Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2005 #41 Skrevet 6. oktober 2005 Det finnes rotne epler i alle yrker. Se bare dokumentaren på brennpunkt i går. Barnevernet er ikke uten unntak - på samme vis som politiet! Eller lærere/bankansatte/postansatte/politikere/prester/leger/sykepleiere etc. Jeg ville ikke automatisk stolt på et menneske fordi det kunne titulere seg med et eller annet. Jeg ville stolt på et menneske jeg følte jeg kunne stole på fordi det gjorde seg fortjent til det! Barnevern lik som andre yrkesgrupper!
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2005 #42 Skrevet 6. oktober 2005 Det finnes rotne epler i alle yrker. Se bare dokumentaren på brennpunkt i går. Barnevernet er ikke uten unntak - på samme vis som politiet! Eller lærere/bankansatte/postansatte/politikere/prester/leger/sykepleiere etc. Jeg ville ikke automatisk stolt på et menneske fordi det kunne titulere seg med et eller annet. Jeg ville stolt på et menneske jeg følte jeg kunne stole på fordi det gjorde seg fortjent til det! Barnevern lik som andre yrkesgrupper! ← Er helt enig med deg. Enkelte tror de kan omgå både lover/regler og alm. folkeskikk fordi de har en tittel.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2005 #43 Skrevet 6. oktober 2005 Man skulle nesten tro folk var hjernevasket - av frykt??
Far til 2 Skrevet 6. oktober 2005 #44 Skrevet 6. oktober 2005 Man skulle nesten tro folk var hjernevasket - av frykt?? ← Det er desverre akkurat dette som er en av barnevernets største problemer. De (barnevernet) spiller på frykt for å oppnå respekt. Barnevernet burde vært langt mer utadvendt og åpent slik at folk ønsket å kontakte dem når de hadde behov for det. Isteden har det blitt slik at barnevernet generer frykt, noe som tilsier at mange barn som under normale omstendigheter kunne bli hjulpet (uten å bli fjernet fra hjemmet) isteden må leve under forhold som ikke er optimale. Denne frykten er noe barnevernet tydligvis ønsker. Hvis ikke ville de ha gjort noe med det for lenge siden. Avisoppslagene bekrefter på mange måter dette.
liv Skrevet 6. oktober 2005 #45 Skrevet 6. oktober 2005 Barnevernet har i år hatt en kampanje for et åpnere barnevern, ledet av barne og familiedep., men det har tydligvis ikke andre merket...
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2005 #46 Skrevet 6. oktober 2005 Det er desverre akkurat dette som er en av barnevernets største problemer. De (barnevernet) spiller på frykt for å oppnå respekt. Barnevernet burde vært langt mer utadvendt og åpent slik at folk ønsket å kontakte dem når de hadde behov for det. Isteden har det blitt slik at barnevernet generer frykt, noe som tilsier at mange barn som under normale omstendigheter kunne bli hjulpet (uten å bli fjernet fra hjemmet) isteden må leve under forhold som ikke er optimale. Denne frykten er noe barnevernet tydligvis ønsker. Hvis ikke ville de ha gjort noe med det for lenge siden. Avisoppslagene bekrefter på mange måter dette. ← Det var egentlig ikke dette jeg tenkte på, men at mange her inne ser ut til å ha helt ubetinget tiltro til barnevernet. Synes det er en dårlig egenskap som forelder å ikke være litt kritisk. Man bør i det minste være så oppegående at man ser at det også kan finnes dårlige saksbehandlere i barnevernet. Og barnevernet tåler vel å høre det...??
Gjest Puhh Skrevet 6. oktober 2005 #47 Skrevet 6. oktober 2005 Det finnes helt sikkert "råtne epler" i barnevernet også, der så i alle yrker. Og dette tåler sikkert ikke alle å høre, sånn er det bare, der så i alle yrker. Blir bare litt provosert når man "grer alle under samme kam", for det skjer desverre veldig ofte. Kanskje avisene kunne skrevet om alle solskinnshistoriene om barnevernsbarn/familier som skjer rundt om i landet. Men det er jo elendighet som selger, så slike historier hadde kanskje blitt "kjedelig" lesestoff for tabloidleserne?
mockinbird Skrevet 6. oktober 2005 #48 Skrevet 6. oktober 2005 Barnevernet har mange sterke sider, - og kansje like mange svake. En av de svake sidene er at alt de gjør arbeides med i hemmelighet. Ingen vet hvordan de arbeider. Heller ikke hvordan de prioriterer. Barnevernet snakker ikke med publikum uten at det dreier seg om en barneverssak. De er totalt fraværende i mediene såfremt de ikke de samme mediene kan vise til saker det settes spørsmålstegn ved. Det er sagt at det mennesker er redd for er det ukjente. Så lenge barnevernet arbeider på den måten de gjør legger de opp til å skremme folk flest. Det kan for utenforstående se ut til at dette er en del av taktikken for å opparbeide seg repekt. Men ettersom jeg antar at barnevernet også gjør en del bra ting bør de være flinkere til å opparbeide seg tillit blandt befolkningen. Så lenge de legger opp til å arbeide i en slags "James Bond stil" vil folk flest forbli usikre. Det er disse arbeidsmetodene barnevernet bør legge bort snarest mulig. Redsel og respekt er to forskjellige ting. Skulle tro at barnevernsansatte hadde såpass mye psykologi i utdannelsen og i praksis at de snart innser at dagens skremselsmetoder bare gjør vondt værre. ← Nå er du kjent for å vri og vende på fakta, min goe mann, men dette tar kaka... Slik du framstiller det, virker det som du vil ha folk til å tro at de ansatte i barnevernet, ondsinnet og med viten og vilje, skaper redsel og usikkerhet og uvilje hos folk ved å være taus om sitt arbeide. Du burde vite bedre, ikke sant? Skremme mennesker med din evigvarende skremselspropaganda... Hvis du leser barnevernslovern, så vil du se at barnevernet jobber under taushetsplikt som overgår den i forvaltningsloven... Det er nok mange av de som jobber i barnevernet som kunne ha tenkt seg mer åpenhet, men lovverket tillater det ikke.
Far til 2 Skrevet 6. oktober 2005 #49 Skrevet 6. oktober 2005 Barnevernet har i år hatt en kampanje for et åpnere barnevern, ledet av barne og familiedep., men det har tydligvis ikke andre merket... ← Det er desverre ikke alle som har merket dette. Ihvertfall ikke jeg Men ingenting er bedre om de i det minste har satt igang en prosess. Det du beskriver er i mine øyne en av de mest positive tiltakene barnevernet har gjort på lenge om de skal ha mulighet til å hjelpe fler. La oss håpe at de lykkes.
Far til 2 Skrevet 6. oktober 2005 #50 Skrevet 6. oktober 2005 Nå er du kjent for å vri og vende på fakta, min goe mann, men dette tar kaka... Slik du framstiller det, virker det som du vil ha folk til å tro at de ansatte i barnevernet, ondsinnet og med viten og vilje, skaper redsel og usikkerhet og uvilje hos folk ved å være taus om sitt arbeide. Du burde vite bedre, ikke sant? Skremme mennesker med din evigvarende skremselspropaganda... Hvis du leser barnevernslovern, så vil du se at barnevernet jobber under taushetsplikt som overgår den i forvaltningsloven... Det er nok mange av de som jobber i barnevernet som kunne ha tenkt seg mer åpenhet, men lovverket tillater det ikke. ← Jeg mener faktisk ar barnevernet, med vitende og vilje, i mange år har skapt et trusselbilde ovenfor folk flest. Denne "imagen" har gjort at folk ikke bare har respekt, men faktisk også er redde for etaten. Hadde barnevernet ønsket et tillitsforhold hadde de gjort noe med egne arbeidsmetoder for lenge, lenge, lenge siden. Jeg ser utifra Liv sitt innlegg at de nå forsøker å redde stumpene, og det er bra. Men jeg tror en holdningsendring vil ta veldig lang tid. Vi kan bare ikke skylde på andre for at barnevernet har fått den statusen som de har. Det er sikkert noen som vil skylde på mediene. Andre vil skylde på foreldrene. En tredje gruppe vil til og med skylde på politikere. Men om noen skal ta ansvaret mener jeg det er barnevernet selv. De har altid vært en lukket organisasjon, og ingenting har så langt tydet på at de har hatt ønsker om å endre dette. Åpenheten som jeg etterlyser behøver ikke nødvendigvis relatere seg til konkrete saker. Derimot burde de vært åpne ovenfor et publikum som bare hører om tabbene. Kansje de i større grad burde hatt en stand på kjøpesenteret, i barnehagen eller på skolen for å fortelle hva de arbeider med og hvordan de arbeider. Møte på foreldremøter og på annen måte stille opp der barn og foreldre vanligvis er tilstede. Det ville gitt langt større tillit enn å dekke seg bak taushetsplikten (som de selv har signalisert ønsker om å ha) og på den måten fremstå som om de var en del av Politiets Sikkerhetstjeneste eller militærets etteretningstjeneste. For begge de organisajonene har faktisk langt mer tillit blandt folk flest enn det Barnevernet kan fremvise.
Gjest gjest1 Skrevet 6. oktober 2005 #51 Skrevet 6. oktober 2005 Ja jeg stoler på barnevernet. Jeg har aldri hatt noe å gjøre med de selv, men kjenner til 2 damer som selv har kontaktet de for å få hjelp. Det har de fått og full oppbacking i en litt vanskelig tid. Dette var helt klart til barnas beste - så det har gitt meg tro på barnevernet her i området i alle fall Jeg husker moren til ei jeg kjente som fjorttis alltid truet henne med at gjorde hun ikke slik og slik så kom barnevernet og tok henne(Hun var litt skrullete synes jeg) Det er slike personer, tror jeg, som er med på å gi barnevernet "dårlig rykte". Når man bruker de som en trussel.
Far til 2 Skrevet 7. oktober 2005 #52 Skrevet 7. oktober 2005 ... ... Jeg husker moren til ei jeg kjente som fjorttis alltid truet henne med at gjorde hun ikke slik og slik så kom barnevernet og tok henne(Hun var litt skrullete synes jeg) Det er slike personer, tror jeg, som er med på å gi barnevernet "dårlig rykte". Når man bruker de som en trussel. ← Problemet slik jeg ser det er at barnevernet synes "å sole seg i redselen" (en redsel som har fått overtak blandt store deler av befolkningen). De har ikke løftet en finger de siste 10-20 årene for å bedre situasjonen. Isteden har de skjult seg bak taushetsplikten hver eneste gang det har kommet frem kritisk informasjon i pressen. Isteden for å si "ingen kommentar" eller "pga av vår taushetsplikt kan vi ......", burde de stått frem i lokalmiljøene, f.eks der barn og foreldre ferdes for å signalisere hva de jobber med og hvordan de jobber. Om en forelder truer med barnevernet burde barnevernet, på et langt tidligere tidspunkt, ha bygget opp et tillitsforhold mellom barna og etaten, f.eks. gjennom informasjon i barnehage og skole, helsesøster, foreldremøter, etc, etc. Og når de ikke har gjort dette, og de sansynligvis vet hva som foregår (jeg har hørt om tilsvarende trusler som det du referer til) burde de gjort noe i lokalmiljøet som ufarliggjør deres arbeid. NÅR DE HAR VALGT Å IKKE GJØRE DETTE SER JEG DET SOM NATURLIG AT DE ØNSKER DEN REDSELEN BLANDT BEFOLKNINGEN SOM DE HAR KLART Å OPPARBEIDE. Som jeg har sagt tidligere har sikkert barnevernet gjort mye bra. Men så lenge de tviholder på en så lukket organisasjon kan de ikke forvente at folk flest får tillit.
Gjest gjest1 Skrevet 7. oktober 2005 #53 Skrevet 7. oktober 2005 Det tror jeg også. Historier man leser om i Se & Hør f.eks er alltid vinklet fra "urettferdig behandlede" foreldre og de tar jeg med en klype salt. Vi får aldri den andre siden av saken fordi barnevernet jo har taushetsplikt. ← Sier meg enig. Og jeg både stoler på barnevernet og mener at de som regel gjør en god jobb.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2005 #54 Skrevet 7. oktober 2005 Jeg snakker kun om min oppfatning av barnevernet og barnevernets klienter. Vet jo selvsagt at alle trenger hjelp til tider - etter flere år som enslig mor så er jeg spesielt klar over det. Men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri i livet hadde tatt kontakt med barnevernet - hverken den gang eller nå. Mulig jeg er negativ - men jeg ser absolutt ikke på barnevernet som det samme som besteforeldre, tanter og onkler. Hadde jeg ikke hatt familie til å hjelpe meg så hadde jeg skaffet meg en passepike og knyttet til meg en som jeg kunne bruke som fast barnevakt. Det er de aller, aller færreste som ikke har familie, barnefar, venner som kan stille opp med en hjelpende hånd. Men selvsagt - barnetvernet går sikkert an å kontakte de også - men for meg hadde det vært absolutt uaktuelt. ← Nå er det ikke bare mangel på barnevakt som er problemet hos alle da..
Far til 2 Skrevet 7. oktober 2005 #55 Skrevet 7. oktober 2005 Nå er det ikke bare mangel på barnevakt som er problemet hos alle da.. ← Jeg oppfater Leola dithen at når en ikke "tør" kontakte Barnevernet for bagateller som barnevakt, er det liten sansynlighet for at en tør kontakte Barnevernet når det virkelig er behov. I en annen tråd som relaterer seg til "mor og barn i butikken" er det tydligvis mange som er livredde for denne etaten. Sansynligvis av frykt for at barnet skal fjernes fra hjemmet. Dette mener jeg er en frykt som Barnevernet selv er ansvarlig for. Det er altså Barnevernet selv som iløpet av de siste 10årene har valgt å skremme bort forespørsler som faktisk kunne ha hjulpet mange barn. Indirekte har de altså skjøvet barn som trenger hjelp ut i kulden. Ihht Liv's innlegg forsøker BFD å rette på det inntrykket mange har om Barnevernet. Sett fra mitt ståsted er det total inkompetanse fra Barnevernet at de ikke har tatt tak i problemet for lenge siden. Den kritiske holdningen til denne etaten har jo bare vokst og vokst. Og saker som har kommet frem i mediene de siste årene har ikke gjort situasjonen bedre. Til en viss grad gjelder desverre det samme BFD, noe som er delaktig i at dette departementet ikke har grepet inn tidligere. Når en statlig/kommunal etat som Barnevernet velger å fortsette i en stil de har gjort i en mannsalder, påtross av de kjente holdningene dette har skapt, mener jeg de selv viser ønske om å opprettholde redselen for etaten. Sansynligvis fordi de ikke har forstått forskjellen på respekt og redsel. Dette går desverre utover de barna de i i utgangspunktet var tiltenkt å hjelpe. Satt på spissen motarbeider altså Barnevernet sin egen funksjon.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2005 #56 Skrevet 7. oktober 2005 Det skal ihvertfall bli spennende å se hvordan eventuell sak mot barnevernet vil gå.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2005 #57 Skrevet 7. oktober 2005 Det skal ihvertfall bli spennende å se hvordan eventuell sak mot barnevernet vil gå. ← Og de skal vite at jeg gjør det kun for "moro" skyld. Men kommer bare til å henvise til fakta og saklighet. I motsetning til de.
koldbruna Skrevet 7. oktober 2005 #58 Skrevet 7. oktober 2005 Jeg kan bare snakke ut fra min egen erfaring med barnevernet. Jeg er selv fosterbarn,har en datter i fosterhjem,og en datter bor hjemme. Barnevernet gjør mye bra,de gjør bare jobben sin.Men de har også sine negative sider de som alle andre etater. Jeg stoler på barnevernet.Og vet at jeg får den hjelpen jeg trenger for at mine barn skal ha det bra,at jeg er en god mor som vil klare etter hvert å ta vare på mine barn. "kanskje har barnevernsarbeidere for mye å gjøre,da må de si fra.De sitter på kontorene sine og bestemmer fremtiden til utsatte unger.Jeg synes ikke de setter seg nok inn i hvordan barn tenker.De snakker ikke med oss,hører ikke på oss.De bryr seg egentlig ikke.Det er bare n jobb for dem.Men for oss er det selve livet.Være eller ikke være.Forskjellen på himmel og helvete"
mockinbird Skrevet 7. oktober 2005 #59 Skrevet 7. oktober 2005 Jeg håper at alle som leser "far til 2"'s innlegg er klar over at det ikke er de ansatte i barnevernet som selv bestemmer hvilket lovverk de skal overholde, selv om hans innlegg insinuerer dette. De ansatte i barnevernet overholder en taushetsplikt strengere enn forvaltningslovens, ¨å grunn av at de er underlagt dette, i henhold til barnevernloven. Nå er det pr idag ikke opp til barnevernet som instans å endre lovverket. Men DET regner jeg med far til 2 vet, på tross av at hans innlegg indikerer dety motsatte.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2005 #60 Skrevet 8. oktober 2005 Jeg stoler overhode ikke på barnevernet. Har i min nærhet sett fire eksempler på at barnevernet ikke har gjort noe som helst i helt prekære situasjoner. I det ene tilfellet dreide det seg om en periode på 18 år! Og ja, barnevernet hadde full oversikt over disse barnas situasjon; de ble kontaktet igjen og igjen av familie, venner, skole og i to av tilfellene av barnet selv. Men INGENTING ble gjort. To av disse barna er voksne nå, tre er fortsatt mindreårige. Håpet mitt er at barnevernet før eller senere skal gripe inn og hjelpe disse... Jeg har også sett den "overivrige" siden av barnevernet. Min egen lillesøster ble en periode tatt vekk fra familien, da barnevernet mente at hun ikke var psykisk utviklingshemmet (slik legene mente, og fortsatt mener, 10 år senere), men at hennes forsinkede utvikling ene og alene kom av manglende stimulering i hjemmet! De blåste faktisk i både genfeil, spesialistuttalelser og diagnose sånn helt uten videre...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå