Gå til innhold

Venn av meg med Asperger har blitt lege


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Symptomer, Asperger syndrom:

Barn med Asperger kjennetegnes gjerne ved ensidige interesser, problemer med sosiale interaksjoner og eventuelt klumsete motorikk. De løser evneprøver på et nivå som er normalt for sitt alderstrinn.

Som barn utvikles språk innen milepælene for de tre første leveårene. Grammatikk og ordsammensetning er ofte velutviklet, men kan oppleves som nedsatt som følge av kontaktvansker med andre og forstyrret sosialt samspill. Ved nærmere undersøkelse er språket imidlertid ofte pedantisk, konkret og med en spesiell intonasjon og rytme. Mange har manglende evne til å forstå og bruke språkets undertoner. Kroppsspråket er gjerne mindre utviklet og kan oppleves som redusert eller fraværende

Evnen til å sette seg inn i andres følelser og reaksjonsmåter mangler eller er begrenset. Dette fører til dårlig forståelse av sosiale situasjoner og normer. Mens andre barn tilegner seg en forståelse av hvordan andre mennesker tenker og reagerer i en gitt situasjon, vil dette som regel være vanskelig for et barn med Asperger syndrom. Dette kan lett føre til misforståelser og derav uventede eller upassende reaksjoner. Det oppstår gjerne problemer med å inngå gjensidige vennskap

Dette er sakset fra https://nhi.no/sykdommer/barn/autisme/asperger-syndrom/?page=3 

Slik du beskrev mannen, høres han ikke ut til å ha Asperger. For da strever han sosialt og interpersonlig. 

Det er utfordringene innen det sosiale og forståelsen av andre mennesker som bekymrer meg for en lege med Asperger. I noen roller tenker jeg det kan gå helt fint (f eks forskning, som kirurg Etc), men som fastlege tror jeg det blir vanskelig. Det er viktig at en fastlege forstår andre og kan ha gode samtaler. Fastlegen skal kunne behandle milde og moderate psykiske lidelser, formidle vonde beskjeder om alvorlig sykdom Etc. 

Anonymkode: f6b6d...95e

Kjære vene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 hours ago, Illuminatum said:

...........
Albert Einstein og Isac Newton påstås hadde asperger.

Som forsker/vitenskapsmann kan det kanskje bare ha vært en fordel for dem å ikke bli for opphengt i "sosialt spill"? Men som lege, som fastlege i hvert fall, går jobben ut på å tolke mennesker som ofte kommer med diffuse plager. Da sliter kanskje dem med asperger. Noen pasienter klager høyt og ofte for "ingenting" mens andre tøffer seg og klager ikke om de har koldbrann i det ene beinet og har brukket det andre. Leger er ofte intelligente så de kan kanskje kompensere noe for sin svakhet ved å være seg bevisst den og kompensere. Også på dårlige dager. Vite hvordan de skal opptre og holde seg til noen sosiale regler de har lært teoretisk. Feks det med øyekontakt som helst ikke bør være for lite eller for mye. Dette er ikke noe som faller naturlig for dem. Tror de sliter med pasientkontakt. Men for kirurger og en del spesialister er asperger sikkert ingen hindring.

Anonymkode: 8cb88...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dere som er negative.  Dere får ikke gjort noe med det faktum at det faktisk er leger som har Asperger! Og tro det eller ei, han er flink med mennesker og kan kommunisere selv om han har Asperger. 

Anonymkode: eb566...0ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er da forskjellige grader av det. Det er ikke sånn at alle med Asperger er like heller. Nei, han er nok ikke feildiagnostisert. Han har sagt før at han ble grundig utredet. Men har nok en mild grad av det. Er det virkelig så bekymringsfullt at en person med Asoerger er lege?

Anonymkode: eb566...0ba

Som jeg skrev over, mener jeg det kan gå fint i noen legestillinger, men jeg stiller spørsmålstegn ved andre. Jeg har jo skrevet det før og begrunnet det. 

Anonymkode: f6b6d...95e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er så opphengt i dette med at alle med Asperger må være like 

Anonymkode: eb566...0ba

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mistanke om at en viss prosentandel av alle leger har asberger. Er jo endel av de som er ganske spesielle, men fortsatt gode behandlere. Bra jobbet av han, det trenger ikke å være en negativ ting med asberger. Folk er bare fulle av fordommer. 

Anonymkode: 2de53...312

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Noen er så opphengt i dette med at alle med Asperger må være like 

Anonymkode: eb566...0ba

Men kjære deg, de har klare likhetstrekk - derav lik diagnose. 

Anonymkode: f6b6d...95e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur at han aldri hadde klart å fullføre, dersom han ikke var oppriktig interessert.. Han kan nok være en tipp topp lege. 

Hva jobber han som? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspergers kan føre til at en blir ekstremt dyktig innen felt en interesserer seg for. Så om min lege hadde Aspergers, så hadde det ikke vært negativt, tvert i mot!

Anonymkode: 5cc38...489

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokkar skrev (28 minutter siden):

Trur at han aldri hadde klart å fullføre, dersom han ikke var oppriktig interessert.. Han kan nok være en tipp topp lege. 

Hva jobber han som? 

Ja sant det ja, man må være oppriktig interessert, noe han er. Akuttmedisin.

Anonymkode: eb566...0ba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

 

Symptomer, Asperger syndrom:

Barn med Asperger kjennetegnes gjerne ved ensidige interesser, problemer med sosiale interaksjoner og eventuelt klumsete motorikk. De løser evneprøver på et nivå som er normalt for sitt alderstrinn.

Som barn utvikles språk innen milepælene for de tre første leveårene. Grammatikk og ordsammensetning er ofte velutviklet, men kan oppleves som nedsatt som følge av kontaktvansker med andre og forstyrret sosialt samspill. Ved nærmere undersøkelse er språket imidlertid ofte pedantisk, konkret og med en spesiell intonasjon og rytme. Mange har manglende evne til å forstå og bruke språkets undertoner. Kroppsspråket er gjerne mindre utviklet og kan oppleves som redusert eller fraværende

Evnen til å sette seg inn i andres følelser og reaksjonsmåter mangler eller er begrenset. Dette fører til dårlig forståelse av sosiale situasjoner og normer. Mens andre barn tilegner seg en forståelse av hvordan andre mennesker tenker og reagerer i en gitt situasjon, vil dette som regel være vanskelig for et barn med Asperger syndrom. Dette kan lett føre til misforståelser og derav uventede eller upassende reaksjoner. Det oppstår gjerne problemer med å inngå gjensidige vennskap

Dette er sakset fra https://nhi.no/sykdommer/barn/autisme/asperger-syndrom/?page=3 

Slik du beskrev mannen, høres han ikke ut til å ha Asperger. For da strever han sosialt og interpersonlig. 

Det er utfordringene innen det sosiale og forståelsen av andre mennesker som bekymrer meg for en lege med Asperger. I noen roller tenker jeg det kan gå helt fint (f eks forskning, som kirurg Etc), men som fastlege tror jeg det blir vanskelig. Det er viktig at en fastlege forstår andre og kan ha gode samtaler. Fastlegen skal kunne behandle milde og moderate psykiske lidelser, formidle vonde beskjeder om alvorlig sykdom Etc. 

Anonymkode: f6b6d...95e

Helsepersonell skal også vurderes i deres egenart som helsepersonell, om noen er så off i forhold til andre mennesker, så hadde de ikke bestått utdanningen. 

Anonymkode: 55919...e79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste med asperger er vel så samvittighetsfulle og ordentlige som andre, og det er jo kjempeviktig for en lege. 

Anonymkode: 3b368...be6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ikke forundre meg om det er mange leger som har asberger, siden jeg har møtt flere leger som ikke har noe medfølelse med pasienten og ikke klarer å prate med pasienten.

Anonymkode: 8b32b...696

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Noen er så opphengt i dette med at alle med Asperger må være like 

Anonymkode: eb566...0ba

En veldig stor prosentandel av brukerne på KG tyter over av fordommer, og her inne får de utløp for samtlige av dem. Det er til tider ganske deprimerende lesning. Det må jo være plagsomt å ha så mange fordommer. En skulle tro det er veldig hemmende i hverdagslivet.

At det finnes leger med Asperger, eller andre diagnoser, for den del, er da egentlig ikke noe å lage debatt om. Det viktigste er at leger er faglig dyktige og gode på pasientbehandling. En trenger ikke ha Asperger for å mangle evnen til god pasientbehandling.

Anonymkode: 2a47b...d00

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare bra! har ingenting å si om han har asberger. Egentlig syntes jeg det er veldig positivt, fordi folk med asberger har ofte en VELDIG stor interesse for èn spesifikk ting eller tema. Han har sikkert veldig stor interesse og engasjement for legeyrket.

Akk som Gretha thunberg, hu har også asberger, og er veldig engasjert i klimadebatten. 

Anonymkode: de21a...7df

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.10.2021 den 14.21):

 

Symptomer, Asperger syndrom:

Barn med Asperger kjennetegnes gjerne ved ensidige interesser, problemer med sosiale interaksjoner og eventuelt klumsete motorikk. De løser evneprøver på et nivå som er normalt for sitt alderstrinn.

Som barn utvikles språk innen milepælene for de tre første leveårene. Grammatikk og ordsammensetning er ofte velutviklet, men kan oppleves som nedsatt som følge av kontaktvansker med andre og forstyrret sosialt samspill. Ved nærmere undersøkelse er språket imidlertid ofte pedantisk, konkret og med en spesiell intonasjon og rytme. Mange har manglende evne til å forstå og bruke språkets undertoner. Kroppsspråket er gjerne mindre utviklet og kan oppleves som redusert eller fraværende

Evnen til å sette seg inn i andres følelser og reaksjonsmåter mangler eller er begrenset. Dette fører til dårlig forståelse av sosiale situasjoner og normer. Mens andre barn tilegner seg en forståelse av hvordan andre mennesker tenker og reagerer i en gitt situasjon, vil dette som regel være vanskelig for et barn med Asperger syndrom. Dette kan lett føre til misforståelser og derav uventede eller upassende reaksjoner. Det oppstår gjerne problemer med å inngå gjensidige vennskap

Dette er sakset fra https://nhi.no/sykdommer/barn/autisme/asperger-syndrom/?page=3 

Slik du beskrev mannen, høres han ikke ut til å ha Asperger. For da strever han sosialt og interpersonlig. 

Det er utfordringene innen det sosiale og forståelsen av andre mennesker som bekymrer meg for en lege med Asperger. I noen roller tenker jeg det kan gå helt fint (f eks forskning, som kirurg Etc), men som fastlege tror jeg det blir vanskelig. Det er viktig at en fastlege forstår andre og kan ha gode samtaler. Fastlegen skal kunne behandle milde og moderate psykiske lidelser, formidle vonde beskjeder om alvorlig sykdom Etc. 

Anonymkode: f6b6d...95e

Slike ting kan avlæres  selv om man har asperger

Endret av Mari Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mari Y skrev (5 timer siden):

Slike ting kan avlæres  selv om man har asperger

Nei. 

Anonymkode: f6b6d...95e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Nei. 

Anonymkode: f6b6d...95e

Det er akkurat det de kan. Jeg kjenner flere som har asperger. Det at man har vanskelig med og å tolke andre menneskers intensjoner og hensikter, som er en del av asperger, betyr ikke at man ikke kan lære og å lese andre mennesker. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 27.10.2021 den 17.39):

Neivel. Du får leve med troen på at mennesker med asperger ikke kan bli leger.

Det er ulike grader av asperger. Jeg er høytfungerende, og har en høyere utdannelse. Utdanning har aldri vært noe problem, det sosiale derimot.

Anonymkode: d8d11...bce

Javisst. Jeg har selv en høyere utdannelse i et STEM-felt, studerte på nittitallet... gudene alene måtte vite hvor mange av mine medstudenter der som gikk rundt med udiagnostisert asperger, men det må ha vært en del. De aller fleste av dem fullførte studiet og har hatt relevante yrkeskarrierer etterpå. Mange med familie og alt det der også. 

Anonymkode: 1bdea...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...