Gå til innhold

Venn av meg med Asperger har blitt lege


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han møtt en del leger i løpet av mitt liv som pasient, og innimellom noen som er totalt blottet for empati og medfølelse og har sagt masse dumme ting til meg, så da har jeg tenkt at de må ha aspberger eller de bare er sånn.

Anonymkode: 8b32b...696

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 29.10.2021 den 15.30):

Skulle ikke forundre meg om det er mange leger som har asberger, siden jeg har møtt flere leger som ikke har noe medfølelse med pasienten og ikke klarer å prate med pasienten.

Anonymkode: 8b32b...696

Folk med asberger kan faktisk lære seg å lese kroppsspråk, de må bare lære det på en mer konkret å tydelig måte, enn oss andre. Å ha asberger betyr ikke at man er uten empati. Dessuten, verden er full av mennesker som hverken har asberger eller empati. 

Diagnoser gir visse likheter ( og man har ikke nødvendigvis alle tegn), men alle har en personlighet i tillegg. Man HAR en diagnose, man ER ikke bare en diagnose.

Anonymkode: dd6d4...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ansatt i helsesektoren kan jeg si at MANGE leger fremstår som de er litt på spekteret. Det betyr ikke at de ikke gjør gode vurderinger på bakrommet, men de er nok ikke like god på.. mellommenneskelig kontakt!

Anonymkode: 81cd4...5f5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.10.2021 den 17.05):

Nei, det er ikke bra. Og nei, det sier jeg ikke fordi jeg er fordomsfull. 

Anonymkode: 5b793...b25

Det er jo ett helt spektrum å ingen der er helt like! Kan være personligheten hans passer bedre til å være lege enn fks din for alt man vet! 

Anonymkode: bb2b5...ec3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er jo ett helt spektrum å ingen der er helt like! Kan være personligheten hans passer bedre til å være lege enn fks din for alt man vet! 

Anonymkode: bb2b5...ec3

Jepp. Autismespekteret omfatter alt fra hun der kollegaen på jobben som kanskje er litt sær men ellers fikser det meste (inkludert familie), til han der som sitter i omsorgsboligen sin med hetta på hettegenseren godt snurpet sammen og rugger fram og tilbake hele dagen, ikke har språk og bruker voksenbleie. Bare for å nevne et par ytterpunkter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zooey skrev (På 27.10.2021 den 17.11):

Legen min har det og han er fantastisk! Aldri hatt en så grundig behandler før.

Hvordan vet du at han har det? Litt rart å dele noe så personlig med pasienter... 

Anonymkode: 29b9d...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Nydelig! Hvordan får jeg hen som lege? Jeg vill ha en lege med Autisme siden de er mye bedre på å ta deg seriøst en nevrotypiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigste er at de har kunnskap. Ville blitt positivt overrasket om legen min hadde asbergers.

Anonymkode: 4f025...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Vilde1 skrev (På 7.3.2023 den 11.40):

Nydelig! Hvordan får jeg hen som lege? Jeg vill ha en lege med Autisme siden de er mye bedre på å ta deg seriøst en nevrotypiske.

Jobber i noe akuttmedisinsk team. Så er ikke en man garantert møter på som pasient da.

Anonymkode: eb566...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fikk vennen din asperger diagnosen? Ingenting i veien at han er lege, men er du sikker på at han virkelig har asperger? Greia er at jeg føler at for mange bare har fått den diagnosen.

Anonymkode: a04cc...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvordan fikk vennen din asperger diagnosen? Ingenting i veien at han er lege, men er du sikker på at han virkelig har asperger? Greia er at jeg føler at for mange bare har fått den diagnosen.

Anonymkode: a04cc...ae1

Det er mange av oss.

 

Anonymkode: 82877...eec

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan fikk vennen din asperger diagnosen? Ingenting i veien at han er lege, men er du sikker på at han virkelig har asperger? Greia er at jeg føler at for mange bare har fått den diagnosen.

Anonymkode: a04cc...ae1

Han sier han har det og at det ikke er feildiagnosert og fikk diagnosen som 14-åring. Men kan jo så klart være sånn at han likevel er blitt feildiagnosert.

Anonymkode: eb566...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er mange av oss.

 

Mulig det, men blir det ikke litt stigmatiserende å si "oss"?

Anonymkode: a04cc...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man går vel til legen for å få best mulig behandling?

Ikke trøst?

Om aspergerleger bare lærer seg å skuespille empati så går det nok bra sålenge de ikke overspiller. Slik falskhet avsløres raskere enn de selv forstår. Sikrest om de underspiller men dette er vel kloke leger oppmerksomme på uansett hvor de befinner seg på aspergerspekteret.

Anonymkode: 8cb88...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan si at jeg selv har asperger. Har vært gjennom utredninger. Men har fått beskjed av flere om å ikke bli for høylytt med diagnosen eller snakke for mye om den eller si til folk at jeg har den, ettersom mange mener den er oppskrytt og sånt.

Anonymkode: a04cc...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins nok en del flere leger med asperger enn man tror. Ser ikke problemet med det.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mange kirurger og overleger på sykehuset her jeg jobber er på spekteret. De hyperfokuserer på jobben og er dyktige. 

Anonymkode: a61e4...f4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av hovedtingene ved autisme er evnen til og ønsket om å hyperfokusere.

Det er en av grunnene til at vi ikke alltid fungerer så godt i dagens samfunn.

Nå skal man gjerne være en tusenkunstner, men før i tiden kunne man (om man hadde penger) gå dypt inn i et emne.

Newton, Einstein, Tesla, Darwin, Mozart, Michelangelo etc kan være eksempler på dette.

Anonymkode: 82877...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...