Gå til innhold

Venn av meg med Asperger har blitt lege


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kjempe bra jobba av vennen din!

Men jeg kjenner jeg blir skikkelig irritert over alle disse trådene om autisme, og trådstartere som vil at vi på KG skal gjette hvilken diagnose den og den personen har. Syntes det er så mange folk her som henger seg opp i diagnoser. Og de har som regel ikke så mye peiling på disse diagnosene heller. Det er bare massevis av fordommer her inne.

Skjønner ikke hvorfor folk skal være så opptatt av dette? Folk som starter sånne type tråder (da tenker jeg mest på dette med å gjette den eventuelle diagnosen til folk, og ikke på TS her), virker egentlig litt usikre på seg selv, siden de er så opptatt av å finne ut av hva som må være «feil» med andre. 

Anonymkode: 42ed8...139

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjempe bra jobba av vennen din!

Men jeg kjenner jeg blir skikkelig irritert over alle disse trådene om autisme, og trådstartere som vil at vi på KG skal gjette hvilken diagnose den og den personen har. Syntes det er så mange folk her som henger seg opp i diagnoser. Og de har som regel ikke så mye peiling på disse diagnosene heller. Det er bare massevis av fordommer her inne.

Skjønner ikke hvorfor folk skal være så opptatt av dette? Folk som starter sånne type tråder (da tenker jeg mest på dette med å gjette den eventuelle diagnosen til folk, og ikke på TS her), virker egentlig litt usikre på seg selv, siden de er så opptatt av å finne ut av hva som må være «feil» med andre. 

Anonymkode: 42ed8...139

Enig 👍

Anonymkode: eb566...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, det er ikke bra. Og nei, det sier jeg ikke fordi jeg er fordomsfull. 

Anonymkode: 5b793...b25

Jo, det sier du fordi du er fordomsfull. Det er helt greit at du ikke ser det selv, men det forandrer ikke fakta. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nesten det samme som «The good doctor» da 🤪 

Har han klart medisinstudiet og turnusperioden er han nok skikket til å være lege. Hadde blitt luket ut dor lengst om han ikke var skikket 

Anonymkode: dcfa2...c76

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det tror jeg IKKE noe på.

Anonymkode: 79295...ff0

Har du sett the good doctor på Netflix? Er basert på en sann historie. 

Gro Dahle, en norsk barnebokforfatter, har asperger og er utdannet og gift og har to barn. Hun sier hun klarte seg bra fordi hun ikke hadde noen tilleggsdiagnoser. 

De fleste med asperger klarer seg bra, men de som har asperger med tilleggsvansker sliter veldig om må ha hjelp. 

I mitt tilfelle har jeg asperger og en genfeil som gjør at jeg har konstant angst. Ingen medisin hjelper pga genfeilen. Jeg klarer meg bra så lenge ting er på mine egne premisser. Ellers er jeg veldig godt på mange ting og veldig intelligent. Har stor omsorgsevne og empatisk og veldig overfølsom. 

Anonymkode: be542...edc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Blir nesten det samme som «The good doctor» da 🤪 

Har han klart medisinstudiet og turnusperioden er han nok skikket til å være lege. Hadde blitt luket ut dor lengst om han ikke var skikket 

Anonymkode: dcfa2...c76

Syns han var veldig autistisk, finnes aspergere som er mer tilstede enn han. 

Kvinner er jo flinkere til å maske(skjule at de har asperger) enn menn. 

Anonymkode: be542...edc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Mannen min has Aspergers, og det er det nok få som kunne ha gjettet. Han er flink sosialt, omsorgsfull, nesten i overkant empatisk og veldig, VELDIG intelligent. Ikke noe problem for han å skulle bli lege, denne tråden er bare full av folk som ikke forstår at noen sliter med det, og andre gjør det ikke. (Mannen min kan gjerne "øve" seg på forhånd av samtaler, så han føler seg trygg. Går samtalen derimot i en annen retning enn forventet, så går det helt fint også. Null stress.)

Anonymkode: 24b35...a4d

Han høres ut til å være feildiagnostisert. Strever han med noe innen autismespekteret? 

Anonymkode: f6b6d...95e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg synes selvfølgelig det er flott. Og er stolt av at han klarte det. Men har hørt at noen er negative til det desverre. Hva mener dere her inne om noen som har Asperger blir lege? Er nysgjerrig på hva andre mener selv om jeg selv synes det er fint. Mild grad og han er flink med folk. Jeg hadde aldri gjettet at han har det hvis han ikke hadde sagt det selv. 

Anonymkode: eb566...0ba

Hvis personen er faglig dyktig, så trumfer det diagnosen. Er du sikker på at ikke det er du som er negativ til å ha en lege med asperger? 

Har sønn som er på autismespekteret. Han er snart ferdig med høyere utdanning som fører til en god stilling. (Som står og venter på han) Og det før fylte 21 år! Så det å ha en diagnose som desverre har en negativ stigma rundt seg, er ingen hindring. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtt flere leger som har aspergers og felles for dem er at alle er fantastiske leger. Det er en lang og vanskelig utdannelse og dem som ikke egner seg har nok falt fra lenge før de ble leger, uansett om man har diagnose eller ikke. 

Har en nevø med aspergers og han har med et nødskrik klart å ta en utdannelse men han klarer ikke holde på en jobb for han har en del tilleggsutfordringer. 

Diagnose eller ikke, noen egner seg og kommer langt, andre gjør ikke.

Anonymkode: dfea2...c51

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg synes selvfølgelig det er flott. Og er stolt av at han klarte det. Men har hørt at noen er negative til det desverre. Hva mener dere her inne om noen som har Asperger blir lege? Er nysgjerrig på hva andre mener selv om jeg selv synes det er fint. Mild grad og han er flink med folk. Jeg hadde aldri gjettet at han har det hvis han ikke hadde sagt det selv. 

Anonymkode: eb566...0ba

Kan da være veldig bra det.

Uten leger som har vilje og mulighet for å konsentrere seg om små detaljer i mange tiår så hadde det stått dårlig til med medisinsk forskning. 

Albert Einstein og Isac Newton påstås hadde asperger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (3 timer siden):

Hvis personen er faglig dyktig, så trumfer det diagnosen. Er du sikker på at ikke det er du som er negativ til å ha en lege med asperger? 

Har sønn som er på autismespekteret. Han er snart ferdig med høyere utdanning som fører til en god stilling. (Som står og venter på han) Og det før fylte 21 år! Så det å ha en diagnose som desverre har en negativ stigma rundt seg, er ingen hindring. 

Jeg er ikke negativ. Jeg syns det er veldig bra. 

Anonymkode: eb566...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Han høres ut til å være feildiagnostisert. Strever han med noe innen autismespekteret? 

Anonymkode: f6b6d...95e

Nei. Han er ikke det. Jeg vet ikke om han strever med noe, han har ikke fortalt meg alt. Mener du at hvis man har Asperger så kan man ikke bli lege? Syns det er litt fordomsfullt...

Anonymkode: eb566...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari Y skrev (1 minutt siden):

Tullette og å henge seg opp i 

??

Anonymkode: eb566...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

??

Anonymkode: eb566...0ba

Det er tullete og å henge seg opp i at en lege har asperger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Møtt flere leger som har aspergers og felles for dem er at alle er fantastiske leger. Det er en lang og vanskelig utdannelse og dem som ikke egner seg har nok falt fra lenge før de ble leger, uansett om man har diagnose eller ikke. 

Har en nevø med aspergers og han har med et nødskrik klart å ta en utdannelse men han klarer ikke holde på en jobb for han har en del tilleggsutfordringer. 

Diagnose eller ikke, noen egner seg og kommer langt, andre gjør ikke.

Anonymkode: dfea2...c51

Korrekt. Det er slik man bør se det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei. Han er ikke det. Jeg vet ikke om han strever med noe, han har ikke fortalt meg alt. Mener du at hvis man har Asperger så kan man ikke bli lege? Syns det er litt fordomsfullt...

Anonymkode: eb566...0ba

 

Symptomer, Asperger syndrom:

Barn med Asperger kjennetegnes gjerne ved ensidige interesser, problemer med sosiale interaksjoner og eventuelt klumsete motorikk. De løser evneprøver på et nivå som er normalt for sitt alderstrinn.

Som barn utvikles språk innen milepælene for de tre første leveårene. Grammatikk og ordsammensetning er ofte velutviklet, men kan oppleves som nedsatt som følge av kontaktvansker med andre og forstyrret sosialt samspill. Ved nærmere undersøkelse er språket imidlertid ofte pedantisk, konkret og med en spesiell intonasjon og rytme. Mange har manglende evne til å forstå og bruke språkets undertoner. Kroppsspråket er gjerne mindre utviklet og kan oppleves som redusert eller fraværende

Evnen til å sette seg inn i andres følelser og reaksjonsmåter mangler eller er begrenset. Dette fører til dårlig forståelse av sosiale situasjoner og normer. Mens andre barn tilegner seg en forståelse av hvordan andre mennesker tenker og reagerer i en gitt situasjon, vil dette som regel være vanskelig for et barn med Asperger syndrom. Dette kan lett føre til misforståelser og derav uventede eller upassende reaksjoner. Det oppstår gjerne problemer med å inngå gjensidige vennskap

Dette er sakset fra https://nhi.no/sykdommer/barn/autisme/asperger-syndrom/?page=3 

Slik du beskrev mannen, høres han ikke ut til å ha Asperger. For da strever han sosialt og interpersonlig. 

Det er utfordringene innen det sosiale og forståelsen av andre mennesker som bekymrer meg for en lege med Asperger. I noen roller tenker jeg det kan gå helt fint (f eks forskning, som kirurg Etc), men som fastlege tror jeg det blir vanskelig. Det er viktig at en fastlege forstår andre og kan ha gode samtaler. Fastlegen skal kunne behandle milde og moderate psykiske lidelser, formidle vonde beskjeder om alvorlig sykdom Etc. 

Anonymkode: f6b6d...95e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Symptomer, Asperger syndrom:

Barn med Asperger kjennetegnes gjerne ved ensidige interesser, problemer med sosiale interaksjoner og eventuelt klumsete motorikk. De løser evneprøver på et nivå som er normalt for sitt alderstrinn.

Som barn utvikles språk innen milepælene for de tre første leveårene. Grammatikk og ordsammensetning er ofte velutviklet, men kan oppleves som nedsatt som følge av kontaktvansker med andre og forstyrret sosialt samspill. Ved nærmere undersøkelse er språket imidlertid ofte pedantisk, konkret og med en spesiell intonasjon og rytme. Mange har manglende evne til å forstå og bruke språkets undertoner. Kroppsspråket er gjerne mindre utviklet og kan oppleves som redusert eller fraværende

Evnen til å sette seg inn i andres følelser og reaksjonsmåter mangler eller er begrenset. Dette fører til dårlig forståelse av sosiale situasjoner og normer. Mens andre barn tilegner seg en forståelse av hvordan andre mennesker tenker og reagerer i en gitt situasjon, vil dette som regel være vanskelig for et barn med Asperger syndrom. Dette kan lett føre til misforståelser og derav uventede eller upassende reaksjoner. Det oppstår gjerne problemer med å inngå gjensidige vennskap

Dette er sakset fra https://nhi.no/sykdommer/barn/autisme/asperger-syndrom/?page=3 

Slik du beskrev mannen, høres han ikke ut til å ha Asperger. For da strever han sosialt og interpersonlig. 

Det er utfordringene innen det sosiale og forståelsen av andre mennesker som bekymrer meg for en lege med Asperger. I noen roller tenker jeg det kan gå helt fint (f eks forskning, som kirurg Etc), men som fastlege tror jeg det blir vanskelig. Det er viktig at en fastlege forstår andre og kan ha gode samtaler. Fastlegen skal kunne behandle milde og moderate psykiske lidelser, formidle vonde beskjeder om alvorlig sykdom Etc. 

Anonymkode: f6b6d...95e

Det er da forskjellige grader av det. Det er ikke sånn at alle med Asperger er like heller. Nei, han er nok ikke feildiagnostisert. Han har sagt før at han ble grundig utredet. Men har nok en mild grad av det. Er det virkelig så bekymringsfullt at en person med Asoerger er lege?

Anonymkode: eb566...0ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...