Gå til innhold

Venn av meg med Asperger har blitt lege


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes selvfølgelig det er flott. Og er stolt av at han klarte det. Men har hørt at noen er negative til det desverre. Hva mener dere her inne om noen som har Asperger blir lege? Er nysgjerrig på hva andre mener selv om jeg selv synes det er fint. Mild grad og han er flink med folk. Jeg hadde aldri gjettet at han har det hvis han ikke hadde sagt det selv. 

Anonymkode: eb566...0ba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han kan sikkert være like bra som andre. Synes de andre du skisserer virker i overkant negative. 

Anonymkode: 77f4f...88e

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På druen

De som reagerer negativt tror nok på myten om at de som har asperger ikke har empati. 

Endret av På druen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til flere leger som jeg mistenker er litt på det spektrumet, så han er helt sikkert ikke den eneste. Godt jobbet av ham! 

Anonymkode: 05801...9b6

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer vell helt ann på. Kjenner en erfaren og voksen lege som virker å være veldig uempatisk og komplett blottet for sosiale antenner. Han har ingen diagnoser. Man bør ikke dømme folk. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke bra. Og nei, det sier jeg ikke fordi jeg er fordomsfull. 

Anonymkode: 5b793...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, det er ikke bra. Og nei, det sier jeg ikke fordi jeg er fordomsfull. 

Anonymkode: 5b793...b25

Hvorfor mener du det? Hvis han har kommet seg gjennom studiet er det jo fordi han er skikket både teoretisk og praktisk. Mennesker med autismespekterdiagnoser kommer i alle former og fasoner, og der noen absolutt ikke egner seg som lege, egner andre seg veldig bra. På lik linje med resten av oss. 

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er ikke bra. Og nei, det sier jeg ikke fordi jeg er fordomsfull. 

Anonymkode: 5b793...b25

Hva er grunnen da? Du vet at mennesker med Asperger fint kan ha hvilket som helst yrke, og at det er et enormt vidt spekter? Du er fordomsfull, eller i beste fall ignorant

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (1 minutt siden):

Hvorfor mener du det? Hvis han har kommet seg gjennom studiet er det jo fordi han er skikket både teoretisk og praktisk. Mennesker med autismespekterdiagnoser kommer i alle former og fasoner, og der noen absolutt ikke egner seg som lege, egner andre seg veldig bra. På lik linje med resten av oss. 

 Nei. De kan jobbe med forskning. 

Anonymkode: 5b793...b25

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

 Nei. De kan jobbe med forskning. 

Anonymkode: 5b793...b25

Det var jo knapt noe svar på det jeg spurte om, men men. 😉 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 Nei. De kan jobbe med forskning. 

Anonymkode: 5b793...b25

Men hvorfor tror du at alle med aspergers liker eller egner seg til forskning? Og at ingen kan egne seg som lege?

Anonymkode: 2dee8...d89

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han flink med folk så er det vel ikke noe problem.

Jeg har vært borte i et par leger som ikke har vært flinke med folk i det hele tatt, som har kommet med rare utsagn, kommentarer om min person eller deres personlige opplevelse av konsultasjonen, som ikke har noe med medisin å gjøre. Det var en belastning jeg ikke behøvde på de tidspunktene.

Det er viktig at man i det minste ikke gjør en vanskelig situasjon verre for pasienten, tenker jeg. Så lenge man greier å kommunisere på en ok måte, så spiller ikke eventuelle diagnoser noen rolle. Man behøver ikke være supervennlig eller noe sosialt geni, bare profesjonell.

Anonymkode: c3d7e...651

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kjenner til flere leger som jeg mistenker er litt på det spektrumet, så han er helt sikkert ikke den eneste. Godt jobbet av ham! 

Anonymkode: 05801...9b6

Mistenker at min fastlege har det. Kjempedyktig på henvisninger og fakta men helt ubrukelig når det kommer til kommunikasjon med oss pasienter. Jeg har 0 hjelp i å snakke med henne når jeg sliter psykisk. Derimot har jeg en bekjent som har asberger som ikke klarte å fullføre vgs men som er veldig nysgjerrig på hvordan andre har det, hvordan føler de ting og hun spør om alt for å forstå.

Anonymkode: 7ef50...499

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det tror jeg IKKE noe på.

Anonymkode: 79295...ff0

Hvorfor ikke det? Jeg lyver ikke.

Anonymkode: eb566...0ba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ærlig talt heller hatt en lege som hadde aspergers og da mest trolig var heftig inn i sitt felt, enn en del av de blærete, overlegene, og tror ikke på deg legene jeg møter rundtom. Noen av de er totalt blottet for empati og menneskelig kommunikasjon uansett, så når de da i tillegg nekter å høre på pasienten så ja!

Anonymkode: 5f394...e38

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det tror jeg IKKE noe på.

Anonymkode: 79295...ff0

Neivel. Du får leve med troen på at mennesker med asperger ikke kan bli leger.

Det er ulike grader av asperger. Jeg er høytfungerende, og har en høyere utdannelse. Utdanning har aldri vært noe problem, det sosiale derimot.

Anonymkode: d8d11...bce

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...