anonymkode: d13e1...c75

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva skal hun ellers kalle barna sine? De er jo fortsatt hennes "barn" selv om den ene er voksen og eventuelt har flyttet hjemmefra. 

Anonymkode: d13e1...c75

Joa men var jo ikke nødvendig å opplyse om det akkurat.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymeeee skrev (1 minutt siden):

Joa men var jo ikke nødvendig å opplyse om det akkurat.. 

Jeg forstår hva du mener, og er litt enig, men hun er i det minste ærlig om alderen til barna. Folk kan bestemme selv om de ønsker å gi eller ikke.

Jeg er mer bekymret for alle de som misbruker disse annonsene ved å lyve om alt for å svindle folk. 

Anonymkode: d13e1...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir alltid mistenksom når en anonym kun legger til et nummer og vippse til og en sørgelig historie. Hvis jeg skal bidra vil jeg vite til hvem, og være sikker på at det ikke bare er en som har lyst på litt gratis penger

Anonymkode: dd25b...428

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var skikkelig i fettfatet en jul da jeg ble sykemeldt og ikke fikk den lønnen jeg skulle ha (det ble etterbetalt i etterkant, men det hjalp jo ikke på jula). Jeg spurte ikke noen om hjelp, men jeg ble «nominert» i et innlegg på Facebook til å få noe julegodt av noen som ønsket å glede noen til jul. Og det tok helt av med giverglede fra andre, vi fikk gaver levert på døra av fremmede, vi fikk mat, vi fikk penger, en fremmed dame kom hjem til oss og hjalp med meg julevasken (jeg var sykemeldt med brudd i ryggen). Det er noe av det vakreste og mest rørende jeg noensinne har opplevd og barna husker det fortsatt som en av di fineste julene vi har hatt. Siden vi hadde fått så mye så åpnet vi også huset på julaften og hadde fremmede på middag som var i lik situasjon og delte alt vi hadde fått. Dette er 5 år siden, og vi har fortsatt kontakt med alle som hjalp oss. Jeg er nå frisk, har god økonomi og hvert år gir jeg og barna tilbake til ulike vanskeligstilte familier som trenger det. Vi har gitt julestrømper, julemat, gaver (praktiske forbruksting som sjampo, gode såper, sminke osv, ikke PS og iPhoner). Og vi har fortsatt alltid åpent hus på både julaften og nyttårsaften (forsåvidt også 17 mai og påske). Vi har aldri opplevd å være alene disse dagene for det er så mange ensomme mennesker der ute som virkelig lyser opp dagen og gir av seg selv på en fantastisk måte bare fordi de får lov til å være med noen. Så ja, dette ble langt, men poenget var hvertfall at det er nok mye bullshit der ute, men for noen betyr den hjelpen alt og den kan lede til så mye godt ❤️

Anonymkode: 853f3...566

  • Liker 1
  • Hjerte 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymeeee skrev (4 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor folk skriver at de har to barn, når den eldste er 27. bare se her;

Hei🌸
Jeg vil starte med å takke for hjelpen jeg fikk her inne på Finn i fjor. Det ble en flott jul❤️🌸Er rørt over så gavmilde folk er. 
I år e situasjonen verre enn i fjor . Strømregningene tar overhånd og går i minus hver måned . 
Vet det tøft for de fleste i år og derfor tyngre å be om hjelp i år. 
Jeg e alene ufør. Leier bolig og har høye boutgifter. Koster mye å varme opp en kjellerleilighet 🌲Har 2 barn ( gutt 16 og datter 27)
Pluss jeg e så heldig og har fått et barnebarn i år. Jente 5 måneder 💜🌸
Har mye ekstra utgifter pga helsen.
Så hadde blitt veldig glad om vi kunne få litt hjelp på veien til jul❤️🌸
Ta gjerne kontakt ❤️🌸
Ps prøver å selge unna litt på Finn men det er ikke så lett å solgt ❤️🌲
Hilsen en mamma som ikke strekker helt til🌲💜

dette fra en annonse på finn

En 27 åring er ikke et barn, og burde skjønne at mor ikke har råd til gave, istedet for at mor skal tigge seg til gave til en voksen. Herregud.

Anonymkode: 0813c...5be

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er allerede over 400 annonser på finn nå om julehjelp, ser og på fb er det stor økning om annonser til hjelp til jul. Uff er trist. Jeg skal klare meg i desember selv om jeg er på uføretrygd og, men får 3000 kr ekstra i desember, pluss bostøtte og strømstøtte som er over 3000 kr og, så da vil jeg klare meg bra i desember heldigvis med over 6000 kr mer i måneden enn vanlig.

Anonymkode: 4dbff...45f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...